Sivu 5/6
Lähetetty: 5.5.2005 19:54
Kirjoittaja Lada-Jussi
Mikko_PKP kirjoitti:En malta olla tähän väliin sanomatta, että vuoroon porukka ihmettelee että Lada ei käy kaupaksi, ja vuoroon sitten uhotaan näissä tarjousaiheissa, että "minä en woihan wanha wihtahousu telttaan rahojani kanna"

1500 ekee ei ole kovin huono tarjous 10-vuotiaasta Samarasta, noin näkemättä...
no joo, ehkä täällä on porukka enemmän vanhan ystäviä, mutta sitten on kuitenkin suuri ihmismassa jotka ostaavat uusia autoja. Soisi heidän sitten laittavan rahansa Ladaan kun kuitenkin johonkin sen laittaavat. Itse en vielä ole nähnyt aiheelliseksi alkaa investoimaan noin paljoa, kun on vanhoillakin ihan kivasti päässyt. Sinänsä tarjoushan on aivan ruhtinaallinen, tosin siinäkin on se että vielä 10 vuotista Samaraakin saattaavat Deltassa kaupata reiluun 1000 euron hintaan, saman tarjouksen lupaavat 20 vuotiseen takavetoonkin ja sen laittaavat suoraa paaliin, siinä mielessä Samarasta saa aika vähän.
Lähetetty: 5.5.2005 20:55
Kirjoittaja Mikko_PKP
Yhtään 10-vuotiasta Sammya ei ainakaan Tampereen Deltassa tule myyntiin asiakkaalle. Kaikki menee nipussa jobbarille, ellei sitten ole joku ihan poikkeustapaus. Ja tuollaisen auton ns. markkina-arvo on n. 500 euroa, hiukan km:stä riippuen.
Lähetetty: 6.5.2005 23:16
Kirjoittaja Lada-Jussi
Mikko_PKP kirjoitti:Yhtään 10-vuotiasta Sammya ei ainakaan Tampereen Deltassa tule myyntiin asiakkaalle. Kaikki menee nipussa jobbarille, ellei sitten ole joku ihan poikkeustapaus. Ja tuollaisen auton ns. markkina-arvo on n. 500 euroa, hiukan km:stä riippuen.
ok, voi olla että ei ihan 10 vuotiaita, pidän sen ikäisiä vielä lähes uusina, mutta onhan se jo suht vanha, mutta kyllä jotain 1998 malleja vielä näkee deltan listoilla. Mutta aika nihkeää on yleensä mitään Samaraa saada noin 500 euron hintaan. Tai ainakin pyynnit tuppaa olemaan aika hurjia, lopullista hintaahan ei sitten tiedä, millä kaupat tulee.
Lähetetty: 7.5.2005 7:41
Kirjoittaja Mikko_PKP
Euro-Samaraa olen nähnyt vielä myynnissä Tampereellakin joskus, pyyntinä jotain alta kolmen tonnin, mutta venäläisten kanssa menee melkein jostain vm. 2000 tienoilta poikki.
Luulisin, että idea on siinäkin, että kate jää tuon ikäisessä niin olemattomaksi ettei kannata sitten lähteä tarjoamaan niitä käytetyn vähäisiäkään takuita, kaupan purkua ym. tai yleensäkään lähteä käyttämään hallitilaa ja myyjien aikaa.
Nettiautosta löytyi 2 kpl vm. 1996 Samaraa, toinen yksityiseltä 600 euron pyynnillä, toinen liikkeestä 1650 euroa. Näkee selvästi tuon "liikelisän" tuossa, vaikka tuo jälkimmäinen hiukan siistimpi onkin niin kilometrit samat ym. Liikkeen hinnassa tietysti myös toisenlaiset tinkivarat. Että eipä sen esiteini-ikäisen Sammyn hinta nyt ihan katossaan ole, takavedot alkaa olla hinnakkaampia. Käyttöarvo onkin sitten kokonaan toinen juttu, kuten tämän foorumin lukijat tietänevät.
Lähetetty: 7.5.2005 15:37
Kirjoittaja jasu35
Malmin deltassa on myynnissä -98 euro samara hurjaan 2800e hintaan,samoin oli yksi -96 samara joka oli jo myyty jobbarille noin 200e hintaan. Aika hauskaa että jos jobbari ostaa vanhat ladat niin hinta on 100-300e ja jos itse ostat vaikka useamman niin hinnat on tuntuvasti kovempia.

Lähetetty: 7.5.2005 18:33
Kirjoittaja pressa
auton myynti jobbarille on eri asia kuin käyttäjälle myynti
kun auto myydään kuluttajalle niin siinä on kaikki kuluttajasuojalain mukaiset tekijät mukana
kun taas auto hävitetään jobbarille niin kysymys on yritysten välisestä kaupasta johon ei kuluttajaasiamies sotkeennu
eli se on verrattavissa tukkukauppaan esim. se sotkan tms. kaunis 99e lipasto maksaa kaluste tukussa yrityksille 35e mutta vaikkahan kaikista pojhja putoaisi yhden liinan painosta niin kalustetukku ei siitä vastaa vaan se yritys joka sen kuluttajalle myy
tosin taas vähän offtopik mutta kirjoitin silti ( pian pitää sensuroida itse itseäni)
Lähetetty: 8.5.2005 1:36
Kirjoittaja samarai
pressa kirjoitti:auton myynti jobbarille on eri asia kuin käyttäjälle myynti
kun auto myydään kuluttajalle niin siinä on kaikki kuluttajasuojalain mukaiset tekijät mukana
kun taas auto hävitetään jobbarille niin kysymys on yritysten välisestä kaupasta johon ei kuluttajaasiamies sotkeennu
eli se on verrattavissa tukkukauppaan esim. se sotkan tms. kaunis 99e lipasto maksaa kaluste tukussa yrityksille 35e mutta vaikkahan kaikista pojhja putoaisi yhden liinan painosta niin kalustetukku ei siitä vastaa vaan se yritys joka sen kuluttajalle myy
tosin taas vähän offtopik mutta kirjoitin silti ( pian pitää sensuroida itse itseäni)
niin yritysten välisessä kaupassa noudatetaan kauppalakia samoin kuin kuluttajienkien välisessä(esim. KP) mutta yrittäjän ja kuluttajan välisessä kauppalakia sekä kuluttajansuojalakia.
Noissa kymmenisen vuotta vanhoissa Ladoissa alkaa varmaan oleen siinä ja siinä, että kannattaa alkaa kuluttajansuojastaan riitelemään jos pommin ostaa?

Lähetetty: 8.5.2005 18:43
Kirjoittaja Mikko_PKP
Nythän on käytetynkin auton kauppaan tullut tämä 6 kk virhevastuu, se on aika kova pykälä. Jos ja kun halpaa Larssonia on pidetty kuinka on pidetty, niin ei se mikään ihme olisi jos 6 kk aikana siihen jotain reirattavaa ilmenisi.
Lähetetty: 8.5.2005 22:57
Kirjoittaja larssi21074
Käykää ihmeessä hakemassa nuo grillisetit, mukaan lähtee pihdit, haarukka ja lasta esim. pakkelointiin!
Ja noista vaihtoon tulleista ladoista, kyllä ne myydään halvalla, yleensä muutamalla satasella. Saattaa saada hyvän takapotkunkin deltasta halvalla jos sellainen sattuu tulemaan vaihdossa. Kokemuksesta tiedän että nuo vanhat samarat ja ladat lähtee vaihtoautorivistä ensimmäisenä, ovat hemmetin helppoja myytäviä!!
Lähetetty: 9.5.2005 2:17
Kirjoittaja samarai
Mikko_PKP kirjoitti:Nythän on käytetynkin auton kauppaan tullut tämä 6 kk virhevastuu, se on aika kova pykälä. Jos ja kun halpaa Larssonia on pidetty kuinka on pidetty, niin ei se mikään ihme olisi jos 6 kk aikana siihen jotain reirattavaa ilmenisi.
no ei se varmaan nyt ihan noinkaan ole. Kyseessä on käsittääkseni sellainen "piilevä" virhe, jonka myyjä on tiennyt ja salannut tai sitä muuten ei ole ilmoitettu. Tämä pykälä tuli kai aikapaljon noiden "saksantuontien" ansiosta, joissa on mittareita ruuvattu ja kaikenlaisia kolaripommeja myynnissä. Tollasesta halvasta vanhasta Ladasta on aika vaikea lähteä hakemaan "myyjän virhettä" ja väittää ettei se ole normaalia kulumista tai ei ole johtunut ostajan virheellisestä käytöstä tms. Lisäksi tämä pykälä ei poista "ostajan velvollisuutta tarkastaa tavara", joka on myös "aika kova pykälä".
Kalliimmissa autoissa se on tietysti kuluttajansuojana hyvä juttu.
Lähetetty: 9.5.2005 8:38
Kirjoittaja Mikko_PKP
Itse asiassa se kyllä on vähän niinkin. Myyjä on 6 kk ajan velvollinen vastaamaan siitä, että auton laatu vastaa siitä maksettua hintaa eikä siinä ilmene mitään, minkä olisi pitänyt vaikuttaa kaupantekoon. Ainakin autolle joudutaan siis liikkeessä tekemään jonkinmoinen tarkastus. Deltassahan onkin jo käytetyissä lasissa sellainen rasti ruutuun -kuponki. Ostajan tyhmyydeltä pykälä ei tietenkään suojaa, mutta tämäkin lisävastuu epäilemättä vaikuttaa myös osaltaan siihen, että isoissa liikkeissä ei noita parin sadan pelejä juuri myydä. Helpompi tuupata nipussa yksityiselle, joita nämä hienoudet eivät koske.
Lähetetty: 9.5.2005 19:36
Kirjoittaja samarai
kyllä sillä tietysti vaikutusta on näiden "ritsojen" myyntiin mutta siinä tullaankin jo siihen kysymykseen, että missä kunnossa joku "300-500 euroa" maksava auto saa olla ja mikä on normaalia kulumista? Ei voida mielestäni olettaa, että tolla hinnalla saa ainakaan jonkun virheettömän/ruosteettoman ajopelin? Tähän vaikuttaa jo yksistään auton ikä esim. joku 15v.
Tietääkseni näistä ei ole vielä yhtään "ennakkotapausta". Tottakai kun hinta nousee, tulee myös kunto/ laatu entistä enemmän vaikuttamaan.
Kiinteistökaupoissa tätä pykälää ainakin "kierretään", myymällä sellainen kiinteistö jolla on esim. vanha asuinrakennus - kauppakirjassa sanalla "purkukuntoisena". Tällä vältetään ostajan myöhemmät reklaamaatiot rakennuksen kunnosta. Myydään siis tavallaan pelkkänä tonttina (rakennus on kuitenkin myös hinnoiteltu kiinteistön hintaan mutta vain alakanttiin). Ostaja ei voi alkaa väittämään maksaneensa "rakennuksesta".
Tätä samaa voisi mielestäni myös autoliike käyttää - eli "pientä laittoa"

Lähetetty: 9.5.2005 20:22
Kirjoittaja pressa
joissain autoliikkeissä kauppakirjaan kirjoitetaan kunnostettavaksi jolloin ostoksesta ei voi valittaa ja se tehdään kyllä ostohetkellä erittäin selväksi
Lähetetty: 9.5.2005 21:30
Kirjoittaja Lada-Jussi
samarai kirjoitti:Kiinteistökaupoissa tätä pykälää ainakin "kierretään", myymällä sellainen kiinteistö jolla on esim. vanha asuinrakennus - kauppakirjassa sanalla "purkukuntoisena". Tällä vältetään ostajan myöhemmät reklaamaatiot rakennuksen kunnosta. Myydään siis tavallaan pelkkänä tonttina (rakennus on kuitenkin myös hinnoiteltu kiinteistön hintaan mutta vain alakanttiin). Ostaja ei voi alkaa väittämään maksaneensa "rakennuksesta".
Sama oli vähän Lada-Farmin kanssakin, papereissa asuintalo ja siihen tarkoitukseen hankittukin, mutta kiinteistö myytiin vapaa-ajan kiinteistönä, välittäjä kyllä selvensi ettei se suurta eroa tee kaupalle, mutta vaikuttaa se mm. rahoitusta hakiessa sekä jossain nippelijutuissa. Joitain kiinteistöjä kaupattiin vain tonttina jossa on vanha asuinrakennus, vaikka asuinrakennus olisi vielä ihan asuttavakin, mutta vastuuta pitää pakoilla ja monet kai on niin tarkkoja pikkuhomeista....

Lähetetty: 11.5.2005 1:11
Kirjoittaja Mosse-Aksu
samarai kirjoitti:Kiinteistökaupoissa tätä pykälää ainakin "kierretään", myymällä sellainen kiinteistö jolla on esim. vanha asuinrakennus - kauppakirjassa sanalla "purkukuntoisena". Tällä vältetään ostajan myöhemmät reklaamaatiot rakennuksen kunnosta. Myydään siis tavallaan pelkkänä tonttina (rakennus on kuitenkin myös hinnoiteltu kiinteistön hintaan mutta vain alakanttiin). Ostaja ei voi alkaa väittämään maksaneensa "rakennuksesta".
Tuossa täytyy ottaa huomioon, että huomattavasti alihinnoiteltu talo ei mene läpi verottajalta. Eli varainsiirtovero on maksettava käyvästä hinnasta tai aliarvostetusta hinnan osuudesta on maksettava lahjavero. Ostaja menee tosi halpaan, jos luopuu alihinnan takia kuluttajasuojastaan ja joutuu kuintenkin verona maksamaan käyvän hinnan ja myyntihinnan erotuksen.