Lähetetty: 2.1.2005 0:14
eiköhän se ole vähän sama homma miksi Skoda vaihtui "Audiksi" Skoda tehtaalla.Lada-Jussi kirjoitti:
miksi Fiat vaihtui Volkkariin Seat tehtaalla?


eiköhän se ole vähän sama homma miksi Skoda vaihtui "Audiksi" Skoda tehtaalla.Lada-Jussi kirjoitti:
miksi Fiat vaihtui Volkkariin Seat tehtaalla?
Vastaus:Lada-Jussi kirjoitti:Miten toi Seat kaapattiin volkkarille? nyt vasta hoksasin miettiä tätä historiallisesti tärkeää tapahtuma ketjua.... ensin Seat teki Fiat kopioita (Seat 850, Seat 124....) viimeisimpiä Fiatin näköisiä olisi kai toi Malaga joka näytti aika paljon Regatalta, mutta tuolloin tuli noita volkkari sukuisia system porsche moottoreita <<näihin aikoihin Samaran tekniikkaakin kehitettiin porschen avulla, eli samaran koneessa vois myös lukea System Porsche >> tämän jälkeen sitten Seatit olikin Volkswagenin eri mallien kopioita, miksi Fiat vaihtui Volkkariin Seat tehtaalla?
Eli tässä järjestyksessä: Fiat potki pois, VW tuli kimppaan ja alkoi kehittää.ajovalo.net kirjoitti:Seat alkoi irtautua Fiatista vuonna 1979. Fiat päätti olla rahoittamatta Seatin kehityshanketta ja vuonna 1981 Fiat myi omistuksensa espanjalaiselle INI:lle. Seuraavana vuonna Seat solmi yhteistyösopimuksen VW:n kanssa ja Polon ja Passatin valmistus Seatin tehtailla aloitettiin. Seat alkoi myös VW:n ja Audin maahantuojaksi Espanjassa. Seatin malleja eriytettiin jonkin verran Fiatin tuotteista ja täysin omien tuotteiden kehittäminen aloitettiin. Samaan aikaan tuotannon automatisointiin panostettiin voimakkaasti. Varsinkin Ibizasta tuli menestys ja 80-luvun aikana vuosituotanto nousi 200 000 autosta lähes 500 000 autoon vuodessa, josta tosin lähes puolet oli Seatin tehtailla valmistettuja VW:n malleja.
Vuonna 1986 VW hankki omistukseensa 51 % Seatista ja vuoteen 1990 mennessä Seat oli kokonaan VW:n omistuksessa. VW:n vaikutus ei vielä Seatin 80-luvun malleissa juurikaan näkynyt. Sen sijaan 1992-93 esitellyt Toledo ja toisen sukupolven Ibiza perustuivat täysin VW:n tekniikkaan.
Autotehtaan kannalta ajatellen ei tuo vaihtuminen ole mikään huono asia ollut. Silloin, kun alkaa mennä taloudellisesti huonosti, ovat vaihtoehdot aika vähissä. Katseet täytyy kääntää sinne, mistä on tulosta sellaista apua, jonka turvin tuotanto voi jatkua. Kaikkein surkein tilanne on silloin, kun mitään ei ole enää tehtävissä. (Esim. Moskvitsh) Seatilla alkoi VW:n avustuksella uusi nousu. Fiat, kuten teidetään, kamppailee jatkuvasti omien vaikeuksien kanssa ja olisi tällöin huono vetämään toista huonossa jamassa olevaa rinnallaan.Lada-Jussi kirjoitti:Miten toi Seat kaapattiin volkkarille? .....miksi Fiat vaihtui Volkkariin Seat tehtaalla?
Luulisin, että se on ranskalainen. Jokin suihkuhävittäjä on mielestäni nimeltään Hispano Suiza.Mosse-Aksu kirjoitti:Espanjassa tehdään Santana nimistä maasturia. Se on siis auton merkki, ei mallin nimi.
Mutta kuka muistaa tai tietää, minkä maalainen oli loistoauto nimeltä Hispano Suiza?
Minunkin mielestä se ei ollut espanjalainen, vaikka nimestä voisi niin päätelläkin.nivailija kirjoitti:Luulisin, että se on ranskalainen. Jokin suihkuhävittäjä on mielestäni nimeltään Hispano Suiza.Mosse-Aksu kirjoitti:Espanjassa tehdään Santana nimistä maasturia. Se on siis auton merkki, ei mallin nimi.
Mutta kuka muistaa tai tietää, minkä maalainen oli loistoauto nimeltä Hispano Suiza?
Mä luulen et Malaga ja sen ajan Ibiza oli ainoita Seatin omaa designia olevia autoja.Lada-Jussi kirjoitti: viimeisimpiä Fiatin näköisiä olisi kai toi Malaga joka näytti aika paljon Regatalta, mutta tuolloin tuli noita volkkari sukuisia system porsche moottoreita
Eikös tuo Hispano Suiza ollut lentokonemoottorin nimi jota käytettiin Esim. Ranskalaisvalmisteisissa Morane hävittäjissä sota-aikana. Ja venäläisten Klimov 105P moottori oli taasen ton hispanon edelleen kehitelmä.nivailija kirjoitti:Luulisin, että se on ranskalainen. Jokin suihkuhävittäjä on mielestäni nimeltään Hispano Suiza.Mosse-Aksu kirjoitti:Espanjassa tehdään Santana nimistä maasturia. Se on siis auton merkki, ei mallin nimi.
Mutta kuka muistaa tai tietää, minkä maalainen oli loistoauto nimeltä Hispano Suiza?
Minustakin nämä "system-Porsche"-vempeleet ovat olleet susia jo syntyessään. Ihan jo "laadunkin" perusteella olisi aihetta olettaa, että ei niillä paljonkaan tekemistä Volkkarin kanssa ole ollut. Tosin omistussuhteet eivät välttämättä, ainakaan heti, uudista tekniikkapuolta.Toveri Sladimir kirjoitti:Seatin "system Porsche" moottoriko sukua VW:lle?En kyllä muista mitään yhteistä VW moottoreihin.1.2 koneissa on omat venttiilinsä ja 1.5 koneeseen käy Fiatin venttiilit.Venttiilinsäätölevyt käy Fiiatista.Jakopää on ihan oma onneton tapauksensa mm. vesipumppua pyöritetään jakohihnan selkäpuolella ja kiristinpyörä on hammastettu.Eiköhän nämä Malaga/Ibiza mallit ole kyllä autoja sieltä surkeimmasta päästä.Paras em. malleista taisi olla se 903 Fiiun keppikoneella oleva malli.Tämä 903 kone lienee yksi maailman pisimpään valmistetuista koneista.
http://www.pienoismallimarket.com/class ... 11TF74.htmRTJN65 kirjoitti: Eikös tuo Hispano Suiza ollut lentokonemoottorin nimi jota käytettiin Esim. Ranskalaisvalmisteisissa Morane hävittäjissä sota-aikana. Ja venäläisten Klimov 105P moottori oli taasen ton hispanon edelleen kehitelmä.