ladahartsa kirjoitti:Ei siinä amppeerimittarissa mitään vikaa ole jos se viisari näyttää siinä nollan ympärillä pyörivän. Se tarkoittaa sitä että akku on täynnä eikä sitä tarvi sillä hetkellä juurikaan ladata. Jos on taas miinuksella koko ajan niin se tietää sitä että virrankulutus on suurempi kuin mitä laturi pystyy lataamaan. Eli ei sen laturin kuulu koko ajan ladata, vaan silloin kun lataussäädin sitä pyytää.
Muuten oikein, mutta jos mittari on asennettu ohjeen mukaan tuohon laturilta akulle menevän johdon väliin, niin se ei saa koskaan näyttää miinus lukemia. Silloin on laturi rikki ja vieläpä sillä tavalla, että purkaa akkua.
Jos virran kulutus on suurempi ku mitä laturi lataa, mittarin tulee näyttää niin suurta amppeeri lukemaa kuin mitä laturin valmistaja sen lupaa virtaa antavan. Uupuva virta tulee sitten akusta.
Siinäpä se amppeerimittarin heikkous on, että näyttää nolla tilanteessa jossa laturi on rikki(ei lataa, muttei tyhjennäkkään) ja näyttää nollaa jos laturi on kunnossa, mutta virran kulutus pientä ja akku täynnä.
Mikään ei estä jokaista mittaamasta sillä mittarilla mitä haluaa. Johto vaan poikki ja mittari väliin niin siitä voi katsella esim. vaikka paljoko vasen takavalo ottaa virtaa
,_,/ukka