Sivu 4/9

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 18.3.2008 13:59
Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP
Aijaa, tuonko takia Opelit ja Pösöt myydään aina tankki täynnä?

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 19.3.2008 10:45
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Moottorisahassa pitää käyttää korkeaa oktaanista bensaa ja ei mitään 95:sta.(koskee kaikkia pienkoneita)
95:lla männänrenkaat liimautuu kiinni mäntään ja sitten ihmetellään miksi kone ei lähde käyntiin, kun kipinä tulee ja bensaa saa. Kun tarpeksi ihmettelee ja sitä käy moni tuttu ihmettelemässä, niin lopulta saha viedään vaihtoon ja uusi tilalle.
Kauppias ottaa männänrengaat irti puukolla ja hio hiomapaperilla ja kone kunnossa.
Rikas kauppias vaihtaa jopa männänrenkaat ja sitten hyllyyn myytäväksi vähän käytetty saha.

Minä sain 4v sitten Jonseredi sahan joka ei lähde käymään millään.
Kysyin kaverilta, mitä bensaa olit käyttänyt, hän sanoi, että aina 95:sta. Mää en sitten puhunut mitään.
Kotona otettiin yhden pienkonekorjaajan kanssa sylinteri pois ja niin oli männänrenkaat männässä kiinni.
Puukolla irroitettiin renkaat ja hiottiin ne hiomapaperilla ja kasattiin kone.
Bensat pois ja otin Grossipyörästäni bensaa(98) ja niin Jonseredi taas lauloi.
Soitin kaverilleni ja kerroin totuuden ja jos haluat koneen takaisin, niin annan sen toki. Vaivanpalkaksi sain paljon lautaa ja pattinkia.

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 19.3.2008 10:52
Kirjoittaja ff8728
Justiinsa 98 oktaanista, eikä siinä tahtiöljyssä kannata säästellä hinnan takia, siis parasta 2- tahtiöljyä kannattaa käyttää.

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 19.3.2008 12:35
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Silloin kun vaihdettiin 95 lyijyllisestä lyijyttömään bensiiniin tuli vaikkeuksia kampiakselin stefojen keston kanssa. Stefat menivät sököksi jopa viikossa, kun ei ollut lyijyä voitelemassa niitä. Silloin metsurit siirtyivät käyttämään 99 bensaa jossa oli vielä lyijy tallella. Meni pitkän aikaa ennen kuin tiivisteiden valmistajat saivat sellaisen seoksen, että tiivisteen huulet kestivät. En ole tietoinen tämän päivän tilanteesta. Moottorisahoja, niiden rakennetta, käyttöolosuhteita ja niiden kestävyyttä ajatellen voisi sanoa. Voi veljet, jos autot olisivat valmistetut kestämään sellaista rääkkiä ja olosuhteita kuin sahat, olisivat ne ns. ikuisia.

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 19.3.2008 16:53
Kirjoittaja Pavlovits
Perustuuko tuo korkeaoktaanisen käyttö kaksitahtisissa johonkin, vai onko se vain "minusta ehdottomasti" tai "velipojan tutullakin kerran.."tai "kyllä näin on"

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 19.3.2008 17:10
Kirjoittaja Jari_M
Pavlovits kirjoitti:Perustuuko tuo korkeaoktaanisen käyttö kaksitahtisissa johonkin
Ainakaan se ei perustu 98:n korkeampaan puristusksetävyyteen, puristuskestoahan normaalit kaksitahtiset eivät tarvitse. Siinä on pieni ero koostumuksessa jolla korkeampi puristuskestävyys saadaan aikaan, ilmeisesti se vaikuttaa muihinkin käyttöominaisuuksiin, mistä tuossa aiemmin oli puhetta.

Tarjoaisin mielelläni kovempaa faktaa, mutta valitettavasti minullakin on vain näitä toisten kertomuksia ja mutu-tietoa. Oman sahan ja raivurin käyttöohjeessa luki 95, mutta tankin kyljessä olevassa tarrassa taas 98. Aluksi käytin 95:a joitakin vuosia ilman ongelmia, sitten siirryin 98:aan.

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 19.3.2008 17:17
Kirjoittaja ff8728
Mulle ainakin huskun, jonseredin ja stiilin huoltoa tekevä ihminen sanoi joskus tämän vuosituhannen alussa, "käytä 98", perusteluja en muista. Kesäkuumalla tuntui silloin että ysikasilla ei saha "hengästy" niin paljon kun ysiviitosella, tiedä häntä....

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 19.3.2008 17:21
Kirjoittaja larssi21074
Kaikki 2-t öljyt eivät sekoitu niin hyvin 95 oktaaniseen kuin 98 oktaaniseen. tämän luin jostain vanhasta lehdestä, nykyisin ei varmaan ole siinäkään mitään eroa kun lisäaineistukset on muuttunu täysin. Silti käytän 2t moottoripyörässäkin 98 pensaa vaikka siihen suositellaan 92 oktaanista.

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 19.3.2008 18:00
Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP
Tuo oli kyllä hyvä muistutus. Viime kesänä ajelin melkein kaikilla härveleillä 95E:llä mutta oikeastaan vaan ruohonleikkuri alkoi temppuilemaan. Se sammutettaessa aina päästi hirvittävän pamauksen ja tulppa oli yleensä aika likainen. Lieneekö sitten ysiviitosesta johtunut.

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 19.3.2008 18:28
Kirjoittaja Jokari
Nyt varmaan voidaan alkaa väittelemään siitä että joku 3,5 hp B&S:än kone vaatii ysikasia toimiakseen :lol:
Samalla tavalla nuo pörpöttää vuodesta toiseen vaikka lamppuöljyllä ajelisi.

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 19.3.2008 20:22
Kirjoittaja tramppas
ff8728 kirjoitti: Pitää joskus tuota huskua käynnistää, ei viitsi tässä kerrostaloalueella päräytellä. Kalvot vaihdoin, tuskin tuo bensaletku on puhki, murtunut, näkkyypähän...
Minä ihmettelin kerran oman 346 XPG huskuni haluttomuutta lähteä käymään, purin ja puhdistelin kaasuttimenkin pariin kertaan, vaihdoin jopa bensaletkun uuteen. Ei auttanut. Sitten viimein huomasin, että olin epähuomiossa torpannut sen kampikammiosta kaasuttimeen tulevan "impulssianturin letkun" sahan rungossa olevaan onttoon tappiin. Ei ihme ettei oikein toiminut.
Kuva

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 19.3.2008 21:27
Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP
Jokari kirjoitti:Nyt varmaan voidaan alkaa väittelemään siitä että joku 3,5 hp B&S:än kone vaatii ysikasia toimiakseen :lol:
Samalla tavalla nuo pörpöttää vuodesta toiseen vaikka lamppuöljyllä ajelisi.
Olisikin B&S. On Stigan runkoon lyöty joku kiinalainen romu. En suosittele nykyisin enää Stigan ruohonleikkureita. Ainakaan kiinalaisella moottorilla. Onneksi siinä on vielä takuuta kun se on viime kesänä ostettu.

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 20.3.2008 6:39
Kirjoittaja ff8728
, näkyy muten olevan tuossa minunkin huskussa 346 xpg kiinassa tehty kaasutin, oliskohan vuosimalli 2003.

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 20.3.2008 7:33
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Ei taida enää nykyisenä moto-aikana sahat "laulaa" metsissä. Aikoinaan ammattilaiset sahasivat vuoden samalla sahalla, kerran vaihdettiin mäntä. Kerran kalvot, neula ja bensaletku saattoi murtua pari kertaa, helppo vaihtaa itse. Tulppa viikon välein. Silloin esim. HVA kesti sen vuoden rumban. Harrastelijat saivat hyvän sahan kun se ns. perushuollettiin. Kampiakseli kiertokankeineen oli kestävä. En muista, että olisi vaihdettu sitä muunlaisen vaurion, kuin öljyn unohtumisen takia bensiinistä. Nämä esimerkit koskevat tietysti ammattisahaa.

Re: Stihl-moottorisaha

Lähetetty: 20.3.2008 10:28
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Ukilla on aika pysähtynyt.(70-80 luvulle)
Edelleen sahataan ja raivataan vesakoita, kun kaadetaan puitakin.
Kehitys etenee ja motorisahat ovat kehittyneet, sekä öljyt ja tulpat ja sahaajan varusteet.
Tulppa jossa R merkintä, kestää vuosia, riippuu tietty sahausmäärästä. ( R tulppa maksaakin noin 20e kpl.)
Ei Stihl ammattisaha sentään vuodessa lopu. Joku Venäläinen veterok saha ehkä kestää sen vuoden.