Sivu 4/7
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 28.2.2015 22:52
Kirjoittaja t tulppu
Kyl se asia vielä suttaantuu ja jos hyvä tuuri niin vähällä rahalla..
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 1.3.2015 14:52
Kirjoittaja JohnDoe
Lueskelin auton huoltokirjaa, olisiko ollut hieman kovaa ajoa ja huolimatonta huoltoakin saanut osakseen...
Lada on luovutettu ensimmäiselle omistajalla Lohjalla 20.8.1999. Ilmeisesti PP Auto on ollut Ladan virallinen myyjäliike ja huolto, kun kaksi ensimmäistä huoltoakin tehty siellä, 30 000 km / 24 kk huolto on tehty 4 vuotta liian myöhään Delta-Autossa, mutta kilometrejä on ollut silloin mittarissa 31 348... Eli ensimmäisinä vuosina kilometrejä on kertynyt todella vähän.
Tämän jälkeen huoltokirjaa on täytetty vähän oudosti: 45tkm, 60tkm ja 75tkm kohdat kirjassa ovat ihan tyhjiä. 90tkm huolto / 6v on tehty sitten tuon 6 vuoden mukaan 18.11.2005 mittarissa silloin 44699 km, ja tämänkin on hoitanut Delta.
Sitten tuleekin 6 vuoden mittainen musta aukko, kilometrejä tällä välillä kertynyt suhteellisen vähän kuitenkin, eli 105tkm/7v huolto on tehty 28.6.2011 kilometreinä 74863, mutta ei ole merkintä, onko huolto tehty itse vai korjaamolla ja on kirjoitettu vain, että öljyt vaihdettu. 120tkm huollon kohdalla on ollut mittarissa 18.5.2012 79tkm ja öljyt ilmeisesti vain vaihdettu. Jakohihna ja vesipumppu on vaihdettu 29.8.2012 80 828 km ajettuna ja tästä hommasta on korjaamon kuittikin, pakoputkea korjattu samalla ja vilkkurele uusittu, myöhemmin vielä hitsattu takaiskaritorneja.
Muistio-osiosta löysin omat merkintäni 29.11.2013 101783 km: vasen etupyörän laakeri vaihdettu, kattovalo ja äänitorvi korjattu, pakoputken kiinnikkeet vaihdettu, käsijarruvaijeri vaihdettu ja laturin diodisilta korjattu.
Tämän jälkeen on autoon jokunen tuhat kilometriä tullut lisää (en huomannut katsoa tarkkaa lukemaan, auto on n. 40 km päässä varastoituna) ja on syksystä 2014 asti seissyt tuon käyntihäiriön vuoksi korjaamon pihassa. Onhan tässä nyt jonkinmoinen huoltohistoria tiedossa, mutta tekemistä jonkin verran edessä, jakohihnaa ei vielä tarvitse vaihtaa, mutta öljynvaihto kyllä hyvä tehdä ja tarkistella muutkin nesteet ja vaihteistoöljyn määrä. Entinen omistaja puhui ostaneensa myös uuden Motonetin Snajder-akun tähän tuon 29.11.2013 jälkeen, kun olin todennut 10 vuotta vanhan Vartan olevan jo heikossa kunnossa, siitä ei ollut auton mukana kuittia, mutta akku on kyllä paikallaan ja hyvin jaksasi startata pitkän pihalla seisomisen jälkeenkin.
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 1.3.2015 15:45
Kirjoittaja JohnDoe
Mentykin sitten long life vaihtovälillä öljyjen kanssa, kun selvittelin asiaa... Ei tosiaan ole 30 tkm aikana öljyjä vaihdettu, eli kiireesti vaihtoon ja pitää toivoa, ettei ole mitään vaurioita päässyt moottorille tästä syntymään.
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 4.3.2015 19:40
Kirjoittaja JohnDoe
Käyntiongelma korjattu, vika oli kuin olikin puolayksikössä. Vaihdoin Joen musikalta ostetun tilalle ja lähti heti käymään kaikilla pytyillä. Tätä ennen puristuspainemittaus, niin 12,5-13 välillä joka pytyssä. Ei siis venttiilivikaa, voisi kyllä välykset kuitenkin tarkistaa. Kun jossain vaiheessa saa auton sisälle halliin, niin pitää katsoa mahdolliset ruostepaikat, jarrut yms. ennen kuin käy leimalle koettamassa. Ja pitää toivoa, ettei katalysaattori ole vaurioitunut.
Mutta: missä ihmeessä näissä GM-110:eissä on diagnostiikkapistoke? EuroSamarassahan se on hansikaslokeron alla... 110:stä etsin konetilasta, ruiskuohjaimen lähettyviltä keskikonsolista, kuskin jalkatilasta, hansikaslokerosta, sen alta, kellon takaa... Eikä mistään vielä löytynyt tällä etsimisellä. Vikakoodit jäi siis lukematta, mutta kyllä ne ihan mielellään joskus lukisi, vaikka tämä käyntivika jo korjaantuikin.
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 4.3.2015 20:24
Kirjoittaja Joen musikka
JohnDoe kirjoitti:Käyntiongelma korjattu, vika oli kuin olikin puolayksikössä. Vaihdoin Joen musikalta ostetun tilalle ja lähti heti käymään kaikilla pytyillä. Tätä ennen puristuspainemittaus, niin 12,5-13 välillä joka pytyssä. Ei siis venttiilivikaa, voisi kyllä välykset kuitenkin tarkistaa. Kun jossain vaiheessa saa auton sisälle halliin, niin pitää katsoa mahdolliset ruostepaikat, jarrut yms. ennen kuin käy leimalle koettamassa. Ja pitää toivoa, ettei katalysaattori ole vaurioitunut.
Mutta: missä ihmeessä näissä GM-110:eissä on diagnostiikkapistoke? EuroSamarassahan se on hansikaslokeron alla... 110:stä etsin konetilasta, ruiskuohjaimen lähettyviltä keskikonsolista, kuskin jalkatilasta, hansikaslokerosta, sen alta, kellon takaa... Eikä mistään vielä löytynyt tällä etsimisellä. Vikakoodit jäi siis lukematta, mutta kyllä ne ihan mielellään joskus lukisi, vaikka tämä käyntivika jo korjaantuikin.
Siinä rattiakselin alla missä uudemmissa OBD -pistokekin.Ja se on sitä GM -tyyppiä.

Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 4.3.2015 21:27
Kirjoittaja JohnDoe
Mielenkiintoista, en löytänyt rattiakselin alta, kun sieltä ihan ensimmäisenä katsoin.... Olisikohan joku ilkeä huoltomies joskus repinyt sen irti... Pitää vielä tutkia uudelleen, kun pääsen auton luo seuraavan kerran.
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 4.3.2015 21:44
Kirjoittaja JohnDoe
110 tkm oli muuten kilometrejä mittarissa. Venttiilikopan tiiviste on vuotanut aika paljon öljyä ympäri konetta, öljyt pikimustat, mutta silti lähes max-merkissä, olisiko bensiiniäkin päätynyt vähän sekaan. Eli öljyillä on sitten ilmeisesti ajettu pitkälle neljättäkymmenettä tuhatta, uskomatonta, toivotaan, ettei tämä ole koneelle aiheuttanut liikaa ylimääräistä kulumista.
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 7.3.2015 20:36
Kirjoittaja JohnDoe
Auto ajettu sisälle lämpimään halliin kuivamaan. Kun uudemman projektin massaukset saan tehtyä, niin sitten tämä työn alle. Kävin ostamassa tänään uudet tulpat, kun on näissä kilometreissä jo hyvä vaihtaa - huolto-ohjelman mukaan olisi pitänyt vaihtaa ajat sitten. Ja kiinni olevien elektrodit eivät kovin hyvältä edes enää näytä. Edellisen katsastuksen jälkeenhän tähän yksilöön ei paljoa kilometrejä ole tullut, kun on seissyt alkusyksystä alkaen siellä korjaamon pihalla, mutta juuri seisonnasta johtuen täytyy käydä jarrut läpi ja toivoa, ettei aivan älyttömyyksiin tarvitse ruostepaikkojen korjauksessa ryhtyä. Takaiskunvaimentimien yläpäät on jo tosiaan aiemmin hitsattu, toivottavasti työ on tehty kunnolla, ettei niihin tarvitse heti kajota. Moottoriöljyt ostin myös uudet, mutten vielä vaihteistoöljyjä. Venttiilikopan tiiviste kun on vuotanut aika lailla, niin menee sekin vaihtoon ja hyvä on samalla tarkistaa venttiilivälykset, vaikka puristukset hyvällä mallilla ovatkin eikä nakutusta venttiileistä kuulu.
Katalysaattori on kysymysmerkki, onko vaurioitunut kolmella pytyllä ajossa vai ei. Ilmeisesti on nyt otettava riski ja katsottava konttorilla, millaisia päästöarvoja pukkaa. Hallilla oleva pakokaasuanalysaattori on huollon tarpeessa, joten siitä ei nyt ole apua.
Toisen auton ajotietokoneasioita ja mittaristoa miettiessäni tuli kuriositeettina mieleen, että onkohan mekaanista mittaristoa käytetty muissa kuin GM-ruiskulla olevissa 110:issä? Venäläisellä sivulla joku oli nimittäin tällaisenkin tilalle vaihtanut monipuolisemman tarvikemittariston ajotietokoneella... Mutta GM-malleihinhan ajotietokonetta ei käsittääkseni saa.
https://www.drive.net/l/71715/
Mutta onhan tuo mekaaninen mittaristo kyllä tavallaan tyylikäs, vähän samaa tyyliä kuin 2107:n ja Samaran alkuperäismittaristot, tosin mittarivarustukseltaan köyhempi.
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 7.3.2015 21:31
Kirjoittaja t tulppu
Mulla on tuon näköinen 2002 Farkussa ja siinä ei ole mitään mekaniikkaa, vain sähköjohtoja ja vaihto kelpoinen Vdo kanssa kokeiltu on. siis vaijjeri puuttuu. jos sinulla vaijjeri niin sitten erillainnen.
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 7.3.2015 23:22
Kirjoittaja JohnDoe
Pitääpä huvikseen tarkistaa, onko vaijerilla tuo oma vai ei. Alkuperäismittaristoja on sitten näemmä kolmea eri mallia, tämä mekaanisella trippimittarilla oleva vahemmanaikaisen näköinen, vdo ja venäläinen vdo-kopio ilman vdo:n logoa.
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 8.3.2015 9:47
Kirjoittaja mush
Itse asiassa digimittareita on kolmelta eri alihankkijalta ja siihen vielä päälle mekaaninen (mekaaniset?).
EDIT:
Lisätään vielä, kyllähän GM:n ruiskustakin dataa irti saa ainakin testerillä, mutta en ole huomannut että siihen olisi valmista ajotietokonetta. Kuinkahan yleinen GM-ruisku on Venäjällä, kun täällä oli GM:n valtakausi, niin siellä vielä varmaankin mentiin paljolti kaasutinpeleillä.
Monet "tietokoneet" mitä myydään (mm. BK-21), näyttävät vain ulkolämpötilaa, akkujännitettä, ym, mihin ei tarvitse mitään kanssakäymistä ECU:n kanssa.
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 8.3.2015 12:56
Kirjoittaja JohnDoe
Taas siis lisää uutta tietoa... Täytyypä laittaa tällainen Bk-mallikin hankintalistalle, jos myös GM-110:ssä on kellon takana sopiva liitin ajotietokoneelle, ettei tarvitsisi sitten kuin ulkolämpötila-anturi asentaa.
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 8.3.2015 23:54
Kirjoittaja mush
Voi olla ettei liitintä ole, mutta kellon liittimeltä saat melkein kaiken tarvittavan.
Näyttivät olevan sotkeneet jotain BK-mallien kanssa. BK-10 on muuttunut ja nyt BK-30 näyttää siltä kuin BK-10 ennen. Eli 110:n kellon tilalle meneviä malleja -10 -30 ja -40. Nämä kaikki siis Boschilaisille, mutta kyllähän ne "kellona" toimivat nekin.
Muutenkin, Boschilaiseenkaan en itse paljon muuta harkitsisi kuin BK-10 (vai 30 nykyään?!). Onhan niitä hiejoa pelejä, mutta voi olla vaikea käyttää ilman kielen osaamista. Esim tuo BK-10 on koluttu täälläkin niin läpi että sen kanssa on helppo tulla toimeen. Minulla oli tuossa uudemmassa BK-40, mutta se alkoi olla jo tuskainen käytettävä monine valikoineen. Kyseinen laite tosin otti nokkiinsa ja lakkasi toimimasta, enkä ole kyllä kaivannut.
http://www.orionspb.ru/comp/
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 10.3.2015 19:32
Kirjoittaja JohnDoe
Tästähän se vasta projekti kehkeytyykin, kun nyt käy taas enää kolmella pytyllä. Vaihdoin tulpat ja sytytysjohdotkin mitattu ehjiksi (tosin otin jo sytytysyksikön vaihdon yhteydessä Joen musikalta saadut johdotkin käyttöön, ja nehän oli täydessä kunnossa olevasta moottorista purettu irti). Mikähän ihme tämän nyt oikein aiheuttaa? Venttiilivälykset on katsottu vasta siitä toisesta autosta, tämän pariin en tänään sen enemää ehtinyt. Vikakoodeja on 42 ja 49, eli viallista sytytysyksikkö valittaisi ja sitten imuvuotoa. Tuo imuvuoto on pirullinen vikakoodi, Eurosamaranikin sitä antaa jatkuvasti, mutta mitään vuotopaikkaa ei löydy ja kone toimii muuten normaalisti ja päästötesteistäkin on mennyt läpi... Taisivat muuten 42 ja 49 tulla myös kahdella pytyllä käyvässä Samara sedanissa... Eli onkohan nyt kyseessä, että GM:n ruisku tunnistaa, että yksi pytty on pelistä pois ja 42 ja 49 tulevat siksi, että nuo ovat mahdolliset kolmella käymisen aiheuttajat, mutta oikeasti ei vikaa välttämättä olekaan kummassakaan vaan koodit tulevat pelkän oireen perusteella?
Re: VAZ-2110 - 1999 - Projektihan tämäkin
Lähetetty: 10.3.2015 19:54
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Ei millään pahalla, mutta kannattaisikos sun ostaa välillä joku vähän uudempi auto, niin ei tarttis tapella vanhojen kanssa. Eikä tarvitsisi ostaa vara-osa autoja.