Sivu 3/3
Lähetetty: 12.12.2005 21:45
Kirjoittaja ladasape
ai ei ole takavetoladasta pitkän matkan cruiseriksi,

ite ajoin tossa yhtenä kesänä ruottissa tuli ajettuu n.970km vain pienin pysäyksin eli kuselle jne.

no joo olihan sitä sen jälkeen melko sekava olo

Lähetetty: 12.12.2005 21:51
Kirjoittaja Lada-Jussi
tomi kirjoitti:,_,/ukka kirjoitti:Lada-Jussi kirjoitti:eikös diesel vaadi enemmän huoltoa ja huollot on kalliimpia, varaosat kalliimpia, taitaa bensa-Lada olla taloudellisempi?
No mitä mulla on noista dieseleistä kokemusta, niin huollot on yksinkertaisempia, vaihdettavia osia vähemmän. Ei oo tulppia, kärkiä, tulpanjohtoja. Syttyä ei tarvi säätää jne jne. Jos ei lähde käyntiin, niin vika on aina polttoaine puolella, bensavehkeessä joko polttoaine tai kipinä puuttuu. Mutta kun remonttia tulee, niin sitte maksaa, suutin ja pumppuhuollot on kalliita...
,_,/ukka
Samanlaisia kokemuksia täälläkin, huoltoja tarvii vähemmän ja ne on yleensä yksinkertaisia. Eikä ole vielä niitä kalliita remontteja onneksi tullut. Dieselvero Jetassa muistaakseni 300-350€. Kun saisi tuon Jetan 1.9 tdic koneen Ladan keulalle...Täällä taisi olla keskustelu Ladan dieselöinnistä, en ole ainoa jota tuo kiinnostaisi.
Ja taas ollaan kyllä aika off topic...

jatketaan vielä vähän offtopic, kuinka paljon tollasissa yli 300 tkm ajetuissa dieseleissä yleenä korjaustarvetta esiintyy, miloin suuttimet ja pumput alkaa yleensä paukkumaan? tarviiko dieseli aina lohkon esilämmitystä vai saako sen ilman lämppäriäkin käyntiin talvella, kuten Ladan?
Lähetetty: 12.12.2005 23:16
Kirjoittaja arpati
Lada Jussi
Kannattaa noita dieseleitä lämmitellä ettei mene kansi vaihtoon joka talvi. Näin ainakin naapuri on todennut kun monet ovat puhuneet volkkareitten huonoista kansista... Eli ei ainakaan alumiinikansi kestä dieselissä välttämättä jos vedetään kylmänä käyntiin ja lähdetään heti kaasupohjassa lasettaan jolloin tulee aika suuret lämpötilaerot...
Omaksi valinnaksi lada koska se on
1. Takavetoinen
2. Halvat osat
3. Helppo korjata
4. Ei ole hirvee ostokustannus
5. Kohta noista maksetaan
6. Tarpeeksi karu vehjes mulle
7. Tykkään tosta saippualaatikkomuotoilusta ja pyöreistä etuvaloista (nappis)
jne jne
Lähetetty: 12.12.2005 23:29
Kirjoittaja ,_,/ukka
Lada-Jussi kirjoitti:
jatketaan vielä vähän offtopic, kuinka paljon tollasissa yli 300 tkm ajetuissa dieseleissä yleenä korjaustarvetta esiintyy, miloin suuttimet ja pumput alkaa yleensä paukkumaan? tarviiko dieseli aina lohkon esilämmitystä vai saako sen ilman lämppäriäkin käyntiin talvella, kuten Ladan?
No tuo chevroletin kone(6.2d) oli läpikäynyt täydellisen remontin jo 200.000km ajettuna, tyyppi vika, männät hajoaa noissa eka vuosimalleissa. Uudemmat kestää vähintään tuplaten. Se ei tahtonut enää käynnistyä hyväkuntoisenakaan ilman lämmitystä jos pakkasta oli yli 10 astetta.
Isuzun avolava lähti armeijassa ollessani ilman lämmitystä käyntiin viikon seisomisen jälkeen -30asteessa, sillä ei tosin ollut ajettu ku joku 150tkm(takuu kilometrit). Olivat muuten halpoja autoja aikoinaan, 9vuotta vanha, tuonverran ajettu avolava paku, hintaa 12.000mk, vuonna -92. Paljoko nykyään maksaa 9v vanhat pakut?
Datsuni oli minulla pisimpään, ostaissani käynnistyi vielä hyvin kahdenkymmenen asteen pakkasesta ilman lämmitystä. 7vuoden omistuksen jälkeen ei käynnistynyt enää edes nollakelillä ilman lämmitystä. Suutin remontti ja kylmäkäynnistyvyys parani. Auton mittarissa ei ollu ku reilu 250tkm. Epäilen että oli ruuvattu, koska kansipahvikin piti noihin aikoihin vaihtaa...
,_,/ukka
Diesel
Lähetetty: 13.12.2005 4:00
Kirjoittaja IL02
Omalla mersullani on ajettu n. 480tkm ja ei kovin kauaa sitten siihen on edellisen omistajan toimesta tehty jotain huoltoa jossa on ainakin suuttimet uusittu yms., mutta itse kone on edelleen ihan alkuperainen, kay kauniisti, eika kuluta oljya. mersun kaynnistamisesta kovilla pakkasilla ei ole kokemusta, mutta ainakin viela muutaman asteen pakkasessa lahtee ihan yhta hyvinkayntiin kun kesakelillakin
.
Viikko sitten ajelin lainassa olleella Isuzu TFR:lla jolla oli ajettu reilut 200tkm. Kunhan sen sai kayntiin, kone kavi kauniisti ja toimi ihan ongelmitta, mutta kayntiin lahdon kanssa oli jotain ongelmaa. Reilun 30 asteen lampotilassakin piti startata aina joku 3 - 5 kertaa ennen kuin se jai kaymaan ja pitkaan saatella startilla viela siina vaiheessa kun se jo tuntui olevan kaynnissa.
Lähetetty: 13.12.2005 15:34
Kirjoittaja tomi
Golf 1.6D -87 480tkm ajettu lähti käyntiin -25 asteessa ilman lohkolämmitintä mutta ei kuulostanut oikein hyvältä...Kovemmassa pakkasessa en ole kokeillut enkä haluakaan kokeilla. Isän Passat 1.6D -84:sta meni kansi 500 000km kohdalla, siihen vaihdettiin samanlainen 450 000km ajettu kone (kun oli halvempi koko varaosaauto kuin uusi kansi) ja nyt on yli 600 000 mittarissa. Isompia remontteja ei ole kumpaankaan tehty, tuuria?
Niin ja ajaahan Ladallakin pitkiä matkoja mutta kyllä se ISA-mitoitus alkaa pitemmän päälle häiritsemään. Niin ja viitosvaihde voisi olla mukava pitemmillä matkoilla. Pisin ajomatka päivässä entisellä 2106 Ladalla oli se kun hain sen Riihimäeltä Kolariin, 900km aika tarkkaan. Että ajaahan sillä mutta nykyään on parempiakin tarjolla, varmaan 110:kin olisi paljon parempi pitkällä matkalla.
Lähetetty: 13.12.2005 21:45
Kirjoittaja erkkimalinen
Puhutaan sitte Dieselistä, ite omistin Diesel ajokin yli 16 vuotta, ajoin sillä yli 300000 km, vahva oli peli ja taloudellinen. Myin sen eteenpäin ja uskoisin että uusi omistaja pääsee sillä toiset mokomat sen suurempia tekemättä. Edellisen auton kun myin niin sillä oli ajettu 280000km, uusi omistaja on saanut mittariin jo 450000km, ilman kansiremonttiakaan. Tarkka huolto aiheuttaa väistämättä hurjat kilometrimäärät ilman suurempia remontteja.
Lähetetty: 15.12.2005 13:28
Kirjoittaja kurppa81
lada on lähteny aina kuin unelma käymään...säällä kuin säällä...