Laillista?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Laillista?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

lada combi kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Onhan noita renkaita irtoillut, ihan siis vakiopeltivanteita vakiopulteillakin. Useampikin on onnistunut kääntämään jostain navasta kierteet ihan käsivoimin ristikkoavaimeilla. Itse paskoin kierteet erään latan etunavoista kun vedin mutterimopolla pultit höllästi kiinni, siis sen verran vaan että kartiot purivat pikkasen kiinni (mopon vääntöasetus n. 100 Nm). Ristikkoavaimella kokeilemalla pultit oli silti ihan löysällä ja väänsinpä pari jenkaa vielä silläkin paskaksi.
Takavetoisen Ladan pyörien kiinnityspulttien (Orkkis vanteiden) virallinen (Konelan korjaamokäsikirja) momenttihan on 70 Nm (min.60 Nm ja max.74 Nm) :wink:
No ei noin ison jengan kuulu silti mennä paskaksi noinkin vähäisellä momentilla. Johan normijantteri kiskoo tuon 100 Nm ristikkoavaimellakin eikä edes vaadi mitään ihmeellistä suoritusta.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Laillista?

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Jokari kirjoitti:
lada combi kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Onhan noita renkaita irtoillut, ihan siis vakiopeltivanteita vakiopulteillakin. Useampikin on onnistunut kääntämään jostain navasta kierteet ihan käsivoimin ristikkoavaimeilla. Itse paskoin kierteet erään latan etunavoista kun vedin mutterimopolla pultit höllästi kiinni, siis sen verran vaan että kartiot purivat pikkasen kiinni (mopon vääntöasetus n. 100 Nm). Ristikkoavaimella kokeilemalla pultit oli silti ihan löysällä ja väänsinpä pari jenkaa vielä silläkin paskaksi.
Takavetoisen Ladan pyörien kiinnityspulttien (Orkkis vanteiden) virallinen (Konelan korjaamokäsikirja) momenttihan on 70 Nm (min.60 Nm ja max.74 Nm) :wink:
No ei noin ison jengan kuulu silti mennä paskaksi noinkin vähäisellä momentilla. Johan normijantteri kiskoo tuon 100 Nm ristikkoavaimellakin eikä edes vaadi mitään ihmeellistä suoritusta.
Ei kyllä pitäiskään mennä (ellei kierre/pultti ole sitten niin huono, tai pultti väärillä jengoilla tms...) :?

Itse olen omasta Ladasta pyörät (orkkispeltivanteet) kiristänyt momenttiin (n.74-80 Nm) ja hyvin on pysyneet ja ei ole ollut ongelmia kierteiden kanssa :D Lienee nuo huonot kierteet yksilöllisia vikoja tai sitten on vaan mennyt huonoiksi esim. edellisillä pyörien laittajilla yms... :?
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Laillista?

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

rupesin miettimään jotta minkä mittasia pinnapultteja poruka on käyttäny, ja ainakin joskus kattelin venäjän puolelta kuvia että aika paljonkin on levitettävää tavaraa laitettu pinnapulteilla navan ja vanteen väliin ja hirmuisen pitkät pultit, mutta miten paljon tuollainen oikeasti kestää tavaraa välissä ? pultattavat spacerit olis se järkevin vaihtoehto mutta nuilla tuntuu olevan hintaa
ja nyt ei puhuta tieliikenne autosta vaan omaan hauskaan suljetulla alueella
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
ATS 8x13

Re: Laillista?

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Tuohon mittaan en puutu mutta kun vanteen keskireikä on jempti siihen välilevyyn ja se välilevy vetarin päähän, niin kunnollisilla pinnapultella kestää varmasti melko pitkätkin.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Laillista?

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

kilpuriin: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 700&pos=11

Tehty ladan kansipulteista.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Laillista?

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

kannen pulteista minäkin meinasi työstää kun nuita nurkissa on... eli aikas paljolti kärsii sitten tavaraa väliin laittaa ja ilmeisesti keskittävät välikiekot ? edessä mahtuu olemaan tuo pultin kantakin mutta takana ilmeisesti sitten mikkiliimalla kiinni
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Laillista?

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Kyllä mulla perässä kannatkin on mutta onkin levyjarrullinen perä,heppi varmistus edessäkin.
Larsoni

Re: Laillista?

Viesti Kirjoittaja Larsoni »

pressa kirjoitti:
START kirjoitti:kyllä järkee saa käyttää niitten pinnapulttien valinnassa.
kyllä saa käyttää, mutta tälläkin foorumilla olleissa kuvissa on näkynyt jopa tavallisilla kartiottomilla muttereilla kiinitettyjä pyöriä. Kauheaa ihmettelyä miksi pyörä irtoaa ja kierteet menevät hajalla, onneksi jotkut sitten innostuvat vielä kehumaan että tyyppivika. Minä en ole vielä saanut yhdessäkään ladassa pyöränpultteja tai niiden jenkoja hajalle toki olen niin vanhan aikainen että luulen ladan pulttijaoksi 4x98.
Moron,

Asiasta ehkä hieman seitsemänteen, mutta meidän edesmenneestä 98 samarasta meni hantin puolen eturenkaan orkkispulteista jengat, kun vaihdoin eräänä keväänä siihen kesärenkaat. En vääntänyt mitenkään apinanraivolla niitä kiinni, mutta luulen että se johtui pari kolme kertaa kiinnijuuttuneesta jarrusta. Olisiko liika lämpö jotenkin nuorruttanut nuo pultit, tiedä sitten.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Laillista?

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

ladaracing pori kirjoitti:kilpuriin: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 700&pos=11

Tehty ladan kansipulteista.
oisko mahollista saada kuvaa levitys palasta noin mallin vuoksi ?
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Vastaa Viestiin