Sivu 2/2
Lähetetty: 14.8.2005 20:33
Kirjoittaja soikke
jasu35 kirjoitti:Vika on ihan normaali seisseessä autossa eli solenoidi on jumissa,virta menee kyllä läpi ja startti pyörii mutta solenoidi ei työnnä ratasta,kokeile jollain kopauttaa solenoidia samalla kun joku starttaa,se saattaa irroittaa solenoidin ja rupeaa toimimaan.

Irrotin starttimoottorin ja annoin virtaa akusta mutta mitään ei tapahtunut.
Solenoidinkin irroitin mutta ei sekään pelaa, hajoskohan se nyt totaalisesti kun ei starttikaan pyöri?
Uskaltaako tuota solenoidia avata vai räjähtääkö sieltä kaikki osat jonnekin.
Ruostetta ei ole, jouhevasti liikkuvat kaikki osat joiden tarvitsee liikkua. Täytyy huomenna etsiä huoltsikoilta solenoidia tuohon sitten.
editiä: startti pyörii oiken iloisesti ilman soleneoidia jotenka ei taida muuta vaihtoehtoa olla. Startin kun saan kuntoon ja moottorin käymään, alkaa vaihteiston/kytkimen diagnosointi.
Hitsaushommiakin on tiedossa, takalokarissa oli pieni ruostelaikku jota painoin sormella -> meni melkei koko käsi läpi

Toisella puolella on ilmeisesti joku vanha reikä paikattu mutta kohta tuntui jotenkin pehmeältä ja rapsutin maalit pois niin mukava ruoste-esiintymä
Pohja tuntu olevan suht hyvin kasassa tosin aloittelijan tuurilla pistin tunkin väärään kohtaan, kuitenkin jonkun palkin alle -> palkki meni soosiks ja tunkki melkein pohjasta läpi, onneksi ehdin lopettaa ennekuin meni

Lähetetty: 15.8.2005 11:06
Kirjoittaja soikke
uutta solenoidia ei tästä kylästä löytynyt mistään, ja toinen liike sanoi että tilaamalla saat ja koko startti noin 130e, joten innokkaana putsailin tuota vanhaa ja sehän kyllä heräsi eloon, mutta startti ei pyörähä. varmaan tarvis johdot oikeille pakoille.
puuttuuko tästä nyt jotain? eli maa tuo isompi ja pienempi on se herätevirta kuten arvata saattaa
Lähetetty: 15.8.2005 11:50
Kirjoittaja Jusu
soikke kirjoitti:puuttuuko tästä nyt jotain? eli maa tuo isompi ja pienempi on se herätevirta kuten arvata saattaa
Maa?

Ainoa kytkentä oikein tuossa kuvassa on nyt tuo herätevirta.
Tuohon napaan missä tuo apuvirtakaapeli nyt on ei kuulu kytkeä yhtään mitään ylimääräistä. Siitä menee solenoidilta starttiin itse sitä pyörittävä virta.
Siihen viereisen mutterin alle tulee sitten akun plusnavalta päävirtakaapeli.
Startti maadoitetaan rungostaan, ei siihen mihinkään liittimeen maakaapelia kytketä.
Eli maakaapeli startin koteloon, pluskaapeli tuohon tyhjään pulttiin ja sitten herätettä sille. Sitten toimii jos toimii.
Lähetetty: 15.8.2005 11:58
Kirjoittaja evo2
eli noin kun yllä
Lähetetty: 15.8.2005 20:40
Kirjoittaja soikke
joo väärinhän ne tosiaan tos kuvas oli mut toimi se noinki
kävin kokeilee latuskas ni hyvin pelas. Nyt pitäisi vielä saada se startti sinne oikeaan koloon. Eilen irrotin vain pultit ja vetäsin sitä taaksepäin ja nostin ylös, nyt kun samaa reittiä koitan takaisin niin ei puhettakaan että menis, solenoidi ottaa kiinni pakosarjaan siihen mihin pakoputki kiinnittyy.
Korjausoppaan mukaan tuo irroitus/kiinni laitto on mukamas vaikeaa ja työlästä mutta tuntuu lähinnä että se takaisin laitto on se työläin. En ymmärrä miten se irtosi niin nätisti ja takaisin ei mene sitten millään.
Huomenna uusi yritys, pakko varmaan tehdä niinkuin korjausoppaassa sanottiin että laturi irti ja sieltä alakautta ujuttaa tai sitten irroitan koko pakosarjan saakeli

Lähetetty: 16.8.2005 20:27
Kirjoittaja soikke
startti on nyt kiinni ja pyöriiki joten kuten ei vaan yritäkään lähteä käyntiin pitää seuraavaksi tutkia tuleeko kipinää ollenkaan. Kytkin tosiaan ei pelaa totesin sen nyt vihdoin itse, täytyy latuskaa hinata ja koittaa avata se kytkin-paketti jos se on siis jumissa, tai muuten täytyypi aukaista koko paska.
Lähetetty: 17.8.2005 13:36
Kirjoittaja soikke
Siihen tulokseen olen nyt tullut että kipinää ei tule, testasin korjausoppaan ohjeilla eli johdin irti tulpasta ja viiden millin sylinterinkannesta ja koittaa startata, pitäisi voimakasta kipinöintiä tulla vaan ei mitään.
Seuraavaksi sama temppu puolalta tulevalle johdolle mutta ei sekään kipinöinyt yhtään. Kolmanneksi pistin puolalle tulevan + johdon väliin lampun ja virrat päälle, toimii.
Puolalle siis tulee virtaa mutta siihen se jääkin, puola on siis rikki tai sitten tuo johto puolalta virranjakalle?
Vai pitäisikö vielä mittarilla testata.
Pitäisikö auton lähteä hinaamalla käyntiin vaikka puola olisi rikki?
Onkos tuo puola sellainen että siihen käy mikä vaan vai pitääkö ihan latuskan oma olla?
Viimeiseksi, huomasin että virranjakajan alla on joku johto irti, mihin sen pitäisi tulla kiinni? Ei ole abikoliitin vaan reikä keskellä eli jonkun mutterin alle. Ja onko sillä jotain vaikutusta miksei kipinää tule

Lähetetty: 17.8.2005 14:02
Kirjoittaja evo2
jakajalta pitää tulla puolalle johto. jakajan alla on pystysuunnassa pultti sellaisen mustan muovipalikan sisällä. siitä pitäisi johto tulla puolalle.
tarkista myös että kärjet aukeaa.
Lähetetty: 17.8.2005 15:30
Kirjoittaja soikke
pitääpä katsoa kärjet kunhan vain saan tuon virran puolalta asti jakajaan.
Ehdin jo manata että miksei korjausoppaassa ole kuvaa miten noiden johtojen pitäisi mennä mutta olihan siellä!
tosin tässä omassa latuskassa puolan plus-napaan tulee piuha ilmeisesti virtalukosta. Toisessa puolan nipassa (miinus-napa?) ei ollut mitään kiinni mutta siihen siis ilmeisesti tulee tuo irrallaan oleva johto, katkojien kärjiltä, oikein?
Tuossa kuvassa näkyy tulevan kaksi johtoa kiinni tuohon puolan plus-napaan, joista toinen tuo virtalukolta tuleva mutta mikä tuo missä on mollukka päässä, sellaista ei tässä ollut.
Eli siis kiinnitän tuon katkojien kärjiltä tulevan johdon puolan miinus-napaan ja toiseen tuleekin virtalukolta virrat?
Lähetetty: 17.8.2005 15:45
Kirjoittaja evo2
no niin teet. se mollukka taitaa olla häiriönpoistaja.tai jotain?
tai sitten kuva teksti väittää että on kondensaattori
Lähetetty: 17.8.2005 15:46
Kirjoittaja noose01
Mahtaako tuo häiriönpoistaja olla laite jolla saa myös kierroslukumittarin näyttämään oikein? yhdessä purkuautossa oli joku ihme mokkulahässäkkä kierroslukumittarille menevässä johdossa...
Lähetetty: 18.8.2005 1:45
Kirjoittaja Jammu
Korjausoppaan luvussa 4 on paremmin selitetty sytytysjärjestelmää, luvussa 10 on muu sähköjärjestelmä ja skannattu kuva liittyy vain häiriönpoistoon.
Mollukka (joka on puolan plusnavan ja maan välissä) on häiriönpoistokondensaattori, joka maadoittaa sytytysjärjestelmästä tulevat häiriöpulssit maihin. Sitä ei siellä alunperin ole koska se ei ole toiminnan kannalta välttämätön. Sen sijaan kondensaattori joka on kytketty katkojan kärkien välille on kriittinen. Jos sitä ei ole kytketty niin katkojan kärjet kipinöi eikä moottori voi startata. Jos kondensaattori on oikosulussa niin silloin ei tule minkäänlaista kipinää. Kokeile yleismittarilla tai lampulla meneekö kondensaattorin läpi virtaa. Jos menee, tarvit uuden kondensaattorin.
Jakajan juuressa olevan kondensaattorin johto pitää kiinnittää siihen ruuviin jakajassa, josta lähtee johto sitten puolan miinusnapaan. Puolan plusnapaan tulee virta virtalukolta.
Lähteekö käyntiin? Jos ei, onko katkojan kärjet hyvässä kunnossa, ja onko kärkiväli säädetty? Tarkista onko pyörijän häiriönpoistovastus ehjä? Sen voi korjata juottamalla oikosulkulanka siihen. Radio voi vähän rätistä mutta entä sitten. Onko virranjakajan kannessa hiili tallessa? onko sytytysjohdot kunnossa? entäs tulpat ?
Mökkiladassani tuli ihan hyvännäköinen kipinä tulpille ja silti se ei lähtenyt käyntiin, ja vasta uudet tulpat auttoi.
Lähetetty: 18.8.2005 3:20
Kirjoittaja soikke
Jammu kirjoitti:
Jakajan juuressa olevan kondensaattorin johto pitää kiinnittää siihen ruuviin jakajassa, josta lähtee johto sitten puolan miinusnapaan. Puolan plusnapaan tulee virta virtalukolta.
Lähteekö käyntiin? Jos ei, onko katkojan kärjet hyvässä kunnossa, ja onko kärkiväli säädetty? Tarkista onko pyörijän häiriönpoistovastus ehjä? Sen voi korjata juottamalla oikosulkulanka siihen. Radio voi vähän rätistä mutta entä sitten. Onko virranjakajan kannessa hiili tallessa? onko sytytysjohdot kunnossa? entäs tulpat ?
Tuossa iltasella laitoin johdot kiinni ja testasin laittaa puolalta jakajalle tulevan johdon lohkon kylkeen ja startata niin kyllähän se kipinöi mutta ei kovin voimakkaasti eli virtaa tulee siihen asti, mutta tulpille ei tule eli ei starttaa. Aamulla meinasin katsoa kärjet ja kokeilla tuo konkan kunto.
Tulpissa oli jokaisessa varmaan vähintään 2mm rakoa niin niitä naputtelin hieman likemmäs, hiili löytyy.
Mutta aamusella pitää tutkailla lisää.