Turboa maanteiden Tupoleviin || Turbon aikakausi on ohi :(

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Sanat "arpominen", "sytkä" ja "turbo" ei sovellu ikipäivänä samaan lauseeseen... :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Revolver kirjoitti: Miten tuon portin voisi helposti ja ei tuhoisasti jumittaa auki?

Pitää tänään tarkastella noita seoksia oskiloskoopin kanssa että miltä ne näyttää kun ajelee. Ja sitten arpoa sytkälle joku hyvä kohta. Onko sillä mitään väliä kun minulla on kärjetön sytkä?

EDIT: Niin ja sittenhän pitää muistaa että minulla _ei_ ole intercooleria, jotta nuo 1bar paineet voi olla aika hurjat, vai??!
Hommaat siihen uuden portin kellon tai toisen ahtimen... Ei se kilo ilman cooleria vielä paha ole, jos vaan seokset pysyyvät jotenkin edes mukana ja jos ei kone nakuta :? älä sitä sytkää kauheesti vielä kääntele jos et tiedä mitä kone ahtaa ja kaikkein helpoin tapa on porata vanhoihin kuulasuojaimiin reikä- siitä kova muoviletku sylinterin kanteen kiinni, mieluusti vaikka tulpan juureen, sitten vaan luurit päähän ja vaan rentoja vetoja... jos kone nakuttaa niin sitten myöhäsemmälle tai rikkaammalle ja jos kone ei vedä niin aikasemmalle tai laihemmalle :lol: kyllä sen sieltä löytää 8)
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Pitää alkaa metsästämään jos tuohon löytäisi toista hukkaportin jousta, joka olisi löysempi ja aukeisi siis helpommin. Ja jos sen voi vaihtaa, voi olla vähän kinkkinen mutta mitä nyt olen netistä lukenut niin sen ei pitäisi olla mahdotonta.

Hyvä kikka tuo miten kuunnella jos kone nakuttaa! Pitääpi väkästellä tuommoiset kuulo"suojaimet".

Vielä en ole säätänyt sytkää tosiaan, kun ei ollenkaan tiedä niitä ahtoja. Lambda ainakin sanoo että kone käy rikkaalla, siinä 0,9-1v lambda näyttää. Sen kertoo myös sytytystulpat, ihan mustat. Mutta parempi näin, että käy rikkaalla.
Jännä juttu sillä lailla että kun yritettiin oskiloskoopilla mitata lambdaa niin ei saatu minkäänlaista käyrää syntymään. Mutta taas yleismittarilla saatiin lukemaa. Lambda on ihan uusi tarvike lambda, kahdella piuhalla. Jonkunlaista selitystä tähän?

Suuttimet tällä hetkellä seuraavat:
1 kurkun tyhjäkäynti: 55
2 kurkun tyhjäkäynti: 50
1 kurkun bensa: 140
2 kurkun bensa: 160
1 kurkun lisäilma: 140
2 kurkun lisäilma: 150

Ennen turboa rivi oli seuraavanlainen:
1 kurkun tyhjäkäynti: 50
2 kurkun tyhjäkäynti: 50
1 kurkun bensa: 115
2 kurkun bensa: 130
1 kurkun lisäilma: 225
2 kurkun lisäilma: 190

Joten nyt on siis hyvin paljon rikkaammat suuttimet kyseessä. Neulaventtiili on 250. Voi olla että nuo termit on vähän hakusessa kylläkin :oops:

Nyt sitten niitä paljon kysyttyjä kuvia, sori että ei ole suoraan postissa kuvia. Mutta foorumi ei anna kuvien olla noin isoja, vaikka ne onkin vain about 800x600:

Yleisilmettä konehuoneesta
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4340.jpg

Lisää yleistä
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4341.jpg

Bensapaineen säädin, vanhan mekaanisen bensapumpun paikalla, jotta vanha bensaletku sopi suoraan
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4343.jpg

Turbolle öljyä, haaroitus siinä missä öljynpaineanturi on
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4347.jpg

Vie öljyn tuonne, siis turbolle
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4348.jpg

Turboa lähempää, pakoputken lähtö, lambdaa ja painekelloa näkyy myös
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4349.jpg

Akku siiretty takaluukkuun, mutta vedetty paksua piuhaa eteen sielä missä akku oli ennen, jotta muita piuhoja ei tarvinnut siirtää
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4350.jpg

Sieni ilmanpuhdistin
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4351.jpg

Painekotelo, tiedän tiedän, turbon paineletku on kauhean näköinen, vaihtuu parempaan pian
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4352.jpg

Turbo tukivarsi, jotta ei pääse vipattamaan omiaan muuhun moottoriin nähden
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4354.jpg

Painekotelo toiselta puolelta
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4356.jpg

Hukkaportti
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4357.jpg

Tuossa näkee mistä hukkaportti ottaa ohjauspaineensa
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4358.jpg

Siis tuosta
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4359.jpg

Sekava kuva pakosarjalta tulevasta tuplaputkesta johon turbo kiinnittyy. Väkästelty ladan vakio pakoputken alkukäyrästä
http://albin.abo.fi/~joanyber/gallery/a ... ct4362.jpg

Videokuvaa voi ehkä mahdollisesti tulla sitten kun saadan turbon paineet pysymään kurissa ja vedetty kunnolla testiä.

Kaasua painettaessa ja kun alkaa ahtamaan niin kuuluu myös kuskin jalkatilasta ihmeellistä rätinää. Ihan kun esim jarrutehostin tai joku vastaava rätisisi. Voisiko tämä olla mahdollista, vai onko sielä vaan joku joka resonoi?

EDIT: Oli käynyt pikku fiba noitten suuttimien kokojen kanssa, heittänyt paikat häränpyllyä, nyt on vähän loogisemmat nuo vanhat suutin koot.
Viimeksi muokannut Revolver, 28.6.2008 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Revolver kirjoitti: Jännä juttu sillä lailla että kun yritettiin oskiloskoopilla mitata lambdaa niin ei saatu minkäänlaista käyrää syntymään. Mutta taas yleismittarilla saatiin lukemaa. Lambda on ihan uusi tarvike lambda, kahdella piuhalla. Jonkunlaista selitystä tähän?
Kenties vehkeessä on vaimentava mittapää, joka on jäänyt päälle (10 tai 100 x vaimennus esim.) Siis käytössä ilmeisesti on joku digitaalinen muistioskilloskooppi?
Revolver kirjoitti:Kaasua painettaessa ja kun alkaa ahtamaan niin kuuluu myös kuskin jalkatilasta ihmeellistä rätinää. Ihan kun esim jarrutehostin tai joku vastaava rätisisi. Voisiko tämä olla mahdollista, vai onko sielä vaan joku joka resonoi?
Eiköhän tuo lie joku bakeliittipaneeli, joka komppaa taustalla :)
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Kenties vehkeessä on vaimentava mittapää, joka on jäänyt päälle (10 tai 100 x vaimennus esim.) Siis käytössä ilmeisesti on joku digitaalinen muistioskilloskooppi?
Itse asiassa ei ole digitaalinen juttu, ihan vanha old skool analooginen oskiloskooppi. Siinä taitaa kyllä olla vaimentava mittapää, mutta se esim näyttää oikein hyvin sydänkäyrän kun siitä ottaa sormilla kiinni. Ja sen ei pitäisi olla hirmu voimakas kuitenkaan.
Eiköhän tuo lie joku bakeliittipaneeli, joka komppaa taustalla
Mahdollista kyllä, toki tuota ääntä ei ollut ennen turbon laittoa. Mutta en nyt siitä niin huolestu. Pitää katsoa sitten kun on saanut turbon pelaamaan kunnolla että mikä sielä oikein komppaa :lol:
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Revolver kirjoitti:
Kenties vehkeessä on vaimentava mittapää, joka on jäänyt päälle (10 tai 100 x vaimennus esim.) Siis käytössä ilmeisesti on joku digitaalinen muistioskilloskooppi?
Itse asiassa ei ole digitaalinen juttu, ihan vanha old skool analooginen oskiloskooppi. Siinä taitaa kyllä olla vaimentava mittapää, mutta se esim näyttää oikein hyvin sydänkäyrän kun siitä ottaa sormilla kiinni. Ja sen ei pitäisi olla hirmu voimakas kuitenkaan.
No siinä tapauksessa et oikein järkevää käyrää saa, sillä tavallisella analogisella oskilloskoopilla voi tarkkailla vain jaksollisesti ja suhteellisen nopeasti vaihtelevaa jännitettä, lambda taas antaa luonteeltaan enemmän tai vähemmän epäsäännöllisesti muuttuvaa tasajännitettä. Siis kaasutinmoottorissa, suihkukoneessa se taitaa sahata tietyllä välillä. En mie tiijä, myö ajetaan vaan ozoonilla :wink:
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!

Viesti Kirjoittaja Revolver »

No pitipä koittaa että aukeaako se turbon hukkaportti siinä 0,9bar. Ja kyllä, suureksi ilokseni näin myös tapahtui. Ilo kuitenkin loppui lyhyeen kun aloin nähdä vettä lentelevän konehuoneesta. Eipä sitten kauan kestänyt kun Lada alkoi pistämään camouflage savua putkesta ulos niin maan perkeleesti :lol: :lol:
Taisipa kansipahvi mossahtaa tuossa leikissä. Ja ei ne ahdot ollut edes kauan aikaa siinä 0,9bar... Harmittava takaisku että näin pääsi käymään. Nyt mietin sitä että ehtiköhän kansi vääntyä, pitäisikö viedä plaanattavaksi? Vai puranko vaan, laitan uuden kansipahvin ja keksin jonkun tavan rajoittaa paineita?

Toivottavasti ei nyt muuta mennyt särki kun tuossa nyt noin kävi. Ainakaan en usko että seokset pääsivät liian laihalle nimittäin lambda näytti vieläkin hyvin rikasta, siinä 0,9V vaikka vaihtelin vähän suuttimia kaasarista..
Ei se kilo ilman cooleria vielä paha ole, jos vaan seokset pysyyvät jotenkin edes mukana ja jos ei kone nakuta
Näköjään oli :?
VAZ-21013

Сделано в СССР
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansipahvi taisi mennä...

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Noniin nyt on kansi pois ja alustava diagnoosi oli oikein. Kansipahvi pettänyt neljännen pytyn apparinpuoleisesta takareunasta. Siitä päässyt sitten vedet suoraan sylinteriin ja savutus on varmaa.. No eipä se mitään, tulihan tuokin avattua ja katsottua, kiinnostavaa ja hauskaa puuhaa. Ja simppeliä.

Voi kyllä olla että kansipahvi oli huono jo ennestään. Ei näyttänyt ihan terveeltä nimittäin. Ja joskus taisin tännekkin kirjotella että omasta mielestä auto savuttaa hieman liikaa. Että ehkä se jo oli vuotanut hieman aiemmin, ja nyt ahdoilla se sitten kosahti.

Nyt pitää vaan miettiä että ostaako uuden (lue kaksi) kansipahvin, länttää paikalleen ja mossauttaa sen uudestaan. Vai viekö kannen plaanattavaksi varmuuden välttämiseksi. Mitä arvon raati on mieltä?
Kone ei päässyt ylikuumenemaan koska olin tässä ihan koti konnuilla ja kun pahvi meni niin sen jälkeen en tarvinnut ajaa kun alle kilometrin, hissun kissun. Lämpömittari ei edes käynyt punaisella. Ja eikö se kansi nyt lämmöstä väänny kieroksi eikä ihan itsestään?

Ei kenelläkään sattuisi olemaan 1,6 koneen uusia kansipahvia hyllyssä?? Sipoon lähettyviltä, olisi nimittäin tarvetta :lol:
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansipahvi taisi mennä...

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

son kansipaffi kymmenen neurua tarvikeliikkeestä,että ei kovin mahroton menetys jos toinenkin kyrvähtää?
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansipahvi taisi mennä...

Viesti Kirjoittaja START »

otat teräs viivaimen (metrin mittanen) laitat kylelleen kannen pintaa vasten ja katsot onko se kiero vai ei. tähän käy tietysti esim vatupassi tai muu rauta joka on varmasti suora. jos et sillä huomaa heittoa niin se riittää.
ei se ladan kasi ihan pienistä väänny
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansipahvi taisi mennä...

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Minäkin aikoinaan tuhosin monta tiivistettä enne ku sain sytkän ja seokset edes lähelle, eikä kertaakaan tarvinnu kantta höylätä. Kerran jopa ajoin 60km ilman vesiä kun tiiviste hajosi, tai oli mulla 10 litran kannu mukana vettä mutta se tuli samaa tahtia pakoputkesta pois kun sitä käydessä kaatoi. Tiivisteestä puuttui tuolloin 2cm pitkä pala juuri tuosta 4sylinterin reunasta. Se tiiviste ei kestä tosiaankaan juuri ollenkaan nakutusta vaan hajoaa monesti heti kun vähän kilahtaa, mutta jos ei nakuta niin kestää vakio puristuksilla yli 1bar ahtoja ilman cooleriakin.

Sitten kun sytkäjärjestelmä oli kunnossa niin silti vielä välillä yritti nakuttaa 1.5bar paineilla vaikka seosmittari näytti ihan hyviä lukemia, tuolloin oli kaasari ja puristuksiakin laksetu reilusti. Ruiskulla ratkes kaikki loputkin ongelmat vaikka puristukset nostettiin lähelle vakiota niin ei mitään nakutus ongelmia edes 2bar paineella. Ilmeisesti kaasarilla seos ei vain ollu tarpeeksi tasalaatuista vaikka keskimäärin seos olikin hyvä.

Niin ja 1.7 koneen tiiviste kestää nakutusta sen verran että sillä sen kerkiää kuulemaan ja yleensä päästämään kaasun ennen tuhoa, valitettavasti sitä ei suomesta saa tarvikkeena.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansipahvi taisi mennä...

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Niin voihan se olla että pääsi nakuttamaan ja siksi tuhosi kansipahvin. En ole säätänyt sytkää vielä kun ei ole nuo ahdot vielä siinä missä haluan. Tuo oli nyt kokeilu että aukeaako se hukkaportti vai ei.

Eilen kasasin suurella innolla ja taidolla kannen paikoilleen uudella tiivisteellä. Tarkastelin vatupassilla kantta ennenkun laitoin paikoilleen ja vaikutti kyllä suoralta. Mutta sitten kun laitoin koneen käymään rempan jälkeen niin kone itki vettä lohkon ja kannen välistä :( :( Ihmeellistä kyllä niin vettä vuoti nyt kuskin puoleisesta takareunasta, tai melkein puolet koneen matkalta... Vaikka kaikkien ohjeiden mukaan laitoin kannen paikalleen ja kiristin pultit niinkun ohjekirjassa lukee.

Joten taitaa se kansi kuitenkin olla vääntynyt... En oikein muuta syytä keksi että miksi se muuten pissii uuden tiivisteen kanssa. Mutta kone ei kylläkään savuttanut valkoista, että pyttyihin sitä vettä ei päässyt, vaan tuli vaan kiltisti ulos paremmille laitumille.
Ja nyt olen taas täällä perkeleen turussa jotta en pääse Ladaa korjaamaan.
Niin ja 1.7 koneen tiiviste kestää nakutusta sen verran että sillä sen kerkiää kuulemaan ja yleensä päästämään kaasun ennen tuhoa, valitettavasti sitä ei suomesta saa tarvikkeena.
Saako nuita sitten rajantakaa tarvikkeina? Olen tämän kuun lopussa menossa Pietariin, niin voisin yrittää käydä jossain varaosaputkassa sielä. Mutta eikös 1,7 ole suuremmat männät, joten sen tiiviste ei tuohon 1,6 sovi?
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansipahvi taisi mennä...

Viesti Kirjoittaja START »

ainakin 1600 tiiviste käy 1700 koneeseen. eli luulis niiten toiste päinkin sopivan
ja vuotaako se varmasti siitä tiivisteestä?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansi kiero??!

Viesti Kirjoittaja Revolver »

ainakin 1600 tiiviste käy 1700 koneeseen. eli luulis niiten toiste päinkin sopivan
ja vuotaako se varmasti siitä tiivisteestä?
Kiinnostava tieto tämä. Kiitos.

Kyllä se juu aivan selvästi kannen ja lohkon välistä vettä kusee. Vielä kun on kuskin puolella niin siinä näkee aivan selvästi mistä tulee. Ja eihän siinä edes ole muita paikkoja mistä se voisi vettä vuotaa. Kaikki putket ja letkut menee koneen toisella puolella.
Pitää myös semmosta jännää röpöttävää ääntä.
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Kansi kiero??!

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

kai putsasit tiiviste pinnat hyvin?
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Vastaa Viestiin