Sivu 2/8

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 30.10.2014 17:05
Kirjoittaja pressa
Vanha keino on parempi kuin pussillinen uusia.
Kuva

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 30.10.2014 18:03
Kirjoittaja Pavlovits
Yhdellä tuttavalla oli Minissä tällainen+riippulukko:
Kuva

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 11.11.2014 18:10
Kirjoittaja Jarkko_I
Tänää vasta ekaa kertaa tuli todettua että tuo takaluukun lukkohommeli toimii. Töistä tullessa alkoi kuulumaan kun takakontti alkoi rämisemään ja kun pääsin kotiin niin huomasin että luukku oli raolleen.

Jos luukku olisi auennut niin sitten olisi pitänyt ottaa toisen puolen jousi pois, mutta nyt säästyttiin siltä hommalta

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 21.11.2014 21:19
Kirjoittaja Jarkko_I
Talvi tuli tänne etelään ja hyvin näyttää samara kulkevan tuolla lumessa.

Yksi pieni vika on ilmestynyt ja todennäköisesti se johtuu termostaatista, eli lämpösellä koneella ruuhkassa seisoessa lämmöt nousevat melkein punaisella ja sisätiloihin ei tule lämmintä ilmaa, mutta heti kun lähtee liikkeelle niin lämmöt tasaantuvat ja kuumaa ilmaa alkaa tulemaan sisään. Flekti pyörii niinkuin pitää eli voisiko tämä johtua termostaatista?

En kyllä vielä ala vaihtelemaan mitään kun vielä toimii, mutta olisi kiva tietää mitä lähtee sitten joskus vaihtamaan :lol:

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 21.11.2014 21:37
Kirjoittaja t tulppu
Haiskahtaa vähän että kansipahvi kohta poksahtaa. Ilmeisesti tyhjäkäynnillä virtaus varsin huono.

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 21.11.2014 21:51
Kirjoittaja juippi11
Corollassa aikanaan lopussa ollut vesipumppu aiheutti tuon kaltaiset oireet. Luulin että kansi meni mutta nyt on pumpun vaihdon jälkeen päästelty jo 240 tuhatta.. Samarassa vesipumppu on kuluvaa tavaraa myös, pitää ääntä ennen lopullista hajoamista. Vaikea näistä on kantta saada menemään tai kansipahvia (jos ei pääse keittämään), ennemminkin yli 400 tkm ajettujen Samaroiden ongelmia. Tai huonojen vesipumppujen takia Samarakin kyllä sai sellaisen maineen että kansipahvi palaa, vesipumppu kannattaa vaihtaa ajallaan (en ole lukenut että onko tuohon vasta vaihdettu) ettei kansi sen takia mene. Ei maksa paljoa.

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 22.11.2014 9:07
Kirjoittaja Jarkko_I
En usko että johtuu vesipumpusta, koska se ja jakopäähihna vaihdetta vähän yli 10 tkm sitten.

Mut eihä toi oo ku kerran vasta tapahtunu ku joutu oottelee Lahdessa ruuhkassa kun ei ole kuin yksi kaista käytössä ja pahimpaan ruuhka aikaan. Normaali kaupunkiajosaa ei ole vielä käynyt näin

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 22.11.2014 22:32
Kirjoittaja Smoppi
Laakerihan siitä vesipumpusta vain hajoaa. Ei se propelli siitä hajoa, eli tuskin pumppausteho heikkenee pumpun hajotessa mitenkään merkittävästi.

Tuskinpa tuo punaisella käyminen termostaatista on johtunut, koska lämmintä ilmaa pitäisi tulla sisälle myös termostaatin ollessa kiinni. Joko veden kierrossa on ollut ilmakupla tai sitten mittari on vähän aikaa näyttänyt omiaan. Kansipahvi on tiivis, jos paisarissa ei näy kuplia koneen käydessä.

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 22.11.2014 23:06
Kirjoittaja mush
Tuohan taitaa olla enemminkin ominaisuus, kuin vika tuo lämmityslaitteen lämpötilan lasku pidemmällä tyhjäkäynnillä, varsinkin vanhanmallisella termostaatilla (sillä mikä tulee kanteen kiinni letkulla).

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 22.11.2014 23:38
Kirjoittaja t tulppu
Seuraava vaihe on että lämpömittari rupeaa Humppaamaan kylmäkuuma ja lämmintä ei tule ajossakaan. tosin vain jos pahvi menossa.

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 23.11.2014 10:53
Kirjoittaja Jarkko_I
Tuskinpa pahvi on menossa kun mitään muita oireita ei ole ollut ja tuokin sattunut vain sen ainoan kerran ja heti tasaantui kun nosti hieman kierroksia. Öljyä ei syö, vettä ei syö ja öljyt pysyy öljyinä ja vedet vetenä.

10 vuotta vanhat nastarenkaatkin ovat olleet yllättävän hyvät. On tullu ajettua kuivalla ja märällä asfaltilla, jäisellä asfaltilla ja lumella eikä mitään ongelmaa ole ollut. Pari kertaa olen ihan kokeilemalla kokeillut lumella jarruttaa että menee renkaat lukkoon ja hyvin on pysähtynyt ja pysynyt hallussa

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 23.11.2014 11:25
Kirjoittaja t tulppu
Ukin autossa kanssa alkuperäiset talvirenkaat 2001 mallia ja en ole huomannut että olisi normaalia liukkaammat. Hyvin on pysähtynyt vielä tähän asti.. varsinkin kun ajaa tietäen että on talviaika. Varsinaisena tien tukkona ei ole tarvinnut olla.

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 23.11.2014 13:57
Kirjoittaja TsarBomba
Minun 112 sessa alla continentalit, liekkö nekin alkuperäiskamaa, ainakin uudenveroiset olivat minulle auton tullessa. Viime talvi meni hyvin mutta nyt ruvennu nastat irtoilemaan ihan reilusti oikeasta etusesta. Uloin kierros kokonaan paljaana ja seuraavassakin ehkä pari nastaa mutta sisä kaarella nastat tallessa. Huomaa jo että ei pidä mitenkään täydellisesti kun jarruttelee.

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 23.11.2014 20:28
Kirjoittaja Jarkko_I
Oon sinänsä yllättyny kuinka hyvät nuo renkaat on kun on 10 vuotta vanhat ja korealaiset Hankookit. Eiköhän noilla ainakin vielä pari talvea aja ja sen jälkeen muutama kesä

Äsken tuli napattua samarasta akku lämpöiseen ja auto poistettua liikennekäytöstä ettei turhia vakuutusmaksuja tule kun autolla en aja 1-2 kuukauteen

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Lähetetty: 23.11.2014 21:42
Kirjoittaja t tulppu
Jos tarvitset Kärsämaskin tilalle lisäpitkät maskiin . niin saat Kun ajelet Kuopion suunnalla.. Mielestäni puuttuu vain rele ja vähän johtoa. ovat käyttämättömät,Sain kaverilta sen jälkeen kun olin myynyt oman samarani pois.