köyhiä patentteja?
Kun Ladan kuskinpenkin säätää riittävän taakse, kiskojen suhteellisen reilut välykset kertautuvat ja penkki alkaa lonksua ikävästi, jarrutuksissa todella raivostuttavaa. Penkki siis liikkuu toisesta reunasta toista senttiä edestakaisin. Kaikenlisäksi penkki on takavasemmalle hieman vinossa.
Korjaukseksi valmistin sopivan pitkän, loivan kiilamaisen naulan viilapenkillä ja pajavasaralla. Sen jälkeen työnsin penkkiä eteenpäin (suoremmaksi siis) ja hakkasin naulan ovenpuoleisen kiskon väliin, niin että penkki ei voi enää muljua edestakaisin vaan pysyy täysin paikallaan. Penkki ei tosin ole edelleenkään niin suorassa kuin apukuskilla, mutta se ei haittaa, pääasia että pysyy tukevasti paikallaan
Korjaukseksi valmistin sopivan pitkän, loivan kiilamaisen naulan viilapenkillä ja pajavasaralla. Sen jälkeen työnsin penkkiä eteenpäin (suoremmaksi siis) ja hakkasin naulan ovenpuoleisen kiskon väliin, niin että penkki ei voi enää muljua edestakaisin vaan pysyy täysin paikallaan. Penkki ei tosin ole edelleenkään niin suorassa kuin apukuskilla, mutta se ei haittaa, pääasia että pysyy tukevasti paikallaan

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Mä kyllä ropelsin penkin irti ja totesin että kaikki on muuten kunnossa, paitsi että sen lattian korokkeeseen tulevan kiskon ja penkissä kiinni olevan kiskon välillä on ihan hemmetisti välystä silloin kun penkki on riittävän takana. Ensalkuun koitin puristaa ruuvipenkissä kiskoja lyttyyn monesta eri kohtaa, sillä se vähän paranikin mutta ei paljoa. Totesin vaan että jos kiskot haluaa melko välyksettömiksi puristamalla, niin silloin ne joutuu ruttaamaan niin länään että penkki ei enää liiku mihinkään. Pienikin välys noissa kiskoissa näkyy jo todella reippaana liikkeenä penkissä.destor kirjoitti:Kiskot voivat olla irti penkin pohjasta, ne orkkis ristipääruuvit eivät ole mitään parhaita tuollaisiin kiinnityksiin. Kiskoissa on vähän säätövaraa sivusuunnassa, jos jaksaa roplata niin niistä saa kyllä todella hyvät.
En tajua miksi noita kiskoja ei ole voitu tehdä edes 5 senttiä pitemmiksi, jolloin penkki ei roikkuisi niin paljoa tyhjän päällä...takajalkatilakaan ei tuosta kärsisi yhtään. (ainiin, mulla on vieläkin se puupalikka vasemmanpuoleisen kiskon takapään alla tukena...ja saa kyllä ollakkin)
Kova jätkähän olis vetässy migillä täpän kuskinpuolen kiskojen ulkoreunaan, niin että vaikutus olisi sama kuin tuolla naulapatentilla

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Mullakin oli nappiksessa kuskin penkki aika hervoton:

Niin, ja yksi kiinnityspulttikin puuttui vielä tuon lisäksi. Tuon isomman palasen pistehitsit olivat revenneet tuolta kynnyskotelon puolelta, jonka takia lie tuo kulma laitettu. Ilmeisesti ei ollut sopivaa pulttia niin on laitettu tuollainen holkki kupariputkesta. Lattian läpi tuo on kiinni yhdellä pultilla joka tulee pohjan alta ehkä 30mm läpi eikä mitään prikkoja ole...

Niin, ja yksi kiinnityspulttikin puuttui vielä tuon lisäksi. Tuon isomman palasen pistehitsit olivat revenneet tuolta kynnyskotelon puolelta, jonka takia lie tuo kulma laitettu. Ilmeisesti ei ollut sopivaa pulttia niin on laitettu tuollainen holkki kupariputkesta. Lattian läpi tuo on kiinni yhdellä pultilla joka tulee pohjan alta ehkä 30mm läpi eikä mitään prikkoja ole...
Vauhdin tae - alamäki
Mulla on aika samaa sarjaa, tosin tuo katkeaminen on ratkaistu laittamalla irtonainen U-profiilinpätkä penkinkiskon ja tuon lattiakiinnikkeen väliin vahvikkeeksiStefa kirjoitti:Mullakin oli nappiksessa kuskin penkki aika hervoton:
Niin, ja yksi kiinnityspulttikin puuttui vielä tuon lisäksi. Tuon isomman palasen pistehitsit olivat revenneet tuolta kynnyskotelon puolelta, jonka takia lie tuo kulma laitettu. Ilmeisesti ei ollut sopivaa pulttia niin on laitettu tuollainen holkki kupariputkesta. Lattian läpi tuo on kiinni yhdellä pultilla joka tulee pohjan alta ehkä 30mm läpi eikä mitään prikkoja ole...

Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Katkenneita putkiklemmareita voi kunnostaa sopivalla pultilla ja mutterilla, tosin yleensä tuppaavat hajoamaan heti perään jostain muusta kohdasta.
Tuollaisessa halvassa lämpöliimapistoolissa voi kierrättää liimoja tunkemalla vanhoja liimauksia pistooliin sisään ja sitten lykkäämällä uuden puikon perään.
Tuollaisessa halvassa lämpöliimapistoolissa voi kierrättää liimoja tunkemalla vanhoja liimauksia pistooliin sisään ja sitten lykkäämällä uuden puikon perään.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
kalle kirjoitti:Jos Ladastasi on radio rikki tai sellaista ei ole tullut asennettua, mutta haluat kuulla musiikkia, soita kännykällä terveyskeskukseen. Saat kuulla jonotusmusiikkia vähintään 15 minuuttia, ennen kuin huvi sinulta viedään vastaamalla puhelimeen. Testattu tänään Rovaniemellä.
Vielä parempi soittaa poliisille! Oma ennätys jotain 25 minuuttia..
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
perän irroitus Ladasta:
hinausköysi keskipilarin ympäri ja katon ylitse. kiinnitetään mielellään UAZ-374106-01:n perään tai vastaavaan, sitten vedetään UAZilla niin kauan että auto on katollaan.
puretaan rummut ja avataan vetarien kiinnitykset. vetarit voi vetää ulos, mutta joskus ne voi olla tiukassa eikä lähde käsin. Silloin laitetaan vetariin kiinni Talbotin vanne (siksi talbotin että sama jako sopii hyvin ja ne sopii kovaan käyttöön paremmin kuin Ladan vanteet). Jos vannetta apuna käyttäen ei saa käsin kiskomalla vetaria irti, niin sitten otetaan riittävän kokoinen leka jolla mäiskitään vanteen sisäpuolelta... lopun kaikki tietääkin.
HUOM! jos auto on muutenkin menossa osiksi, eli ei enää kasata, kannattaa jarruosat kerätä kokonaisuutenaan talteen, saa mahdollisesti vielä hyvät jarrut käyttöautoon.
hinausköysi keskipilarin ympäri ja katon ylitse. kiinnitetään mielellään UAZ-374106-01:n perään tai vastaavaan, sitten vedetään UAZilla niin kauan että auto on katollaan.
puretaan rummut ja avataan vetarien kiinnitykset. vetarit voi vetää ulos, mutta joskus ne voi olla tiukassa eikä lähde käsin. Silloin laitetaan vetariin kiinni Talbotin vanne (siksi talbotin että sama jako sopii hyvin ja ne sopii kovaan käyttöön paremmin kuin Ladan vanteet). Jos vannetta apuna käyttäen ei saa käsin kiskomalla vetaria irti, niin sitten otetaan riittävän kokoinen leka jolla mäiskitään vanteen sisäpuolelta... lopun kaikki tietääkin.
HUOM! jos auto on muutenkin menossa osiksi, eli ei enää kasata, kannattaa jarruosat kerätä kokonaisuutenaan talteen, saa mahdollisesti vielä hyvät jarrut käyttöautoon.

Perskeles, ei tämä olekkaan niin hyvä patentti kuin näytti. Naula pysyy 4-7 päivää sitten se on muljunnut jo niin eteen että se tipahtaaJokari kirjoitti:Kun Ladan kuskinpenkin säätää riittävän taakse, kiskojen suhteellisen reilut välykset kertautuvat ja penkki alkaa lonksua ikävästi, jarrutuksissa todella raivostuttavaa. Penkki siis liikkuu toisesta reunasta toista senttiä edestakaisin. Kaikenlisäksi penkki on takavasemmalle hieman vinossa.
Korjaukseksi valmistin sopivan pitkän, loivan kiilamaisen naulan viilapenkillä ja pajavasaralla. Sen jälkeen työnsin penkkiä eteenpäin (suoremmaksi siis) ja hakkasin naulan ovenpuoleisen kiskon väliin, niin että penkki ei voi enää muljua edestakaisin vaan pysyy täysin paikallaan. Penkki ei tosin ole edelleenkään niin suorassa kuin apukuskilla, mutta se ei haittaa, pääasia että pysyy tukevasti paikallaan

Kuskinpenkkikin on ihan vinossa takavasemmalle, vaikka kiskot on suorassa. Saaneekohan sitä säädettyä suorempaan...

Viimeksi muokannut Jokari, 21.5.2006 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jotain Aralditeä tms. sen naulan kaveriksi ja antaa kuivua?Jokari kirjoitti: Perskeles, ei tämä olekkaan niin hyvä patentti kuin näytti. Naula pysyy 4-7 päivää sitten se on muljunnut jo niin eteen että se tipahtaaEikä auta vaikka kuinka syvälle mäiskii, silti sama tulos. Mitäköhän siihen vielä keksisi.

Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
No niin tietysti...heti huomenna koittamaanaon kirjoitti:Jotain Aralditeä tms. sen naulan kaveriksi ja antaa kuivua?Jokari kirjoitti: Perskeles, ei tämä olekkaan niin hyvä patentti kuin näytti. Naula pysyy 4-7 päivää sitten se on muljunnut jo niin eteen että se tipahtaaEikä auta vaikka kuinka syvälle mäiskii, silti sama tulos. Mitäköhän siihen vielä keksisi.

Kyllä vois ihmisillä pettää pokeri kun näkis näitä lada-patentteja. Patentteja väsäillessä olen löytänyt itteni monesti nauruun kuolemaisillani


- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tähän liittyvä videokin löytyi netistä, joku käynyt salakuvaamassa harjoituksia http://video.google.com/videoplay?docid ... 9661520105Lada-Jussi kirjoitti:perän irroitus Ladasta:
hinausköysi keskipilarin ympäri ja katon ylitse. kiinnitetään mielellään UAZ-374106-01:n perään tai vastaavaan, sitten vedetään UAZilla niin kauan että auto on katollaan.
puretaan rummut ja avataan vetarien kiinnitykset. vetarit voi vetää ulos, mutta joskus ne voi olla tiukassa eikä lähde käsin. Silloin laitetaan vetariin kiinni Talbotin vanne (siksi talbotin että sama jako sopii hyvin ja ne sopii kovaan käyttöön paremmin kuin Ladan vanteet). Jos vannetta apuna käyttäen ei saa käsin kiskomalla vetaria irti, niin sitten otetaan riittävän kokoinen leka jolla mäiskitään vanteen sisäpuolelta... lopun kaikki tietääkin.
HUOM! jos auto on muutenkin menossa osiksi, eli ei enää kasata, kannattaa jarruosat kerätä kokonaisuutenaan talteen, saa mahdollisesti vielä hyvät jarrut käyttöautoon.
