Sivu 2/2
Ahaa...
Lähetetty: 11.11.2004 18:48
Kirjoittaja Valko
Lähetetty: 11.11.2004 20:56
Kirjoittaja veli alexei
Mutta kuinka monta konerikkoa tuo veden kanssa puljaus on saanut aikaan?
Lähetetty: 11.11.2004 21:23
Kirjoittaja Jankos
No enpä usko että kovin montaa jos ei koko kastelukannua kerralla kaada ja pitää riittävästi kierroksia (4000rpm ja yli) koko ajan.
Tyhmyydestä taas sakotetaan eli jos ei tiedä mitä tekee niin ihan oikein jos saa kärsiäkin...
Ja jos kone on todellakin karstainen niin joka tapauksessa sen joutuu avaamaan ja jos sieltä ajaa vettä läpi ja tulee vesilukko niin pääosin hajottaa kannentiivisteen mikä jokatapauksessa täytyy uusia jo karstat haluaa koneesta pois putsata.
Lähetetty: 11.11.2004 22:20
Kirjoittaja dadaa
Omaan tein noin vuosi sitten vesihuuhtelun ihan testi mielessä. en huomannut eroa. mutta ei ladassa kyllä mitään vikaakaan ollut.
kannattaa ruiskia sellasel silitys spruittipullolla vesisumua suoraan kaasarin kurkkuihin.
Lähetetty: 12.11.2004 7:48
Kirjoittaja olavi2101

vanhaa tanea tuli juotettua usein ne venttiili varren kumit valskas aina

naapuriakin hirvitti se juotto operaatio

LADA ei ole tarvinnut juotella siinä on paremmat varsikummit 14vuotta arvoautoilua

Lähetetty: 12.11.2004 22:27
Kirjoittaja KosoLa
Vesi vanhin voitehista! Appiukolta perimäni 1500s oli niin tukossa
et kulki härintuskin 110, litkutettiin sieltä pojan kans jotain kolkyt
litraa vettä läpi,auto rupes kulkeen normaalisti ja säästin ventiilin
palamisen.Mustaa törkyä tuli putken täydeltä onneks ei oltu omalla
pihalla. PS. tohon vesihommaan tarvitaan aina kaks tyyppiä

Lähetetty: 13.11.2004 2:33
Kirjoittaja dadaa
olavi2101 kirjoitti:
vanhaa tanea tuli juotettua usein ne venttiili varren kumit valskas aina

naapuriakin hirvitti se juotto operaatio

LADA ei ole tarvinnut juotella siinä on paremmat varsikummit 14vuotta arvoautoilua

Fordin OHC-koneissa on ollu venttiilinvarsikumi ongelmia ja ei korjaannu edes uusien vaihdolla kun hetkeksi jos laittaa vanhanmalliset (mustat) mutta jos laittaa uudemmanmalliset (vihreät) niin kyllä pitää ja savutus ja öljyn kulutus loppuu.
Lähetetty: 13.11.2004 4:13
Kirjoittaja Veli Aapee
Tästä vesiruiskusta sen verran, että sitä käyttivät ainakin amerikkalaiset hävittäjäkoneidensa ahtimenkorvikkeena Tyynenmeren sotanäyttämöllä toisen maailmansodan aikaan. Eli kun tosipaikassa tarvittiin lisää puhtia koneen moottoriin, niin lentäjä kytki ruiskun (water injection) päälle. Suositus oli, että ruiskua käytetään vain äärimmäisessä hädässä, koska se paljon käytettynä aiheutti moottorin ennenaikaisen loppuunkulumisen.
Myös F1 autoissa on joskus kokeiltu vesiruiskutusta lisätehoa tuomaan, mutta näistäkin on sitten vähin äänin luovuttu. Olisiko tämä nopeentunut kuluminen ollut syynä..? Empä ota tähän vesiputsaukseen enempää kantaa, mutta itse "aukaisen" tukkoiset moottorit ajamalla, eli esim. 100 km ajoa suurella moottorin kierrosluvulla pitäisi tepsiä. Jos ei, niin koneremppa on edessä.
Kuuma vesi on tosin paras "puhdistusaine" aseen piipulle. Tosi asemiehet tämän tietävätkin...

Lähetetty: 13.11.2004 4:28
Kirjoittaja R-J
Tuo "luukutushan" se on se perinteisin ja helpoin keino putsata karstainen moottori. Tai sitten pitää aina ajella sillä tavalla, että kone ei karstoitu...

Lähetetty: 13.11.2004 10:55
Kirjoittaja Jankos
Normaali käytössä olleita koneitahan ei kannata missän nimessä vedellä putsata, vain näitä vanhoilla papoilla ja naisilla olleita. Eli jos kone on niin karstainen että ei ota enää kierroksia tai jos ajossa tulee esimerkiksi moottorijarrutuksen jälkeen kipinöitä putkesta.
Todella karstaiseen koneeseen on pakko kuitenkin tehdä jotakin, koska silloin se polttaa venttiilin jos sillä ajaa kierroksilla. Ostin joskus 2107:n 1300 koneella ja ajoin sitä autoliikkeestä kotiin niin venttiili paloi yhdessä ylämäessä kun koitin pitää 100 mittarissa. Tuo auto oli ollut naisen käytössä helsingissä ja sillä oli ajeltu pintakaasulla aina. Tuonkin venttiilin palamisen olisin saanut estettyä vesipesulla, mutta kun en edes päässyt niin pitkälle että olisi saanut pestyä
