Sivu 2/3

Re: ei pukeille

Lähetetty: 2.9.2005 9:43
Kirjoittaja Pavlovits
IL02 kirjoitti:Ja ma en valttamatta laittais sita ladaa pukkien paalle. Auto on suunniteltu olemaan akseleidensa varassa ja jos se ripustetaan roikkumaan joidenkin muiden pisteiden varaan koriin tulee helposti erilaisia jannityksia ja pitkallisen seisonnan myota jopa pysyvia muodonmuutoksia. Jattaisin sen siis pyorilleen ja tasaiselle alustalle!
Minä laittaisin ne pukit akselien alle.

Lähetetty: 6.9.2005 19:55
Kirjoittaja Jallu
Kiitos vinkeistä, täytyy suorittaa toimenpiteet viikonloppuna. Kyllä toi polkkien nokkaan laittaminen on turhaa ku se ei o ku kevääseen poissa ajosta(ellei mersu lakkaa hajoilemasta)ei myäskä näillä pensanhinnoilla viitti ajaa 750km/viikko

Lähetetty: 7.9.2005 8:46
Kirjoittaja Kamaz
Ne pukit nimenomaan niin, että auton akselit roikkuvat. Niiden tarkoitushan on se, etteivät jouset kuoleennu. Mikäli panet pukit akselien alle niin mitään hyötyähän siitä ei ole. Autoon nyt ei mitään jännityksiä pukkien päällä olemisesta synny, jos se ei satu olemaan purukumista tehty leikkiauto. Tuolla tavalla ajatellenhan kaikki pidempään pyörillään olleet autot olisivat keskeltä notkollaan kun taas pukkien päällä olleissa nokka ja perä roikkuisivat.

Lähetetty: 7.9.2005 10:06
Kirjoittaja Misha
Todellakin, Darttia on turha verrata Ladaan, kun Ladassa on itsekantava kori mutta jenkkiautoissa on ratakiskot pohjassa ja ovat semmosia ihme lötköjä.

Lähetetty: 7.9.2005 10:18
Kirjoittaja IL02
Misha kirjoitti:Todellakin, Darttia on turha verrata Ladaan, kun Ladassa on itsekantava kori mutta jenkkiautoissa on ratakiskot pohjassa ja ovat semmosia ihme lötköjä.
myos dartissa on itsekantava kori

Lähetetty: 7.9.2005 11:05
Kirjoittaja Yogi
IL02 kirjoitti:
Misha kirjoitti:Todellakin, Darttia on turha verrata Ladaan, kun Ladassa on itsekantava kori mutta jenkkiautoissa on ratakiskot pohjassa ja ovat semmosia ihme lötköjä.
myos dartissa on itsekantava kori
Niin on ja itse asiassa Ladani seisoi pukeilla kesällä kun tein siihen talvea varten huoltoja. Myös Ladan ovissa oli ongelmia avaamisen ja sulkemisen kanssa, eli sama lötköys siinäkin oli.

Lähetetty: 9.9.2005 21:12
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Jossain Mobilistissa oli ohjeita, joista muistan seuraavat. Akun kengät irti navoista. Akun varaustila kannattaa tarkastaa kuukauden välein. Tulpanreijistä hiukan moottoriöljyä mäntien päälle. Pyyhkijät pois laseilta, etteivät kumit painu kasaan tai lasiin kiinni. Jos moottoria aikoo käyttää, se on käytettävä lämpimäksi asti niin kauan, että myös pakoputki lämpenee. Parhaiten se onnistuu ajamalla tien päällä lenkki, joka taas ei onnistu seisontavakuutuksessa. Jos pelkää moottorin ja jarrujen ryytymistä, niin moottoria kannattaa yrittää pyörittää muilla keinoin ja jarrujahan voi polkaista paikallaankin ollessa. Auto kannattaisi kyllä pestä, mutta se pitäisi saada sitten kuivaksi myös saumoista ja muista hankalista paikoista.

Lähetetty: 13.9.2005 22:17
Kirjoittaja tolstoi
Jotkut puhuu, että "kosteus nousee maasta ja ruostuttaa." Onkohan toi ihan paskaa, vai kannattaisko auto ajaa jonkun kevytepeitteen päälle tai jotain?

Lähetetty: 13.9.2005 22:41
Kirjoittaja Stefa
Ei toi ole bullshittiä, nurmikko/heinikko on pahin. Auton pohja on aina märkä. Itsellä autot hiekan päällä tai sitten betonilattialla. Hyvätemppu on myös tehdä kuormalavoista alusta ja niiden päälle kevytpeite siten että lavojen alta pääsee ilma virtaamaan. Sitten vielä autosta ikkunat hieman auki jos on katto päällä.

Lähetetty: 13.9.2005 23:02
Kirjoittaja Misha
tolstoi kirjoitti:Jotkut puhuu, että "kosteus nousee maasta ja ruostuttaa." Onkohan toi ihan paskaa, vai kannattaisko auto ajaa jonkun kevytepeitteen päälle tai jotain?
Ainaskin se on ongelma, että talvella auton ympärille tulee lumivalli ja siellä auton alla kosteutta tiivistyy ja se muhii oikein kunnolla.

Lähetetty: 14.9.2005 6:23
Kirjoittaja Lada-Jussi
maastanouseva kosteus on farmillakin otettu hyvin vakavasti, parhaille yksilöille on valmisteilla hiekka/betoni kenttää ja nytkin pelastettavissa olevat yksilöt ovat joko hiekkapohjalla tai mattojen päällä. Raadoimmista kasvaa jo ruoho lävitse.

Lähetetty: 14.9.2005 15:02
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Sata erilaista ohjetta, siinä onkin sitten miettimistä. Ostin ekan kilvettömän Ladani (2107) joka oli seissyt 2 vuotta ulkona ja kaikissa olosuhteissa. Ei pukkeja, ei öljyä pytyissä, eikä bensaa tankissa, kuin nimeksi. Omistaja oli pari kolme kertaa vuodessa pyörittänyt moottoria ja ei muuta. Ikkunat oli tietty hiukan raollaan, et kärpäset pääsi lakkihyllylle ja niitä oli siellä melkoisesti. Oli marraskuu ja laitoin akun paikalle ja bensaa kaadoin hiukan kaasarista ja Lada hörähti käymään. Sitte 8 litraa bensaa tankkiin ja siirtotarrat paikalle ja menoksi. Alkukankeuttahan oli ja lämmityslaitteen moottori vikisi aluksi mutta vikinä loppui muutaman kilsan päästä. Selvittyäni kotiin, niin Kotini pihatiellä uskalsin kokeilla käsijarrua ja vedin ronskisti kahvaa ylös ja kun vapautin kahvan lähti Lada hiljaa liukumaan. LUJAA LAATUA LADA sanon minä. Kyllä Lada on rakennettu tosi kurjiin oloihin ja sen se myös kestää, ajeltiin sillä tai ei. Tämän kokemuksen myötä alkoi minun Ladaharrastukseni.

Lähetetty: 14.9.2005 16:15
Kirjoittaja tahko
Auto pihalle ja kuski pukille

Lähetetty: 15.9.2005 5:11
Kirjoittaja Vanja-eno
Auto on pihalla ja kuski on pukki :shock:

Lähetetty: 15.9.2005 19:58
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Pohdiskelin tuota auton pukille nostoa. Jousien kuoleentumine, miksi sellaista tapahtuisi auton paikallaan ollessa. Eiköhän maantien tärinä rasita jousitusta ja ripustusta enemmän kuin paikallaan olo. Joskus ennen autojen jouset olivat pitkiä metalliliuskoja. Lehtijousiksi niitä sanotaan. Ehkä ennen ajateltiin, että lehtijouset painuvat auton seistessä pitkään. Mutta kyllä minä uskoisin niidenkin kestävän vähintäänkin auton tyhjäpainon. Sen sijaan luulen, että vanhanajan ristikudosrenkaat saattoivat painua kasaan, jos niiden ilmanpaineita ei tarkkailtu. Tällainen rengas saattoi kyllä menettää pitkään lintallaan ollessa rungon muodon. Itse en ole koskaan laittanut autoa pukeille pelkän talviseisonnan takia, eikä siitä ole koskaan mitään haittaa ollut. Uksoisin tuon pukeille laiton olevan perua ajalta yli neljänkymmenen vuoden takaa.