Sivu 3/4
Lähetetty: 19.11.2004 16:03
Kirjoittaja Lada-Jussi
mun ladat on aina toimineet hyvin teboil 10W30 moniasteöljyllä.
samaran manuaalissa oli taulukko noista öljyistä, 10W30 oli kaikkein paras verrattuna lämpötiloihin oliko ihan -30 - +30 välille muiden kanssa saisi vaihdella öljyä erillaiseen lämpötilan mukaan.
mites toi synteettisyys tulee esiin, joskus kans luulin että toi viskoteeti sitä jotenkin kertois mut sit näin jotain puolisynteettistä 10W30:ä ja sit meni pää sekaisin....
Lähetetty: 19.11.2004 16:08
Kirjoittaja veli alexei
Kyllä moottorin pitää öljyä kuluttaa. En nyt tarkoita mitään 5lit / 100 km, mutta siis vähän. Se on vasta huolestuttavaa jos se öljy lisääntyy koko ajan.

Lähetetty: 19.11.2004 17:34
Kirjoittaja samarai
veli alexei kirjoitti:Kyllä moottorin pitää öljyä kuluttaa. En nyt tarkoita mitään 5lit / 100 km, mutta siis vähän. Se on vasta huolestuttavaa jos se öljy lisääntyy koko ajan.

niin muistu mieleen, että joskus nuorena kossina vähissä rahoissa tuli M21:een tankattua pitkillä reissuilla kuumana suoraan mittarista löpöä, joka toimikin muuten, mutta öljyt alko lisääntyä huolestuttavasti koneessa. "Pieni pölähdys" näkyi tosin taustapeilissä myös vaihdettaessa kun kaasua joutui hölläämään.
Lähetetty: 20.11.2004 11:17
Kirjoittaja ladamaster
Mualari-Man kirjoitti:jos kone ei vie öljyä, se ei voitele.
Ajoin juuri 15 000 km samaralla ilman öljynlisäystä; onkohan remontti tiedossa

Lähetetty: 20.11.2004 13:47
Kirjoittaja Tiige
Ite on tullut käytettyä Teboilin 5W-40 Goldia. Huomattu myös se että rauhallisessa ajossa ei syö öljyä silmin nähtävästi, mutta sitten jos oikein kierrettää niin sitä alkaa jo menemään. Omalla ajotyylillä sitä saa lisätä keskimäärin 1L/7000km.
Lähetetty: 20.11.2004 18:39
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Misha kirjoitti:Idän Ihme 1 kirjoitti:Koitappas huviksesi kattella mitä tapahtuu 10W-30 mineraalille -30 asteen pakkasessa...

Niin, mutta katoppa kun litku synteettinen öljy ei voitele moottoria.
Harvemmin tulee noissa lämpötiloissa stpts ajettua.
Litku?? Eikö se nyt ole vielä selvää, että ensimmäinen luku öljyssä tarkoittaa viskositeettiä kylmänä ja jälkimmäinen kuumana.Eli 10W-30 on kylmänä jäykempää ja kuumana ohuempaa kuin 5W-50!!
Lähetetty: 21.11.2004 14:05
Kirjoittaja Nonnis
Eilen pistin 2105:een Teboilin täyssynteettiset diamondit

. Combissa taas on jotain Nesteen halvinta mineraalipaskaa, kun en ois niinkään varma että kunnon öljyt pysyy sisässä. Vaikka vois kai sitä kokeilla...
Lähetetty: 22.11.2004 4:31
Kirjoittaja R-J
Ajelee ne jotkut vanhoillakin autoilla täyssynteettiset koneessa, eikä öljyä "kulu" sanan varsinaisessa merkityksessä.
Lähetetty: 22.11.2004 12:45
Kirjoittaja Misha
veli alexei kirjoitti:Se on vasta huolestuttavaa jos se öljy lisääntyy koko ajan.

Ladassahan on ihan normaalia se, että öljy "lisääntyy". Varsinkin automaattiryypyllä kone puskee bensaa öljyn sekaan joka sitten nostaa öljyn pintaa.
öljynpaine
Lähetetty: 22.11.2004 12:52
Kirjoittaja tomi
Viikonloppuna vaihdoin Gulfin täyssynteettiset 5w-40 öljyt ja öljynpaine nousi mittarin mukaan 3,7:sta neljään ja vähän ylikin. Edelliset öljyt oli halvempaa tavaraa. Tämmönen fakta...
Idän Ihme 1 kirjoitti:Misha kirjoitti:Idän Ihme 1 kirjoitti:Koitappas huviksesi kattella mitä tapahtuu 10W-30 mineraalille -30 asteen pakkasessa...

Niin, mutta katoppa kun litku synteettinen öljy ei voitele moottoria.
Harvemmin tulee noissa lämpötiloissa stpts ajettua.
Kyllä mun auton moottori synteettinen on voidellu ihan hyvin ainakin viimeiset 100 000 kilometriä...
Harvemmin ja harvemmin... entä sitten kun pitää? Just säätiedotuksessa luvattiin lappiin -30 astetta ja se saattaa olla vain alkusoittoa niille leveysasteille...

-30 asteessa ajoin viimeksi tänä aamuna, eikä varmasti ollut viimeinen kerta tälle talvelle.
Lähetetty: 22.11.2004 18:03
Kirjoittaja Tiige
Misha kirjoitti:Ladassahan on ihan normaalia se, että öljy "lisääntyy". Varsinkin automaattiryypyllä kone puskee bensaa öljyn sekaan joka sitten nostaa öljyn pintaa.
Joo, todella normaalia.

Ihme vaan etten ite ole törmännyt tähän ilmiöön, vaikka pari vuotta on tullu ajettua automaattiryypyllisellä ladalla. Enkä ole muillekkaan kuullut näin käyvän.
Lähetetty: 22.11.2004 19:26
Kirjoittaja Nonnis
Mä olen kyllä joskus ollut haistavinani öljyssä vienon bensan tuoksun

Lähetetty: 22.11.2004 20:07
Kirjoittaja Misha
Tiige kirjoitti:Misha kirjoitti:Ladassahan on ihan normaalia se, että öljy "lisääntyy". Varsinkin automaattiryypyllä kone puskee bensaa öljyn sekaan joka sitten nostaa öljyn pintaa.
Joo, todella normaalia.

Ihme vaan etten ite ole törmännyt tähän ilmiöön, vaikka pari vuotta on tullu ajettua automaattiryypyllisellä ladalla. Enkä ole muillekkaan kuullut näin käyvän.
Ja olet aina mitannut deslitramitalla sisäänlaitettavan öljyn määrän ja ulos tulevan?
Öljyyn kondensoituu myös vettä.
Lähetetty: 22.11.2004 21:20
Kirjoittaja Tiige
Misha kirjoitti:Tiige kirjoitti:Misha kirjoitti:Ladassahan on ihan normaalia se, että öljy "lisääntyy". Varsinkin automaattiryypyllä kone puskee bensaa öljyn sekaan joka sitten nostaa öljyn pintaa.
Joo, todella normaalia.

Ihme vaan etten ite ole törmännyt tähän ilmiöön, vaikka pari vuotta on tullu ajettua automaattiryypyllisellä ladalla. Enkä ole muillekkaan kuullut näin käyvän.
Ja olet aina mitannut deslitramitalla sisäänlaitettavan öljyn määrän ja ulos tulevan?
Öljyyn kondensoituu myös vettä.
Sisäänlaitetteva öljy on tullut mitattua "desilitramitalla". Ulos tuleva on vähän hakalampaa.

Pointtina olikin se että en ole milloinkaan havainnut öljyn lisääntyvän, taikka vaihdon yheydessä haisseen bensalle. Öljyn värikin muuttuu vasta n.5000km jälkeen vaihdosta.
Lähetetty: 22.11.2004 21:30
Kirjoittaja veli alexei
No ei ne puurot ja vellit sekasi sais mennä. Se o vika ei ominaisuus.