Juu näinhän se menee. Taitaa olla alanmies puhumassa kun on käsitteet ja termit hyvin hallussa.,_,/ukka kirjoitti:Samat termit löytyvät neste ja ilma puolelta. On paine(kg/cm, baari yms.) ja virtaus (L/min tms.). Sähkössä on paineelle nimitys Jännite(Voltti) ja virtaukselle nimitys Virta(Amppeeri). Eikä tarvi olla kuin yläasteen käynyt henkilö, siellä nämä on fysiikassa opetettu.
Jos Ladan insinööreillä menee Voltit ja Amppeerit sekaisin niin enää yhtään ihmettele miksi Ladoissa on niin paljo sähkö vikoja
,_,/ukka
Ampeerimittarin asennus
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Nooh, kyllä niitä vaan ihmisille kaupataan:foma kirjoitti:Mä ainakaan koskaan missään autossa nähnyt ampeerimittaria, sen takia ehdotinkin sen volttimittarin.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... &ryhmaid=2
,_,/ukka
Autoton on huoleton
-
ladahartsa
Ei siinä amppeerimittarissa mitään vikaa ole jos se viisari näyttää siinä nollan ympärillä pyörivän. Se tarkoittaa sitä että akku on täynnä eikä sitä tarvi sillä hetkellä juurikaan ladata. Jos on taas miinuksella koko ajan niin se tietää sitä että virrankulutus on suurempi kuin mitä laturi pystyy lataamaan. Eli ei sen laturin kuulu koko ajan ladata, vaan silloin kun lataussäädin sitä pyytää.
Myydään myydään, mut missään autossa en ole nähnyt.,_,/ukka kirjoitti:Nooh, kyllä niitä vaan ihmisille kaupataan:foma kirjoitti:Mä ainakaan koskaan missään autossa nähnyt ampeerimittaria, sen takia ehdotinkin sen volttimittarin.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... &ryhmaid=2
,_,/ukka
ladahartsan kommentti sentään selvitti mitä varten semmost ylipäätänsä tarvitaan...
Olipa mullakin toisessa nappiksessa molemmat mittarit, varsinaista hyötyä koin saavani lähinnä volttimittarista; tosin sekin oli oikeestaan tarpeeton, kun kotterossa oli myös akkulaturi, joka toimi myös kesällä, kun sille oli oma piuha. Talvella tartti sitten akkua ladatessa olla kaksi piuhaa pistorasiassa, jos halusi sekä lämmittää auton että ladata akun.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo no ladassahan se siis taitaa olla voltti mittari, Moskvitshin mittarissa lukee Amper eli siinä kai sitten ampeerimittari.foma kirjoitti:Mä ainakaan koskaan missään autossa nähnyt ampeerimittaria, sen takia ehdotinkin sen volttimittarin.
ei tullut yläaste aikoina paljoa koulukirjoihin koskettua, sitä se teettää kun on niin huono kuri kouluissa, ei sitä alaikäinen ihminen vielä osaa itse kantaa vastuuta tulevaisuudesta, pitäisköhän haastaa opetusministeriö tai joku vastaava oikeuteen kun ovat pilanneet minun tulevaisuuden...
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)Muuten oikein, mutta jos mittari on asennettu ohjeen mukaan tuohon laturilta akulle menevän johdon väliin, niin se ei saa koskaan näyttää miinus lukemia. Silloin on laturi rikki ja vieläpä sillä tavalla, että purkaa akkua.ladahartsa kirjoitti:Ei siinä amppeerimittarissa mitään vikaa ole jos se viisari näyttää siinä nollan ympärillä pyörivän. Se tarkoittaa sitä että akku on täynnä eikä sitä tarvi sillä hetkellä juurikaan ladata. Jos on taas miinuksella koko ajan niin se tietää sitä että virrankulutus on suurempi kuin mitä laturi pystyy lataamaan. Eli ei sen laturin kuulu koko ajan ladata, vaan silloin kun lataussäädin sitä pyytää.
Jos virran kulutus on suurempi ku mitä laturi lataa, mittarin tulee näyttää niin suurta amppeeri lukemaa kuin mitä laturin valmistaja sen lupaa virtaa antavan. Uupuva virta tulee sitten akusta.
Siinäpä se amppeerimittarin heikkous on, että näyttää nolla tilanteessa jossa laturi on rikki(ei lataa, muttei tyhjennäkkään) ja näyttää nollaa jos laturi on kunnossa, mutta virran kulutus pientä ja akku täynnä.
Mikään ei estä jokaista mittaamasta sillä mittarilla mitä haluaa. Johto vaan poikki ja mittari väliin niin siitä voi katsella esim. vaikka paljoko vasen takavalo ottaa virtaa
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Ja tasavirtalaturit. Joista osa ainakin on sellaisia ,että jos ulostulojännite on pienempi ku akkujännite, niin purkavat akkua. Ja jännitteeen säätäjät oli mitä oli, eli tuosta latausvirran suuruuden tietämisestä saattoi olla jopa jotakin hyötyä.Pavlovits kirjoitti:50-luvun ja vanhemmissa autoissa oli ampeerimittari hyvinkin yleinen, liekö johtunut siitä, että silloin oli vielä monissa autoissa 6-volttinen sähköjärjestelmä.
Vaihtovirta latureissa latausjännitteen säätö on helpompi toteuttaa ja laturi lataa aina täysillä kunnes tämä jännite on saavutettu. Ja sitten lataus virta laskee sille tasolle kuin mitä auton sähkölaitteet kuluttavat.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
-
ladahartsa
Tämähän minullakin oli mielessä kun kirjoitin. Nuorempana tuli ajeltua 6V kuplalla enemmän kuin laki sallii ja siinähän oli juuri tuo ongelma että kun laittoi kunnon poppivehkeet ja vähän lisävaloja niin virrankulutus oli suurempi mitä laturi jaksoi syöttää eli akku purkautui ajossa.Eikä siinä laturissa mitään vikaa ollut vaikka amppeerimittari (Tuuninki-lisävaruste;) miinuksella oli , teho (30A )ei vaan riittänyt.,_,/ukka kirjoitti:Ja tasavirtalaturit. Joista osa ainakin on sellaisia ,että jos ulostulojännite on pienempi ku akkujännite, niin purkavat akkua. Ja jännitteeen säätäjät oli mitä oli, eli tuosta latausvirran suuruuden tietämisestä saattoi olla jopa jotakin hyötyä.Pavlovits kirjoitti:50-luvun ja vanhemmissa autoissa oli ampeerimittari hyvinkin yleinen, liekö johtunut siitä, että silloin oli vielä monissa autoissa 6-volttinen sähköjärjestelmä.
Vaihtovirta latureissa latausjännitteen säätö on helpompi toteuttaa ja laturi lataa aina täysillä kunnes tämä jännite on saavutettu. Ja sitten lataus virta laskee sille tasolle kuin mitä auton sähkölaitteet kuluttavat.
,_,/ukka
Mutta kyllä tämä sama juttu käsittääkseni koskee vaihtovirtalaturiakin eli jos kuluttaa sähköä enemmän kuin laturi tuottaa niin kyllä ampeerimittari miinusta näyttää vaikka laturi on ehjä.
Akkua ei tehokaskaan vaitovirtalaturi voi ladata täydellä teholla kovinkaan kauan, ehkä 10-15 min. koska suurella virralla ladatessa akun jännite nousee vaikka akku ei olisikaan vielä täyteen varattu. Ja koska laturissa on jännitteensäädin niin se jännitteen noustessa rajoittaa latausvirtaa.
Koulusta on kyllä sen verran aikaa ettei tämä nyt välttämättä ihan sataprosenttista faktaa ole.
Tarkemmin kun miettiin niin onhan se tuo miinus lukemien näyttäminenkin mahdollista. Tämä riippuu auton kytkennöistä. Amppeerimittari asennetaan akun ja laturin väliseen johtoon. Jos auton omien sähkölaitteiden virtajohto lähetee laturilta, näyttää minusta kuten sanoitkin. Mutta jos auton omien sähkölaitteiden virtajohto lähtee suoraan akulta, ei mittari näytä koskaan miinusta.ladahartsa kirjoitti: Mutta kyllä tämä sama juttu käsittääkseni koskee vaihtovirtalaturiakin eli jos kuluttaa sähköä enemmän kuin laturi tuottaa niin kyllä ampeerimittari miinusta näyttää vaikka laturi on ehjä.
Akkua ei tehokaskaan vaitovirtalaturi voi ladata täydellä teholla kovinkaan kauan, ehkä 10-15 min. koska suurella virralla ladatessa akun jännite nousee vaikka akku ei olisikaan vielä täyteen varattu. Ja koska laturissa on jännitteensäädin niin se jännitteen noustessa rajoittaa latausvirtaa.
Koulusta on kyllä sen verran aikaa ettei tämä nyt välttämättä ihan sataprosenttista faktaa ole.
Ja sitten kun autoon asennetaan lisävaloja ja vahvistimia niin niiden virta otetaan akulta, ja auton omat sähkölaitteet otta virran laturin päästä, niin sitte se mittari näyttää täydellä akulla noiden lisälaitteiden ottaman virran
Tasavirta laturin jännitteen säädin rajoittaa latausvirtaa. Vaihtovirtalaturin jännitteen säädin säätää laturin mangetointi jännitettä ja kun mangetointijännitettä pienennetään pienee latausjännitekkin. Samalla tietenkin latausvirtakin.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
-
Kylmä-Mika
Joopa ei sen ampeerimittarin asentaminen niin vaikeata ole... Volttimittari kun kytketään miinus ja plus navan väliin niin Ampeerimittari kytketään vaan sarjaan plusjohtoon johonkin väliin, voi myös kytkeä -johdon väliin sarjaan mutta yleisin on + sama vaihtojännitteellä jos mitataan niin vaiheen väliin sarjaan Huom! ei rinnalle!

Voi näyttää myös miinusampeereja jos joku laite syöttää häiriötä... yleensä moottori eli lattaratapauksessa laturi tai startti...
Voi näyttää myös miinusampeereja jos joku laite syöttää häiriötä... yleensä moottori eli lattaratapauksessa laturi tai startti...
-
vesanen
Taas ei tyhmä ymmärrä mitään
ostin ton bilteman amppeeri mittarin joskus syksyllä mutta en oo vielä uskaltanu laittaa sitä kiinni kun kuulin huhuja että se voi väärin asennettuna hajottaa vaikka mitä ja tosta ohjeesta en ymmrää mitää mikä sen mukana tuli, kun tossa mun ladassa on jo valmiiks se volttimittari kojetaulussa ni tarviiks tota ampper mittaria ja asennetaako se tosiaa noin että se mittari maadotetaa siitä mittari rungosta ja plussa johto kytketää laturilta akulle tulevaan johtoon tähän asti toi mittari on koristau vaan kojetaulua kuten myös mekaaninen öljyn painemittariki, varvikellon oon sentää osannu asentaa.
muuten osaatteko sanoa että miks mulla ei mittariston valot pelitä vaikka polttimot on toimivat oisko sulake vai mikä onkos se mittariston valot minkä sulakkeen takana
ja syttyykö ne sitte vasta ku valot laitetaa päälle noi mittarin valot ei oo nimittäin toiminu koko ladan mun omistus ajan aikana ni en tiedä
muuten osaatteko sanoa että miks mulla ei mittariston valot pelitä vaikka polttimot on toimivat oisko sulake vai mikä onkos se mittariston valot minkä sulakkeen takana
