VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

En tarvii mitään lisävaloja, menee vaa hieno auto rumaks. Omat valot on riittävän hyvät, mutta valoteho heikkenee paljon tälläisillä kurakeleillä kun lamppuihin kertyy kauhea kerros likaa. Pitää joskus katsoa saisiko noi lampunpyyhkijät toimimaan niin ei aina tarvitse pysähtyä pesemään lamppuja
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ok.. Hyvä niin.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Minkänäköiset ovat ne lisäpitkät? Sopivatko ruiskusamaran maskin tilalle?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ei käy pitkäkonepeltiseen, tai sitten pitäisi sovitella...
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Harmi. Onneksi Samarassa on jo valmiiksi suht hyvät valot, vaikka lisäpitkiä olen siihen silti muutenkin suunnitellut asentavani. Ainahan neljä valaisinta on kuitenkin kahta parempi.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ehkä puskuriin loven voisi tehdä ja upottaa osittain lipan alle.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Nyt on palattu venäjältä kotiin ja tietenkin samara oli ihan lumen peitossa. Oli mukavaa raapata niitä pois kun semmoinen viiden sentin kerros lunta jäätynyt autoon kiinni. Akun heitin kiinni ja startti pyöritin viiden sekunnin ajan ennen kuin hörähti. Renkaat oli jäätynyt asfalttiin kiinni aika tiukasti ja lähti irti kovan pamauksen kanssa. Kävin heittämässä pienen lenkin että suurimmat lumet ja jäät sulaa pois. Nyt sitten ajetaan vuoden loppuun asti ja sen jälkeen jää taas seisomaan kun reissuun taas lähden
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Rekisterikilven alunen tuli laitettua samaraan kiinni. Vähän joutu modailemaan alusta että sai suomalainen rekisterikilven sopimaan. Mitään reikiä ei ladaan tarvinnut porailla kun tästä löytyy jo valmiiksi reijät pitkälle kilvelle

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tuli tossa selvitettyä että minkä takia tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla ajaessa ei lämpöä tule lämmityslaitteesta ja moottorin lämpötila nousee melkein punaiselle. Yhdessä lämmitysletkussa (jonka itse joutu vaihtamaan kaasuttimen vaihdon yhteydessä...) oli liian tiukka mutka niin ei vesi kiertäny kunnolla. Nyt vaihdoin hieman pidemmän letkun niin ei tullut niin tiukkaa mutkaa ja nyt sisälle tulee entistä lämpösempää ilmaa kuin aiemmin. Pitää kyllä vielä joku viritelmä tehdä tuohon ettei tuo uusi letku hankaudu puhki kun ottaa kiinni tuohon kaasun palautusjousen pidikkeeseen

Kuva
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Vieteriä letkun sisään, niin ei mene taitokselle.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Nyt on taas samara otettu ajoon kuukauden tauon jälkeen. Nyt oli vielä kovemmin renkaat jäätyny asfalttiin kiinni. Vähän alkoi kytkinkin haisemaan kun ei renkaat liikahtaneet ollenkaan. Ees takas nytkyttelemällä se sitten pamahti irti. Hyvin kyllä toimii, mutta pitää mutamia huoltohommia tehdä ennenkuin rupeaa enemmän ajamaan. Etujarrupalat pitää ja sen ei pitäisi olla mikään iso homma. Koskaan en ole samaran etujarruja avannut, takavedon jarrut on jo tuttua huttua. Ja silloin aikaisemmin kun lämmöt nousivat koneessa ja tiukat letkumutkat vaihdettu uusiin niin ei kyllä vieläkään toimi. Tänään sitten annoin käydä tyhjäkäynnillä hieman pitemmän aikaa ja lämpömittari nousi punaisen rajalla ja kurkkasin konepellin alle niin ei flekti liikahdakkaan. Pitää kohta käydä kokeilemassa onko anturi sökö vai missä vika
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Tuo 1300 Samarakin nostaisi lämmöt äkkiä kiehumispisteeseen, jollei flekti toimisi. Jos sen jättää ryyppy päällä huutamaan ja putsaa sillä aikaa lasit, on kone jo normaalilämmin.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Joo, ei taaskaan koko talvea tällä pärjännyt. Torstaina rupesi kuulumaan kauheaa kolinaa perästä. Silmämääräsesti katsottuna ei mitään epämääräistä näy. Vähän tuntuu takapyörissä väljyyttä eli laakerit pitäisi uusia. Mutta tuskin se kolina laakereista johtui, luulen että takajarruista joku irronnut mikä kolisee siellä rummun sisällä.

En nyt talvella jaksa ruveta selvittelemään mikä tuossa on vialla. Kävin hakemassa takavedon käyttöön
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Samaroissa on näitä maanantai- ja perjantaiyksilöitä. Minullakin on kai sekä maanantai- että perjantaiyksilö: kellon soidessa perjantaina päivän päättymiseksi oli valmiiksi känninen työmies nakannut "ylimääräiset" kojelaudanruuvit verhoilun alle piiloon. Työtä jatkanut krapulainen tyyppi ei ollut niitä muistanut sitten maanantaina laittaa paikalleen, vaan kojelauta oli jäänyt alaosasta irti ja verhoilu napattu kiinni. Löysin ne ruuvit vasta lisäeristyksiä asentaessa kun viilsin lattiaverhoilua raolleen, kojelaudan nitinä loppui kun laitoin puuttuneet ruuvit 25 vuoden jälkeen paikalleen. Samanlaista huolellista työtä on koko auto. Minunkin auto on kolissut nyt hirmuisesti, syynä pakoputken ympärille kerääntynyt satakiloinen jäämöykky.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 584
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

No onhan tällä ajettukki ko 260 tkm ja viime keväänä tuli tutkittua koko perä kun joutui poikenneen taka-akselin vaihtamaan. Mut mennää ny takavedolla lopputalvi ku ne tuntuu kestävän ajoa
Vastaa Viestiin