Ralliautoilu
Öö, B-cup?
Ouninpohja jaettiin kahtia koska keskinopeus nousi yli sääntöjen määräämän 130km/h. Ajoiko sen Grönholm vai Sohlberg, en muista. Mielestäni ei yhtään huono sääntö. Sääli pilkkoa legendapätkää, mutta penkat siirtyvät tiellä vuosi toisensa jälkeen ja autot kehittyvät. Tuosta ei lie olisi ollut keskustelua jos keskinopeus olisi ollut "vain" 129,8km/h mutta joku olisi vetänyt ulos 200km/h siten että kartturi olisi kuollut?
Ouninpohja jaettiin kahtia koska keskinopeus nousi yli sääntöjen määräämän 130km/h. Ajoiko sen Grönholm vai Sohlberg, en muista. Mielestäni ei yhtään huono sääntö. Sääli pilkkoa legendapätkää, mutta penkat siirtyvät tiellä vuosi toisensa jälkeen ja autot kehittyvät. Tuosta ei lie olisi ollut keskustelua jos keskinopeus olisi ollut "vain" 129,8km/h mutta joku olisi vetänyt ulos 200km/h siten että kartturi olisi kuollut?
Vauhdin tae - alamäki
Ei siitäkään mitään tule, jos ruvetaan merkkailemaan lähes joka kurvi. Se on nähty. Jokainenhan joka lähtee ajamaan tietää lajin riskit. Ehkä sitä ei ajatella ettei sitä voi omalle kohdalle sattua. Nämä on valitettavia tapahtumia, mutta tuskin rallissa koskaan päästään siihen ettei mitään satu. Muuten kuin kieltämällä koko laji!
Kyllä itseänikin kylmäsi tuolla kisassa kun ek 3:lla pitkän suoran päässä n. 150 vauhdissa tultaessa 90 kurviin meni jarrupoljin pohjaan. Siinä jouduttiin matkustajaksi. Meidän pelastus oli, että joku oli sattunut rakentamaan maatalonsa kurviin, jonka pihaan sain auton pelastettua. Heitin ennen kurvia auton poikittain ja vauhtia oli varmasti vielä toista sataa. Muuta ei voinut kuin kauhulla katsella sivuikkunasta, ettei osuisi mitään kiinteitä esteitä kohdalle. Olen miettinyt jälkeenpäin että ihan hyvin voisi olla nyt nuo kirjoitukset omalla kohdalla. Neuvon muuten tuon seurauksena jokaista joka ajaa kilpaa laittamaan teräspunos jarruletkut. Itselleni ei ainakaan tavallisia enää tule...
Katselin tämän päivän aamulehdestä, jossa oli tämän rallijutun alapuolella kirjoitus englannista. Siellä oli puolimaratonilla kuollut neljä juoksijaa! Että kyllä ne joka lajissa omat vaaransa ja riskinsä on.
Kyllä itseänikin kylmäsi tuolla kisassa kun ek 3:lla pitkän suoran päässä n. 150 vauhdissa tultaessa 90 kurviin meni jarrupoljin pohjaan. Siinä jouduttiin matkustajaksi. Meidän pelastus oli, että joku oli sattunut rakentamaan maatalonsa kurviin, jonka pihaan sain auton pelastettua. Heitin ennen kurvia auton poikittain ja vauhtia oli varmasti vielä toista sataa. Muuta ei voinut kuin kauhulla katsella sivuikkunasta, ettei osuisi mitään kiinteitä esteitä kohdalle. Olen miettinyt jälkeenpäin että ihan hyvin voisi olla nyt nuo kirjoitukset omalla kohdalla. Neuvon muuten tuon seurauksena jokaista joka ajaa kilpaa laittamaan teräspunos jarruletkut. Itselleni ei ainakaan tavallisia enää tule...
Katselin tämän päivän aamulehdestä, jossa oli tämän rallijutun alapuolella kirjoitus englannista. Siellä oli puolimaratonilla kuollut neljä juoksijaa! Että kyllä ne joka lajissa omat vaaransa ja riskinsä on.






Syy miksi ton tein? No olen vaa nii laiska etten jaksa tommosia kirjotella (oletin että se olisi ollut Stefalla oikein... No ei siitä enempää ellei stefa haluu jotain lisätä tilanteeseen puolustukseksiOuninpohja jaettiin kahtia koska keskinopeus nousi yli sääntöjen määräämän 130km/h. Ajoiko sen Grönholm vai Sohlberg, en muista.

-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Olihan tässä tapauksessa kyse kuskin osalta ns.tuttu tie kun kerran oli paikkakunnan omia miehiä.
Oliko tarkoitus repiä kaulaa muihin juuri tällä pätkällä.
Se ei tarvi paljoa mennä leveäksi ns.puhtaalta ajolinjalta kun kuskista tulee matkustaja.
Omakohtasesti sen olen kokenut,me selvittiin siitä vain pelti kolhuilla,onneksi!
Noi riskit tahtoo vaan unohtua kun vetää kypärän päähän ja kello raksuttaa 5.4.3.2.1...
On toi tekniikka mennyt hurjaksi nykypäivän f-ryhmässäkin,et tahdo pärjätä jos alla ei ole viimeisimpää alusta versiota ja jne.
Autoissa tarvisi palata vähän takaisin ja kieltää ns.vieraat osat kilpureista
kuinkahan monta esim.starlettia on omilla osilla tehtynä rallikäytössä
Toinen mikä olisi helpompi hoitaa noi järjestäjän valitsemat tiet,ei ole mitään järkeä paukuttaa vitosella päin rajoittajaa 2km suoraa,rallit pienemmille teille,nopeudet laskisivat eikä tulisi niin pahoja ulosajoja kuin nyt. esim. Kauppisen ulosajo jossa auto katkesi kahtia kun täydestä vauhdista poukkasi tiellä olevasta montusta päin puuta.

Oliko tarkoitus repiä kaulaa muihin juuri tällä pätkällä.
Se ei tarvi paljoa mennä leveäksi ns.puhtaalta ajolinjalta kun kuskista tulee matkustaja.
Omakohtasesti sen olen kokenut,me selvittiin siitä vain pelti kolhuilla,onneksi!
Noi riskit tahtoo vaan unohtua kun vetää kypärän päähän ja kello raksuttaa 5.4.3.2.1...

On toi tekniikka mennyt hurjaksi nykypäivän f-ryhmässäkin,et tahdo pärjätä jos alla ei ole viimeisimpää alusta versiota ja jne.
Autoissa tarvisi palata vähän takaisin ja kieltää ns.vieraat osat kilpureista
kuinkahan monta esim.starlettia on omilla osilla tehtynä rallikäytössä
Toinen mikä olisi helpompi hoitaa noi järjestäjän valitsemat tiet,ei ole mitään järkeä paukuttaa vitosella päin rajoittajaa 2km suoraa,rallit pienemmille teille,nopeudet laskisivat eikä tulisi niin pahoja ulosajoja kuin nyt. esim. Kauppisen ulosajo jossa auto katkesi kahtia kun täydestä vauhdista poukkasi tiellä olevasta montusta päin puuta.


http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Noita pirhanan solbergejä tai sohlbergejä on niin monta tänä päivänä etten enää pysy kärryillä, nyt onnistuin veikkaamaan väärin. Kirjoitinhan sentään i:n äikästä jokus...
Tuota en tiennyt että oli ns "omalla" tiellä vetänyt. Eräs kuski jonka parhaiten tunnen (kerran f:n kakkonen ja kerran cupin voittanut) sanoi että oli kerran autonsa kaatanut ja oli ns. kotimutkilla. Ne on tiet kun melkein muistaa oikein, muttei kuitenkaan justiinsa. Soralla tuo pidon vaihtelu on tosiaan todella rajua, muutenkin jos vielä revitään siihen päälle niin varmaan mennään ja lujaa ulos.
Edelleen kuulutan tuota järjestäjien vastuuta.
Tuota en tiennyt että oli ns "omalla" tiellä vetänyt. Eräs kuski jonka parhaiten tunnen (kerran f:n kakkonen ja kerran cupin voittanut) sanoi että oli kerran autonsa kaatanut ja oli ns. kotimutkilla. Ne on tiet kun melkein muistaa oikein, muttei kuitenkaan justiinsa. Soralla tuo pidon vaihtelu on tosiaan todella rajua, muutenkin jos vielä revitään siihen päälle niin varmaan mennään ja lujaa ulos.
Edelleen kuulutan tuota järjestäjien vastuuta.
Vauhdin tae - alamäki
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Todellakin surullisia tapahtumia. Kuitenkin asia on niin, että ei sinne ketään pakoteta. Että jos haluaa harrastaa/harjoittaa ammattiaan turvallisesti vaikkapa kukkien kasvattaminen on vaihtoehtona parempi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
juu-u todella harmillisia nuo kuolemat rallissa mutta niinkuin jo todettiin niin joka lajissa on omat riskinsä. ja kun noilla nyky wrc autojen vauhdeilla mennään kylki edellä puuta päin niin siinä ei paljoa nuo turvakaaret vaikuta aina välttämättä. ja sitten on vielä se että rallissa on miltein aina liikaa yritystä ja silloin kun on yritystä enemmän kuin taitoa niin tuppaa noita ulos ajoja ja tapaturmia tapahtumaan
kulkineet:
Lada 2104 1200cc '90
Yamaha yz 80cc '01
Derbi senda x-race 80cc Malossi MHR Racing '05
mopoauto aixam 500 480cc '03 ''thyyning''
Lada 2104 1200cc '90
Yamaha yz 80cc '01
Derbi senda x-race 80cc Malossi MHR Racing '05
mopoauto aixam 500 480cc '03 ''thyyning''