Todella huonoa tuuria ollut ralliauto rintamalla,eilen menehtyi nuori kartturi keskimaa-rallissa.....ja tänään tullut tieto että wales rallissa markko marttin:nin kartturi menehtyi rallissa .....mutta siitä huolimatta paras laji
Aatee nimimerkillä oli eilen katsomassa tätä kisaa missä se kartturi meni, mutta oli kerinnyt jo lähteä kisoista. Eli aatee kirjota tänne jos jotain oleellista puuttuu.
Todella kurjaa tämä, mutta saa aina muistuttamaan että ei ole mitään leikkimistä....
Ja tänään kuoli Markko Märtinin kartturi Iso-Britannian mm-rallissa
Ajo puuhun oikea kylki edeltä.Markkolle ei käyny mitenkää mutta Park kuoli saamiinsa vammoihin.
Esto_r kirjoitti:Aatee nimimerkillä oli eilen katsomassa tätä kisaa missä se kartturi meni, mutta oli kerinnyt jo lähteä kisoista. Eli aatee kirjota tänne jos jotain oleellista puuttuu.
joo enpä siit tiedä hirveesti mutta, se oli vissiii menny kylki eellä puuhun ja kartturi oli kuollu välittömästi kuskille ei vissii mitää ja se oli äffäläis kuski vissii 7 pätkällä ja helpossa paikas ja kisa lopettiin välittömästi
sama kohtalo märtinin ja sen mäntsälän tapauksen kaa
Olin ajamassa siellä kisassa, kisassa oli toinenkin todella paha ulosajo. kyllä pysäytti miettimään lajin järkevyyttä kun kuultiin tuosta. Kyllä oli synkkä tunnelma kisan jälkeen kilpailukeskuksella. Nää on todella ikäviä tapahtumia.
Esto_r kirjoitti:Aatee nimimerkillä oli eilen katsomassa tätä kisaa missä se kartturi meni, mutta oli kerinnyt jo lähteä kisoista. Eli aatee kirjota tänne jos jotain oleellista puuttuu.
joo enpä siit tiedä hirveesti mutta, se oli vissiii menny kylki eellä puuhun ja kartturi oli kuollu välittömästi kuskille ei vissii mitää ja se oli äffäläis kuski vissii 7 pätkällä ja helpossa paikas ja kisa lopettiin välittömästi
sama kohtalo märtinin ja sen mäntsälän tapauksen kaa
Sen verran että ulosajo sattui ek5
Ja jos et ole ollut katsomassa kyseisessä paikassa niin älä puhu "helposta" paikasta,äläkä kerro tutun tutun tuttulta kuultuja juttuja,niihin kun tahtoo tulla liikaa värikynää matkalla!!
Kaiken kaikkiaan todella musta viikonloppu ralli-autoilussa.
Joopa joo.... Vaikka varmasti joka jannu tietää kypärän päähän vetäessään tämän hienon lajin suuret riskit, ei tuollaisia juttuja toivo todellakaan sattuvan... Vetää aika synkän varjon ralliautoilun ylle... Katsoiko kukaan eilen Ruutulipusta Jakke Honkasen haastattelua......, oli aika "naulan kantaan" osuva juttu... Nykyiset alustat ja entistä paremmat renkaat antaa mahdollisuuden vetää noi mutkat entistä kovempaa, ja kun sitten lipee, niin vauhtihan ei tapa vaan se äkkipysäys, mikä kylkeen kohdistuessa on paha homma.... No jaarittelut sikseen...., ei kehitys voi taaksepäinkään kulkea....
Ja jos et ole ollut katsomassa kyseisessä paikassa niin älä puhu "helposta" paikasta,äläkä kerro tutun tutun tuttulta kuultuja juttuja,niihin kun tahtoo tulla liikaa värikynää matkalla!!
Aatee varmaan tarkoitti "helpolla" sitä että ei oltu pidetty pahana paikkana ennen tota.... Vai??? No ei pidä mennä pilkun nussimiseks...
Kyllä nuo molemmat ovat erittäin ikäviä sattumia. Ja kyllähän se on niin että nykypäivän ralliautot kulkee noissa kapeissa soraränneissä liian kovaa.Ja varsinkin mutkissa. Nykyiset WRC-autot kulkee lähes samaa vauhtia kuin surullisen kuuluisat B-ryhmäläiset. Sama pätee näihin kotimaan F-ryhmäläisiin. Rakennetaan kulkemaan niin prkleesti mutta sitten ei jakseta panostaa turvallisuus asioihin. Siihen kun lisätään liika into ja yritys niin yhtälö pahalle ulosajolle on valmis. Yksi syy siihen ettei autojen turvallisuuteen panosteta on osien myyjissä. Kaikki turvalaitteisiin liittyvät osat maksaa aivan liikaa. Ei kenelläkään ole varaa maksaa kuukiviä kunnon turvakaarista tai penkeistä.
Eiköhän kuitenkin ole niin että aina roiskuu kun rapataan.
kuulin veljeltäni ja en tiiä mist oli kuullu ite siin oli kuulemma ollu joku muukin pihalla joten en tiiä onko helppo kuulemma sen ei pitäny olla kovin vaikee
Ladaracing pori kirjoitti:äläkä kerro tutun tutun tuttulta kuultuja juttuja,niihin kun tahtoo tulla liikaa värikynää matkalla!!
Kirjoittelin jo Fiat foorumille samasta asiasta, laitetaan nyt suurinpiirtein sama asia copy-pastella tännekkin:
Nykyisillä autoilla mennään paljon lujempaa mitä vanhoilla B-ryhmäläisillä hurjien kaarrenopeuksien ansiosta, mutta myös turvallisuus on parantunut roimasti noista ajoista. Tuossa äffäläisen tapauksessa ei varmasti ollut kaarrenopeus sitä mitä WRC-autoilla ajetaan, mutta ei noissa kyllä ole turvallisuuskaan samalla tasolla. Mielestäni tuollaisia paikkoja pitäisi mahdollisuuksien mukaan karsia järjestäjien toimesta. Mitä mieltä olisitte jos vaikka jollain moottoriradalla kasvaisi metrin halkaisijaltaan oleva tammi pääsuoran jälkeisen mutkan ulkokurvissa? Siihen kylkeen F1:nen kolmea sataa niin kyllä oli turvaton auto kun kuski kuoli... Fysiikan lait pätee myös kilpa-autoihin
Näistäkin tapahtumista huolimatta pidän rallia turvallisena lajina.
Yksin Suomessa kuolee vuosittain liikenteessä se joku 400 ihmistä. Miksei heistä kukaan puhu?
Työkaverin/perhetutun auton keulaan tuli kesällä kaistaltaan harhautunut paku, kuoli välittömästi.
Taisi Stalin joskus todeta että yhden ihmisen kuolema on tragedia, miljoonan kuolema on tilasto.
ainahan rallissa tulee tapaturmia , mutta onneksi kuolemia ei niin hirviän useasti
lopetetaankohan B cup kokonaan toivottavasti ei! jossain ruutulipus sano joku tyyppi et vauhit kasvaa liian suureksi ja että vauhtia pitää saada pois keinolla millä hyvällä. eiks ounin pohjaa lyhennetty ku se norjalainen ajo liian lujaa