Sivu 2/2

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 18.10.2013 18:08
Kirjoittaja Lada-Jussi
Tuo 2005 brändäys varmaan pitää paikkaansa, venäjällä varmasti on eri alueille tarkoitettuja malleja markkinoilla ja siksi sieltä löytyy vanhempaa samaraa myös, miten joku marin osavaltio esim olisko siellä myyty latinalaisin merkein?

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 18.10.2013 23:12
Kirjoittaja samarai
Itsellä on kyllä nyt sellainen käsitys , että kaikki Ladat olisi v. 2005:n jälkeen tullut tehtaalta latinalaisilla merkeillä. Miksi se jossain Marissa olisi pitänyt kyrillisillä merkeillä olla, onhan se nykyisin myytäväkin siellä latinalaisilla "Lada Samara"? Kaikki v. 2004 ja sitä vanhemmat onkin varmaan sitten kyrillisillä. Paikallinen jälleenmyyjien markkinointi onkin sitten täysin eri juttu, mitä siinä on käytetty.

Vaikeaahan se on mitään varmaa näistä sanoa täältä Suomesta käsin, kun ei tuolla Venäjän foorumillakaan näköjään tiedä tästä "merkki-asiasta" juuri mitään. :)

e http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0% ... 0%90%D0%97
>Латиница в написании названий автомобилей
9/2004 Koko tuotanto siirtyy yhteen brändiin latinalaisin aakkosin. "VAZ"-autoille tulee yhteinen nimi "Lada", mitä aikaisemmin on käytetty vain vientimalleissa.

ZaRulem (1.11.2008) ihmettelee myös juuri tuosta markkinoinnista, että Lada Samaran jälleenmyyjät ovat käyttäneet niistä edelleen vanhaa mallimerkintää, vaikka niiden virallinen nimi on "Lada Samara".
http://www.zr.ru/content/articles/16691 ... _v_samare/

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Pari otosta Samaran alkutaipaleelta:

Designia piti varjella viimeiseen asti vakoojilta, kansanvihollinen ei nuku koskaan!

Kuva

Kuva

tässä "Bocanecra" jo lähes valmiina maailman valloitukseen

Kuva

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 20.12.2013 22:52
Kirjoittaja samarai
Viimeinen Samaran kori tuotantolinjalle. 1984-2013 kaksi sukupolvea yht. 5.247.008 kappaletta.

Kuva

http://ladamedia.ru/news/proschanie_s_s ... elnyi_znak

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 21.12.2013 20:17
Kirjoittaja paavon
samarai kirjoitti:Viimeinen Samaran kori tuotantolinjalle. 1984-2013 kaksi sukupolvea yht. 5.247.008 kappaletta.
Kun tuossa aikaisemmin laskeslit että niitä vanhemman mallisia olisi noin 3.5 miljoonaa olisi tehty, niin tämä tarkoittaisi että uudemman mallisia olisi tehty noin 1.7 miljoonaa kpl, voiko se pitää suurinpiirtein paikkaansa? Samara 2 artikkelin sisältöä ladawikissä vaan mietin...

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 21.12.2013 22:02
Kirjoittaja samarai
Kyllä se ilmeisesti jotain tuota luokkaa on. Nyt päättyneen 2114 mallin valmistusmäärästä en ole vielä tietoa löytänyt.

2113 (syyskuu 2004-heinäkuu 2013) 72359 kpl

2114 (huhtikuu 2003-joulukuu 2013) ?

2115 (Postilaitoksille huhtikuu 1997-2001/tuotantolinjalle 2000-joulukuu 2012) n. 752500 kpl.

Eli tuon 2113:n määrä on vain noin kymmenes 2115:n määrästä. Ja jos tuosta 1,7 miljoonasta vähennetään tuo 2113+2115 niin 2114:n valmistusmäärä olisi silloin luokkaa n. 920000 kpl.

Määrät olen kerännyt täältä: http://rcforum.ru/showthread.php?t=1980
tuonne tulee varmaan piakkoin tuo 2114:n tarkempi määrä, niin silloin selviää kaikki Samara 2:t.

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 22.12.2013 22:24
Kirjoittaja manni
Lattarauta kirjoitti:Varmaan harmi, ettei ole koskaan ilmeisesti tuotu Suomeen..
Eipä nuo wankel-koneet kovin pitkään omistajaansa ilahduta.

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 23.12.2013 10:27
Kirjoittaja t tulppu
Ja ralliautoilijoita.. Jos kone kisan kestää se riittää..

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 25.12.2013 1:21
Kirjoittaja samarai
Viimeinen Samara valmistui 24.12.2013

Kuva

http://www.cars.ru/articles/news/20754275/
Tuossa ilmoitetaan, että n. 70% 5,2 miljoonasta oli Samara ensimmäistä sukupolvea, sen mukaan sitä tulisi 3,64 miljoonaa ja mark 2:sta 1,56 miljoonaa valmistunutta.*

Vaz TV Inkerikon videon bongasin myös tapahtumasta
http://www.youtube.com/watch?v=cqUc5b88cbM

kuvasarja: http://www.zr.ru/article/images/604394/ ... to-gallery

------------------------------------------------------------------------------
* Tästä löytyi vähän tarkemmat luvut: mark1 - 3.54 miljoonaa ja mark2 -1,75 miljoonaa ja kokonaismääräksi tässä 5,3 miljoonaa. (hieman on epätarkkuuksia)
Joka on yli kolme kertaa vähemmän kuin "takapotku-Ladan" valmistusmäärä 17,57 miljoonaa.
http://www.autoreview.ru/news/158/134029/

----------------------------------------------------------------------------------

Uunituore Samara kansantalouden saavutusten näyttelyssä Moskovassa elokuussa 1984 autoteollisuuden osastolla.
Kuva
http://oldmos.ru/old/photo/view/20875

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 25.12.2013 9:24
Kirjoittaja t tulppu
Ei varmaankaan mene myyntiin.. Mutta olisivat voineet tehdä loppuun asti.. Peilit jäi puuttumaan..joku työntekijä ottanut omaan autoon..

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 25.12.2013 12:28
Kirjoittaja innov
Peili oli vain kuskin puolella alunperin, vientimalleissa molemmin puolin.

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 25.12.2013 16:31
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Hienoa, että tehtiin näin pitkään. Vara-osia lienee saatavilla vielä kauan. Sosialismin saavutuksilla ja Samaralla lienee kovin vähän yhteistä. Tuo pitkähuuli Samara oli tavallaan aika tyylikäs aikanaan. Muistan kun näin sellaisen ensimmäisen kerran kirkonkylällä Syyskuussa 1986.

Re: Samaran tuotanto päättyy

Lähetetty: 25.12.2013 20:18
Kirjoittaja samarai
Jouska kirjoitti:Moi,

Sosialismin saavutuksilla ja Samaralla lienee kovin vähän yhteistä.
Sosialismin saavutuksilla autojen kehittämisessä ylipäätänsä lienee kovin vähän yhteistä. :)
Kuplaa ehkä jossain mielessä voidaan pitää kansallissosialismin saavutuksena..

--------------------------------------------------------------------------------------

Tästä löytyi vähän tarkempaa statistiikkaa valmistusmääristä
http://avtosreda.ru/news-common/2013/12 ... veier.html

mark 1
2108 (v.1984-2004) 884651
2109 (v.1986-2006) 1615995
21099 (v.1990-2008) 1040475
yht. 3.541.121

mark 2
2113 (v.2004-2013) 73039
2114 (v.2001-2013) 923930*
2115 (v.1997-2012) 752957
yht. 1.749.926

kaikki 5.291.047

*2114:n kohdalta tieto oli marraskuulta 2013, eli siihen tulee varmasti vähän lisää.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ensimmäinen luonnos valmistui v.1977 ja prototyyppi joulukuussa 1978. Vuonna 1979 päätettiin nopeuttaa kehitystä hankkimalla ulkomainen kumppani ja v.1980 tehtiin sopimukset Porschen ja UTS:n (Fiatin tytäryhtiö) kanssa auton kehittämisestä korkeimpien länsistardardien mukaiseksi. Yhteistyötä Porschen insinööritoimiston kanssa on edelleenkin.

Artikkelista selviää, että Samaraan hankittiin yli 20 lisenssiä ulkomailta, mm. hammastanko-ohjaus, kytkin, etupyörien levyjarrut, MacPherson jousitus, ovien lukot, renkaat.

Gamma moottorit (VAZ-Porsche-UTS)

VAZ 2108: 1,3 L 63 hv kaasutin
VAZ 21081: 1,1 L 53 hv kaasutin
VAZ 21083 1.5 L 68 hv kaasutin
VAZ 2111: 1,5 L 77 hv ruisku
VAZ 415: 1,3 L 140 hv wankel
VAZ 11183: 1,6 L 81 hv ruisku

--------------------------------------------------------------------------
VAZ-2108 "debyytti"
http://www.youtube.com/watch?v=5qsOwSqSSl4