Voimanpuutetta

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Mara »

Luovutan!
Nyt ei auta mikään, täytyy tunnustaa, ettei tietotaito riitä tähän mysteeriin. :oops:
Tuntuu potevan hengenahdistusta toi oma ajokki, mutta miksi, alkaa konstit loppumaan.
Ongelmaa on sivuttu topikissa jos toisessakin mutta tehdään nyt sitten oma.

-Moottori on -92 mallinen 1500
-180tkm ajettu, öljyä ei syö
-puristukset ihan jees; 1:12.2 - 2:12,3 - 3:12,4 - 4:12,2
-normi kaasaripelin alkukäyrältä suora 2" putki loppuun asti
-kärjetön Axtek-sytkä, uudet tulpat ja ilmanputsari
-vakionokka, tällä hetkellä n. hampaan myöhäisellä.
-Kaasarina toimii niinkin paskaksi tunnettu laite kun Weber 32/36DGV,
suuttimina: 1. ilma 165, bensa ~150 2. ilma 150 bensa 150.
-Sytkän perusennakko tällä hetkellä 8 astetta, mutta kokeiltu kaikkea 0-14 väliltä, ilman sanottavaa hyötyä.
-nokka on kulumaton ja välykset kohdallaan
-Perävälitys vakio 4,3
-imuilma tulee kesät talvet suoraan maskin takaa ilman esilämmityshilppeitä

Mm. tällasta on jauhettu jo suorituskyvystä:
Mara kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Sulta puuttu tosiaan se "jokin" siitä nappiksesta ja vie vähän soosia, mulla taas vetää ku eläin mut kyllä kuluttaakin :D

Sen verran monta kertaa ajanu tolla Maran nappiksella että se ei vaan kule yhtä herkästi kuin mun lähes identtinen kottero. Ja maralla vielä todella roisimmat suuttimet Weberissä kuin mulla.
Hyshys, vastaa se nyt sentään kaasuun ja vääntääkin jollain tavalla, mutta se kiertäminen on ongelma.
Äärimmäisissä kiihdytyksissä huomaa, että veto notkahtaa selvästi n.4000ssa, tilannetta paransi aavistuksen nokan ajoituksen myöhästäminen, muttei sekään nostanu kuin n. 500 kierrosta ja ohensi samalla alavääntöä. :?
Yli 4,5 tonnin kierrätys alkaa vaan menemään huudattamisen puolelle, mielummin vaihtaa sitten isommalle vaihteelle, että kiihtyy. :|
Kulutuksesta:
Mara kirjoitti:Mittarilukeman mukaan: 272km ja 20l = 7,35l/100km .
Ja varoiksi 10% pois matkasta: 244,8km ja 20l = 8,17l/100km.

Reilut 100km moottoritietä, loput työmatkaa (5km/sivu) ja sekalaista maantie- ja kaupunkiajoa.
Ja seoksista:
Mara kirjoitti:Noniin! Nyt on koko käyttöalueen seokset katottu laajakaistan kanssa..
Pintakaasulla mennään aavistuksen laihalla (~14,5-15,5), pienellä kiihdytyksellä tehon kannalta sopivasti (~13-14) ja täyskaasulla läpi kierrosalueen parhaan tehon antavalla seoksella ja missään vaiheessa ei kuitenkaan olla alle 12,5 seossuhteen. :D
Tyhjäkäyntiseos oli n.14,2 ja säädinpä sen samalla 14,7:aan.
Pähkinänkuoressa: tossa pelissä jopa katti pysyisi hengissä.
Jokari kirjoitti:Eiks oo jo outoa hä Kyllä tätä on sen verran monta kertaa puitu Shellin baaris, et järki loppuu.
-Niinpä..

Ideoita, ehdotuksia, kysymyksiä ja teorioita otetaan vastaan kiitollisena!
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Sotketaas nyt tota suutinkuviota vielä sen verran, että tänään vaihtelin omaan ropposeen ykköskurkulle 135:sen pääsuuttimen eli suuttimet on nyt siis seuraavat:

1. kurkku. 135/155
2. kurkku 140/180
tyhjäkäynnit 50/50
seosputket F6/F6

Kympin tiputus ykkösen pääsuuttimella ei vaikuttanut kulkuun MITENKÄÄN :D Se on hyvä merkki, mä kun taas yritän saada jotain järkeä tohon bensansyöntiin, joka on taas Maralla hyvällä mallilla.

Ja se mikä ei tosta Maran tekstistä oikein selkiä, on se että kyseinen laite vetää sinne jonnekkin 4,5 tonniin ihan ookoo, mut sen jälkeen tuntuu totaalisen turhalta niivittämiseltä, vauhti ei nouse eikä sanottavasti kierroksetkaan.
Tuo oma ropponen kelaa sen 5,5t ihan kivuttomasti, ei tarvi vinguttaa yhtään.

Muutenhan nämä kulkineet on melkein 1:1, samankokoset suurinpiirtein saman verran ajetut mosat, sytkät+kaasarit samat, putkistot melkein 1:1 ja niin edespäin.

Siinäpä vähän lätinää niinkuin vertailuksi...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
jiipee

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Paljonko on kokonaisennakko? Eli alipaineletku (jos on) jakajasta irti ja noin 3000 rpm kierroksia ja ajoituslampulla tarkastus. Sen pitäs olla muistaakseni 30-35 asteen paikkeilla. Jos esim keskipakosäädin on jumissa tai jouset löysät niin korkeilla kierroksilla ei ole tarpeeksi ennakkoa.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Mara »

Koitettu on kahta jakajaa ja puolaa, molemmat kärjettömiä. Keskipakolimppujen laakerointitapit oli toisessa jakajassa vähän kuluneet, mutta säätö toimi hyvin ja sillä jakajalla säädin kok.ennakon 36:een, en kyllä muista oliko alipainetta vai ei.. :?
Toisella jakajalla alipaineen kanssa mitattuna n. 40 astetta, täytyy koittaa huomenna vielä ilman. Ja toi säätö oli just 8 astetta perusennakkoa.

Ja Jokarille, lukeehan se noissa mun lainauksissa, miten kierroksilla mennään! :wink:
2102 16V ex.
2103 -75
Kontio

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Ootko tarkistanut vaihdelaatikkoa? :shock:
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Mara »

Taas paljastan tyhmyyteni ja kysyn miten se tarkistetaan? Kuva
Ei ainakaan vastustele mitenkään rullaamista, vaihteet kytkeytyvät nätisti, ei pidä tavanomaista kovempaa meteliä, eikä myöskään kuumene huomattavasti.

Kok.ennakko oli muuten ilman alipainetta 37 astetta, eli ei uskoisi siinäkään liian isoa heittoa olevan.

Sellainen ero mulla ja Jokarilla kyllä oli, että mun omassa oli 195:set renkaat, muttei toi meno muuttunut juurikaan 155:lla pizzaleikkureillakaan. Samoin painoa mulla on enemmän koska äänieristettä, yms turhaa on mätetty huolella lisää. Ennen sisustapäivitystä vaaka näytti tasan 1000kg. Ei ole keijukainen tämä, ei..
2102 16V ex.
2103 -75
JUHO

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja JUHO »

Ootteko kokeillu vaihtaa kaasareita keskenään?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

JUHO kirjoitti:Ootteko kokeillu vaihtaa kaasareita keskenään?
Ohan tuo mielessä pyörinyt, mut toteutus ontuu....ehkäpä joskus :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Mara kirjoitti:-vakionokka, tällä hetkellä n. hampaan myöhäisellä.
Miksi nokka on myöhäisellä? Onko ketju venähtänyt vai tarkoituksellako olet laittanut?
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kimmo86 kirjoitti:Miksi nokka on myöhäisellä? Onko ketju venähtänyt vai tarkoituksellako olet laittanut?
Tästä syystä vaan ajattelin kokeilla, eli tarkoituksella on myöhässä.
Toki ketjukin voi olla venynyt, mutta silti oli nokka merkkien mukaan vähän aikaisella ennen säätöä.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

Tuntus siltä että yks hammas myöhälle on vähän liikaa laita säädettävä pyörä niin olis helpompi hakee kohilleen ajotus .Pakosarja ja senjälkeinen putki on kanss aika ratkaseva tekiä millä kierrosalueella hönkii parhaiten jos sarjan jälkeistä putkee isontaa niin alue nousee mutta ne on aika henkimaailman hommia itte olen paininu saman ongelman kanssa,parin mm putkikoko muutos voi vaikuttaa tosi paljon.En tiedä miten vakio koneissa vaki sarjalla vaikuttaa mutta tossa meitin kilpurissa se vaikuttaa aikas paljon ,samalla periaatteellahan ne vaki koneetkin toimii .
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Mara »

Joo, siis mulla on säädettävä pyörä ja sillä koittanut hakea parasta ajoitusta.
Alkujaan nokka oli n. 4 kampparin astetta aikaisella, kokeilin n. kolmen asteen välein säätöjä ja parhaiten tuntui vetävän kun säädin "tappiin" myöhäiselle, jolloin nokka periaatteessa olisi vajaan hampaan jäljessä. Merkkinä tosin käytetty hihnapyörän vakiomerkkiä, eli pientä heittoa voi olla.. :?

Pakosarja ja alkukäyrä ovat vakiot mutta käyrän ulostulo vaihdettu 2":ksi, eli hitsattu uusi putki siihen kohtaan, jossa alkukäyrän 2 putkea liittyy yhdeksi. Voi kyllä olla, että vakiokokoa oleva pätkä alussa voisi jopa vaikuttaa jotakin, täytynee antituunata siltä osin kokeeksi.

Painoa ei olekaan tullut kovin paljoa, kun vaaka näytti tänään vain 1040kg. :D
Vaa'an tarkkuus on kyllä vaan 20kg, eli se voi vähän hämätä.

Jos poistaisi kiinteän flektin voisi saada kierroksilla jotain pientä etua myös, mutten viitsisi siitä alkaa säästämään, toimii se muillakin.. :roll:
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niin mullahan on tuo ränni vakiopilliä taka-akselin eteen saakka, välipönttö on otettu pois ja tilalle hitsailtu suoraa putkea, taka-akselin ylitys 2" paloista tehty ja perässä se yksi ja ainut marteliuksen 40 cm pönttö...
Marahan tämän tiesikin, mut muille taas vähän vertailuksi... :shock:

Kieltämättä ihmettelen suuresti miksei se toimisi myös kokonaisella 2" putkistolla...tai no eihän näistä voi ikinä olla varma :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

Yks juttu mikä tulee äkikseltään mieleen on venttiilin jouset venat ei välttämättä sekoile mutta pitääkö ne paineet kovilla kierroksilla joskus ollu sellastakin vikaa että alakierroksilla tehot kohillaan mutta korkeemmilla kiekoilla ei venat pidä onko jousipaineet kohillaan ja seetit kunnossa.Olis hyvä jos saisit ajettua jossain rullienpäällä niin näkis rupeeko räkimään kaasarista takas pensasumua missään vaiheessa.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Voimanpuutetta

Viesti Kirjoittaja Mara »

Joo.. On ollu muutenkin mielessä viedä toi penkkiin ja säädellä ihan todellisia dynolukemia vastaan pelit kohdalleen, kun toi persdyno ei tunne kaikkea.
Onneksi täällä kylällä on hyvä paikka jossa saa säädellä mielensä mukaan kun hinnoista sovitaan.. :wink:
Kone on avaamaton enkä ole sen kummemmin jousipaineita tarkistanut, sen verran katottu, ettei ole yksikään vieteri poikki, jota myös yhdessä koneessa aikanaan oli tapahtunut. :shock:
2102 16V ex.
2103 -75
Vastaa Viestiin