Ampeerimittarin asennus

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

,_,/ukka kirjoitti:Samat termit löytyvät neste ja ilma puolelta. On paine(kg/cm, baari yms.) ja virtaus (L/min tms.). Sähkössä on paineelle nimitys Jännite(Voltti) ja virtaukselle nimitys Virta(Amppeeri). Eikä tarvi olla kuin yläasteen käynyt henkilö, siellä nämä on fysiikassa opetettu.
Jos Ladan insinööreillä menee Voltit ja Amppeerit sekaisin niin enää yhtään ihmettele miksi Ladoissa on niin paljo sähkö vikoja :-)

,_,/ukka
Juu näinhän se menee. Taitaa olla alanmies puhumassa kun on käsitteet ja termit hyvin hallussa. ;) Että ei muuta kun Jussi kaivaa ne fyssan kirjat esiin. :D Vaiika siis en minäkään niistä mitään tajua muuta kun että 'Oomi kertaa käämi, pimee koko lääni'. :lol:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

foma kirjoitti:Mä ainakaan koskaan missään autossa nähnyt ampeerimittaria, sen takia ehdotinkin sen volttimittarin. :lol:
Nooh, kyllä niitä vaan ihmisille kaupataan:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... &ryhmaid=2

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

50-luvun ja vanhemmissa autoissa oli ampeerimittari hyvinkin yleinen, liekö johtunut siitä, että silloin oli vielä monissa autoissa 6-volttinen sähköjärjestelmä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

50-luvun ja vanhemmissa autoissa oli ampeerimittari hyvinkin yleinen, liekö johtunut siitä, että silloin oli vielä monissa autoissa 6-volttinen sähköjärjestelmä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
ladahartsa

Viesti Kirjoittaja ladahartsa »

Ei siinä amppeerimittarissa mitään vikaa ole jos se viisari näyttää siinä nollan ympärillä pyörivän. Se tarkoittaa sitä että akku on täynnä eikä sitä tarvi sillä hetkellä juurikaan ladata. Jos on taas miinuksella koko ajan niin se tietää sitä että virrankulutus on suurempi kuin mitä laturi pystyy lataamaan. Eli ei sen laturin kuulu koko ajan ladata, vaan silloin kun lataussäädin sitä pyytää.
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

,_,/ukka kirjoitti:
foma kirjoitti:Mä ainakaan koskaan missään autossa nähnyt ampeerimittaria, sen takia ehdotinkin sen volttimittarin. :lol:
Nooh, kyllä niitä vaan ihmisille kaupataan:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... &ryhmaid=2

,_,/ukka
Myydään myydään, mut missään autossa en ole nähnyt.
ladahartsan kommentti sentään selvitti mitä varten semmost ylipäätänsä tarvitaan... :D
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Olipa mullakin toisessa nappiksessa molemmat mittarit, varsinaista hyötyä koin saavani lähinnä volttimittarista; tosin sekin oli oikeestaan tarpeeton, kun kotterossa oli myös akkulaturi, joka toimi myös kesällä, kun sille oli oma piuha. Talvella tartti sitten akkua ladatessa olla kaksi piuhaa pistorasiassa, jos halusi sekä lämmittää auton että ladata akun.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

foma kirjoitti:Mä ainakaan koskaan missään autossa nähnyt ampeerimittaria, sen takia ehdotinkin sen volttimittarin. :lol:
joo no ladassahan se siis taitaa olla voltti mittari, Moskvitshin mittarissa lukee Amper eli siinä kai sitten ampeerimittari.

ei tullut yläaste aikoina paljoa koulukirjoihin koskettua, sitä se teettää kun on niin huono kuri kouluissa, ei sitä alaikäinen ihminen vielä osaa itse kantaa vastuuta tulevaisuudesta, pitäisköhän haastaa opetusministeriö tai joku vastaava oikeuteen kun ovat pilanneet minun tulevaisuuden... :roll: :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

ladahartsa kirjoitti:Ei siinä amppeerimittarissa mitään vikaa ole jos se viisari näyttää siinä nollan ympärillä pyörivän. Se tarkoittaa sitä että akku on täynnä eikä sitä tarvi sillä hetkellä juurikaan ladata. Jos on taas miinuksella koko ajan niin se tietää sitä että virrankulutus on suurempi kuin mitä laturi pystyy lataamaan. Eli ei sen laturin kuulu koko ajan ladata, vaan silloin kun lataussäädin sitä pyytää.
Muuten oikein, mutta jos mittari on asennettu ohjeen mukaan tuohon laturilta akulle menevän johdon väliin, niin se ei saa koskaan näyttää miinus lukemia. Silloin on laturi rikki ja vieläpä sillä tavalla, että purkaa akkua.
Jos virran kulutus on suurempi ku mitä laturi lataa, mittarin tulee näyttää niin suurta amppeeri lukemaa kuin mitä laturin valmistaja sen lupaa virtaa antavan. Uupuva virta tulee sitten akusta.
Siinäpä se amppeerimittarin heikkous on, että näyttää nolla tilanteessa jossa laturi on rikki(ei lataa, muttei tyhjennäkkään) ja näyttää nollaa jos laturi on kunnossa, mutta virran kulutus pientä ja akku täynnä.
Mikään ei estä jokaista mittaamasta sillä mittarilla mitä haluaa. Johto vaan poikki ja mittari väliin niin siitä voi katsella esim. vaikka paljoko vasen takavalo ottaa virtaa :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Pavlovits kirjoitti:50-luvun ja vanhemmissa autoissa oli ampeerimittari hyvinkin yleinen, liekö johtunut siitä, että silloin oli vielä monissa autoissa 6-volttinen sähköjärjestelmä.
Ja tasavirtalaturit. Joista osa ainakin on sellaisia ,että jos ulostulojännite on pienempi ku akkujännite, niin purkavat akkua. Ja jännitteeen säätäjät oli mitä oli, eli tuosta latausvirran suuruuden tietämisestä saattoi olla jopa jotakin hyötyä.
Vaihtovirta latureissa latausjännitteen säätö on helpompi toteuttaa ja laturi lataa aina täysillä kunnes tämä jännite on saavutettu. Ja sitten lataus virta laskee sille tasolle kuin mitä auton sähkölaitteet kuluttavat.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
ladahartsa

Viesti Kirjoittaja ladahartsa »

,_,/ukka kirjoitti:
Pavlovits kirjoitti:50-luvun ja vanhemmissa autoissa oli ampeerimittari hyvinkin yleinen, liekö johtunut siitä, että silloin oli vielä monissa autoissa 6-volttinen sähköjärjestelmä.
Ja tasavirtalaturit. Joista osa ainakin on sellaisia ,että jos ulostulojännite on pienempi ku akkujännite, niin purkavat akkua. Ja jännitteeen säätäjät oli mitä oli, eli tuosta latausvirran suuruuden tietämisestä saattoi olla jopa jotakin hyötyä.
Vaihtovirta latureissa latausjännitteen säätö on helpompi toteuttaa ja laturi lataa aina täysillä kunnes tämä jännite on saavutettu. Ja sitten lataus virta laskee sille tasolle kuin mitä auton sähkölaitteet kuluttavat.

,_,/ukka
Tämähän minullakin oli mielessä kun kirjoitin. Nuorempana tuli ajeltua 6V kuplalla enemmän kuin laki sallii ja siinähän oli juuri tuo ongelma että kun laittoi kunnon poppivehkeet ja vähän lisävaloja niin virrankulutus oli suurempi mitä laturi jaksoi syöttää eli akku purkautui ajossa.Eikä siinä laturissa mitään vikaa ollut vaikka amppeerimittari (Tuuninki-lisävaruste;) miinuksella oli , teho (30A )ei vaan riittänyt.

Mutta kyllä tämä sama juttu käsittääkseni koskee vaihtovirtalaturiakin eli jos kuluttaa sähköä enemmän kuin laturi tuottaa niin kyllä ampeerimittari miinusta näyttää vaikka laturi on ehjä.

Akkua ei tehokaskaan vaitovirtalaturi voi ladata täydellä teholla kovinkaan kauan, ehkä 10-15 min. koska suurella virralla ladatessa akun jännite nousee vaikka akku ei olisikaan vielä täyteen varattu. Ja koska laturissa on jännitteensäädin niin se jännitteen noustessa rajoittaa latausvirtaa.

Koulusta on kyllä sen verran aikaa ettei tämä nyt välttämättä ihan sataprosenttista faktaa ole.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jahaa, Scaniassa taitaa sitten olla tommonen ampeerimittari, oonkin ihmetelly kun latausmittari näyttää nollaa ;)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

ladahartsa kirjoitti: Mutta kyllä tämä sama juttu käsittääkseni koskee vaihtovirtalaturiakin eli jos kuluttaa sähköä enemmän kuin laturi tuottaa niin kyllä ampeerimittari miinusta näyttää vaikka laturi on ehjä.

Akkua ei tehokaskaan vaitovirtalaturi voi ladata täydellä teholla kovinkaan kauan, ehkä 10-15 min. koska suurella virralla ladatessa akun jännite nousee vaikka akku ei olisikaan vielä täyteen varattu. Ja koska laturissa on jännitteensäädin niin se jännitteen noustessa rajoittaa latausvirtaa.

Koulusta on kyllä sen verran aikaa ettei tämä nyt välttämättä ihan sataprosenttista faktaa ole.
Tarkemmin kun miettiin niin onhan se tuo miinus lukemien näyttäminenkin mahdollista. Tämä riippuu auton kytkennöistä. Amppeerimittari asennetaan akun ja laturin väliseen johtoon. Jos auton omien sähkölaitteiden virtajohto lähetee laturilta, näyttää minusta kuten sanoitkin. Mutta jos auton omien sähkölaitteiden virtajohto lähtee suoraan akulta, ei mittari näytä koskaan miinusta.
Ja sitten kun autoon asennetaan lisävaloja ja vahvistimia niin niiden virta otetaan akulta, ja auton omat sähkölaitteet otta virran laturin päästä, niin sitte se mittari näyttää täydellä akulla noiden lisälaitteiden ottaman virran :-)
Tasavirta laturin jännitteen säädin rajoittaa latausvirtaa. Vaihtovirtalaturin jännitteen säädin säätää laturin mangetointi jännitettä ja kun mangetointijännitettä pienennetään pienee latausjännitekkin. Samalla tietenkin latausvirtakin.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Kylmä-Mika

Viesti Kirjoittaja Kylmä-Mika »

Joopa ei sen ampeerimittarin asentaminen niin vaikeata ole... Volttimittari kun kytketään miinus ja plus navan väliin niin Ampeerimittari kytketään vaan sarjaan plusjohtoon johonkin väliin, voi myös kytkeä -johdon väliin sarjaan mutta yleisin on + sama vaihtojännitteellä jos mitataan niin vaiheen väliin sarjaan Huom! ei rinnalle! :roll: :!:

Voi näyttää myös miinusampeereja jos joku laite syöttää häiriötä... yleensä moottori eli lattaratapauksessa laturi tai startti...
vesanen

Viesti Kirjoittaja vesanen »

Taas ei tyhmä ymmärrä mitään :oops: ostin ton bilteman amppeeri mittarin joskus syksyllä mutta en oo vielä uskaltanu laittaa sitä kiinni kun kuulin huhuja että se voi väärin asennettuna hajottaa vaikka mitä ja tosta ohjeesta en ymmrää mitää mikä sen mukana tuli, kun tossa mun ladassa on jo valmiiks se volttimittari kojetaulussa ni tarviiks tota ampper mittaria ja asennetaako se tosiaa noin että se mittari maadotetaa siitä mittari rungosta ja plussa johto kytketää laturilta akulle tulevaan johtoon tähän asti toi mittari on koristau vaan kojetaulua kuten myös mekaaninen öljyn painemittariki, varvikellon oon sentää osannu asentaa.
muuten osaatteko sanoa että miks mulla ei mittariston valot pelitä vaikka polttimot on toimivat oisko sulake vai mikä onkos se mittariston valot minkä sulakkeen takana :?: ja syttyykö ne sitte vasta ku valot laitetaa päälle noi mittarin valot ei oo nimittäin toiminu koko ladan mun omistus ajan aikana ni en tiedä
Vastaa Viestiin