Voimanpuutetta

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
ATS 8x13

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Oletko tarkistannu että kaasuläpät aukeaa varmasti kokonaan? Jos 2 kurkun läppä ei aukea kokonaan niin veto loppuu varmasti 4000-4500 väliin. Oletko mitannut nokan ajoitusta asteina? Vakionokan ajoitus on 12-40-42-10. Tästä sitten maksimissaan 6 astetta suuntaan tai toiseen, mutta tuskin paljoa vaikuttaa. Ladan vakionokan asteet on imu ja pako nokassa 232 ja nokkien välinen kulma on 105. Ja tietenkin bensanpaineet pitää pysyä 0.25-0.30 täyskaasullakin. Kokeile myös vaikka 4 asteen perusennakolla, jolloin kokonaisennakko tulee 4 astetta alaspäin (jos nyt on 8 astetta). Varmaan toi 8 asteen perusennakko parantaa juuri vetoa pienillä keirroksilla, mutta yläkierroksilla ei kyllä tarvitse olla yhtään yli 36 astetta.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Mara »

Upataas tääkin noin tehomittauksen johdosta. :mrgreen:
Kokeiltu on myös KentCamsin LA2-nokalla, useammalla eri ajoituksella, ilman mainittavaa vaikutusta. Se nyt ei sinänsä yllätä, koska muut koneen ominaisuudet eivät juuri nokasta näköjään hyödy. Kaasuläpätkin kyllä aukeaa kokonaan.


Tosiaan rullilla on nyt käyty ihan vakionokalla ja ajoituksilla, sytkäennakkoa 10astetta ja keskipako modattu niin, että max. ennakko on sen 36.
Mittaustulokset jokseenkin vastaavat kuin kohtalotoverilla, siis tässä.
Tehokäyriä myöten käytännössä identtiset laput. Erotuksella, että mulla on huipputehot vajaan 10 heppaa pienemmät, kierroksia 4491.
Vääntökin vähäisempi (110,2Nm @ 2128rp/m :lol: )
Hyvin kyllä huomaa, että tää laite ei hengitä sitten ollenkaan.
Kyllä se persdyno tiesi mistä kertoi.

Vi*un maamoottorit. :mrgreen:
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Vääntökäyrät on meilläpäin kuin jostain uudesta Wolkkarin kaksoisahdetusta... :lol: :lol:

Siinä mielessä täytyy kyllä olla tyytyväinen omaan käppyrään että varsinkin vääntöä on tarjolla vähintään 100 Nm välillä 1500-4800 ja vetää puhtaasti kuuteen tonniin tehojen vielä juuri laskematta.
Kai tuo on ihan kelpo suoritus 60-luvun koneelle :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Melkos pieniltä vaikuttaa kyllä tehot :shock: Olivatkos takapyörätehoja, vaiko kampiakselilta? ja eikös se ollut 1600 motti?
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kampparilukuja ovat.
Ei kyllä hyvin mene. :lol:
Kyllähän se kiinnostaisi, että mikä noissa nyt on oikein kuristimena/tulppana. :?

Huomionarvoista on kuitenkin, että mun roju painaa enemmän kun orkkis, mutta kiihtyvyyksissä ollaan reilusti alle tehtaanarvojen, eli tästä voi vetää johtopäätöksen: Valmistajan ilmoittamat tehot on revitty (karva)hatusta. :twisted:
2102 16V ex.
2103 -75
ATS 8x13

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Oletko kokeillu vakionokkaa vähän aikaisemmalle? Vakionokan myöhästämisestä ei voi olla muuta kun haittaa. Viritetyn moottorin se saa venymään pidemmälle, mutta silloinkin hukkuu tehoja keskialueelta. Ja jos vakio moottorissa ei muutenkaan ole voimaa, niin myöhäistämällä ajoitusta se väsyy entisestään. Imuventtiilikin aukeaa myöhemmin joten täytöskin kärsii. Aikaisemmalle (Max. 6 astetta) ajoitettaessa imu aukeaa aikaisemmin ja menee kiinni aikaisemmin. Tällöin myös dynaaminen puristussuhde nousee, ja sitkeys kasvaa. En muista tarkkaan mutta olisikohan 1 piikki ollu 9 astetta, ja jos näin oli niin se on kyllä jo liikaa. Mielestäni 4 astetta myhäisellä on maksimi, siis virimoottorissakin. Paljonkos siinä "paalaustolpassa" on asteita ja nostoa nokalta? Siis Kent Kamssissa. Ja millaisia ajoituksia kokeilitte?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mulla oli ekalla vedolla perusennakko 6-7 astetta eykk ja keskipakoennakko noin 33-34 astetta. Tästä kun kokeeksi käänsin toiseen vetoon sytkää rahtusen aikaisemmalle, noin 10-12 perusennakolla niin teho tippui heti 1,5 hp. Ja 98 bensalla.

Mara kertokoon itte mitä hän jakajalleen teki, mie en muista :lol:

Voisit ATS joskus taas piipahtaa tallin kautta niin vois vähän miettiä näitä kuvioita tarkemmin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
ATS 8x13

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Täytyy joskus tulla. Oma kiulu on nyt purettu ja joku päivä se pitäs nostaa vartaaseen. Sitten riittää hommaa vähäksi aikaa.
Susipoika
Viestit: 131
Liittynyt: 16.5.2008 12:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

Kysästäämpä näin ohimennen että pensapumppu on älyssään ja painetta riittää yläkiekoillakin?
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Avatar
sasu
Viestit: 120
Liittynyt: 26.10.2008 17:44
Paikkakunta: Kerava

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja sasu »

Missä pojat dynottelee noita laitteitaan?
Susipoika
Viestit: 131
Liittynyt: 16.5.2008 12:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

Omani oon dynottanu http://www.ohenmaenteho.fi
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Mara »

^^^ Jos toi bensapumppukysymys oli mulle, niin kyllä ainakin laajakaistan mukaan pysyy seokset kohdallaan sinne asti mihin toi hylky nyt milloinkin suostuu kiertämään.
Ja niin on samankaltaiset käyrät Jokarin kanssa, että en oikein usko pumppuvikaan.
Toisaalta täälläpäinhän tehdään tunnetusti vain vääriä säätöjä epätodellisiin kohteisiin, eli kaikkihan on mahdollista.

Enpä kyllä ole jaksanut juurikaan ressata tämän raadon kulusta, kunhan töihin ja takaisin vie.
Eikä tollasesta n. 200tkm rullatusta viitsi enempää yrittääkään. :|
Vähät voimavarat on nyt suunnattu muutamaan muuhun hommaan.. :wink:

Nokka-akselin ajoituksia on kokeiltu n.3/4 hammasta aikaisemmalle, jolloin kone menetti sen vähänkin vetonsa, parhaat ominaisuudet vaikuttivat tulevan n. ½ hampaan myöhäistyksellä.
Varttihampaan tarkkuudella tolta väliltä (-3/4 :arrow: +3/4) on kokeiltu ilman sanottavaa parannusta.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niin paljon on tuota rohjoa niivitetty siellä 5500+ lambdaa kytäten että ei voi soppa loppua, pikemminkin ongelmana on liiallinenkin yläkierrosten rikastus joka on nyt jo paljon enemmän kartalla kuin se joskus oli.

Mut toki meilläpäin tehdään säädöt v1tuiksi tiettyjen tahojen mukaan joten toleranssien riski on toki olemassa :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Susipoika
Viestit: 131
Liittynyt: 16.5.2008 12:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

Noh, sitten se on vaan väljä :)
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Mara »

Varmasti on kyllä kilsat jälkensä jättäneet, mutta puristukset ovat silti 11,5-12,5 kulmilla, öljyä ei syö eikä sotke ja huohottaakaan tuskin nimeksi.
Lisäksi luulisi, että alakierroksilla väljä kone ilmenisi selvemmin, mutta alhaalla sitä "vääntöä" on. :?
2102 16V ex.
2103 -75
Vastaa Viestiin