Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Kuvia lisätty

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Maksimi rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Onko joku laskeskellut/varmistanut mikä on suurin mahdollinen rengaskoko minkä saa muutoskatsastettua nivaan?
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Tän asian voiskin nyt selvittää!

Nivan papereista löytyy tälläsiä kokoja:

6,95-16
175-406
175R16

Lähetääs purkaan tosta 175R16:
-leveys max.185mm
-halkasija max.696mm

Sitten muutoskatastuksessa hyväksyttävät lisät eli leveys +/- 102mm ja halkasija +/- 51mm
Max. renkaan mitat:
-leveys 287mm
-halkasija 747mm
Eli max. kokoja 175R16 vertailurenkaana:
225/75-16, 235/70-16, 9-15, 255/70R15, 235/85R15

Taulukot ei tunne tota 175-406 rengasmerkintää mutta sen pitäisi olla mitoiltaan sama kuin 6,95-16 ja sitäkään ei löydy suoraan taulukosta joten käytetään 7,00-16 renkaan mittoja:
-leveys max.204mm
-halkasija max.789mm
Lisätään 102mm ja 51mm:
-max. leveys 306mm
-max. halkasija 840mm
Eli suurimpia mahollisia:
255/85R16 (33,1"!!!), 285/65R16, 33x10,5-15, 285/70R15

Älkää nyt sit tän perusteella kukaan menkö ostaan 33" renkaita ja koittaan konttorille vaan tarkastakaa konttorilta ensin toi 6,95-16 koko että minkäkokonen se on nyky-STRO:n mukaan.

Mutta muuten vaikuttaa lupaavalta että vois olla mahku jopa 33".
Katoin noi mitat vielä sellasen mukaan kuin 6,50-16 ja se oikeuttaa 32x10,5-15 renkaisiin. Tätä asiaa tarvii selvittää ja varmistaa vielä vähän mutta kyllä ny rupee himottaan vaihtaa jäykkää akselia alle kun ois mahku saada paperiin isompaakin rengasta!!
Kuva
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Taitaa toi rengaskoko 6,95-16 olla suomeksi 185/75/16, ainakin kyseisen kokoisen sisärengas käy myös tuohon 6,95 renkaaseen.

185/75/16 on tuumissa 26,93.

Jyrki-boy
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Näinhän se on käytännössä mutta konttorilla onneksi katsotaan tuo rengaskoko STRO-kirjasta ja tuo 6,95-16 on se mitä kannattaa käyttää vertailurenkaana jotta saa suurimmat maholliset.

Näissä on vaan noita ihmeellisyyksiä leveys ja halkasija mitoissa jos nyt aatellaan vaikka 10-15 vs. 10.00-15, eroa on halkasijassa melkein 6"!!!!!!

Täytyy selvittää katsurilta toi 6,95-16 halkasija ja leveys niin tietää sanoa jotain varmaa että onko se suurin nyt sitten 30", 31" vai peräti 32"
Kuva
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Soittelu akeen antoi seuraavia tuloksia

6.95-16 =225R16 :shock:

31/10,5/15 Mittojen mukaan mahdollinen, vaatii 8,5" vanteen ei mahdu kuulemma pyörimään halkaisija 775mm

235/70/16 Mittojen mukaan menee mahdollinen vaatii 7" leveän vanteen halkaisija 736mm
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
matti-x

Viesti Kirjoittaja matti-x »

jos tuo 6.95-16 (=225R16)seisoo otteessa, niin onko niin ettei 235/75/15 rengasta tarvi muutoskatsastaa?
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Tuliko AKE:n tieto STRO-kirjasta vai "heittikö hatusta" että on sama kuin 225R16??

Jos kyseistä rengaskokoa (6,95-16) ei löydy STRO-kirjasta niin sen mittojen selvittäminen on mahdollista myös rengasliikkeen kautta. Konttorille vaan vaaditaan silloin kirjallinen ja leimattu tieto mittojen paikkaansapitävyydestä!
Kuva
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Kirjasta tuo tieto on tai jostain arkistosta, hetken aikaa meni ennenkuin löytyi :lol:

Jossain välissä oli puhetta että tukivarret pitäisi olla tehdas tekoiset, mitenkäs tämä tulkitaan onko oltava johonkin automerkkiin tehdyt vai kelpaako jokin muu tehdastekoinen osa. Näytti ainakin mittauksen perusteella pieniin traktoreihin tarkoitetut työntövarret olevan juuri sopivan mittaiset ja muutenkin pienellä vaivalla käyvät, kummassakin päässä uniball-nivel ja pituuden säätö 8)
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Tukivarret

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Saa käyttää. Mene katastuskonttorille ja keskustele asia selväksi. Katsastusmiehellä on itsenäinen päätösvalta asiassa, sillä hän päättää, onko tukivarsi yhtä vahva kun aijemmin. Hitsausta ei saa olla yhtään. Ei edes heppaamalla varmistaa kierteitä.

Minulla on lupa vaihtaa raidetanko uniball systeemeillä tehdyksi.

Jyrki-boy
Avatar
Nivaismi
Viestit: 174
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Mulla on vararenkaana 6,95-16 ja siinä on kyljessä pienellä myös 175/82-16 ja aistin varaisesti rengas on saman kokoinen kuin normi 175/80 R16 renkaat.

Todellisuudessa kaikkien 80 -sarjaiset renkaat on 82 -sarjaisia, mutta asian selkiyttämiseksi merkitään renkaan kylkeen 80 (ei venäjällä?). Näin siis olen jostain lukenut.

Joskus mittailin ja laskeskelin että venäläiset ja eurooppalaiset tuuma mitat olisivat erilaisia. 6,95-16 renkaan korkeus on 80 % (82%) leveydestä ja 7,00-16 renkaan korkeus olisi 100% leveydestä. Tämä on minun käsitykseni.

225R16 ihmetyttää minuakin, sehän olisi lähemmäs 9 tuumaa leveä!
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Tukivarsiasian kanssa kannattaa tosiaan käydä konttorilla esittään muutosehdotus niinkuin Jyrki-boy mainittikin.
Mulla on tällä hetkellä vielä Nivan orkkisvarret vahvistettuna 4mm L-profiililla ja päädyt hitsattu kunnolla kiinni, niistä ei leimasedällä ollut mitään mainittavaa.

Konttorille kannattaa ottaa Ladan orkkistukivarsi mukaan ja näyttää sitä puslan laadukasta kiinnityshitsausta ja vaikka siinä konttorisetän edessä katkasta se varsi polvee vasten :wink: . Täytyy olla melkonen direktiivirotta joka kehtaa kieltää vahvemman tukivarren tekemisen, ne orikinaalit on todellakin aivan suolesta ja syvältä.

Itelläkin on nyt edessä taka-akselin uusimisrojekti ja tukivarret tulee samalla uudet, vahvempaa ainesputkee ja kunnon puslat, panhardi tulee samalla reseptillä. Teen ylätukivarret yhtä vahvoiksi kuin alatukivarret ja muutan akselissa olevia kiinnityskohtia jotta akselin liikerata vähän järkevöityy ja saa loputkin raudantököt pois sieltä akselin alta.
Itte akseliputkee täytyy vahvistaa nyt ja kunnolla koska nykyinen taka-akseli on jo niin vääntyny että kuluu renkaista kohta sisänurkat kankaille :lol:
Kuva
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Taitaa olla ihan normaalia tuo taka-akselin vääntyminen, tuolta nivashop.ru:sta löytyisi suoraan vahvistettua taka-akselia.

http://www.nivashop.ru/catalog.osg?idb= ... =0&c=child

1. osa tuosta listasta
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Apua, en jaksa enää kahlata kaikkia 25 sivua läpi ja haulla ei löydy, mutta oisko kellään mitään vinkkiä vetopisteiden tekoon??
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Helpoin ja hyvin toimiva on kun käy ostamassa 16mm langalla olevia sakkeleita ja M18-M20 muttereita, kaksi mutteria rinnakkain hitsaamalla puskuriin ja sakkeli muttereista läpi. Kannattaa laittaa mahdollisimman lähelle puskurin koriin tulevaa kiinnikettä.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Vastaa Viestiin