Sivu 2/4

Lähetetty: 17.11.2004 11:34
Kirjoittaja Pavlovits
Jaska HKI kirjoitti:Olen vahvasti sitä mieltä että jos öljy estää metallisen kosketuksen pienimmissäkin välyksissä niin silloin se voitelee.Mutta jos kone on jo niin väljä,että se ei jaksa pitää ölynpaineita yllä olis aika suunnitella koneremonttia.Kyllä öljy saa olla notkeaa pakkasessa,mutta lämmittyään se ei saa muuttua litkuksi.
Tuossa tuli asian ydin.
Itse olen käyttänyt kaikissa autoissani kesäisin halpaa mineraaliöljyä ja talvisin täyssynteettistä. Mielestäni kaikki moottoriöljyt voitelevat kunnolla, enkä ole huomannut mitään turbovaikutusta, käytinpä mitä öljyä hyvänsä.
Tuo täyssynteettinen vain sen aamun varalta, kun on 30 astetta pakkasta, lohkolämitintä ei jostakin syystä ole käytetty ja akkukin on vähän vajaa. Ja kyllä pakkaskäynnistyksen jälkeen 0-viskositeettinen alkaa voitelemaan nopeammin kuin paksumpi

Lähetetty: 17.11.2004 12:39
Kirjoittaja lada 1200s
Kokemuksen mukaan:
Teboil Diamond täyssynteettinen pysyy melko huonosti
koneessa ja kesällä sitä tuli monesta paikasta ulos.
Nyt käytän Mobil Super S/M 10w40 öljyä mikä on osasynteettistä
ja on mielestäni pysynyt paremmin koneessa.

Lähetetty: 17.11.2004 13:34
Kirjoittaja Misha
Musta tässä tuli paljon mututuntumaa ja fiilistelyä, mutta ainoastaan yksi sanoi että koneen käyntilämpötila tippui. Mitäköhän sekin sit tarkottaa? Että kone käy tehottomammin?

Mun mielestä te ootte kaikki mainosten uhreja enkä suostu uskomaan että (pirun kalliit) synteettiset tois mitään merkittävää lisäarvoa 10w30 verrattuna.

Ainakaan näillä todisteilla



8)

Lähetetty: 17.11.2004 13:47
Kirjoittaja juha_va
Seuraavaa öljynvaihtoa ja sitä seuraavaa varten on varattu kaverin venäjältä tuomaa 10w30 öljyä, luokitukseltaan samaa kuin teboilin moniaste. Maksaa igorinmaassa 3-3,5e purnukka ja ainakin kaverin länsiautoissa pelaa ihan hyvin. Omien kokemuksien mineraaliöljy pysyy paremmin vanhojen autojen koneissa. Eikä se nyt niin suuri homma ole vaihtaa öljyjä 5000-7500km välein. Ensiksi ajattelin laittaa tuota laatikkoon ja perään, mutta jos appiukko pientä rahaa vastaan luovuttaisi maatalousöljä (10w30), tynnyrissä lukee, että täyttää api gl-4 ja gl-5 vaatimukset, saa kelvata.

Lähetetty: 17.11.2004 14:39
Kirjoittaja nivailija
Ilmeisesti aika moni käyttää Trustivapaanbensiinin (Teboil) tuotteita. Onhan ne venäläisiä. :lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 17.11.2004 15:37
Kirjoittaja Toveri
Teboilia, joo niitä saa edullisesti. Minä vaihdan öljyn kerran vuoteen, tulee kilometrejä sinä aikana alle 10000. Tähän asti koneessa oli Silveriä. Nyt loppukesästä tein koneelle puhdistuksen. Ei ollut Fortea vaan STP:n aine, mutta sama systeemi. Sitten Goldia koneeseen. Ensimmäisen tankillisen aikana öljyn pinta putosi ylärajalta alarajalle ja alkoi jo kaduttaa öljylaadun vaihto. Sittemmin öljynkulutus loppui lähes kokonaan eli on nyt parin tuhannen aikana pudonnut ylärajalta n. kolmanneksen. Ajossa ei kyllä huomaa eroa, eikä vielä ole ollut pakkastakaan jossa synteettisen ominaisuudet tulevat vasta esille.

Lähetetty: 17.11.2004 16:13
Kirjoittaja Jankos
Joku talvi ihastelin kuinka hienosti 10w-30 mineraaliöljy valui -20 asteen pakkasessa purkista ulos. Sen jälkeen en ole sellasta koneeseen laittanut.

Lähetetty: 17.11.2004 19:13
Kirjoittaja LamaAjanElvis
ja eihän sillä mitään väliä ole jos kaks kertaa vuodessa maksaa muutaman euron kalliimmasta öljystä. jokainen laittakoot autoonsa mitä lystää.

Lähetetty: 18.11.2004 20:44
Kirjoittaja ladasape
kyllä se sillälailla on että synteettinen on talvella parempaa ainakin pätkä ajossa, koska se ehtii nopeammin voitelemaan joka paikkaan jos taas ajaa paljon pidempiä matkoja ei sillä ehkä ole niin suurta merkitystä, koska öljy ehtii lämmetä paremmin. myös vaihtestossa ja perässä kannattaa käyttää synteettistä, sillä voitelee se sielläkin nopeammin. eräässä tekniikan maailmassa oli testissä mineraali, osasynteettisiä ja täys-synteettisiä moottoriöljyjä ja siinä todettiin että osasyntettinen on paremmin juoksevaa kuin mineraali öljy vaikka näillä olisi sama viskositeetti ja täys-synteettinen parasta, näin ollen suosittelen kaikille täys-syntettisiä öljyjä niin moottoriin, vaihteistoon kuin peräänkin.

Lähetetty: 19.11.2004 3:05
Kirjoittaja Misha
Idän Ihme 1 kirjoitti:Koitappas huviksesi kattella mitä tapahtuu 10W-30 mineraalille -30 asteen pakkasessa... :lol: :roll:
Niin, mutta katoppa kun litku synteettinen öljy ei voitele moottoria.

Harvemmin tulee noissa lämpötiloissa stpts ajettua.

Lähetetty: 19.11.2004 5:35
Kirjoittaja Mualari-Man
jos kone ei vie öljyä, se ei voitele.

Lähetetty: 19.11.2004 8:35
Kirjoittaja Pavlovits
Mualari-Man kirjoitti:jos kone ei vie öljyä, se ei voitele.
Ja PÖH !

Lähetetty: 19.11.2004 13:53
Kirjoittaja Hellraiser
ei se kyllä noin mene...
Mutta enivei robinhood tarjoaa minulle 4L öljyä n. viidellä eurolla...se on mun mielestä HELEVETIN hyvää öljyä :D olikohan jotain 10w-40Wolttia vai mitä ne nyt onkaan, ihan sama kunhan purkin takana lukee: Sopii kaikkiin tavallisiin henkilöautoihin (lada-tavallinen?)
:oops: no joo sitä tuli laitettua vaan ex-ladaan jonka myin viimetalvena.

Lähetetty: 19.11.2004 14:16
Kirjoittaja nivailija
Niva oli seisonut 4 päivää ulkona pakkasessa (noin -5 C) ja se pamahti käyntiin ekalla! Olisikohan Mopiililla näppinsä pelissä. :shock:

Lähetetty: 19.11.2004 15:23
Kirjoittaja Mualari-Man
Kyllä se niin menee, tai niin kaikki papparaiset mulle väittää... mutta ei nyt vedetä vääriä johtopäätöksiä, kukaan ei ole täydellinen, Lada on :D :D