Jarrunesteen lisäys ja ilmaus

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

taisi mennä niin että takavedossa on piirit etu/taka ja etuvedoissa vetu-otaka/oetu-vtaka
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Nykyään uusissa autoissa ei saa edes käyttää jarruruissa etu ja takapiiriin jakamista.
Käkisalmen Kuattro

Viesti Kirjoittaja Käkisalmen Kuattro »

lada 1200s kirjoitti:Nykyään uusissa autoissa ei saa edes käyttää jarruruissa etu ja takapiiriin jakamista.
Se onkin järkevää. Jos toinen piiri pettää, niin toisen piirin nesteet riittää yhden etu-, että takarenkaan jarrutukseen.Vai mitä?
Avatar
KTC
Viestit: 195
Liittynyt: 24.12.2004 9:31
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTC »

no tavallaan. niin ja monet kääntää ne piirit takatuupeis etu ja takapiireiksi. ladasta en kyllä tiedä että onko ne alunperin sillai.
arto hietakangas
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Takavetoladassa menee taakse vain yksi jarruputki, joten jako on pakostikin etu/taka.

Tuo ristikkäinen kytkentä aiheuttaa sen, että toisen jarrupiirin pimennyttyä jarrut puoltavat voimakkaasti, mikä tekee ajosta vaarallista (toki vaarallistahan se on rikkinäisillä jarruilla muutenkin).

Muljattuun ilmausruuviin viimeisenä keinona on hitsata nipan päähän jotain mistä saa nitkuttaa, samalla nippa saa kivasti lämpöä. Toimenpiteen jälkeen nippa on luonnollisesti uusittava.
pietu0ne

Viesti Kirjoittaja pietu0ne »

hyvä niksi jarrujen ilmaamiseen yksikseen 8) nappaa jostain ns. takaiskuventtiili, esim pissapojan letkun välissä on jossain kohti sellainen, letkukin on valmiina. sen tarkoitushan on että se ei laske nestettä kun yhteen suuntaan. tuuppaat letkun (jossa välillä venttiili) avattuun ilmausnipukkaan(jos sellainen on) tiukasti kiinni, letkun toinen pää johonkin purkkiin ja eikun polinta pumppaamaan. takaiskuventtiili hoitaa hommansa ja aikansa polettua voikin sitten lorauttaa nesteet purkista säiliöön tai lisätä uutta litkua sitä mukaa kun se vajenee operaation aikana. tuleepahan vaihdettua nesteet. ei tarvii toista jannua tai emäntää polkemaan jalkoja maitohapoille :wink:
Vastaa Viestiin