Sivu 2/2

Lähetetty: 22.11.2004 5:48
Kirjoittaja R-J
Mulla oli viimeisimmässä nappiksessa 165/80/13 kumit ja tielaitoksen näyttötaulujen mukaan mittarivirhettä ei käytännössä ollut. Tosin jyrkkään kaartaessa tai pahassa töyssyssä eturenkaat raapi lokareita.

Lähetetty: 22.11.2004 6:58
Kirjoittaja Jaakkima
Sama juttu mullakin nappiksen kanssa 165/80 R 13 renkailla, eli mittari pitää hyvin kutinsa ja on testattu usealla eri tielaitoksen tutkalla. 2107:ssa taasen samankokosilla renkailla heittää n. 5 km/h ja talvirenkailla (155/80 R 13) ei vielä ole tielaitoksen, eikä kyllä poliisinkaan, tutkaa ole kohdalle sattunut.

Lähetetty: 22.11.2004 11:48
Kirjoittaja Tappari
Liukkaalla jääkelillä olisi hyvä olla tuumakooltaan isommat ja leveämmät renkaat sekä renkaissa painetta alakanttiin. Jos joku ei ymmärtynyt, että mitä tällä haetaan niin sitä, että isompi osa renkaasta osuisi tien pintaan eli auto pysyisi paremmin tiessä kiinni. (tämä nyt oli rallimiesten juttuja joita tuskin kannattaa siviililiikenteeseen soveltaa koska kelit vaihtuvat vähän väliä)

Lähetetty: 22.11.2004 12:33
Kirjoittaja Misha
Tappari kirjoitti:Liukkaalla jääkelillä olisi hyvä olla tuumakooltaan isommat ja leveämmät renkaat sekä renkaissa painetta alakanttiin. Jos joku ei ymmärtynyt, että mitä tällä haetaan niin sitä, että isompi osa renkaasta osuisi tien pintaan eli auto pysyisi paremmin tiessä kiinni. (tämä nyt oli rallimiesten juttuja joita tuskin kannattaa siviililiikenteeseen soveltaa koska kelit vaihtuvat vähän väliä)
Niinhän se tietysti teoriassa on, että jos peilijäällä ajaa, niin pitäisi leveempi olla parempi. Muttakun jäärata-autotkin käyttää niitä ekstrakapeita kumeja. Mikäs siinä sitten on?

Lähetetty: 23.11.2004 9:38
Kirjoittaja pressa
oletko misha huomannut jääräta autojen renkaissa olevat piikit eli nastat niissä on kokoa ja ulkonemaa hieman enemmän kuin tieliikenteeseen hyväksytyissä nastoissa eli siksi kapea kummi että saadaan piikeille kunnolla pisto voimaa

Lähetetty: 23.11.2004 12:04
Kirjoittaja Tappari
Olin Kirkkonummella ajamassa Rokkirallia (sellasta jokkiksen tapaista touhua). Siinä luokassa ajetaan ilman nastoja tai sitten piikkipyörillä. Säännöt ei salli nastoitetuja talvirenkaita. Ajettiin siis liukkaalla kelillä ilman nastarenkaita. Silloin oli ainakin hyötyä siitä, että vähensi ilmanpainetta renkaista. Jotkut ajoivat peräti vain noin yhden kilon paineilla (tiedä sitten, että oliko se turhan vähän?) Tällä kikalla kuitenkin pito parani rataan joka oli muuten tosi huono (siis: pito)
Muutama kuva tapahtumasta: http://kotisivu.mtv3.fi/killerbrothers/index.htm

Lähetetty: 23.11.2004 15:12
Kirjoittaja arpati
Tollasta perstuntuma kokemusta niin 155 x 13 nastarenkaat 1100 kiloisen farkku tanarin alla = järkyttävän hyvä lumipito vaikka 2000 OHC kone nokalla (no joo :roll: mutta vääntöä enemmän kuin 1200 ladassa :lol: )

Samat renkaat seuraavana talvena laatokassa ja pito oli selkeesti heikompi eli sais olla vielä kapeemmat ladassa mutta taitaa noi kantavuudet tietty olla ne oleellisemmat :lol:

Ääni 155 leveille... Siis liikennekäyttöön ja nastarenkaille... kitkakumit ei kiitos...

Lähetetty: 23.11.2004 21:06
Kirjoittaja Misha
pressa kirjoitti:oletko misha huomannut jääräta autojen renkaissa olevat piikit eli nastat niissä on kokoa ja ulkonemaa hieman enemmän kuin tieliikenteeseen hyväksytyissä nastoissa eli siksi kapea kummi että saadaan piikeille kunnolla pisto voimaa
Voihan se näinkin olla, tai ehkä vaan säännöistäkin kiinni. Taitaahan se yhden nastan pistovoima heiketä jos on monia piikkejä samassa rivissä...

Mietin tossa, kun näin BMW x500sen, siis semmosen bemarin jättimaasturin jossa oli jotkut 22" tai 24" vanteet, että täyttääkö noi puolen metrin levyset rullat enään kumin tehtävää kun ovat ihan tajuttoman leveet?!

Mitähän semmoset tykkää sateessa, taitaa kuluneilla kumeilla bemari liidellä jo kahdeksassakympissä....

Lähetetty: 24.11.2004 19:43
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Vaikka neliöpaino on kapeassa renkaassa suurempi, niin silti leveässä pinassa on tartuntapintaa enemmän. Vastaavasti leveä renkaan ja tien väliin jää enemmän vettä ja sohjoa. Tätä pyritään torjumaan kuviointia kehittämällä. Leveä rengas on raskaampi ohjata. Tällä asialla ei ole nykään juurikaan merkitystä, koska lähes kaikissa autoissa on ohjaustehostin.

Mutta kyllä yksi syy, miksi ensiannusrenkaat ovat leventyneet, on paremman pidon haku. Toinen on, että matalampi rengas sortaa vähemmän. Ja kolmas varmaankin, että auton alla olevaa ilmatilaa saadaan pienennettyä.

Kyllähän muuten ennen, kun ajettiin läpi vuoden samoilla renkailla, pudotettiin talveksi ilmanpainetta juuri pidon parantamiseksi.

Lähetetty: 24.11.2004 19:44
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Ai niin, unohtui tuosta perästä, että itse olen käyttänyt ensiasennusrenkaiden kokoisia kumeja.

Lähetetty: 28.11.2004 11:49
Kirjoittaja R-J
Sopivat ainakin alle parhaiten, vaikkeivat läheskään aina olekaan ajettavuudeltaan parhaat.