köyhiä patentteja?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Hienomekaanikon työkaluja-
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kun Ladan kuskinpenkin säätää riittävän taakse, kiskojen suhteellisen reilut välykset kertautuvat ja penkki alkaa lonksua ikävästi, jarrutuksissa todella raivostuttavaa. Penkki siis liikkuu toisesta reunasta toista senttiä edestakaisin. Kaikenlisäksi penkki on takavasemmalle hieman vinossa.

Korjaukseksi valmistin sopivan pitkän, loivan kiilamaisen naulan viilapenkillä ja pajavasaralla. Sen jälkeen työnsin penkkiä eteenpäin (suoremmaksi siis) ja hakkasin naulan ovenpuoleisen kiskon väliin, niin että penkki ei voi enää muljua edestakaisin vaan pysyy täysin paikallaan. Penkki ei tosin ole edelleenkään niin suorassa kuin apukuskilla, mutta se ei haittaa, pääasia että pysyy tukevasti paikallaan :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Kiskot voivat olla irti penkin pohjasta, ne orkkis ristipääruuvit eivät ole mitään parhaita tuollaisiin kiinnityksiin. Kiskoissa on vähän säätövaraa sivusuunnassa, jos jaksaa roplata niin niistä saa kyllä todella hyvät.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

destor kirjoitti:Kiskot voivat olla irti penkin pohjasta, ne orkkis ristipääruuvit eivät ole mitään parhaita tuollaisiin kiinnityksiin. Kiskoissa on vähän säätövaraa sivusuunnassa, jos jaksaa roplata niin niistä saa kyllä todella hyvät.
Mä kyllä ropelsin penkin irti ja totesin että kaikki on muuten kunnossa, paitsi että sen lattian korokkeeseen tulevan kiskon ja penkissä kiinni olevan kiskon välillä on ihan hemmetisti välystä silloin kun penkki on riittävän takana. Ensalkuun koitin puristaa ruuvipenkissä kiskoja lyttyyn monesta eri kohtaa, sillä se vähän paranikin mutta ei paljoa. Totesin vaan että jos kiskot haluaa melko välyksettömiksi puristamalla, niin silloin ne joutuu ruttaamaan niin länään että penkki ei enää liiku mihinkään. Pienikin välys noissa kiskoissa näkyy jo todella reippaana liikkeenä penkissä.

En tajua miksi noita kiskoja ei ole voitu tehdä edes 5 senttiä pitemmiksi, jolloin penkki ei roikkuisi niin paljoa tyhjän päällä...takajalkatilakaan ei tuosta kärsisi yhtään. (ainiin, mulla on vieläkin se puupalikka vasemmanpuoleisen kiskon takapään alla tukena...ja saa kyllä ollakkin)

Kova jätkähän olis vetässy migillä täpän kuskinpuolen kiskojen ulkoreunaan, niin että vaikutus olisi sama kuin tuolla naulapatentilla :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mullakin oli nappiksessa kuskin penkki aika hervoton:

Kuva

Niin, ja yksi kiinnityspulttikin puuttui vielä tuon lisäksi. Tuon isomman palasen pistehitsit olivat revenneet tuolta kynnyskotelon puolelta, jonka takia lie tuo kulma laitettu. Ilmeisesti ei ollut sopivaa pulttia niin on laitettu tuollainen holkki kupariputkesta. Lattian läpi tuo on kiinni yhdellä pultilla joka tulee pohjan alta ehkä 30mm läpi eikä mitään prikkoja ole...
Vauhdin tae - alamäki
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Stefa kirjoitti:Mullakin oli nappiksessa kuskin penkki aika hervoton:

Niin, ja yksi kiinnityspulttikin puuttui vielä tuon lisäksi. Tuon isomman palasen pistehitsit olivat revenneet tuolta kynnyskotelon puolelta, jonka takia lie tuo kulma laitettu. Ilmeisesti ei ollut sopivaa pulttia niin on laitettu tuollainen holkki kupariputkesta. Lattian läpi tuo on kiinni yhdellä pultilla joka tulee pohjan alta ehkä 30mm läpi eikä mitään prikkoja ole...
Mulla on aika samaa sarjaa, tosin tuo katkeaminen on ratkaistu laittamalla irtonainen U-profiilinpätkä penkinkiskon ja tuon lattiakiinnikkeen väliin vahvikkeeksi :)
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Katkenneita putkiklemmareita voi kunnostaa sopivalla pultilla ja mutterilla, tosin yleensä tuppaavat hajoamaan heti perään jostain muusta kohdasta.

Tuollaisessa halvassa lämpöliimapistoolissa voi kierrättää liimoja tunkemalla vanhoja liimauksia pistooliin sisään ja sitten lykkäämällä uuden puikon perään.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
kalle
Viestit: 106
Liittynyt: 12.4.2004 3:05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalle »

Jos Ladastasi on radio rikki tai sellaista ei ole tullut asennettua, mutta haluat kuulla musiikkia, soita kännykällä terveyskeskukseen. Saat kuulla jonotusmusiikkia vähintään 15 minuuttia, ennen kuin huvi sinulta viedään vastaamalla puhelimeen. Testattu tänään Rovaniemellä.
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

kalle kirjoitti:Jos Ladastasi on radio rikki tai sellaista ei ole tullut asennettua, mutta haluat kuulla musiikkia, soita kännykällä terveyskeskukseen. Saat kuulla jonotusmusiikkia vähintään 15 minuuttia, ennen kuin huvi sinulta viedään vastaamalla puhelimeen. Testattu tänään Rovaniemellä.


Vielä parempi soittaa poliisille! Oma ennätys jotain 25 minuuttia..
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

perän irroitus Ladasta:

hinausköysi keskipilarin ympäri ja katon ylitse. kiinnitetään mielellään UAZ-374106-01:n perään tai vastaavaan, sitten vedetään UAZilla niin kauan että auto on katollaan.

puretaan rummut ja avataan vetarien kiinnitykset. vetarit voi vetää ulos, mutta joskus ne voi olla tiukassa eikä lähde käsin. Silloin laitetaan vetariin kiinni Talbotin vanne (siksi talbotin että sama jako sopii hyvin ja ne sopii kovaan käyttöön paremmin kuin Ladan vanteet). Jos vannetta apuna käyttäen ei saa käsin kiskomalla vetaria irti, niin sitten otetaan riittävän kokoinen leka jolla mäiskitään vanteen sisäpuolelta... lopun kaikki tietääkin.

HUOM! jos auto on muutenkin menossa osiksi, eli ei enää kasata, kannattaa jarruosat kerätä kokonaisuutenaan talteen, saa mahdollisesti vielä hyvät jarrut käyttöautoon.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jokari kirjoitti:Kun Ladan kuskinpenkin säätää riittävän taakse, kiskojen suhteellisen reilut välykset kertautuvat ja penkki alkaa lonksua ikävästi, jarrutuksissa todella raivostuttavaa. Penkki siis liikkuu toisesta reunasta toista senttiä edestakaisin. Kaikenlisäksi penkki on takavasemmalle hieman vinossa.

Korjaukseksi valmistin sopivan pitkän, loivan kiilamaisen naulan viilapenkillä ja pajavasaralla. Sen jälkeen työnsin penkkiä eteenpäin (suoremmaksi siis) ja hakkasin naulan ovenpuoleisen kiskon väliin, niin että penkki ei voi enää muljua edestakaisin vaan pysyy täysin paikallaan. Penkki ei tosin ole edelleenkään niin suorassa kuin apukuskilla, mutta se ei haittaa, pääasia että pysyy tukevasti paikallaan :wink:
Perskeles, ei tämä olekkaan niin hyvä patentti kuin näytti. Naula pysyy 4-7 päivää sitten se on muljunnut jo niin eteen että se tipahtaa :D Eikä auta vaikka kuinka syvälle mäiskii, silti sama tulos. Mitäköhän siihen vielä keksisi.

Kuskinpenkkikin on ihan vinossa takavasemmalle, vaikka kiskot on suorassa. Saaneekohan sitä säädettyä suorempaan...:roll:
Viimeksi muokannut Jokari, 21.5.2006 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Jokari kirjoitti: Perskeles, ei tämä olekkaan niin hyvä patentti kuin näytti. Naula pysyy 4-7 päivää sitten se on muljunnut jo niin eteen että se tipahtaa :D Eikä auta vaikka kuinka syvälle mäiskii, silti sama tulos. Mitäköhän siihen vielä keksisi.
Jotain Aralditeä tms. sen naulan kaveriksi ja antaa kuivua? :)
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

aon kirjoitti:
Jokari kirjoitti: Perskeles, ei tämä olekkaan niin hyvä patentti kuin näytti. Naula pysyy 4-7 päivää sitten se on muljunnut jo niin eteen että se tipahtaa :D Eikä auta vaikka kuinka syvälle mäiskii, silti sama tulos. Mitäköhän siihen vielä keksisi.
Jotain Aralditeä tms. sen naulan kaveriksi ja antaa kuivua? :)
No niin tietysti...heti huomenna koittamaan :D

Kyllä vois ihmisillä pettää pokeri kun näkis näitä lada-patentteja. Patentteja väsäillessä olen löytänyt itteni monesti nauruun kuolemaisillani :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lada-Jussi kirjoitti:perän irroitus Ladasta:

hinausköysi keskipilarin ympäri ja katon ylitse. kiinnitetään mielellään UAZ-374106-01:n perään tai vastaavaan, sitten vedetään UAZilla niin kauan että auto on katollaan.

puretaan rummut ja avataan vetarien kiinnitykset. vetarit voi vetää ulos, mutta joskus ne voi olla tiukassa eikä lähde käsin. Silloin laitetaan vetariin kiinni Talbotin vanne (siksi talbotin että sama jako sopii hyvin ja ne sopii kovaan käyttöön paremmin kuin Ladan vanteet). Jos vannetta apuna käyttäen ei saa käsin kiskomalla vetaria irti, niin sitten otetaan riittävän kokoinen leka jolla mäiskitään vanteen sisäpuolelta... lopun kaikki tietääkin.

HUOM! jos auto on muutenkin menossa osiksi, eli ei enää kasata, kannattaa jarruosat kerätä kokonaisuutenaan talteen, saa mahdollisesti vielä hyvät jarrut käyttöautoon.
tähän liittyvä videokin löytyi netistä, joku käynyt salakuvaamassa harjoituksia http://video.google.com/videoplay?docid ... 9661520105
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

kukas tossa lopussa puhuu :D
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Vastaa Viestiin