VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Jos auto on tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäyntisolenoidin johdon irrottaa pitäisi auton sammua. Nyt ilmeisesti saa polttoainetta myös jotain muuta kautta, tulviiko kaasutin eli pitääkö neulaventtiili?
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Joo näin mä ajattelinki että sammuu ku ottaa johdon irti. Kaasutin ei tulvi. Pitää kummiski töitten jälkeen availla kaasutin ja puhdistaa kaikki kanavat
Nii ja kaasutin on käytännössä vielä aivan uusi. Viime kesänä ostin ja laitoin kiinni ja silloin ei päästöjen kanssa ollut ongelmaa
Nii ja kaasutin on käytännössä vielä aivan uusi. Viime kesänä ostin ja laitoin kiinni ja silloin ei päästöjen kanssa ollut ongelmaa
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Tuli avattua kaasutin ja puhaltelin paineilmalla kaikki röörit läpi. Sitten osat paikoilleen ja auto käyntiin. Tyhjäkäynnin ääni muuttui jonkin verran ja nyt kun ottaa sähkösolenoidin johdon irti niin auto sammuu. Koeajelulla tuli huomattua että enää ei ole sitä mikä aikasemmin oli, eli kun kaasu painoi niin auto nykähti oikein kunnolla. Enää sitäkään ongelmaa ei ole. Pitää varmaan huomenna käydä sitten päästöt mittaamassa ja luulen että nyt menee helposti läpi
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Joo menee... uskomme niin..
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Isopäästöisesti autosta voi tehdä myös pienipäästöisen. Pakoputkesta lenteli vain kukkia ulos kun on niin puhdasta ilmaa
Mitään muuta en tehnyt kuin putsasin kaikki röörit paineilmalla ja tämmöisiin tuloksiin päästiin. Ehkä seosta voisi hieman rikkaammalle kääntää jossain vaiheessa


Mitään muuta en tehnyt kuin putsasin kaikki röörit paineilmalla ja tämmöisiin tuloksiin päästiin. Ehkä seosta voisi hieman rikkaammalle kääntää jossain vaiheessa

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
No on kyllä hyvät arvot saatu kaasarivehkeelle! Hienoa työtä olet tehnyt. Itsellä oli aina ongelmia aikoinaan noiden kaasarivehkeiden kanssa leimalla. Ruisku-Samaralla ainoastaan yhden kerran päästöjen kanssa katsastuksessa 19v. aikana, jolloin oli yksi pakoventtiili palanut. Ei ole kyllä noita kaasarivehkeitä yhtään ikävä. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Vähän edelliseen postaukseen liittyen: itsellä taas ruisku-Samara (Euro) aina pompannut päästöistä, jos konttorilla mitattu. Täytyy tästä oppia, ja ottaa päästöt tulevaisuudessa korjaamolla (taitaakin tuo katsastus taas uhkaavasti lähestyäkin). Ekan pomppauksen syynä pidettiin korjaamolla liian vähäistä jäähdytysnesteen määrää, toisen pomppauksen jälkeen käytettiin vain korjaamolla kunnolla lämpöiseksi ja läpi meni, tosin lambdan vaihdoin tämän jälkeen, saa nähdä, millaisia tuloksia seuraavalla kerralla tulee. Nythän auto on seissyt kuukausia pois liikenteestä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Lambda onkin varmaan se herkin näissä jos ruisku ei mene katsastuksessa päästöistä läpi. Itsellä on sekin vielä alkuperäinen, siitä huoimatta viime katsastuksessakin päästöt oli huippuluokkaa. Veljen 110:iin vaihdettiin lambdat v.2004 oston jälkeen. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia päästöjen kanssa vaikka ilmeisesti ei ole enää katalysaattoripöntössäkään mitään sisällä. Kyllä me ainakin ollaan oltu tyytyväisiä näihin ruisku-Ladoihin kaikin puolin, eikä vähiten näiden päästöjen helppouden takia katsastuksessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Ei ole ollut pahemmin murheita kummassakaan systeemissä....Samaroissa ja 110 . mutta Vanhoissa Takavedoissa ja vanhassa Nivassa oli. kunnes vaihdoin samaran Kaasariin....
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Justiinsa ku kaikki toimii hyvin ja katsastusajan kerkesin varaamaan niin jotain piti sitten tapahtua
Päivällä avasin takaluukun ihan normaalisti ja vähäsen säikähdin kun koko luukku hyppäsi syliin ja jäi roikkumaan palautusjousien varaan. Siinä vähän katsellessa huomasin että molempien puolien saranat lohkesi palasiksi. Ei kyllä vieläkään oikein tajua että miten voi juuri näin käydä juuri tälläiseen aikaan kun ei ole aikaa oikein ropeltaa tätä. Kävin kurkkaamassa oisiki sedani samarassa samantyyliset saranat, mutta ei ole kun siinä on samantyylinen systeemi kuin takavedoissa. Yritin sitten hitsaamalla pistää lohjenneet palat takaisin, mutta eihän siitä mitään tullut kun jotain valua tuo sarana nin eihän siinä edes mikki syty. Kun pimeäkin oli tulossa ja oli nälkä niin pistin luukun alhaalta lukolla kiinni ja sisäpuolelle virittelin mustekaloilla luukun silleen ettei se putoa ajossa. Joku viritelmä tuohon pitää kyllä tehdä ennen kuin saa uudet saranat, muuten takaluukkua ei kyllä availla yhtään




Päivällä avasin takaluukun ihan normaalisti ja vähäsen säikähdin kun koko luukku hyppäsi syliin ja jäi roikkumaan palautusjousien varaan. Siinä vähän katsellessa huomasin että molempien puolien saranat lohkesi palasiksi. Ei kyllä vieläkään oikein tajua että miten voi juuri näin käydä juuri tälläiseen aikaan kun ei ole aikaa oikein ropeltaa tätä. Kävin kurkkaamassa oisiki sedani samarassa samantyyliset saranat, mutta ei ole kun siinä on samantyylinen systeemi kuin takavedoissa. Yritin sitten hitsaamalla pistää lohjenneet palat takaisin, mutta eihän siitä mitään tullut kun jotain valua tuo sarana nin eihän siinä edes mikki syty. Kun pimeäkin oli tulossa ja oli nälkä niin pistin luukun alhaalta lukolla kiinni ja sisäpuolelle virittelin mustekaloilla luukun silleen ettei se putoa ajossa. Joku viritelmä tuohon pitää kyllä tehdä ennen kuin saa uudet saranat, muuten takaluukkua ei kyllä availla yhtään



Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Moi,
Saranat lienevät jotain kevytmetalli valua. Tuollaisia on vaikea löytää tai niitä vaihtaa. Joskus vaihdoin takaluukun toiseen, niin toisen saranan irroittaminen oli hankalaa. Muistaakseni saranaan niitattu kiinnityspultti alkoi pyörimään ja oli pakko leikata sarana kulmahiomakoneellla poikki.
Saranat lienevät jotain kevytmetalli valua. Tuollaisia on vaikea löytää tai niitä vaihtaa. Joskus vaihdoin takaluukun toiseen, niin toisen saranan irroittaminen oli hankalaa. Muistaakseni saranaan niitattu kiinnityspultti alkoi pyörimään ja oli pakko leikata sarana kulmahiomakoneellla poikki.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
No voihan hemmetti. En ole vielä kuullut, että tuolleen Samaran saranat särkyvät. Itsellä meni kanssa se takaluukun lukonkieli poikki omaa hölmöyttä, eikä sitäkään pystynyt hitsaamaan kun oli jotain kevytvalua, sain sen kuitenkin parilla ruuvilla vielä kasaan. Tuossa ei kyllä auta kuin saada ehjät saranat jostain.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Moi,
Unohtui mainita, että korin puoleinen saranan kiinnitys on usein ruosteessa, koska kevytmetallin ja korin liitokseen syntyy sähköpari. Teräsmutteri on ruosteessa ja peltikin siitä ympäriltä. Eli aikaa täytyy varata irroitukseen. Jos vaihtaa koko takaluukun on Se kahden, kolmen tunnin homma. Suurin aika menee siis sähköjohtojen liittämiseen toisiinsa.
Unohtui mainita, että korin puoleinen saranan kiinnitys on usein ruosteessa, koska kevytmetallin ja korin liitokseen syntyy sähköpari. Teräsmutteri on ruosteessa ja peltikin siitä ympäriltä. Eli aikaa täytyy varata irroitukseen. Jos vaihtaa koko takaluukun on Se kahden, kolmen tunnin homma. Suurin aika menee siis sähköjohtojen liittämiseen toisiinsa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Pitää nyt tänään käydä hakemassa tokmannilta iha normaalit oven saranat ja porata ne kiinni tuohon luukkuun väliaikaisesti. Uudet saranat saan kyllä venäjältä jossain vaiheessa, mutta pakko tuohon jotain on tehdä
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto
Moi,
Se lienee paras ja helpoin tapa korjata tuo vaurio. Mitä sitä enää isompia satsauksia autoon tekemään.
Se lienee paras ja helpoin tapa korjata tuo vaurio. Mitä sitä enää isompia satsauksia autoon tekemään.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.