Sivu 5/5

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 5.3.2008 12:09
Kirjoittaja Samarama
Deltan vikaluku takana. Ongelmat:

P0340 Camshaft position sensor (nokka-akselin asentotunnistin?)
P0137 Downstream oxygen sensor (happitunnistin 2, alhainen jännite?)

Nämä ovat ilmeisesti suht. yleisiä ongelmia Samarassa / 110:ssä, ainakin tuo ylempi?
Täytynee näitä tunnistimia alkaa metsästelemään, Deltassa nokka-akselin asentotunnistin kustantaisi n.100€.

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 5.3.2008 12:43
Kirjoittaja larssi21074
jännä juttu yleensä nokka-akselin asentotunnistin löytyy deltasta ihan hyllytavarana. Ei ainakaan meidän toimipisteen asiakkaiden sitä tarvitse metsästää! :shock:
No ainakin meillä palvelu pelaa!

Tuo lambdan vikakoodi viittaa happivuotoon 1. ja 2. lambdan välillä eli happivuotoon katalysaattorissa. Tai kakkoslambda on tukossa, ei saa vertailua ulkoilmasta.

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 5.3.2008 13:13
Kirjoittaja Samarama
larssi21074 kirjoitti:jännä juttu yleensä nokka-akselin asentotunnistin löytyy deltasta ihan hyllytavarana. Ei ainakaan meidän toimipisteen asiakkaiden sitä tarvitse metsästää! :shock:
No ainakin meillä palvelu pelaa!

Tuo lambdan vikakoodi viittaa happivuotoon 1. ja 2. lambdan välillä eli happivuotoon katalysaattorissa. Tai kakkoslambda on tukossa, ei saa vertailua ulkoilmasta.
Esitin asiani vähän epäselvästi :)
Eli kyllä Deltasta tunnistin olisi ilmeisesti löytynyt, ajattelin vaan koittaa hommata sen eri kautta edullisemmin.

Mitähän toimenpiteitä tuo lambda-ongelma vaatii?

Olipa Oulun uusi Delta-auto ihan komea paikka. Sisällä aitiopaikalla komeili Niva.

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 5.3.2008 22:50
Kirjoittaja larssi21074
Lambda ongelma ei vaadi mitään toimen piteitä kuin vikakoodin kuittauksen katsastukseen.
Pakokaasuarvoissa niin pieni vuoto ei näy missään jos siellä on pikku vuoto minkä takia lambdan jännite laskee.

Sitten kun takalambda alkaa ilmoittamaan että signaali puuttuu niin kannattaa tutkia mistä vuotaa. Sitten se vuoto on jo helpompi löytää. Mutta voi kyllä olla että on vaan se anturi tukossa.

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 6.3.2008 0:34
Kirjoittaja Samarama
larssi21074 kirjoitti:Lambda ongelma ei vaadi mitään toimen piteitä kuin vikakoodin kuittauksen katsastukseen.
Pakokaasuarvoissa niin pieni vuoto ei näy missään jos siellä on pikku vuoto minkä takia lambdan jännite laskee.

Sitten kun takalambda alkaa ilmoittamaan että signaali puuttuu niin kannattaa tutkia mistä vuotaa. Sitten se vuoto on jo helpompi löytää. Mutta voi kyllä olla että on vaan se anturi tukossa.
OK, kiitos tiedosta.

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 9.3.2008 21:38
Kirjoittaja Samarama
Samaran taulussa paloivat tänään seuraavat valot:

-Check Engine
-palaneen lampun varoitusvalo
-bensavalo


Kattovalo sen sijaan ei välillä palanut, vakka oven aukaisi... On näköjään alkanut se kuskin ovenkarmin painike reistailemaan. Toimii näköjään joten kuten kuitenkin vielä.

Tankkasin auton ja vaihdoin palaneen takavalon. Jäljelle jäi siis enää CE-valo. Ja sehän johtuu siis (ainakin) nokka-akselin asentotunnistimesta.

Silloin tällöin kun autolla lähtee päivän ensimmäiselle ajelulle, saattaa etupäästä kuulua pahankuuloista ääntä. Ääni on metallinen rahina/hankaus. Ääni nopeutuu/hidastuu ajovauhdin mukaan. Lakkaa itsetään kun on aikansa hangannut. Jarruista peräisin kai, onkohan muita vaihtoehtoja? Ääni ei kuulu heti liikkeellelähtiessä, eikä ensimmäisen jarrutuksen jälkeen, mutta arviolta kilometrin-parin ajon jälkeen saattaa ilmaantua...

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 11.3.2008 9:23
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Samarama kirjoitti:.

Silloin tällöin kun autolla lähtee päivän ensimmäiselle ajelulle, saattaa etupäästä kuulua pahankuuloista ääntä. Ääni on metallinen rahina/hankaus. Ääni nopeutuu/hidastuu ajovauhdin mukaan. Lakkaa itsetään kun on aikansa hangannut. Jarruista peräisin kai, onkohan muita vaihtoehtoja? Ääni ei kuulu heti liikkeellelähtiessä, eikä ensimmäisen jarrutuksen jälkeen, mutta arviolta kilometrin-parin ajon jälkeen saattaa ilmaantua...
Terve!

Äkikseltä tulee mieleen kaksi asiaa:

1) Jarrupalojen kitkapinta on irronnut tai irtoamassa liimauksistaan.

2) Jarrulevyn suojakilven ja itse jarrulevyn väliin on mennyt hiekoitussoran jyvänen, joka rahisee aikansa ja putoaa sitten pois.

Vika 1) on vaarallinen ja 2) pelkästään kiusallinen.

Toki ääni johtua jostain muustakin.

SvS

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 13.3.2008 5:08
Kirjoittaja samarai
Itselle taas tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona loppuunkulunut jarrupala, sylinterissä mäntä ulkona ja laahaa päällä. Selviää kun kokeilee kädellä onko vanne lämpöinen ajon jälkeen.

Samaran pyörä ylös ja Samaraman peppu maahan tutkimaan tilannetta! :wink:

Re: Kokemuksiani Samarasta / peltiä rutussa

Lähetetty: 18.8.2008 16:34
Kirjoittaja Samarama
Sukulainen ajeli Samaralla ja traktoria ohittaessa traktorin etupyörän äkillisen lukkiutumisen tms. takia traktori käännähti Samaran kylkeen. Vänkärin puolen kylki on nyt siis lähes koko matkalta enemmän ja vähemmän rutussa ja kärsinyt...

Itsellä ei ole aikaa/rahaa/mahdollisuuksia alkaa mihinkään toimenpiteisiin, eli tod.näk. myyn auton. Muutenhan tuo olis varsin hyväkuntoinen.

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 22.8.2012 19:29
Kirjoittaja Samarama
Morjens. Eipä ollutkaan enää Ladaboardin tunnukset voimassa... No käyhän tämä näinkin (uudelleenrekisteröinti boardiin). Tänään tuli palattua Ladojen maailmaan muutaman vuoden Fiat-/Nissan -kauden jälkeen. "Uutena" menopelinä siis Samara -98 :) Samara vaikuttaa hyvältä kaikin puolin.

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 19.9.2012 9:32
Kirjoittaja Samarama
Ongelma Samarassa on vilkut. Tai niiden kunnollinen toimiminen. 99%:ssa vilkkujenkäyttökerroista joku jommankumman puolen vilkuista ei toimi, joten vilkutus tapahtuu vähintään tuplanopeudella jne. Lamput näyttäisivät olevan kunnossa, vilkkureleitä olen kokeillut useampaakin...

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 19.9.2012 12:56
Kirjoittaja Joen musikka
Kaikki lampunkannat tarkistukseen ja puhdistukseen esim. pienellä teräsharjalla.(Sähkö)liitosrasvaa ohuesti ja samat putsaukset myös polttimoille niin jopa toimii.

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 23.12.2012 15:13
Kirjoittaja Samarama
Joo-o. Tuohon vilkkuasiaan ei ole tullut ratkaisua, mutta isompiakin murheita on välillä ollut.

Samara on tehnyt nimittäin semmoisen tempun pari kolme kertaa, että yhtäkkiä, ajon aikana, puhallin lopettaa puhaltamisen, ajovalot sammuvat, eivätkä pyyhkijät toimi... Sitten pätkien välillä palaavat ja sammuvat. Niin ja jos auto sattuu olemaan "pätkimisen" aikana sammutettuna, ei se myöskään starttaa (ei mitään vaikutusta avaimen käännöllä). Tuolta ratin takaa piuhoja ja liittimiä tutkittiin ja yhden liittimen yksi osa oli vähän kärähtäneen näköinen. Sitä putsaamalla ja uudelleenliittämällä homma korjaantui. Mutta sama homma siis toistui vielä uudelleen (ja korjaantui samalla tavalla).

Sitten ilmaantui "isompikin" juttu: Yksi päivä ajoin n. kilometrin matkan paikasta A paikkaan B ja siinä matkan aikana kuului ihmeellistä rohinaa/rahinaa/tms. ääntä. Sammutin auton, kävin asioilla ja kun yritin startata, ei tapahtunut yhtään mitään (ainoastaan vaimea "naks" kuului, kun yritin startata)... Auto ei lähtenyt työntämälläkään käyntiin vaan kone oli täysin jumissa. Sitten muutaman päivän päästä vika löytyi: startin "pienen pyörän" ja koneen "ison pyörän" osien välissä oli jumiutuneena/sulaneena muovinen möhkäle (?!). Se otettiin pois ja auto on taas toiminut moitteettomasti.

Kaikenlaista!

Re: Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Lähetetty: 23.12.2012 17:48
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Mulla oli joskus kuvaamiasi ongelmia puhaltimen ja tuulilasinpyyhkijöiden kanssa kun oli sulakeboksissa vielä alkuperäiset venäläiset sulakkeet. Kesken ajon pysähtyi puhallin tai pyyhkijän sulat. Vaihdoin sulakkeet uusiin ja kaikki toimi taas sulakkeiden vaihdon jälkeen normaalisti.

Nämä GM ruiskulla varustetut Samarat ovat tunnottomia käynnistymään pakkasilla. Ei ole mitään eroa onko lämpötila +25 vaiko -25 astetta. Yhtä hyvin moottori lähtee käyntiin, eikä edes epäröi millään lailla.