Tästä vesiruiskusta sen verran, että sitä käyttivät ainakin amerikkalaiset hävittäjäkoneidensa ahtimenkorvikkeena Tyynenmeren sotanäyttämöllä toisen maailmansodan aikaan. Eli kun tosipaikassa tarvittiin lisää puhtia koneen moottoriin, niin lentäjä kytki ruiskun (water injection) päälle. Suositus oli, että ruiskua käytetään vain äärimmäisessä hädässä, koska se paljon käytettynä aiheutti moottorin ennenaikaisen loppuunkulumisen.
Myös F1 autoissa on joskus kokeiltu vesiruiskutusta lisätehoa tuomaan, mutta näistäkin on sitten vähin äänin luovuttu. Olisiko tämä nopeentunut kuluminen ollut syynä..? Empä ota tähän vesiputsaukseen enempää kantaa, mutta itse "aukaisen" tukkoiset moottorit ajamalla, eli esim. 100 km ajoa suurella moottorin kierrosluvulla pitäisi tepsiä. Jos ei, niin koneremppa on edessä.
Kuuma vesi on tosin paras "puhdistusaine" aseen piipulle. Tosi asemiehet tämän tietävätkin...
