Sivu 60/103
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 31.10.2010 19:47
Kirjoittaja ff8728
Pitää vähän korjata, jotakin 160 km taitaa tuota matkaa karttua Orivedellä käydessä...Iltahämärissä kävin taas, tihkusateessa, musta maa, tihkua, arveluttavan kovia nyt nuo talvirajoituksetkin. Talviaisten risteyksessä mennessä 3 poliisiautoa, pari rekkaa, pari bussia levikkeellä, bussipysäki seudulla. Tullessa oli poliisiautot ja pari rekkaa vielä paikalla, en tiedä, rengasrikkoko, vai hirvijuttuja? Talviainen löytyy hiukan Längelmäeltä etelään ysitietä.
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 1.11.2010 16:24
Kirjoittaja Evreka
Tänään tuli valistettua mondeon takapenkillä poliiseja voimassaolevista nopeusrajoituksista.
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 2.11.2010 11:07
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Jos ajonopeus tarvitsee määrittää liikennemerkin perusteella ja se tuntuu liian kovalta, kannattaa varmaan palauttaa mieleen, mitä tieliikennelain 23 pykälä sanoo asiasta. Ohje on sama kuin terveen järjen sanomakin.
http://www.finlex.fi
SvS
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 2.11.2010 11:49
Kirjoittaja Evreka
Juttu meni niin, että ajelin nelostiellä rauhassa omaan tahtiini kun vastaantullut poliisimondeo pisti vilkut päälle ja pyöräytti perään, läheiselle pysäkille parkkiin odottelemaan poliiseja. Kuskina toiminut poliisi puhallutti ja käski ajokortin ja rekisteriotteen kanssa autoon istumaan. Ei vastannut kun kysyin mitä tein.
Vääntäydyin takapenkille ja kysäisin vänkärin paikalla olleelta naispoliisilta miksi pysäyttivät, mutta ei sekään kertonu. Seurannut vuoropuhelu meni jotenkin näin.
P(oliisi): Tutkattiin sulle tuollainen nopeus (näytti tutkasta että 97 km/h oli vauhtia).
M(inä): Niin? Tässä on satasen rajoitus.
P: ...ai...oletko varma?
M: Aivan varma, käydään vaikka tarkistamassa tuosta parin kilometrin päästä mistä tulitte.
P: No me tultiin vähän syrjästä niin ei olla varmoja
M: Siitä risteyksestä mistä käännyitte, oli satasen kyltti tänne päin ja toiseen suuntaan 80.
P: Jaa no, anna puhelinnumero niin tarkistetaan, pääset nyt jatkaan ku kuulostit että puhut totta. Soitetaan jos olit väärässä ja ei kuulu mitään jos olit oikeassa
M: joo...
Ei ole puhelua tullu. Kelin mukaan tietenkin ajetaan, mutta kuiva keli oli niin ajan suunnilleen mitä rajoitus antaa myöten kun ei tuolla tien päällä niiiin mukavaa ole.
Edit: näillä korkeuksilla on olemassa ns. talvisatasia joilla on ympäri vuoden satasen rajoitus joihin tämäkin pätkä kuului.
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 2.11.2010 12:05
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Joskus on todellakin annettava liikenteenvalvojille ammattipätevyyden lisäystä.
Useamman kerran ole joutunut selostamaan sumu- ja huomiovalojen teknillistä ja käyttömääräysten eroa minut pysäyttäneille poliisimiehille. {21113:ssani on huomiovalot, joita luonnollisesti käytän ajovalojen asemesta päiväsaikaan.]
Joskus en ole malttanut olla mainitsematta poliisimiehille ymmärtäväni aiempaa paremmin, miten jutut tyhmistä poliiseista saavat alkunsa.
SvS
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 2.11.2010 22:43
Kirjoittaja tinuri
Menee täysin ohi otsikon mutta mikäs on torvi katolla ja kaksi sisällä?
Ja takaisin aiheeseen. Tuossa sunnuntaina kun kävin tuolla isolla kirkolla eli Mualiman navalla, niin ihmettelen mikä on tämä hirveä hinku ajella kontissa kiinni? En ymmärrä minä tätä? Eli säästääkö siinä paljon polttoainetta kun roikkuu toisen takapuskurissa vai onko se sitten niin kiva kun kivet/nastat/yms. ropisee tuulilasiin, konepeltiin, umpioihin? Ja sitten kun halutaan ohi, niin sitten ajetaan pitkän matkaa ohituskaistalla vieressä ja aivan ohituskaista lopussa tehdään tämä kaistalle paluu suoraan keulan edestä kamikazetyyliin. Vai onko tässä tulossa sitten vanhaksi

Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 2.11.2010 23:04
Kirjoittaja Evreka
^
Samaa mietin muutama viikko sitten kun konttiin liimautui jokin kitumaasturi, ajelin pientä ylinopeutta gps:n mukaan kun tuli perään. Siinä mentiin muutama kilometri ettei taustapeilistä näkynyt edes rekisterinumeroa. Sitten käännyin sivutielle ja se jatkoi seuraavan uhrin etsintää. Jos oli hätä niin hätävilkut päälle niin olisi tullut tietä, nyt oli vain kusipää joka häiritsi omaa ajoani.
Ehkä ne yrittää saada edellä menevään lisää vauhtia hiillostamalla. Eivät6 kuitenkaan ymmärrä reaktiaikoja ja sitä että jos edellä menevä jarruttaa äkisti niin kolahtaa melko varmasti
Harvoin tuollaisia hiillostajia tulee, tuon lisäksi en edes muista edellistä.
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 6.11.2010 4:45
Kirjoittaja Mosse-Aksu
1500i kirjoitti:Jokari kirjoitti:Tuli rullattua eräällä hiekkatiellä kunnes erään nypyn jälkeisestä montusta pajastuu auto keskellä oikeaa kaistaa. Vaikkei vauhtia ollut paljoa, tilannetta oli silti käsillä. Niin idioottimainen paikka pysäköidä kuin olla ja voi, kukaan täysjärkinen jätä autoaan noin pahaan paikkaan.
Samaan kastiin kuuluvan (suomal.) autoilijan näin itsekkin tuossa yksi päivä. Paikkana hiekkatie auto parkissa ennen mutkaa (sisäkurvi) ei siinä muuten vielä mitään, mutta sillä ohitus kohdalla on rumppu jonka kesäisen uusimisen jälkeen on aina sateen jäljiltä lähtenyt hiekka rumpun päästä. Todella hyvä paikka jättää auto siinä voi tietä tuntemattomalta väistäjältä vähän pyörän suuntaus muuttua, kun siihen reikään ajaa jos ei sitten satu mahd. vastaan tulija siihen ajamaan

Vaikka tuotakin tietä on oltu lanaavinaan niin ei ole vissiin kuskille erikseen sanottu, että ne veden syömät reiät rumpujen päistä saa täytää

ei voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu...
Niin lisäyksenä vielä, että tuokin kuski oli siinä ravin takana pyllimässä marjoja tai sieniä.
Sienestäjät, marjastajat, kukkien poimijat, valokuvaajat jne. Näyttää olevan myös niin, että puutavara-autoon saa tehdä kuorman ihan missä hyvänsä. Minulle kävi kerran niin, että väärällä puolella tietä kuormaa tekevä kuski pui nyrkkiä, kun en tullutkaan mutkan takaa kävelyvauhtia. Ei tietenkään edes varoituskolmioita. Toki ei niillä puukuorman tien varteen tuojillakaan paljon ole arvostelukykyä ollut.
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 6.11.2010 6:47
Kirjoittaja Kustaa
Huomenta!
Pahimmillaan joku tiellä liikkuja törmää paikallaan olevaan esteeseen. Este voi olla tahaton (esim. ajoneuvo rikkoontui, jota kuljettaja ei voinut omin voimin siirtää, eikä ehtinyt edes viedä varoituskolmiota) tai tahallinen (tuottamuksellinen.. väärin pysäköity ajoneuvo).
Arvatkaapa ihan huviksenne kumpi on vahvoilla (jos käräjöidään)? Estekö vai esteeseen törmäävä?
Käräjäoikeus tekee tietenkin päätöksensä tapauksittain parhaan harkintanta mukaan.
Ymmärtääkseni kuitenkin "alle jääneen" paras todistaja ilman todistelutaakkaa on..
Tieliikennelaki 3.4.1981/267
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
SvS viittasi ylläolevaan tieliikennelain pykälään jo aiemmin.
Törmääkö kulkuneuvo esteeseen vai este kulkuneuvoon?
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 6.11.2010 11:06
Kirjoittaja pressa
Kustaa kirjoitti:23 § Tilannenopeus
...kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa...
Eli tulkinnan varaa jää erittäin paljon. Onhan näitä tapauksia että pysäköidyn auton ovi on avattu ja kadulla ajava on oveen törmännyt, pysäköijä maksanut molempien vauriot. Tapauksessa on katsottu pysäköijän velvollisuudeksi huomioida liikenne ennen oven avaamista. Toki asiahan olisi voinut olla "ennalta arvattava tilanne" jolloin törmääjä olisi maksanut, nämä on aina aika tapauskohtaisia.
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 6.11.2010 13:22
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Tieliikenteen ja yleensä länsimaisen oikeusjärjestyksen periaate on se, että on voitava luottaa muiden toimivan säädösten mukaisesti.
Pääsääntö "oven avaustapauksessa" on siis se, että ajorataa ajavan on voitava luottaa siihen, ettei pysäköidyn auton ovea avata yllättäen.
Samalla tavalla on voitava luottaa siihen, että väistämisvelvollinen väistää jne.
TLL 23:n nimenomainen sääntö nopeuden sovittamisesta niin, että voi pysähtyä tien näkyvällä osalla on sen sijaan poikkeukseton, eikä tee eroa siihen, onko mahdollinen este "laillinen" (kaatunut puu, rikkoutunut ajoneuvo tms.) vaiko "laiton" (väärin pysäköity ajoneuvo tms.).
***
TLL 3 ja TLL 24 antavat äkillisestä hidastamisesta saman ohjeen kuin kypsän ihmisen järkikin. Vaikka joku roikkuisi kuinka takapuskurissa, on kiellettyä ja vaarallista hidastaa nopeutta yllättäen ja ilman hyvää syytä, vaikka kuinka olisi omasta mielestään pätevä antamaan toisille "ajo-opetusta".
Ihmisiä on Suomessakin kuollut, kun "opetusta saanut" takana tulija on äkkijarruksessa ajautunut vastaan tulevien puolelle.
Kannattaa miettiä ensin ja jättää sitten jotkin netistä saatavat neuvot omaan arvoonsa.
SvS
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 6.11.2010 14:29
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Vielä pari esimerkkiä ennalta arvattavista ja arvaamattomista tilanteista. Esimerkit ovat "omiani"; viime kädessä asian ratkaisee oikeuslaitos.
Ennalta arvattavia:
Pallo vierii tielle omakotitalon pihalta. Perässä juoksee lapsi.
Ohitusmatkaa arvioitaessa vastaantulija ajaa 100 km/h, kun rajoitus on 80 km/h.
Horjuva, ilmeisen juopunut jalankulkija horjahtaa ajoradalle.
Mutkille ajava pyöräilijä (lapsi, juopunut tms.) ajautuu pientareelta ajoradalle.
Maanmuokkauskaudella traktorin renkaissa kulkeutuu savea pellolta asfaltille.
Tiellä näkyy mustia renkaan kulutuspinnan palasia. Hivenen myöhemmin tiellä on renkaan runko ja tien sivussa rengasrikon vuoksi pysähtynyt ajoneuvo.
Edessä olevassa risteyksessä on kaksi toisiinsa törmännyttä ajoneuvoa. Ajorata on kolariautoista vuotaneiden nesteiden liukastama.
Ennalta arvaamattomia
Valo-ohjatussa risteyksessä sivulta tulija ajaa punaista päin.
Ohitusmatkaa arvioitaessa vastaantulija ajaa 180 km/h, kun rajoitus on 80 km/h.
Suoraan, horjumatta ajava pyöräilijä kääntyy sivutielle vasempaan taakseen katsomatta ja suuntamerkkiä näyttämättä.
Vastaantulija ajaa äkillisesti ja ilmeisen tahallisesti raskaan ajoneuvon eteen.
Toisen ajoneuvon pyörä irtoaa ja aiheuttaa onnettomuuden.
Rikkoutuneen ajoneuvon voitelu- tai polttoainetta on tiellä, ilman että havaittavissa on kolaria, aiempia nesteen valumajälkiä tms.
SvS
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 10.11.2010 6:26
Kirjoittaja ff8728
Kolarin rysäyttivät tuossa 9-tiellä, sti:n huoltoaseman tienoilla. Tietyön takia liikennevalo-ohjaus(liikuteltava liikennevalo), jotakin kaapelia vetävät tien ali. Punaisissa valoissa odotti rekka, pari henkilöautoa, perään rysäytti ilmeisesti vauhdilla rekka( minulle kaikki isot autot on rekkoja). Onkohan niin että takaa tuleva rekkamies ei vaan huomannut että liikenne seisoo edessä punaisissa valoissa? Tuppaavat kyllä ajamaan melko lähellä edellä menijää nuo rekat. Ei onneksi tullut kuolleita tällä kertaa...
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 17.11.2010 17:08
Kirjoittaja Sepi
On se vaan kumma, kuinka monet eivät osaa käyttää pitkiä valoja oikein liikenteessä. Tänäkin syksynä on lukemattomia kertoja tullut vastaan tapauksia, joissa joko sammutetaan kaukovalot turhan aikaisin tai laitetetaan ne päälle liian aikaisin. Varsinkin tuo jälkimmäinen meinaa ottaa kupoliin, kun silmissä pyörii aikansa punaisia pompuloita.
Re: kokemuksia liikenteestä
Lähetetty: 19.11.2010 6:24
Kirjoittaja ff8728
Viikko pari sitten ratsasivat pohjanmaalla raskasta liikennetta(jostakin luin). Oliko puolenkymmentä rekkaa joissa jarrut muistaakseni perävaunussa ottivat epätasapainoisesti? Maallikkona ajattelen raskaan kaluston kuntoa noin niinkuin jos tarvitsee esim. lukkojarrutusta tehdä.
Pitäisiköhän tuo heijastimen käyttö kieltää rikesakon uhalla? Suomalaiset niin salakavalia että saattaisivat alkaa kiusallakin käyttää heijastinta, jos se lailla kielletään. Ihmisiä ei vaan meinaa eroittaa tienvarresta, vaikka heillä päällä kuinka merkkivaatteet ovatten...