Rengaskokokeskustelua
Sama juttu mullakin nappiksen kanssa 165/80 R 13 renkailla, eli mittari pitää hyvin kutinsa ja on testattu usealla eri tielaitoksen tutkalla. 2107:ssa taasen samankokosilla renkailla heittää n. 5 km/h ja talvirenkailla (155/80 R 13) ei vielä ole tielaitoksen, eikä kyllä poliisinkaan, tutkaa ole kohdalle sattunut.
Liukkaalla jääkelillä olisi hyvä olla tuumakooltaan isommat ja leveämmät renkaat sekä renkaissa painetta alakanttiin. Jos joku ei ymmärtynyt, että mitä tällä haetaan niin sitä, että isompi osa renkaasta osuisi tien pintaan eli auto pysyisi paremmin tiessä kiinni. (tämä nyt oli rallimiesten juttuja joita tuskin kannattaa siviililiikenteeseen soveltaa koska kelit vaihtuvat vähän väliä)
Niinhän se tietysti teoriassa on, että jos peilijäällä ajaa, niin pitäisi leveempi olla parempi. Muttakun jäärata-autotkin käyttää niitä ekstrakapeita kumeja. Mikäs siinä sitten on?Tappari kirjoitti:Liukkaalla jääkelillä olisi hyvä olla tuumakooltaan isommat ja leveämmät renkaat sekä renkaissa painetta alakanttiin. Jos joku ei ymmärtynyt, että mitä tällä haetaan niin sitä, että isompi osa renkaasta osuisi tien pintaan eli auto pysyisi paremmin tiessä kiinni. (tämä nyt oli rallimiesten juttuja joita tuskin kannattaa siviililiikenteeseen soveltaa koska kelit vaihtuvat vähän väliä)
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Olin Kirkkonummella ajamassa Rokkirallia (sellasta jokkiksen tapaista touhua). Siinä luokassa ajetaan ilman nastoja tai sitten piikkipyörillä. Säännöt ei salli nastoitetuja talvirenkaita. Ajettiin siis liukkaalla kelillä ilman nastarenkaita. Silloin oli ainakin hyötyä siitä, että vähensi ilmanpainetta renkaista. Jotkut ajoivat peräti vain noin yhden kilon paineilla (tiedä sitten, että oliko se turhan vähän?) Tällä kikalla kuitenkin pito parani rataan joka oli muuten tosi huono (siis: pito)
Muutama kuva tapahtumasta: http://kotisivu.mtv3.fi/killerbrothers/index.htm
Muutama kuva tapahtumasta: http://kotisivu.mtv3.fi/killerbrothers/index.htm
Tollasta perstuntuma kokemusta niin 155 x 13 nastarenkaat 1100 kiloisen farkku tanarin alla = järkyttävän hyvä lumipito vaikka 2000 OHC kone nokalla (no joo
mutta vääntöä enemmän kuin 1200 ladassa
)
Samat renkaat seuraavana talvena laatokassa ja pito oli selkeesti heikompi eli sais olla vielä kapeemmat ladassa mutta taitaa noi kantavuudet tietty olla ne oleellisemmat
Ääni 155 leveille... Siis liikennekäyttöön ja nastarenkaille... kitkakumit ei kiitos...


Samat renkaat seuraavana talvena laatokassa ja pito oli selkeesti heikompi eli sais olla vielä kapeemmat ladassa mutta taitaa noi kantavuudet tietty olla ne oleellisemmat

Ääni 155 leveille... Siis liikennekäyttöön ja nastarenkaille... kitkakumit ei kiitos...
124/2101 practical beauty
Voihan se näinkin olla, tai ehkä vaan säännöistäkin kiinni. Taitaahan se yhden nastan pistovoima heiketä jos on monia piikkejä samassa rivissä...pressa kirjoitti:oletko misha huomannut jääräta autojen renkaissa olevat piikit eli nastat niissä on kokoa ja ulkonemaa hieman enemmän kuin tieliikenteeseen hyväksytyissä nastoissa eli siksi kapea kummi että saadaan piikeille kunnolla pisto voimaa
Mietin tossa, kun näin BMW x500sen, siis semmosen bemarin jättimaasturin jossa oli jotkut 22" tai 24" vanteet, että täyttääkö noi puolen metrin levyset rullat enään kumin tehtävää kun ovat ihan tajuttoman leveet?!
Mitähän semmoset tykkää sateessa, taitaa kuluneilla kumeilla bemari liidellä jo kahdeksassakympissä....
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Vaikka neliöpaino on kapeassa renkaassa suurempi, niin silti leveässä pinassa on tartuntapintaa enemmän. Vastaavasti leveä renkaan ja tien väliin jää enemmän vettä ja sohjoa. Tätä pyritään torjumaan kuviointia kehittämällä. Leveä rengas on raskaampi ohjata. Tällä asialla ei ole nykään juurikaan merkitystä, koska lähes kaikissa autoissa on ohjaustehostin.
Mutta kyllä yksi syy, miksi ensiannusrenkaat ovat leventyneet, on paremman pidon haku. Toinen on, että matalampi rengas sortaa vähemmän. Ja kolmas varmaankin, että auton alla olevaa ilmatilaa saadaan pienennettyä.
Kyllähän muuten ennen, kun ajettiin läpi vuoden samoilla renkailla, pudotettiin talveksi ilmanpainetta juuri pidon parantamiseksi.
Mutta kyllä yksi syy, miksi ensiannusrenkaat ovat leventyneet, on paremman pidon haku. Toinen on, että matalampi rengas sortaa vähemmän. Ja kolmas varmaankin, että auton alla olevaa ilmatilaa saadaan pienennettyä.
Kyllähän muuten ennen, kun ajettiin läpi vuoden samoilla renkailla, pudotettiin talveksi ilmanpainetta juuri pidon parantamiseksi.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna