Turboa maanteiden Tupoleviin || Turbon aikakausi on ohi :(
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
Tännekin updeittiä! Kaikessa hiljaisuudessa on nyt tullut rakenneltua tuota turboa ja eilen lähti kone tulille ensimmäistä kertaa föönin kanssa.
Pieni selostus miten homma on toteutettu:
- Takaluukussa korkeapainebensapumppu, siitä sitten letku bensapaineensäätimelle, siitä vielä kaasariin.
- Tankissa paluuletku bensalle, bensapaineensäätiimeltä lähtee palu takaisin.
- Akku siiretty takaluukkuun, sieltä vaan paksua piuhaa eteen missä akun plus napa oli ennen.
- Painekotelo tehty itse.
- Vakio pakosarja, siinä vakio laippa mihin on vakio tupla downpipeistä rakenettu turbolle putket (putken pätkät käännetty 180 astetta ylöspäin). Putket yhdistyy turbon kohdalla.
- Turbona toimii KKK K24
- Turbo saa öljynsä samalta kohtaa kun öljynpainemittari ottaa signaalinsa
- Turbon öljynpaluu suoraan öljypohjaan.
- Kaasarina toimii Weber DMTR joka on tiivistetty Weber DAT (turbo kaasarin) osilla.
- Suuttimia vaihdettu suuremmaksi (Freetechnicsin suositelmien mukaan).
Kone lähti yllättävän hyvin käymään ja kävi tyhjäkäyntiä hyvin, melkein paremmin kun aiemmin. Tämä oli yllättävää ja positiivistä. Mutta ahtopaineet ei tahtonut nousta vaikka konetta kierrätti noin 4000rpm. Turbo kyllä vihelsi vienosti mutta ahtopainemittari pysyi koko ajan alle -0.5 bar?!
En oikein ymmärrä miksi ei nostanut paineita. Voi kyllä olla että joku liitos vuotaa ilmaa niin pirusti ja en sitä vaan kuullut/huomannut koska pakoputki loppui äkäseen auton alle, joten äänet olivat sen mukaiset.
Luulisi kuitenkin että jo 4000rpm kohdalla pitäisi paineet nousta, kun täälläkin oli juttua siitä että tuo KKK K24 voi alkaa ahtaa aika alhaalta.
Vinkkejä tai kommenteja? Ensi viikonloppuna en valitettavasti pääse rakentamaan, mutta sitten taas, sillon pitää napsia myös kuvia toteutuksesta.
Pieni selostus miten homma on toteutettu:
- Takaluukussa korkeapainebensapumppu, siitä sitten letku bensapaineensäätimelle, siitä vielä kaasariin.
- Tankissa paluuletku bensalle, bensapaineensäätiimeltä lähtee palu takaisin.
- Akku siiretty takaluukkuun, sieltä vaan paksua piuhaa eteen missä akun plus napa oli ennen.
- Painekotelo tehty itse.
- Vakio pakosarja, siinä vakio laippa mihin on vakio tupla downpipeistä rakenettu turbolle putket (putken pätkät käännetty 180 astetta ylöspäin). Putket yhdistyy turbon kohdalla.
- Turbona toimii KKK K24
- Turbo saa öljynsä samalta kohtaa kun öljynpainemittari ottaa signaalinsa
- Turbon öljynpaluu suoraan öljypohjaan.
- Kaasarina toimii Weber DMTR joka on tiivistetty Weber DAT (turbo kaasarin) osilla.
- Suuttimia vaihdettu suuremmaksi (Freetechnicsin suositelmien mukaan).
Kone lähti yllättävän hyvin käymään ja kävi tyhjäkäyntiä hyvin, melkein paremmin kun aiemmin. Tämä oli yllättävää ja positiivistä. Mutta ahtopaineet ei tahtonut nousta vaikka konetta kierrätti noin 4000rpm. Turbo kyllä vihelsi vienosti mutta ahtopainemittari pysyi koko ajan alle -0.5 bar?!
En oikein ymmärrä miksi ei nostanut paineita. Voi kyllä olla että joku liitos vuotaa ilmaa niin pirusti ja en sitä vaan kuullut/huomannut koska pakoputki loppui äkäseen auton alle, joten äänet olivat sen mukaiset.
Luulisi kuitenkin että jo 4000rpm kohdalla pitäisi paineet nousta, kun täälläkin oli juttua siitä että tuo KKK K24 voi alkaa ahtaa aika alhaalta.
Vinkkejä tai kommenteja? Ensi viikonloppuna en valitettavasti pääse rakentamaan, mutta sitten taas, sillon pitää napsia myös kuvia toteutuksesta.
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Update, ei vaikuta ahdistaa.
Ei se varmaan vapaalla kauheasti paineita nosta, luulisin.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Update, ei vaikuta ahdistaa.
No voihan nenä, voisiko tässä tosiaan olla kyse näin helposta asiasta
Tosiaan konetta käytettiin vaan tyhjällä, autolla ei ajettu koska se ei ollut vielä ihan siinä kunnossa... Niin ja jos nyt loogisesti ajattelee niin eihän se kone paljon pakokaasuja tuota jos ei ole mitään vastusta.
Pitää seuraavan kerran parsia auto siihen kuntoon että sillä tosiaan voi ajaa, ja sitten koittaa josko ahdot lähtisi tulemaan.
Paljonko ollaan yleensä sytkää väännetty jos ajatellaan että pelataan noin 0.5bar ahdoilla näin aluksi? Niin ja miten muut ovat toteuttaneet koneen huohotuksen? Ennen meni ilmanputsarille, mutta en minä sitä painekoteloon ajatellut tökkäistä nyt


Pitää seuraavan kerran parsia auto siihen kuntoon että sillä tosiaan voi ajaa, ja sitten koittaa josko ahdot lähtisi tulemaan.
Paljonko ollaan yleensä sytkää väännetty jos ajatellaan että pelataan noin 0.5bar ahdoilla näin aluksi? Niin ja miten muut ovat toteuttaneet koneen huohotuksen? Ennen meni ilmanputsarille, mutta en minä sitä painekoteloon ajatellut tökkäistä nyt

VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Update, ei vaikuta ahdistaa.
ennakoista en tiiä muuta jumita ainakin ne säätimet siitä jakajasta..
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Update, ei vaikuta ahdistaa.
Mistä säätimistä nyt jutellaan? Sitä en ehkä muistanut mainita että autossa on kärjetön sytkä, jos se tähän asiaan millään lailla vaikuttaa.
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Update, ei vaikuta ahdistaa.
käännät sen huohotuksen menemään jonnekkin auton alle, niin ei konehuone tule öljyyn jos/kun se kone aikanaan särkyy
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Update, ei vaikuta ahdistaa.
Ja voithan laittaa siihen vaikka sen "tuning" suodattimen huohotin letkun päähän, niin ei oravat tee pesää kampikammioon
Ja joskus jotkut pojjaat on teheneet säiliön, mitä kautta huohotin huohottaa, ja siihen säiliöön kertyy sitä öljyä, jos ja kun kone huohottaa..
Oliskos kuvvaa laatokasta?

Oliskos kuvvaa laatokasta?
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Update, ei vaikuta ahdistaa.
Huohotinletku kannattaisi laittaa turbon imupuolelle ja öljynkeruusäiliö väliin.
Helppo toteuttaa, ei tule inssiltä ainakaan siitä sanomista ja on siitä muitakin etuja.
Helppo toteuttaa, ei tule inssiltä ainakaan siitä sanomista ja on siitä muitakin etuja.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Update, ei vaikuta ahdistaa.
Otan kuvia ensi kerralla kun menen auton luo rakentamaan, ei nyt mutta sitten viikonloppuna.Oliskos kuvvaa laatokasta?
Pitää katsoa miten tuon toteuttaisi. Nyt nimittäin ilmanputsari on suoraan turbossa kiinni, joten siinä ei ole paljon väliputkea mihin öljyn huohutuksen lykkäisi kiinni. Sinäänsä sitä voisi kairata reiän ilmanputsarin pohjaan. Laitetaan mietintä myssyn alle.Huohotinletku kannattaisi laittaa turbon imupuolelle ja öljynkeruusäiliö väliin.
Helppo toteuttaa, ei tule inssiltä ainakaan siitä sanomista ja on siitä muitakin etuja.
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Update, ei vaikuta ahdistaa.
No nyt ollaan päästy ajelemaan autolla ja kyllä vaikuttaa olevan _hieman_ lisää tehoa kun aiemmin
Mutta nyt on semmoinen ongelma että ahdin tuuttaa vähän liikaa painetta. Vaikka ollaan yritetty säätää hukkaporttia niin pienelle kun mahdollista niin kuitenkin paineet ei pysy kurissa. Ei viitsi antaa kenkää kun paineet menee sinne 0,7bar, ja varmaan yli jos vaan painaisi päälle. Itse kun haluaisin että paineet on max 0,5bar.
Voiko olla että kyseinen hukkaportti on liian järeä, että se ei ala päästää läpi noin alhaisilla paineilla? Jumissa kapistus ei ole koska se on ollut irti ja koitettu että toimii.
Vai miten sitä saisi hukkaportin aukeamaan aiemmin?? Turbogurut apua!

Voiko olla että kyseinen hukkaportti on liian järeä, että se ei ala päästää läpi noin alhaisilla paineilla? Jumissa kapistus ei ole koska se on ollut irti ja koitettu että toimii.
Vai miten sitä saisi hukkaportin aukeamaan aiemmin?? Turbogurut apua!
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!
Ei mulla muuta mut kuvia konetilasta sekä autosta, vaikka tuttu onkin
Eikä videomatskukaan pahasta ole 


- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!
sehän voipi olla että hukkikses on liian jäykkä kellon jousi, oletko koittanut vedättää ja katsonut mihin se paine nousee sillon kun hukkaportin vipu on "mahd. auki" ei se kerrasta rikki mene
... niin onko tässä k24:ses integroitu hukkis vai onko sulla erillinen?? mistä kellon ohjaus paine on otettu??

Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!
Tuota minä itsekkin pienen lukuhetken jälkeen aloin epäilemään, että hukkiksen jousi on liian jäykkä. En ole koittanut vedättää katsoakseni miten korkealle se paine nousee. Kun siinä 4500 rpm alkaa paineet kutitella 0,7-0,9bar niin alkaa minua hirvittääsehän voipi olla että hukkikses on liian jäykkä kellon jousi, oletko koittanut vedättää ja katsonut mihin se paine nousee sillon kun hukkaportin vipu on "mahd. auki" ei se kerrasta rikki mene... niin onko tässä k24:ses integroitu hukkis vai onko sulla erillinen?? mistä kellon ohjaus paine on otettu??

K24:ssa on integroitu hukkaportti pakopesän puolella. Kellon ohjauspaine on otettu sille tarkoitetusta paikasta ihan painepuolen käyrän alusta. Olen koittanut että itse asiassa se alkaa jo vähän puhaltaa vaikka painemittari (joka on imusarjassa) näyttää noin -0,4bar.
Otan tänään kuvia kunhan olen päässyt ulos hommiin taas.
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!
Kuulostaa tutulta, liian pieni hukkaportti ja pakosiipi. Omassa mentiin aikoinaan ct20 turbolla 1.5bar ahdoilla vaikka koko portti oli jumitettu täysin auki. Eikä sitä 1bar painetta vielä tartte pelätä jos seokset pysyy kurissa ja sytkä hyvänä niin vakio kone sen kestää.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin || Nyt ahdistaa liikaa, apua!
Nythän tässä puhutaan kahdesta eri asiasta, että hukkaportti on liian pieni ja että hukkaportin jousi on liian jäykkä. Jos hukkaportti on liian pieni niin silloinhan se olisi melkein koko ajan auki mutta pakokaasut ei virtaisi tarpeeksi vikkelään läpi ja ahdot kuitekin nousee.
Taas jos hukkiksen jousi on liian jäykkä niin se tarkoittaa että se ei aukaise hukkaporttia kun vasta jossain N bar paikkeilla ja täten ahdot nousee niin että hirvittää.
Ensin vaikutti siltä että hukkaportti oli jumissa, mutta kun otettiin se irti ja jumpattiin niin se kyllä alkoi liikkumaan. Siis tuntee että jousi painuu kasaan kun venttiilin jumittaa auki. Sitten ollaan myös koitettu antaa paineilmaa hukkaportille sen omasta ohjausletkusta. Kun antaa noin 1,2bar niin sillon hukkaportti oikein imaisee itsensä auki, kuuluu semmoinen darth vader kohina oikein
Miten tuon portin voisi helposti ja ei tuhoisasti jumittaa auki?
Pitää tänään tarkastella noita seoksia oskiloskoopin kanssa että miltä ne näyttää kun ajelee. Ja sitten arpoa sytkälle joku hyvä kohta. Onko sillä mitään väliä kun minulla on kärjetön sytkä?
EDIT: Niin ja sittenhän pitää muistaa että minulla _ei_ ole intercooleria, jotta nuo 1bar paineet voi olla aika hurjat, vai??!
Taas jos hukkiksen jousi on liian jäykkä niin se tarkoittaa että se ei aukaise hukkaporttia kun vasta jossain N bar paikkeilla ja täten ahdot nousee niin että hirvittää.
Ensin vaikutti siltä että hukkaportti oli jumissa, mutta kun otettiin se irti ja jumpattiin niin se kyllä alkoi liikkumaan. Siis tuntee että jousi painuu kasaan kun venttiilin jumittaa auki. Sitten ollaan myös koitettu antaa paineilmaa hukkaportille sen omasta ohjausletkusta. Kun antaa noin 1,2bar niin sillon hukkaportti oikein imaisee itsensä auki, kuuluu semmoinen darth vader kohina oikein

Miten tuon portin voisi helposti ja ei tuhoisasti jumittaa auki?
Pitää tänään tarkastella noita seoksia oskiloskoopin kanssa että miltä ne näyttää kun ajelee. Ja sitten arpoa sytkälle joku hyvä kohta. Onko sillä mitään väliä kun minulla on kärjetön sytkä?
EDIT: Niin ja sittenhän pitää muistaa että minulla _ei_ ole intercooleria, jotta nuo 1bar paineet voi olla aika hurjat, vai??!
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР