Jarrunesteen lisäys ja ilmaus
Jarrunesteen lisäys ja ilmaus
Talvehtiminen meni Ladalta muuten hyvin, mutta jarrut jäivät jonnekin. Mihinpä sitä Lada jarruja tarvitsisi, mutta kun katsastuksessa pitäis käväistä.
Poljin on veltto, eikä painetta ole laisinkaan - lukuun ottamatta aivan viime hetkellä, jolloin jarrut ottavat heikosti. Päättelin jarrunesteen kadonneen jonnekin ehkä kondensoituneen veden jäätymisen seurauksena.
Kysymys kuuluu: auttaako pelkkä jarrunesteen lisäys, vai pitäisikö ilmatakin? Ja kun lisää, niin kumpaan säiliöön (2105 -94)? Entä kuinka ilmaus tapahtuu käytännössä?
Poljin on veltto, eikä painetta ole laisinkaan - lukuun ottamatta aivan viime hetkellä, jolloin jarrut ottavat heikosti. Päättelin jarrunesteen kadonneen jonnekin ehkä kondensoituneen veden jäätymisen seurauksena.
Kysymys kuuluu: auttaako pelkkä jarrunesteen lisäys, vai pitäisikö ilmatakin? Ja kun lisää, niin kumpaan säiliöön (2105 -94)? Entä kuinka ilmaus tapahtuu käytännössä?
se taitais olla vähän liian helppo jarruremontti, jos pelkällä nesteen lisäyksellä selviää. Voi olla että ei riitä vielä ilmauskaan vaan joutuu selvittelemään mihin se on ne nesteet on kussu. Ilmaus tapahtuu poljinta pumppaamalla ja ilmaruuvia avaamalla jos sinne polkimeen ensin jotain eloa syntyy.
Jarrunestesäiliöitä ei ole kuin yksi, se "väliseinä" vaan erottaa jarrut "eri piireihin" ettei esim. putken katketessa koko säiliö tyhjene kerralla jarrutettaessa.
Jarrunestesäiliöitä ei ole kuin yksi, se "väliseinä" vaan erottaa jarrut "eri piireihin" ettei esim. putken katketessa koko säiliö tyhjene kerralla jarrutettaessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Näin mä sen tein, eli pumppasin jokaisen piirin tyhjäks ja sitten ilmasin jokaisen piirin erikseen.MacLaden kirjoitti:Samaan aiheeseen liittyen:
Jarrunesteen vaihto lapaseen? Minkälainen operaatio?
Auto kokonaan ilmaan ja ilmausruuvit/letkut irti. Pumppaamalla neste pois vai hajottaako se jotain, tiivisteitä esim.?
Jotain vinkkejä kiitos. Pitäis ne saada vaihettua, kun ei tiedä miltä vuosikymmeneltä ne on?
Ne pitäis kai jossain järjestyksessä muka ilmata, mutta ei mulla sinne mitään kuplia jääny.
Kaverin jalka väsy pumppauksessa aika mukavasti.
Paransi jarrujen toimintaa huomattavasti tuo vaihto.
*EDIT*
Muistu mieleen että kaverin lerssistä vaihdettiin takapään jarruletkut. Ei se mikään iso operaatio ollu ja tulipahan varmasti ehjät letkut. Jarruletkuavain on kuitenkin ehdottoman suositeltava investointi jos niitä letkuja menee vaihtelemaan.
Viimeksi muokannut Misha, 5.4.2005 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
kannattaa ne vanhat nesteet ottaa kokonaan pois ja kun ilmaat niitä jarruja niin osta uudet ilmausruuvit ja laita niihin kierteisiin kupari tahnaa niin ei ruuvi jumitu. ne on ruuvit on yleensä aika lujas kiinni joten ruosteen irrotinta rutkasti ruuvien juureen ja anna vaikuttaa puolisen tuntia. ja muista hyvä avain ettei muljahda ruuvin kanta pyöreäksi.
arto hietakangas
Lämpö irroittaa myös kivasti nuo ilmausruuvit, varottava vain mahdollista kuumaa nestettä. Ehdottomasti kuitenkin tuosta nesteet vaihtoon ja huolellinen ilmaus. Jos ei sittenkään toimi kunnolla niin pohditaan lisää. Ei ole ihmeellistä että pitemmässä seisonnassa jarrut katoavat. Jos se putki vuotaa ja polkee voimalla jarrua niin kyllä nestettä tulee siitä reiästä sellaisella voimalla että huomaa helposti.
Ilmaus: pitää sitten muistaa tarkkailla että säiliössä on nestettä koko ajan. Helpoiten alkuun pääsee jos koko järjestelmä tyhjä niin laittaa säiliöön nestettä ja kaikki ilmausruuvit auki, sitten aina kun jostain rupeaa valumaan niin ruuvi kiinni. Kun kaikkiin sylintereihin on näin saatu edes jotain nestettä voidaan aloittaa ilmaus. Tuo vaihe ei toki ole pakollinen, mutta luo pientä luppoaikaa operaatioon ja säästää pumppaamista. Itse ilmaus tapahtuu kaverin avustuksella, eli kaveri polkee jarrua hetken ja pitää sitten polkimen pohjassa, sinä avaat yhtä ilmausruuvia jolloin poljin lopsahtaa pohjaan, sitten ruuvi kiinni ja kaveri taas polkemaan ja sama uusiksi. Näin kaikki kulmat läpi. Vielä huomautuksena se kaveri ei saa nostaa poljinta pohjasta ennenkuin olet kääntänyt ilmausruuvin kiinni.
Toki tähän on myös niitä "työkaluja" joilla operaation saa itse tehtyä mutta ainakaan itse en ole moisista saanut kovin hyviä kokemuksia.
Ilmaus: pitää sitten muistaa tarkkailla että säiliössä on nestettä koko ajan. Helpoiten alkuun pääsee jos koko järjestelmä tyhjä niin laittaa säiliöön nestettä ja kaikki ilmausruuvit auki, sitten aina kun jostain rupeaa valumaan niin ruuvi kiinni. Kun kaikkiin sylintereihin on näin saatu edes jotain nestettä voidaan aloittaa ilmaus. Tuo vaihe ei toki ole pakollinen, mutta luo pientä luppoaikaa operaatioon ja säästää pumppaamista. Itse ilmaus tapahtuu kaverin avustuksella, eli kaveri polkee jarrua hetken ja pitää sitten polkimen pohjassa, sinä avaat yhtä ilmausruuvia jolloin poljin lopsahtaa pohjaan, sitten ruuvi kiinni ja kaveri taas polkemaan ja sama uusiksi. Näin kaikki kulmat läpi. Vielä huomautuksena se kaveri ei saa nostaa poljinta pohjasta ennenkuin olet kääntänyt ilmausruuvin kiinni.
Toki tähän on myös niitä "työkaluja" joilla operaation saa itse tehtyä mutta ainakaan itse en ole moisista saanut kovin hyviä kokemuksia.
Vauhdin tae - alamäki
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Jos päästää kaikki nesteet pihalle eli siis järjestelmä on tyhjä niin pienimmällä ilmaamisella pääsee jos viittii tuupata nesteet sieltä työsylintereiden päästä, se tosin vaatii hieman letkupatenttia että sieltä saa ne laitettuu.
Jarrutehostinkin saattaa olla vikana jos ei syyllistä löydy nesteestä/putkista/letkuista
Jarrutehostinkin saattaa olla vikana jos ei syyllistä löydy nesteestä/putkista/letkuista
KTC kirjoitti:kannattaa ne vanhat nesteet ottaa kokonaan pois ja kun ilmaat niitä jarruja niin osta uudet ilmausruuvit ja laita niihin kierteisiin kupari tahnaa niin ei ruuvi jumitu. ne on ruuvit on yleensä aika lujas kiinni joten ruosteen irrotinta rutkasti ruuvien juureen ja anna vaikuttaa puolisen tuntia. ja muista hyvä avain ettei muljahda ruuvin kanta pyöreäksi.
Tässä käytiin henkien taistoa ilmausruuvin irtoamiseksi. Oliko lie perestroikka vai korruptio mädättänyt, mutta tiukassa oli.
Lukkopihdit, CRC ja vasara olivat avainasemassa: CRC:tä pintaan, pihdit tiukalle ja terävä napautus vasaralla. No, kaksi päivää siinä meni oheistoimintoineen, kun alkuun nuljasin kannat sileiksi

Mutta jarrut toimii
