kokemuksia liikenteestä

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Evreka

Re: kokemuksia liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Eli olen idiootti, koska ajan tasaista 85 km/h matkanopeutta ohituskaistalla ja samaan aikaan rekka lähtee ohittamaan ilmeisesti 87km/h nopeudella minua. Ohituskaista alkaa loppua ja rekka paahtaa edelleen perän kohdalla, ohituskaista on jo ihan lopussa ja rekka edelleen perän kohdalla. Polkaisen mittariin lisää että pääsen alta pois ja rekka pääsee oikealle kaistalle ilman turhaa jarruttelua ja nopeuden menetystä. Sen jälkeen rekka läväyttää pitkät päälle ja minä ajan edelleen eteenpäin ja mielessä käy hitsi että jossain mäessä hiljennän että rekkakin joutuu hiljentään, en kuitenkaan tehnyt kuin ajatustasolla sen.
Muuten ei hitsit, vähän mietitytti rekan ohitusaikeet, mutta se hitsit kun tuollainen rekka lyö aamuhämärissä pitkät päälle perässä niin se vähän häikäisee.
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

Siinä tapaukses yhdistelmän kuski on tehny itellee kiireen.Mie esim. säädän hyvällä tiellä rajottimen 85km/h,tulee hyvällä vääntöalueella hyvä polttoaineen kulutus eikä matka hidastu kovinkaa paljo.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Mara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Jos ei kerran pää kestä ajaa rajoitusten mukaan, antakaa nyt edes tilaa ammattiliikenteelle.Ja ohituskaistalla varsinkaan ei aleta kiihdyttämään, etenkään jos takana tulee joku selvästi ohitusaikeissa. :evil:
Olen edelleen sitä mieltä, että kaikkien pitäisi päästä ajamaan raskasta yhdistelmää kokeeksi, että tajuaisivat miten sellaiset käyttäytyvät. Varsinkin talvella.

On aivan turhaa alkaa omalla käytöksellään kouluttamaan ketään tuolla tien päällä, muistakaa se. :? Siinä oikeasti loppuu hyvä meininki laakista, jos joku alkaa liukkaassa mäessä hidastelemaan raskaan ajoneuvon tai yhdistelmän edessä.
2102 16V ex.
2103 -75
Evreka

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Menipä vaikeaksi, jarruttaako olisi pitäny, että toinen olisi päässyt ohi? Olisi pitänyt jättää ajatuksissa pyörinyt idea pois näppäimistöltä, kun kaikki tuntuu tarttuvan siihen, en siis tehnyt mitään hidasteluita muuta kuin mielessäni.

Satuin vain ajelemaan ohituskaistalla 85km/h että kiireisemmät pääsee ohi, jos haluavat, nyt eräs rekkakuski esti sen blokkaamalla vasemman kaistan koko ohituskaistan ajaksi pääsemättä mihinkään. Ohituskaistan jälkeen oli 80km/h rajoitus joten ajelin ylinopeutta suurimman osan matkasta :wink:
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Evreka kirjoitti:Olisi pitänyt jättää ajatuksissa pyörinyt idea pois näppäimistöltä, kun kaikki tuntuu tarttuvan siihen, en siis tehnyt mitään hidasteluita muuta kuin mielessäni.
Nimenomaan näin. Ei toinna julkisesti tunnustaa edes harkitsevansa moista kiusantekoa.

Takerrutaanpa vielä tähän:
Evreka kirjoitti:No ajattelin, että siinäpä ajelee, ei ehdi ohi kuitenkaan kuten ei ehtinytkään, rekan keula oli perän kohdalla kun tuli merkki että 400m päästä loppuu ohituskaista. Sitten alkoi toinen merkki häämöttää missä kerrottiin ohituskaistan päättymisestä ja kaistojen yhdistymisestä, tässä vaiheessa alko mietityttämään rekkakuskin ajatuksenjuoksu, vieläkin toikkaroi siinä perän kohdalla. No, tein ratkaisun itse ja polkaisin vähän etäisyyttä rekkaan,
Eli ihan piruuttasi ajelutit koko ohituskaistan sitä siinä vieressä joustamatta vähääkään? Olisit tehnyt tuon nerokkaan ratkaisusi heti kun havaitsit sen ohitustouhut tai sitten antanut sitä latua. Kaikesta päätellen itselläsi ei ollut mikään kiire.
Se on muuten lopunviimein aika yllättävän hankala urheilulaji tuo ohituskaistojen järkevä ja sujuva käyttö...
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itse vastaavassa tilanteessa jos keli on huono, olen suuresti helpottunut, kun saan päästää sen takana olevan rekan ohittamaan -olen aika varovainen kuski liukkaalla kelillä.

Ja muutenkin, jos rekan keula alkaa paistaa pitkään lähellä takapuskuria, niin alitajunnassa alkaa kohta pyöriä Dennis Weaver Valiantteineen elokuvassa "Kauhun kilometrit". Se on kai tullut liian monta kertaa katsottua..
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jos tiellä on 80 nopeusrajoitus, niin ei rekan tarvii päästä yhtään sen lujempaa, sitten jos hetkellisesti tulee ohituskaista jossa on 100 km/h (mikä on täysin järjetöntä, miksi rajoitus ei voi pysyä samana kokoajan) rekka voi silloi ajaa niin lujaa kuin pääsee, miksi rekan tarttis ajaa siinä vaiheessa ohi? siksi että se voisi ajaa ylinopeutta ohituskaistan loputtua (ja rajoituksen laskettua taas 80km/h) ja aiheuttaen suurta vaaraa muilla tiellä liikkujille.

Ite kyllä mielellään päästän noita suhareita ohi, jos kärkkyy matalalla rajoituksella takapuskurissa, mutta sitten satasen rajotuksella ohituskaistalla voin ite vetää ohi vuorostaan ja hitsi kun rekka ei aja sataa vaikka saisi ajaa :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
tinuri

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Voisikohan johtua siitä että raskaammassa kalustossa on huomattavan paljon tarkemmat mittarit kuin henkilöautoissa?? Itse pyrin kunnioittamaan kuormikko ja rekkakalustoa jo pelkästään siksi että massassa jää paljon tappiolle ja isä ukko on aikoinaan hankkinut elantosa ja särkenyt selkänsä näiden vekottimien kanssa. En ole ajanut töikseni mitään muuta kuin taksiautoja, mutta muutamia tuttaviani ajaa yhdistelmiä ja he ainakin ovat kaikki sanoneet että kuorma-autoissa on tarkemmat mittarit.
Marko

Muistaaksein 4% heitto mittarissa voi olla.Jussin kans oon samaa mieltä siinä,et miks pitäis ajaa isolla ylinopeutta,viime syksynä tuli 20 vuotta täytee isojen autojen kanssa ja jos sen ajan oon pärjänny 85km/h,ei varmaan kannata enää nopeutta muuttaa.Meitä kun vaan on niin erilaisii kuljettajii.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kannattaako kauheasti kantaa huolta toisten nopeuksista?
Ajaa itse haluamaansa nopeutta ja joustavasti antaa tietä tai ohittaa riippuen miten toiset ajavat. Ja ennen kaikkea ei hermoile liikenteessä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Marko

Kyllä.Joskus muinoin meinasin kaataa rekan,kun henkilöauto ohitti pahassa paikassa.Tänä päivänä saa lähtee ohi,en kaada yhdistelmää,koska olen lopettanu leikkimisen pissapäitten kans.Ohittaja huomaa,ei se rekka tällä kertaa hänen takii väistänytkää.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdys.
Olisikko tässäkin asiassa se melkein ikivanha Puusepän ohje paikallaan: "Minkä haluatte ihmisten tekevän itsellenne, tehkää te se ensin heille"
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mitä 85:ttä, 77 km/h:han tuo Evreka kehuskeli ajelleensa ja sitten ohituskaistalla nosti nopeutta. Eikä voinut yhtään joustaa ja vielä ylpeä siitä. Hurraa :roll: Kyllähän noita riittää.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

sen jälkeen kun rekkakuski hiosti minua
en ole antanut tuumaakaan periksi
en nosta nopeutta mutta en myöskää
hiljennä jos pitää lähteä ohi ei kerkee
niin ihan sama voi jarrutta ja palata kaistalle
edellä mainittu apaus oli 7 tiellä ajoin 60 alueella
65 NAVIGAATTORIN mukaan
niin tämä kusipää rupesi hiostamaan
ajamalla noin1 metrin päässä
takana no siitä seurasi se että
kuskilla meni varmasti loppu yö
persiilleen kun pudotin aina lisää nopeutta
mitä lähemmäksi rekka tuli
lopputulos oli se että rupes turva väli löytymään
olisi mennyt ohi mutta ei tainnut ammatti taito
riittää liukkaalla tiellä :lol:
pikku-maukka

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

riitti ammattitaito et tappanut sua yrittämällä ohi kun ei ole ohituskaistaa, appiukko ajaa rekkaatyökseen ja on kaikkee kertoillu tässäpä pieni listaus mitä muitten autoilioitten pitäisi ottaa huomioon noitten rekkojenkanssa.

-jos menet kiihdytyskaistalta eteen(esim. moottoritielle) kiihdytä älä jää nysvään eteen, hitsi jarruttaa äkkiä kun joku tulee tukoksi eteen ja täys kuorma ei ole silloin mikään pikkujuttu.

- älkkää missään nimessä tehkö niin että, ohitatte ja jäätte eteen, ei voi kiihdyttää mäkiin kun edessä hidastellaan ja sit ei meinaa päästä mäkeä ylös.

- rekkojen nopeuksista on turhavalittaa, piirturit ja nopeusmittari tarkistetaan joka vuosi, pitävät täysinpaikkansa, ja on muute rajotettu 88km/h(näin ainakin silloin kun ite olin amiksessa rekka asentajaksi opiskelemassa)
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Vastaa Viestiin