Jarrunesteen lisäys ja ilmaus

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Käkisalmen Kuattro

Jarrunesteen lisäys ja ilmaus

Viesti Kirjoittaja Käkisalmen Kuattro »

Talvehtiminen meni Ladalta muuten hyvin, mutta jarrut jäivät jonnekin. Mihinpä sitä Lada jarruja tarvitsisi, mutta kun katsastuksessa pitäis käväistä.
Poljin on veltto, eikä painetta ole laisinkaan - lukuun ottamatta aivan viime hetkellä, jolloin jarrut ottavat heikosti. Päättelin jarrunesteen kadonneen jonnekin ehkä kondensoituneen veden jäätymisen seurauksena.

Kysymys kuuluu: auttaako pelkkä jarrunesteen lisäys, vai pitäisikö ilmatakin? Ja kun lisää, niin kumpaan säiliöön (2105 -94)? Entä kuinka ilmaus tapahtuu käytännössä?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

se taitais olla vähän liian helppo jarruremontti, jos pelkällä nesteen lisäyksellä selviää. Voi olla että ei riitä vielä ilmauskaan vaan joutuu selvittelemään mihin se on ne nesteet on kussu. Ilmaus tapahtuu poljinta pumppaamalla ja ilmaruuvia avaamalla jos sinne polkimeen ensin jotain eloa syntyy.
Jarrunestesäiliöitä ei ole kuin yksi, se "väliseinä" vaan erottaa jarrut "eri piireihin" ettei esim. putken katketessa koko säiliö tyhjene kerralla jarrutettaessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Vai kuuluiko kysymys että jarruneste- vai kytkinnestesäiliöön? ;)

Jarrunestesäiliö on se, mihin tulee ne sähköjohdot :wink:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
MacLaden

Viesti Kirjoittaja MacLaden »

Samaan aiheeseen liittyen:

Jarrunesteen vaihto lapaseen? Minkälainen operaatio?

Auto kokonaan ilmaan ja ilmausruuvit/letkut irti. Pumppaamalla neste pois vai hajottaako se jotain, tiivisteitä esim.?

Jotain vinkkejä kiitos. Pitäis ne saada vaihettua, kun ei tiedä miltä vuosikymmeneltä ne on? :P
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

MacLaden kirjoitti:Samaan aiheeseen liittyen:

Jarrunesteen vaihto lapaseen? Minkälainen operaatio?

Auto kokonaan ilmaan ja ilmausruuvit/letkut irti. Pumppaamalla neste pois vai hajottaako se jotain, tiivisteitä esim.?

Jotain vinkkejä kiitos. Pitäis ne saada vaihettua, kun ei tiedä miltä vuosikymmeneltä ne on? :P
Näin mä sen tein, eli pumppasin jokaisen piirin tyhjäks ja sitten ilmasin jokaisen piirin erikseen.

Ne pitäis kai jossain järjestyksessä muka ilmata, mutta ei mulla sinne mitään kuplia jääny.

Kaverin jalka väsy pumppauksessa aika mukavasti.

Paransi jarrujen toimintaa huomattavasti tuo vaihto.

*EDIT*

Muistu mieleen että kaverin lerssistä vaihdettiin takapään jarruletkut. Ei se mikään iso operaatio ollu ja tulipahan varmasti ehjät letkut. Jarruletkuavain on kuitenkin ehdottoman suositeltava investointi jos niitä letkuja menee vaihtelemaan.
Viimeksi muokannut Misha, 5.4.2005 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
peurajussi

Viesti Kirjoittaja peurajussi »

katso onko jarru putket ehyitä sen huomaa siitä jos jarru putki on puhki ni se on reiän kohalta kostea ja hierase sormen päätä ja maista reiän kohalla JOS siellä on reikä vaan
Avatar
KTC
Viestit: 195
Liittynyt: 24.12.2004 9:31
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTC »

kannattaa ne vanhat nesteet ottaa kokonaan pois ja kun ilmaat niitä jarruja niin osta uudet ilmausruuvit ja laita niihin kierteisiin kupari tahnaa niin ei ruuvi jumitu. ne on ruuvit on yleensä aika lujas kiinni joten ruosteen irrotinta rutkasti ruuvien juureen ja anna vaikuttaa puolisen tuntia. ja muista hyvä avain ettei muljahda ruuvin kanta pyöreäksi.
arto hietakangas
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lämpö irroittaa myös kivasti nuo ilmausruuvit, varottava vain mahdollista kuumaa nestettä. Ehdottomasti kuitenkin tuosta nesteet vaihtoon ja huolellinen ilmaus. Jos ei sittenkään toimi kunnolla niin pohditaan lisää. Ei ole ihmeellistä että pitemmässä seisonnassa jarrut katoavat. Jos se putki vuotaa ja polkee voimalla jarrua niin kyllä nestettä tulee siitä reiästä sellaisella voimalla että huomaa helposti.

Ilmaus: pitää sitten muistaa tarkkailla että säiliössä on nestettä koko ajan. Helpoiten alkuun pääsee jos koko järjestelmä tyhjä niin laittaa säiliöön nestettä ja kaikki ilmausruuvit auki, sitten aina kun jostain rupeaa valumaan niin ruuvi kiinni. Kun kaikkiin sylintereihin on näin saatu edes jotain nestettä voidaan aloittaa ilmaus. Tuo vaihe ei toki ole pakollinen, mutta luo pientä luppoaikaa operaatioon ja säästää pumppaamista. Itse ilmaus tapahtuu kaverin avustuksella, eli kaveri polkee jarrua hetken ja pitää sitten polkimen pohjassa, sinä avaat yhtä ilmausruuvia jolloin poljin lopsahtaa pohjaan, sitten ruuvi kiinni ja kaveri taas polkemaan ja sama uusiksi. Näin kaikki kulmat läpi. Vielä huomautuksena se kaveri ei saa nostaa poljinta pohjasta ennenkuin olet kääntänyt ilmausruuvin kiinni.

Toki tähän on myös niitä "työkaluja" joilla operaation saa itse tehtyä mutta ainakaan itse en ole moisista saanut kovin hyviä kokemuksia.
Vauhdin tae - alamäki
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Voihan se pääsylinteri olla ruostunut ja jumittunut sen takia pohjaan, mutta aika epätodennäköistä kyllä...
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

mulla meni seisonnan päätteex omasta nappiksesta pääsylinteri sököx.se tosin jumitti etupyörät ku polkas jarrua.voithan ottaa sylinterin mutterit auki ja vähän raottaa sitä irti tehostimesta ni jos sieltä näkys onko mahollisesti vuotoa sinne päin.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Jos päästää kaikki nesteet pihalle eli siis järjestelmä on tyhjä niin pienimmällä ilmaamisella pääsee jos viittii tuupata nesteet sieltä työsylintereiden päästä, se tosin vaatii hieman letkupatenttia että sieltä saa ne laitettuu.

Jarrutehostinkin saattaa olla vikana jos ei syyllistä löydy nesteestä/putkista/letkuista
Kuva
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Aihetta sivuten..Kytkintä ilmatessa ei ensin tapahtunut mitään,vaikka kuinka polki.Avasin pääsylinteristä lähtevän putken ja ilmaa tuli aivan helvetisti.Sen jälkeen lähti homma eteneen.. ajattelin vaan,että sama saattaa tapahtua jarrujen kans,eli jonkinmoinen ilmalukko.. Tiä sitten..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Käkisalmen Kuattro

Viesti Kirjoittaja Käkisalmen Kuattro »

KTC kirjoitti:kannattaa ne vanhat nesteet ottaa kokonaan pois ja kun ilmaat niitä jarruja niin osta uudet ilmausruuvit ja laita niihin kierteisiin kupari tahnaa niin ei ruuvi jumitu. ne on ruuvit on yleensä aika lujas kiinni joten ruosteen irrotinta rutkasti ruuvien juureen ja anna vaikuttaa puolisen tuntia. ja muista hyvä avain ettei muljahda ruuvin kanta pyöreäksi.

Tässä käytiin henkien taistoa ilmausruuvin irtoamiseksi. Oliko lie perestroikka vai korruptio mädättänyt, mutta tiukassa oli.
Lukkopihdit, CRC ja vasara olivat avainasemassa: CRC:tä pintaan, pihdit tiukalle ja terävä napautus vasaralla. No, kaksi päivää siinä meni oheistoimintoineen, kun alkuun nuljasin kannat sileiksi :evil:

Mutta jarrut toimii 8)
Käkisalmen Kuattro

Viesti Kirjoittaja Käkisalmen Kuattro »

Etujarrujen ilmaus ja jarrupalojen vaihto siis auttoivat. Mutta takajarrut on ilmaamatta, jarrut kuitenkin toimivat. Voi olla, että takapiiriltä nesteet ei ollu valunutkaan pois?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

eikös nämä jarrupiirit ole yleensä vasen etu/oikea taka ja oikea etu/vasen taka. En tosin Ladasta ole tutkinut, suattaahan se siinä olla toisinnii.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin