
Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.
Nyt on aimo kappale peltiä liitetty Sammyn koriin, pintatyöt vielä odottaa. Miten noin laho auto on päässyt katsastuksesta läpi viime vuonna?
Ilmeisesti Venäläinen alustamassa on niin kovaa että kelpaa katsastusviranomaiselle, koputeltiin kyllä viimeksi huolella. Takalokasuojan etureunassa olleet muoviset mitkälie osat saa jäädä kyllä kiinnittämättä takaisin, varmaan suunniteltukin kurasieppariksi että pääsee jostain pehmenemään.

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.
Peltityöt tältä osalta päättyneet. Paikat päällystin ruostesuojapohjamaalilla, pintavärillä ja tectylin massalla. Koteloihin ruuttasin puoli litraa dinitrolia. Keväämmällä pitää myllätä helmat molemmin puolin, pinnoittaa ja ruiskutella kotelosuojat helmojen etuosaankin. Ilta-askaretta piisaa vielä ku räppää takapenkin ja verhoilut paikalleen. Pitänee käydä ens viikolla esittelemässä ajopeliä katsastusviranomaiselle, jonka antaman lausunnon mukaan päätetään harrastuksen jatkamisesta...
Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.
Samara leimattu huomautuksitta! Pieni peltityö kannatti ja taas mennään vuosi. 

Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.
Jaaha, taas on vuosi vierähtänyt. Kamppeella on vaan ajettu normi huoltojen lisäksi. Katsastukseen kiristin käsijarrua vähän, tekohengitin pakoputken väliosan pikku reiän päästömittausta varten ja herkistelin äänimerkin maadoituksen.
Tulos: hyväksytty huomautuksetta.
Katsuri jopa oli mielissään kun saa katsastaa kiireen keskellä kunnossa olevia vanhoja kunnon autoja.
Muuten kaikki on jääny taas tekemättä:
-Lämppärin kenno vuotaa vieläkin...
-Peltihommia pitäs tehdä...
-Väliputki pitäs asentaa...
-Pesunestesäiliö halki kiinnikkeensä luota, vuotaa jos pinta on yli puolen välin...
-Vikakoodin luku, polttelee CE-valoa päivittäin...
Tulos: hyväksytty huomautuksetta.

Katsuri jopa oli mielissään kun saa katsastaa kiireen keskellä kunnossa olevia vanhoja kunnon autoja.

Muuten kaikki on jääny taas tekemättä:
-Lämppärin kenno vuotaa vieläkin...
-Peltihommia pitäs tehdä...
-Väliputki pitäs asentaa...
-Pesunestesäiliö halki kiinnikkeensä luota, vuotaa jos pinta on yli puolen välin...
-Vikakoodin luku, polttelee CE-valoa päivittäin...
Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.
Lomilla lorvaillessa on aikaa huoltaa, öljyt, suodattimet ja tulpat uusiksi. Sain jopa aikaseksi kattoa vikakoodin, tulos:
49 Vacuum leak detected!
Kattelin tuossa letkut ja osa liitoksista jäi suorastaan käteen. Muutama klemmari uusittu ja loput kiritty. Toivotaan ettei valskaa jarrutehostimesta.
Muuten kone käy ja kukkuu yhden venttiilin naputuksen kera. Kulutus 5,5-8,0L/100km.
49 Vacuum leak detected!
Kattelin tuossa letkut ja osa liitoksista jäi suorastaan käteen. Muutama klemmari uusittu ja loput kiritty. Toivotaan ettei valskaa jarrutehostimesta.
Muuten kone käy ja kukkuu yhden venttiilin naputuksen kera. Kulutus 5,5-8,0L/100km.
Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.
Tuntuu olevan että juuri se terveen pellin ruostehakulla paukuttaminen irrottaa massat pellistä ja aloittaa ruostumisen. Itselläni oli pistemäisiä läpiruostuneita kohtia helmoissa, ja niiden ympärillä oli täysin tervettä ruosteetonta peltiä jossa oli näkyvällä puolella pohjamaali ja sisäpuolella kotelosuojaöljy paikoillaan. Ammattitaidottomilla katsureilla on joskus tapana hakata terveen auton pohjaa ruostehakulla sen sijaan, että esimerkiksi painelisivat todennäköisimpiä ruostepaikkoja tai koputtelisivat niitä jollain hellävaraisemmalla esineellä ja kuuntelisivat. Pohjalevyn reunatkin ovat omassa samarassani ihan täynnä pieniä lommoja, kun ilmeisesti joku katsuri on hakannut siihenkin ruostehakulla.Jämä kirjoitti:Nyt on aimo kappale peltiä liitetty Sammyn koriin, pintatyöt vielä odottaa. Miten noin laho auto on päässyt katsastuksesta läpi viime vuonna?Ilmeisesti Venäläinen alustamassa on niin kovaa että kelpaa katsastusviranomaiselle, koputeltiin kyllä viimeksi huolella. Takalokasuojan etureunassa olleet muoviset mitkälie osat saa jäädä kyllä kiinnittämättä takaisin, varmaan suunniteltukin kurasieppariksi että pääsee jostain pehmenemään.
Ja helpostihan se ruostuu vuodessakin läpi asti, jos ajetaan maantiesuolasohjossa joka jää sinne massojen väliin muhimaan. Eihän se ole kuitenkaan kuin jotain 1-2 milliä paksua peltiä.
Ja eihän jollain metallisella terävällä esineellä edes löydä massan läpi paukuttelemalla niitä reikiä, kun todennäköisimmin massatkin ovat sen verran sitkeää tekoa ettei niistä edes holahda läpi, vaikka alla olisi pelkkää ruostetta. Painelemalla ja koputtelemalla ja kuuntelemalla ne pehmeät kohdat löytyvät. Olen kuullut jopa tapauksista, että kun katsuri ei ole muuten saanut reikää aikaiseksi niin on sitten iskenyt tuurnalla pohjapellistä läpi. Tokihan se läpi menee ohuesta pellistä kun sen pellin toisella puolella ei ole mitään.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.
No onneksi meillä on täällä sivistyneet katsurit ja tosiaankin tarkastus on enemmän tutkimista kuin hutkimista.
Re: Samara Sedan 1,5I -96 ilmoittautuu.
Ei täälläkään katsastusmies ole koskaan pohjaa hakannut. Kehunut vaan että nätissä kunnossa on 
