Sivu 3/3
Lähetetty: 14.1.2005 20:15
Kirjoittaja Lada-Jussi
nyt sitten puskurissa kerrottiin totuus noista pitkistä takuista, siellä sitten onkin pienellä präntillä kaikkia osia mitkä ei kuulu pitkän takuun piiriin!! Sama kuin ruisku-Samaroille aikanaan myönnettiin 2+1 vuoden takuu eli 2 vuotta yleistakuu ja yksi lisävuosi moottorille ja voimansiirrolle. Löytyisköhän samarankin takuuvihkosta luettelon mitä kaikkea ei kuulu 2 vuoden piiriin? Saksassa taitaa olla tämä sama 2+1 Lada 110:lle vielä nykyiselläänkin.
Lähetetty: 15.1.2005 4:24
Kirjoittaja Mosse-Aksu
,_,/ukka kirjoitti:
Nyky autot kestää huomattavasti paremmin kuin 40vuotta sitten. Nyt on ihan normaalia, että auto kestää puolimiljoona kilometriä konetta avaamatta. 60-luvulla ei päästy suurimmalla osalla autoista edes puoleen tuosta...
Tuolloin vanhemmat miehet pitivät jo 50 000 ajettua arveluttavana ostoksena. Oli aivan normaalia, että ennen 100 000:ta piti tehdä venttiiliremppa, laakeriremontti, nivelien vaihto ym. Kaikki kulutusosat, kuten jarruhihnat, tulpat, suodattimet jne kuluivat huomattavasti nopeammin, kuin nyt. Ruostuminen oli yleistä puutteellisen ruosteeneston takia. Muutama legendaarinen merkki oli poikkeus.
,_,/ukka kirjoitti:vm.95 ladan huoltoväli 5000km. Saman ikäisen "länsiauton" huoltoväli 10.000-15.000km. JOS ei pysty/halua tehdä huoltoja itse, niin kustannuksia tulee tuostakin...
Ja huoltovälit kasvavat lisää koko ajan. Käytännössä Suomessa huoltoväli on kuitenkin yksi vuosi. Kun kilometrit jäävät huomattavasti alle, huoto käsittää lähinnä öljynvaihdon. Huoltojen hinnoissa on sitten haitaria huomattavasti eri merkkien välillä, eikä Lada kyllä ole halvimmasta päästä.
Lähetetty: 15.1.2005 10:03
Kirjoittaja Nonnis
Joo kyllä Ladallakin ajaa pitkään kun siitä pitää huolen. Erään keskisuomalaisen kommunistin Nivalla on ajettu lähemmäs 400 000, tosin 300 tonnin paikkeilla teki koneremontin. Nyt sai kuulemma auton museorekisteriin. Ja kyseessä on vielä eläkeikäinen ihminen muttei silti näemmä oo pilannu autoa ajotyylillään (viitaten Jussin tekstiin ylempänä).
Lähetetty: 15.1.2005 11:46
Kirjoittaja Lada-Jussi
Nonnis kirjoitti:Joo kyllä Ladallakin ajaa pitkään kun siitä pitää huolen. Erään keskisuomalaisen kommunistin Nivalla on ajettu lähemmäs 400 000, tosin 300 tonnin paikkeilla teki koneremontin. Nyt sai kuulemma auton museorekisteriin. Ja kyseessä on vielä eläkeikäinen ihminen muttei silti näemmä oo pilannu autoa ajotyylillään (viitaten Jussin tekstiin ylempänä).
joo ei pidä yleistää, eihän toki kaikki eläkeikäiset aja miten sattuu, mutta yleinen olettamus on että vanhat ajaa autoa kuluttavammin!
Lähetetty: 15.1.2005 13:03
Kirjoittaja Nonnis
^No myönnettäköön että kyseinen kaveri oli ennen eläkkeelle siirtymistään kuorma-autonkuljettaja

.
Lähetetty: 15.1.2005 22:05
Kirjoittaja nivailija
,_,/ukka kirjoitti: Nyt on ihan normaalia, että auto kestää puolimiljoona kilometriä konetta avaamatta. 60-luvulla ei päästy suurimmalla osalla autoista edes puoleen tuosta...
,_,/ukka
Ainoa auto, joka kestää noin hyvin on Mersu, Volkkari tai Volvo.
Lähetetty: 15.1.2005 22:46
Kirjoittaja samarai
nivailija kirjoitti:,_,/ukka kirjoitti: Nyt on ihan normaalia, että auto kestää puolimiljoona kilometriä konetta avaamatta. 60-luvulla ei päästy suurimmalla osalla autoista edes puoleen tuosta...
,_,/ukka
Ainoa auto, joka kestää noin hyvin on Mersu, Volkkari tai Volvo.
mä kyllä vielä pudottaisin ton Volkkarin ja Volvon pois.

Teräsmersullehan toi 5satkua ei vielä tunnu missään.
Lähetetty: 15.1.2005 22:56
Kirjoittaja nivailija
Se on totta kyllä. Olen itse Ladan lisäksi vannoutunut mersumies ja olen ollut kerran mersu taksissa (W123) ajettu 900 000 km ja sitten vielä selvisi mittarin menneen kerran ympäri... Oli penkkien päälliset laitettu muovimaisesta aineesta. Edelliset varmaan kuluneet loppuun. Muuten hyvin meni.

Laatua laatua.
Lähetetty: 15.1.2005 23:11
Kirjoittaja samarai
nojoo, veljellä oli taannoin kanssa 123 (240D) vm.78, vanha vosikka jolla oli ostettaessa kelattu 1milj.600tuhatta ja lisää tuli myydessä että oli menossa 3 kertaa ympäri(10v.käytössä). Kone oli tietojen mukaan ollut kerran auki. Penkitkin oli jousiltaan ym. täysin ehjät ja todella hyvät istua vieläkin.
Huvittavana yksityiskohtina oli konepellin saranat, jotka olivat todella "ruostuneet" koska peltiä ei ollut tarpeen avata "vuosikausiin" tai ainakin hyvin harvakseltaan. Toinen huvittava asia löytyi tuulilasin pyyhkijän moottorista, mikä alkoi takkuilemaan. -Hiilet olivat loppu. Ja kun mersun pyyhkijänmoottorista on hiilet loppu niin silloin tiesi ,että tämä teräsmersu on pikkusen maantietä nähnyt...

Lähetetty: 15.1.2005 23:55
Kirjoittaja nivailija
Näinhän se on. Tämä taksi missä olin taisi olla Kreikassa. Noin vanhoja mersuja oli siksi siis vielä taksissa. Kerran (varmaan 5 vuotta sitten) olen kyllä nähnyt Mäkelänkatua menevän täysin siistin mintunvihreän taksin. W123 farmari, aluvanteet ja kaikki. Upea auto!
Lähetetty: 17.1.2005 3:14
Kirjoittaja R-J
,_,/ukka kirjoitti:R-J kirjoitti:Kyllä sillä Laurillakin moiset lukemat kelaa, kunhan vaan hoitaa huollot kunnolla.
vm.95 ladan huoltoväli 5000km. Saman ikäisen "länsiauton" huoltoväli 10.000-15.000km. JOS ei pysty/halua tehdä huoltoja itse, niin kustannuksia tulee tuostakin...
,_,/ukka
Eikös takapotkun varsinainen huoltoväli ole 10tkm.

Niin se muistaakseni ainakin nappiksissa oli/on.
Lähetetty: 17.1.2005 3:17
Kirjoittaja R-J
Lada-Jussi kirjoitti:nyt sitten puskurissa kerrottiin totuus noista pitkistä takuista, siellä sitten onkin pienellä präntillä kaikkia osia mitkä ei kuulu pitkän takuun piiriin!! Sama kuin ruisku-Samaroille aikanaan myönnettiin 2+1 vuoden takuu eli 2 vuotta yleistakuu ja yksi lisävuosi moottorille ja voimansiirrolle. Löytyisköhän samarankin takuuvihkosta luettelon mitä kaikkea ei kuulu 2 vuoden piiriin? Saksassa taitaa olla tämä sama 2+1 Lada 110:lle vielä nykyiselläänkin.
Noissa on kyllä vähän huijauksen makua. Kuinkas ne Saksassa noin pitkän takuun myöntää? Tosin taitaa olla pakko myöntää, muuten ei saksalaiset osta.

Lähetetty: 17.1.2005 3:21
Kirjoittaja R-J
nivailija kirjoitti:Näinhän se on. Tämä taksi missä olin taisi olla Kreikassa. Noin vanhoja mersuja oli siksi siis vielä taksissa. Kerran (varmaan 5 vuotta sitten) olen kyllä nähnyt Mäkelänkatua menevän täysin siistin mintunvihreän taksin. W123 farmari, aluvanteet ja kaikki. Upea auto!
Sanovat jopa nykyiset mersumiehetkin, että ei näiltä uusilta kannata vanhojen suorituksia odottaa. Niin paljon vikaherkkää elektroniikkaa, ettei taatusti ole yhtä huolettomia kilometrejä kuin noilla vanhemmilla.

Lähetetty: 17.1.2005 3:21
Kirjoittaja Jaakkima
R-J kirjoitti:,_,/ukka kirjoitti:R-J kirjoitti:Kyllä sillä Laurillakin moiset lukemat kelaa, kunhan vaan hoitaa huollot kunnolla.
vm.95 ladan huoltoväli 5000km. Saman ikäisen "länsiauton" huoltoväli 10.000-15.000km. JOS ei pysty/halua tehdä huoltoja itse, niin kustannuksia tulee tuostakin...
,_,/ukka
Eikös takapotkun varsinainen huoltoväli ole 10tkm.

Niin se muistaakseni ainakin nappiksissa oli/on.
Molemmissa omistamissani takapotkuissa (21013 vm -87 ja 21972 vm -91) huoltoväli on 10tkm. Uusimmissa kärjettömillä sytkyillä varustetuissa takapotkuissa huoltoväli taitaa olla 15 tkm.
Lähetetty: 17.1.2005 4:32
Kirjoittaja R-J
Joo, näin muistelin, tosiaan, asian olevan. Itse tosin pidin nappiksissa huoltovälinä 5tkm. Siis öljyt ja suodatin.