Stihl-moottorisaha

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
audiq

Re: Stihl-moottorisaha

Viesti Kirjoittaja audiq »

veli alexei kirjoitti:(kunnes tuli tuo vika, että terä kiristyy / löystyy ihan itsestään ja todella paljon).
Missä tilanteessa kiristyy ja missä löystyy?
punanenä

Viesti Kirjoittaja punanenä »

Laippa on "puuruuvimaisilla" kierteillä kiinni muovirungossa ja ainakin omasta stilhistäni jengat sileänä muovirungosta (osittain oma moka kun päästin laipan liian kuumaksi ja varmasti olen kiristänytkin liikaa) :shock:.

Muuten saha on hyvä,lähtee aina käyntiin ja painoonsa nähden tehokas
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Lesnaja Sobaka

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Kokemuksia Nonniksen mainitsemista sataseitsemänkymppisestä tai kakskolmevitosesta ei ole. Mutta yleensä ottaen molemmissa näkyy ketjua pyörittävän 1,8 hevosta. Jos se ei riitä polttopuuhommiin, niin silloin vika ei ole sahassa.

Jotkut upottaa hirveän määrän rahaa hevosvoimiin, joita ei kuitenkaan osata käyttää.

Tärkein investointi on kumminkin nippu kunnollisia pyöröviiloja ja lattaviila ja mahdollisesti kaupan päälle tinkaistu teränhoitosetti, missä on kahvat ja sapluuna ja ohjuri (ja teräketjun viilausopas). Ohjureilla ja hyvillä viiloilla saa kumminkin paljon paremman tuloksen, mitä yhdeksän kymmenestä asiansa "osaavasta" teroittajasta saa vapaalla kädellä ja kovalla itsevarmuudella aikaan.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
audiq

Lesnaja Sobaka kirjoitti:...Mutta yleensä ottaen molemmissa näkyy ketjua pyörittävän 1,8 hevosta. Jos se ei riitä polttopuuhommiin, niin silloin vika ei ole sahassa.
Minä olen kyllä sitä mieltä, että jos saha ei jaksa mennä omalla painollaan, niin syynä on silloin
A. Liian iso puu sahalle.
B. Liian vähän tehoa sahassa.

Oletko eri mieltä?

Ja oikeastaan luulen, että meidän eriävät mielipiteet johtuvat siitä, että toiset sahaavat trukkilavoja polttopuikseen ja toiset hakevat polttopuunsa metsästä.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Pikku-tilhi mukaan tarttui, MS171 koska MS170 oli paikalliselta myyjältä loppu (eihän sitä enää mallistoissakaan ole), ja yksi ostoksen tärkeys oli ostaa se paikalliselta yrittäjältä jossa huolto samassa, koska vian tullen ei tule lähdettyä mihinkään markettiin kauemmaks rutisemaan (sen marketti-partneri jo opetti). Pikkusen sahan etuja on hinnan lisäksi se, että sitä jaksaa roikotella paremmin kuin painavampaa isoveljeään ;). Pikkurisukkoahan tolla ensi sijaan kaadetaan.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
ff8728

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Varmasti sopiva saha pikkuhommiin. Älä sahaa tylsällä ketjulla, pidä se ilmansuodatin puhtaana(katso se parin kolmen tankillisen sahuun jälkeen).
Veli Alekseille, ilmeisesti siitä laipan kärkipyörästä tuo ketjun "löystyminen" johtuu, otat laipan pois paikaltaan , niin kärkipyörää liikuttelemalla saatat jotakin huomata...
warre 353w sedan,
Lesnaja Sobaka

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

audiq kirjoitti:
Lesnaja Sobaka kirjoitti:...Mutta yleensä ottaen molemmissa näkyy ketjua pyörittävän 1,8 hevosta. Jos se ei riitä polttopuuhommiin, niin silloin vika ei ole sahassa.
Minä olen kyllä sitä mieltä, että jos saha ei jaksa mennä omalla painollaan, niin syynä on silloin
A. Liian iso puu sahalle.
B. Liian vähän tehoa sahassa.

Oletko eri mieltä?

Ja oikeastaan luulen, että meidän eriävät mielipiteet johtuvat siitä, että toiset sahaavat trukkilavoja polttopuikseen ja toiset hakevat polttopuunsa metsästä.
Minä en tarvitse enkä tee polttopuita. Keskuslämmitys on keksitty.

39-kuutioisella sahalla on kyljelleen ja pätkiksi mennyt vähän helvetin isoja puita siinä kuin 83-kuutioisellakin. Ajan säästämiseksi isompia käytetään. Pienempi säästää käsiä ja selkää. Etenkin kun umpihangessa kontataan puun juurelle. Eikä se laippa painamalla läpi mene vaikka kuinka irvistäisi.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
audiq

Et vastannut kysymykseen.

Kyllähän sillä pikkusahallakin puut kaatuu, meneehän ne justeerillakin.
Ne menee vain huomattavasti kevyemmin sopivan kokoisella sahalla. 171:n 1.8hv 4.3kg ja 250:n 3,1 hv 4,6kg.
Minä kyllä väittäisin, että pirteämpi on päivän päätteeksi hän, joka noista vaihtoehdoista valitsee aamulla tehokkaamman sahan.
Mutta se siitä aiheesta.
Lada Scandinavia

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Minulla saha Partner 351, jonka ostin uutena vuonna -99. Maksoi euroissa 180e.
Mielestäni ihan hyvä saha, kaikenlaiseen pienempään sahaukseen. Käytän sahaa todella vähän, vain muutamakerta kesässä.
Oktaanina vain 98. Käsikahvan vaimennusjousi on 2 kertaa mennyt poikki. En ole sitä huoltanut koskaan, kerran kyläseppä puhdisti ja sääti sitä.
Ketjun teroitusta en osaa, joten alussa ostin aina uuden ketjun ja tylsän terän paiskasin roskikseen. Nyt olen nykyään vienyt koneen teroitettavaksi,(kerran kesässä) kun kyläseppä teroittaa sen ilmaiseksi.
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tuossa on aika hyvät ohjeet teräketjun teroitukseen, se kannattaa ehdottomasti opetella. Hirveätä katsottavaa, jos tylsällä ketjulla yrittää väkisin polttaa puuta poikki.
http://www.elfving.fi/fin/huoltoopas/hu ... 54&pid=248
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Uskomatonta, että joku voi sanoa jotain hyvää partnerista :shock: eihän se yleensä lähde edes käyntiin...
Lada Scandinavia

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Nonnis kirjoitti:Uskomatonta, että joku voi sanoa jotain hyvää partnerista :shock: eihän se yleensä lähde edes käyntiin...
Onko sinulla käytännön kokemusta Partnerista?

Mun mielestä Stihl, on vain nimi muiden sahojen joukossa, mutta mun tuttu metsuri väittää, että Jonsereedi on paras kone.

Mää olen ollut kuitenkin tyytyväinen Parteneriin, vaikka se seisoo autotallin nurkassa lähes vuoden, niin taas kesällä 2-3 nykäisyllä lähtee käyntiin. Olen sentään tulpan vaihtanut 5v sitten :lol:
Ostin kerran semmosen teroitus ohjurin, mutta en saanut sellä terää teräväksi.
Kyläseppä vapaalla kädellä teroittaa niin hyvin, että kun sahaan, niin lastuja lentää ja ei tarvii sahaa yhtään painaa.
Tarvii keväällä pyytää kyläseppää opettamaan kädestä pitäen tämän teroitus homman.
Evreka

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Tuollainen partner 351 on ihan samanlainen kuin Jonseredin CS 2138, joka taas näyttää poulan 2250:n kaksoisveljeltä, pieniä eroja ulkonäössä on, mutta pääpiirteittäin ovat samanlaisia. Taitaa halpissahat tulla kaikki samalta tehtaalta...
On tuollainen poulan varastossa, mäntä naarmuilla niin lähtee käyntiin kuun asennosta riippuen, onhan se hitusen kömpelön tuntuinen stihliin verrattuna ja tehon puute kiusasi kun on tehoon tottunu. Mutta kyllä silläkin sahaili :roll:

Otinpa raketin möhkäleestä kuvan. Tuo on siis se jo miehen ikään päässyt saha. Alkaa maali loppumaan niin jospa kevään aikana maalaisi uudelleen
Kuva
Klikkaamalla isompi.

Terä kun löystyy ja kiristyy niin kannattaa öljynsaanti tarkistaa.

Edit. Pistinpä nyt tuosta raketista videonkin http://www.youtube.com/watch?v=uN6LfmXWD14 :lol:
Viimeksi muokannut Evreka, 19.2.2010 19:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

No todellakin on kokemusta Partnerista, meillä on sellanen, mutta ei sillä mitään voi sahata, koska se ei enimmäkseen lähde käyntiin ja jos lähtee, lentää ketju pois tai muuta kivaa.
1500i

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Taitaa olla niin, kun sen erään metsurin saha joka ei oikein saanu näkyvätä aikaan "mikäs ääni tuo on?" :lol: :wink:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Vastaa Viestiin