Nivan-modifiointi osio!!!
Kuvia lisätty
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Maksimi rengaskoko
Onko joku laskeskellut/varmistanut mikä on suurin mahdollinen rengaskoko minkä saa muutoskatsastettua nivaan?
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Tän asian voiskin nyt selvittää!
Nivan papereista löytyy tälläsiä kokoja:
6,95-16
175-406
175R16
Lähetääs purkaan tosta 175R16:
-leveys max.185mm
-halkasija max.696mm
Sitten muutoskatastuksessa hyväksyttävät lisät eli leveys +/- 102mm ja halkasija +/- 51mm
Max. renkaan mitat:
-leveys 287mm
-halkasija 747mm
Eli max. kokoja 175R16 vertailurenkaana:
225/75-16, 235/70-16, 9-15, 255/70R15, 235/85R15
Taulukot ei tunne tota 175-406 rengasmerkintää mutta sen pitäisi olla mitoiltaan sama kuin 6,95-16 ja sitäkään ei löydy suoraan taulukosta joten käytetään 7,00-16 renkaan mittoja:
-leveys max.204mm
-halkasija max.789mm
Lisätään 102mm ja 51mm:
-max. leveys 306mm
-max. halkasija 840mm
Eli suurimpia mahollisia:
255/85R16 (33,1"!!!), 285/65R16, 33x10,5-15, 285/70R15
Älkää nyt sit tän perusteella kukaan menkö ostaan 33" renkaita ja koittaan konttorille vaan tarkastakaa konttorilta ensin toi 6,95-16 koko että minkäkokonen se on nyky-STRO:n mukaan.
Mutta muuten vaikuttaa lupaavalta että vois olla mahku jopa 33".
Katoin noi mitat vielä sellasen mukaan kuin 6,50-16 ja se oikeuttaa 32x10,5-15 renkaisiin. Tätä asiaa tarvii selvittää ja varmistaa vielä vähän mutta kyllä ny rupee himottaan vaihtaa jäykkää akselia alle kun ois mahku saada paperiin isompaakin rengasta!!
Nivan papereista löytyy tälläsiä kokoja:
6,95-16
175-406
175R16
Lähetääs purkaan tosta 175R16:
-leveys max.185mm
-halkasija max.696mm
Sitten muutoskatastuksessa hyväksyttävät lisät eli leveys +/- 102mm ja halkasija +/- 51mm
Max. renkaan mitat:
-leveys 287mm
-halkasija 747mm
Eli max. kokoja 175R16 vertailurenkaana:
225/75-16, 235/70-16, 9-15, 255/70R15, 235/85R15
Taulukot ei tunne tota 175-406 rengasmerkintää mutta sen pitäisi olla mitoiltaan sama kuin 6,95-16 ja sitäkään ei löydy suoraan taulukosta joten käytetään 7,00-16 renkaan mittoja:
-leveys max.204mm
-halkasija max.789mm
Lisätään 102mm ja 51mm:
-max. leveys 306mm
-max. halkasija 840mm
Eli suurimpia mahollisia:
255/85R16 (33,1"!!!), 285/65R16, 33x10,5-15, 285/70R15
Älkää nyt sit tän perusteella kukaan menkö ostaan 33" renkaita ja koittaan konttorille vaan tarkastakaa konttorilta ensin toi 6,95-16 koko että minkäkokonen se on nyky-STRO:n mukaan.
Mutta muuten vaikuttaa lupaavalta että vois olla mahku jopa 33".
Katoin noi mitat vielä sellasen mukaan kuin 6,50-16 ja se oikeuttaa 32x10,5-15 renkaisiin. Tätä asiaa tarvii selvittää ja varmistaa vielä vähän mutta kyllä ny rupee himottaan vaihtaa jäykkää akselia alle kun ois mahku saada paperiin isompaakin rengasta!!
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Näinhän se on käytännössä mutta konttorilla onneksi katsotaan tuo rengaskoko STRO-kirjasta ja tuo 6,95-16 on se mitä kannattaa käyttää vertailurenkaana jotta saa suurimmat maholliset.
Näissä on vaan noita ihmeellisyyksiä leveys ja halkasija mitoissa jos nyt aatellaan vaikka 10-15 vs. 10.00-15, eroa on halkasijassa melkein 6"!!!!!!
Täytyy selvittää katsurilta toi 6,95-16 halkasija ja leveys niin tietää sanoa jotain varmaa että onko se suurin nyt sitten 30", 31" vai peräti 32"
Näissä on vaan noita ihmeellisyyksiä leveys ja halkasija mitoissa jos nyt aatellaan vaikka 10-15 vs. 10.00-15, eroa on halkasijassa melkein 6"!!!!!!
Täytyy selvittää katsurilta toi 6,95-16 halkasija ja leveys niin tietää sanoa jotain varmaa että onko se suurin nyt sitten 30", 31" vai peräti 32"
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Tuliko AKE:n tieto STRO-kirjasta vai "heittikö hatusta" että on sama kuin 225R16??
Jos kyseistä rengaskokoa (6,95-16) ei löydy STRO-kirjasta niin sen mittojen selvittäminen on mahdollista myös rengasliikkeen kautta. Konttorille vaan vaaditaan silloin kirjallinen ja leimattu tieto mittojen paikkaansapitävyydestä!
Jos kyseistä rengaskokoa (6,95-16) ei löydy STRO-kirjasta niin sen mittojen selvittäminen on mahdollista myös rengasliikkeen kautta. Konttorille vaan vaaditaan silloin kirjallinen ja leimattu tieto mittojen paikkaansapitävyydestä!
Kirjasta tuo tieto on tai jostain arkistosta, hetken aikaa meni ennenkuin löytyi
Jossain välissä oli puhetta että tukivarret pitäisi olla tehdas tekoiset, mitenkäs tämä tulkitaan onko oltava johonkin automerkkiin tehdyt vai kelpaako jokin muu tehdastekoinen osa. Näytti ainakin mittauksen perusteella pieniin traktoreihin tarkoitetut työntövarret olevan juuri sopivan mittaiset ja muutenkin pienellä vaivalla käyvät, kummassakin päässä uniball-nivel ja pituuden säätö

Jossain välissä oli puhetta että tukivarret pitäisi olla tehdas tekoiset, mitenkäs tämä tulkitaan onko oltava johonkin automerkkiin tehdyt vai kelpaako jokin muu tehdastekoinen osa. Näytti ainakin mittauksen perusteella pieniin traktoreihin tarkoitetut työntövarret olevan juuri sopivan mittaiset ja muutenkin pienellä vaivalla käyvät, kummassakin päässä uniball-nivel ja pituuden säätö

Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Tukivarret
Saa käyttää. Mene katastuskonttorille ja keskustele asia selväksi. Katsastusmiehellä on itsenäinen päätösvalta asiassa, sillä hän päättää, onko tukivarsi yhtä vahva kun aijemmin. Hitsausta ei saa olla yhtään. Ei edes heppaamalla varmistaa kierteitä.
Minulla on lupa vaihtaa raidetanko uniball systeemeillä tehdyksi.
Jyrki-boy
Minulla on lupa vaihtaa raidetanko uniball systeemeillä tehdyksi.
Jyrki-boy
Mulla on vararenkaana 6,95-16 ja siinä on kyljessä pienellä myös 175/82-16 ja aistin varaisesti rengas on saman kokoinen kuin normi 175/80 R16 renkaat.
Todellisuudessa kaikkien 80 -sarjaiset renkaat on 82 -sarjaisia, mutta asian selkiyttämiseksi merkitään renkaan kylkeen 80 (ei venäjällä?). Näin siis olen jostain lukenut.
Joskus mittailin ja laskeskelin että venäläiset ja eurooppalaiset tuuma mitat olisivat erilaisia. 6,95-16 renkaan korkeus on 80 % (82%) leveydestä ja 7,00-16 renkaan korkeus olisi 100% leveydestä. Tämä on minun käsitykseni.
225R16 ihmetyttää minuakin, sehän olisi lähemmäs 9 tuumaa leveä!
Todellisuudessa kaikkien 80 -sarjaiset renkaat on 82 -sarjaisia, mutta asian selkiyttämiseksi merkitään renkaan kylkeen 80 (ei venäjällä?). Näin siis olen jostain lukenut.
Joskus mittailin ja laskeskelin että venäläiset ja eurooppalaiset tuuma mitat olisivat erilaisia. 6,95-16 renkaan korkeus on 80 % (82%) leveydestä ja 7,00-16 renkaan korkeus olisi 100% leveydestä. Tämä on minun käsitykseni.
225R16 ihmetyttää minuakin, sehän olisi lähemmäs 9 tuumaa leveä!
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Tukivarsiasian kanssa kannattaa tosiaan käydä konttorilla esittään muutosehdotus niinkuin Jyrki-boy mainittikin.
Mulla on tällä hetkellä vielä Nivan orkkisvarret vahvistettuna 4mm L-profiililla ja päädyt hitsattu kunnolla kiinni, niistä ei leimasedällä ollut mitään mainittavaa.
Konttorille kannattaa ottaa Ladan orkkistukivarsi mukaan ja näyttää sitä puslan laadukasta kiinnityshitsausta ja vaikka siinä konttorisetän edessä katkasta se varsi polvee vasten
. Täytyy olla melkonen direktiivirotta joka kehtaa kieltää vahvemman tukivarren tekemisen, ne orikinaalit on todellakin aivan suolesta ja syvältä.
Itelläkin on nyt edessä taka-akselin uusimisrojekti ja tukivarret tulee samalla uudet, vahvempaa ainesputkee ja kunnon puslat, panhardi tulee samalla reseptillä. Teen ylätukivarret yhtä vahvoiksi kuin alatukivarret ja muutan akselissa olevia kiinnityskohtia jotta akselin liikerata vähän järkevöityy ja saa loputkin raudantököt pois sieltä akselin alta.
Itte akseliputkee täytyy vahvistaa nyt ja kunnolla koska nykyinen taka-akseli on jo niin vääntyny että kuluu renkaista kohta sisänurkat kankaille
Mulla on tällä hetkellä vielä Nivan orkkisvarret vahvistettuna 4mm L-profiililla ja päädyt hitsattu kunnolla kiinni, niistä ei leimasedällä ollut mitään mainittavaa.
Konttorille kannattaa ottaa Ladan orkkistukivarsi mukaan ja näyttää sitä puslan laadukasta kiinnityshitsausta ja vaikka siinä konttorisetän edessä katkasta se varsi polvee vasten

Itelläkin on nyt edessä taka-akselin uusimisrojekti ja tukivarret tulee samalla uudet, vahvempaa ainesputkee ja kunnon puslat, panhardi tulee samalla reseptillä. Teen ylätukivarret yhtä vahvoiksi kuin alatukivarret ja muutan akselissa olevia kiinnityskohtia jotta akselin liikerata vähän järkevöityy ja saa loputkin raudantököt pois sieltä akselin alta.
Itte akseliputkee täytyy vahvistaa nyt ja kunnolla koska nykyinen taka-akseli on jo niin vääntyny että kuluu renkaista kohta sisänurkat kankaille

Taitaa olla ihan normaalia tuo taka-akselin vääntyminen, tuolta nivashop.ru:sta löytyisi suoraan vahvistettua taka-akselia.
http://www.nivashop.ru/catalog.osg?idb= ... =0&c=child
1. osa tuosta listasta
http://www.nivashop.ru/catalog.osg?idb= ... =0&c=child
1. osa tuosta listasta
Rahalla saa ja Nivalla pääsee