Jouska kirjoitti:Moi,
Sosialismin saavutuksilla ja Samaralla lienee kovin vähän yhteistä.
Sosialismin saavutuksilla autojen kehittämisessä ylipäätänsä lienee kovin vähän yhteistä.

Kuplaa ehkä jossain mielessä voidaan pitää kansallissosialismin saavutuksena..
--------------------------------------------------------------------------------------
Tästä löytyi vähän tarkempaa statistiikkaa valmistusmääristä
http://avtosreda.ru/news-common/2013/12 ... veier.html
mark 1
2108 (v.1984-2004) 884651
2109 (v.1986-2006) 1615995
21099 (v.1990-2008) 1040475
yht. 3.541.121
mark 2
2113 (v.2004-2013) 73039
2114 (v.2001-2013) 923930*
2115 (v.1997-2012) 752957
yht. 1.749.926
kaikki 5.291.047
*2114:n kohdalta tieto oli marraskuulta 2013, eli siihen tulee varmasti vähän lisää.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ensimmäinen luonnos valmistui v.1977 ja prototyyppi joulukuussa 1978. Vuonna 1979 päätettiin nopeuttaa kehitystä hankkimalla ulkomainen kumppani ja v.1980 tehtiin sopimukset Porschen ja UTS:n (Fiatin tytäryhtiö) kanssa auton kehittämisestä korkeimpien länsistardardien mukaiseksi. Yhteistyötä Porschen insinööritoimiston kanssa on edelleenkin.
Artikkelista selviää, että Samaraan hankittiin yli 20 lisenssiä ulkomailta, mm. hammastanko-ohjaus, kytkin, etupyörien levyjarrut, MacPherson jousitus, ovien lukot, renkaat.
Gamma moottorit (VAZ-Porsche-UTS)
VAZ 2108: 1,3 L 63 hv kaasutin
VAZ 21081: 1,1 L 53 hv kaasutin
VAZ 21083 1.5 L 68 hv kaasutin
VAZ 2111: 1,5 L 77 hv ruisku
VAZ 415: 1,3 L 140 hv wankel
VAZ 11183: 1,6 L 81 hv ruisku
--------------------------------------------------------------------------
VAZ-2108 "debyytti"
http://www.youtube.com/watch?v=5qsOwSqSSl4