Sivu 6/6

Lähetetty: 5.12.2005 23:45
Kirjoittaja Stefa
sunbeam kirjoitti:Stefa kuinka pitkällä sun hammastanko projekti on ? laitatko hammastangon palkin etu vai takapuolelle ? Ite meinaan laittaa etupuolelle ja tehdä uudet kääntövarret, en meinaa katsastaa ja peli on rataauto
Katseleppa tuolta kokemuksia-puolelta "pitkä viikonloppu" :wink:

Älä laita hammastankoa etupuolelle, menee ackermannit ihan sekaisin, toisin sanoen auto ei käänny kunnolla. Eli kääntövarsia jos ikäänkuin jatkaa niin linjan pitäisi olla jossain taka-akselilla, riippuen halutuista ominaisuuksista. Jos siirrät tangon etupuolelle, niin joudut tekemään kääntövarret siten että ne ikäänkuin leviävät taaksepäin, eli sisäkaarteen puoleinen pyörä kääntyy vähemmän kuin ulkokaarteen puoleinen -> puskee pirusti.

Tai jos saat tähdättyä kääntövarret vaikka siten, että oikean puolen varren linja osuu vasempaan takapyörään ja päinvastoin, niin sitten homma toimii.

Lähetetty: 6.12.2005 1:21
Kirjoittaja sunbeam
No paljon sait viikonloppuna aikaseksi,kyllä mun tarvii etupuolelle se tanko ripustaa moottori on niin alhaalla että pitäis mennä lohkosta läpi hammastangolla (samaran moottori) ja oma etupalkki lensi mäkeen liian painava eikä siillä olis ollu mitään virkaa kun kone on melkein kokonaan sen takana ja tukivarret tulee 40 mm ylemmäksi kiinni , tarvii ruveta niitä kääntövarsia miettii kun saan tukivarret tehtyä, kiitos neuvoista, voi pistää kuvia yv nä kun saan jotain aiheeseen liityvää järkevää aikaiseksi

Lähetetty: 6.12.2005 2:27
Kirjoittaja Stefa
sunbeam kirjoitti: voi pistää kuvia yv nä kun saan jotain aiheeseen liityvää järkevää aikaiseksi
Älä laita yv:nä, laita ihan julkiseksi :wink: tai jos et pysty, niin jos annat lluvan niin mä voin kyllä laitaa, varmasti kiinnostaisi monia. Tosiaan noita kulmia kannataa oikeasti miettiä!

Lähetetty: 6.12.2005 21:14
Kirjoittaja sunbeam
Kyllä niitä kuvia voi julkaista,tässä menee jonkin aikaa kun pitää ensin tehdä pakosarja ja kardaanitunneli sitten takaakseli , linkit ja etutukivarret että sais koriin pyörät alle niin näkis hammastangon oikean korkeuden

Lähetetty: 7.12.2005 12:20
Kirjoittaja Stefa
Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta tuo sinun konsepti :D Odotellaan fotoja innolla.

Lähetetty: 10.12.2005 23:38
Kirjoittaja sunbeam
Oltiin heinola rallissa tanä viikonloppuna kylläkin sunbeam merkkisellä autolla, silmään pisti tosi hieno pyöreä lamppuinen subarun sininen lada vetarin levikkeillä, harmittaa kun ei ollu digi mukana jos joku loytää heinola rallin kuvia niin varmaan on kuvattu kyseinen auto ,kertokaa jos joku tietää autosta tai kuvista ( sori meni hiukan ohi aiheesta) mutta oli siinä ainakin isot brembot en kehdannu at jonossa mennä kääntövarsia konttaamaaan

Lähetetty: 11.12.2005 12:56
Kirjoittaja sft

Lähetetty: 11.12.2005 17:19
Kirjoittaja lada 1300s

Lähetetty: 11.12.2005 22:17
Kirjoittaja Stefa
sunbeam kirjoitti:No paljon sait viikonloppuna aikaseksi,kyllä mun tarvii etupuolelle se tanko ripustaa moottori on niin alhaalla että pitäis mennä lohkosta läpi hammastangolla (samaran moottori) ja oma etupalkki lensi mäkeen liian painava eikä siillä olis ollu mitään virkaa kun kone on melkein kokonaan sen takana ja tukivarret tulee 40 mm ylemmäksi kiinni , tarvii ruveta niitä kääntövarsia miettii kun saan tukivarret tehtyä, kiitos neuvoista, voi pistää kuvia yv nä kun saan jotain aiheeseen liityvää järkevää aikaiseksi
Mietin vielä tuota kääntövarsi-asiaa. Hommanhan pitäisi toimia myös päälaellaan, eli kun yleensä se perinteinen linjaustapa on ollut tuota taka-akselia kiintopisteenä pitäen.

Eli jos nuo varret linjaa taka-akselin keskelle, niin silloin kumpikaan pyörä ei sorra, eli menevät juuri sopivilla kehillä. Kun niitä taivutetaan enemmän "sisäänpäin", eli esimerkiksi ristikulmaan kuten ladassa, niin sisäkaarteen puoleinen pyörä kääntyy enemmän.

Jos kääntää hammastangon auton etupuolelle, niin kääntövarret voi myös taivuttaa sisäänpäin, mutta taka-akselia ei voi pitää sitten mitoituksen kiintopisteenä. Vaan pitää keksiä joku muu tapa tuolle. Esimerkiksi ottaa auton akselivälin verran pyörännäpojen keskeltä auton eteen pisteen johon nuo linjaa. Mitä lähemmäs tuota pistettä tuo, niin sisäpyörä kääntyy mutkassa aina enemmän.

Toivottavasti joku ymmärti :roll:

Lähetetty: 12.12.2005 22:50
Kirjoittaja sunbeam
Voi olla että oot oikeassa,tänään vale kasasin takapäätä, perhana joutuu koloomaan runkopalkkeja että sais takapäästä matalan ja kardaanitunnelia korottaa ainakin 8 cm, voi olla että pyöräkotelotkin käy ahtaaksi kun pyörän halkaisija on 57,7cm

Lähetetty: 12.12.2005 23:41
Kirjoittaja Stefa
No nyt heräsi mielenkiinto oikein todella. Katsele vaan ettei mene tukivarsien kulmat aivan metsään. Ainahan noita voi toki siirtää.

577mm, eli onkos kumit 195/50-15 (576), 215/40-16 (578,4) vai joku muu? Oletan ettei alle 15" kumilla ajeta, eikä mennä mihinkään 245 leveyksiin...

Laita nyt kuvia, äläkä kiusaa pientä ihmistä :wink:

Lähetetty: 13.12.2005 22:23
Kirjoittaja sunbeam
Siirsin jo 45 mm ylöspäin edestä ja samalla tuli vähän uloskin päin, meinaan ihan 13 tuumaiset vanteet kun on jo ennestään 3 sarjaa, 205/60-13 .roadsport c säännöissä vanteen max lev 7" ja renkaan 205 mm laitan sulle kuvan vanteista , en viikolla saa korin projektikuvia kun saan kameran ohjelman toimimaan