Sivu 2/5

Lähetetty: 19.3.2004 12:40
Kirjoittaja arpati
Mulle kävi silleen ton 1200 koneen kanssa että vissiin joku kiertokangen laakeri meni selväksi....pitää melko kilkettä yli 3000 eli ei viitti enää ajaa pitkiä matkoja :lol: No öljynpaineet hukku valon mukaan lämpösillä oljyillä jo tossa 1000 - 1200 kierroksen huiteissa koko ajan eli oli tiedossa että jotain högreemiä siinä on (tyhjäkäynti 1500)....Sellanen pieni naputus kyllä kuului jo aiemminkin pitemmän matkan jälkeen ~5000 nurkilla (4.44 perä 4v laatikko :roll: )

Paheni kyllä kerralla ko leikin hiukan eli kierrättelin sitä suotta paljon paikallaan ja pienillä vaihteilla :lol: Kyllä se 1200 konekin kiertää vaikka vakio kaasari ilman suodatinta ja 2" putki...vahinko kun en ehtinyt kokeilla isommalla kaasarilla ja kärjettömän sytkän kanssa....sytkä kun ei viä saapunu toimitusteknisistä ongelmista johtuen (unohdus :lol: )

Ny tarttis varmaan mennä vääntään tota 1500 mottia että sais sen joskus paikkaansa ja auton taas ajoon.... :roll:

Lähetetty: 19.3.2004 13:05
Kirjoittaja Lada_VFTS
Onnittelut katsastuksen johdosta. Itsellänikin alkaa olla tuo turbo projekti tehomittausta ja katsastusta vaille valmis. Sain tuon bensan saanti ongelman kuntoon modaamalla kaasaria ja isontamalla suutinta(n.3mm) alkaa olla vetoa ihan mukavasti 0.4 ahtopaineilla.

Lähetetty: 19.3.2004 18:07
Kirjoittaja Turbiini
Mullakin ilmenee taas bensan saanti vaikeuksia ilmeisesti neulaventtiili jää ahtaaksi lyhyitä repäsyjä kulkee ihan kivasti mutta sitten menee laihalle. Voi tosin olla että bensapumppu tai paineen säädin ovat vanhuuttaan lopussa pitäisi mitata bensan paineet niin tietäisi. kulutus taitaa olla 25-30/100 joten ei luulisi että suuttimet enää ahdistaa.

olishan mulla kyllä varakaasari jota vois kokeilla

Lähetetty: 19.3.2004 18:12
Kirjoittaja Turbiini
Stefa kirjoitti:Tuohon öljynpaineongelmaan. Onkos ladassa sellaista hienoutta kun öljykello? Elikkäs se systeemi joka rajoittaa öljynpainetta kierrosten noustessa. Kun sinne jousen alle laittaapi prikkoja niin öljynpaineetkin nousevat mutta ei kannata liikoja nostaa rupeaa muuten laakeriliuskat hilseilemään. Joku 7-8 lie vielä ihan turvallinen. Kannattanee myös tarkastaa öljynpainemittarin toiminta ennenkuin koneen avaa.
Rajoitin venttiili on täysin tukossa jo nyt muttei silti paineet nouse liikaa kylmänä korkeahkot kierroksilla mutta lämpöisenä ovat joutokäynnillä vain 0.5 tosin mulla on turbo kyllä aika loppuun ajettu ja se voi läpäistä öljyä vähän enemmän kuin kuuluisi.

öljynpaine

Lähetetty: 19.3.2004 18:37
Kirjoittaja Lada_VFTS
Onkos tossa öljynjäähdytintä. Omaan ladaan laitoin koko öljykieeron jäähdyttjän kautta ja paineet pysyy paremmin lämpimänä.

Lähetetty: 19.3.2004 18:41
Kirjoittaja Turbiini
Juu on öljynjäähdytin kohtuu isokin jopa. en ole uskaltanut ilman kokeilla.

Ei saa bensaa

Lähetetty: 19.3.2004 20:23
Kirjoittaja Lada_VFTS
Kokeilin tuossa taas miten lada toimii ja bensan saanti ei tahdo riittää vieläkään. Porasin suuttimen 3.5 seokset menee heti laihalle kun paineet nousee alipaineella toimii kuin ajatus. Isompaa suutinta ei kaasariin saa. Olisko ideoita millä ton sais pelaamaan. Pitäiskö tonne kohokammioon viedä turbolta paine erikseen vai riittääkö tuo oma hengitysputki mikä tulee ryyppyläpän päälle yläviistoon

turbotus

Lähetetty: 19.3.2004 20:52
Kirjoittaja 99
Mahdottomia kulutuksia saatte kyllä noilla turbotuksilla aikaan,
vastaako kulutus teholukemia kanssa? joku homma mättää
kyllä ja pahasti noilla kulutuksilla.

Lähetetty: 19.3.2004 21:44
Kirjoittaja Lada_VFTS
Saa tuon kulutuksen pienemmäksi, mutta taitaa tippua tehot samalla

Lähetetty: 19.3.2004 22:32
Kirjoittaja arpati
http://www.geocities.com/jharkola/index_fin.html

http://www.geocities.com/jharkola/1380turbo4_fin.html

Ja lainaus sieltä:


" 10.9.2001

Kaveri nimeltä Dan Ruble lähetti postia USA:sta ja vihjaisi kirjasta nimeltä Turbomania (kirj. Bob Tomlinson) jossa käsitellään volkkarien ahtamista. Siinä on myös paneuduttu paineistettuihin Dellortoihin. Kaverin jujuna on kuristukset, jotka laitetaan kaasarin "imupuolelle". Näin saadaan paine kotelossa pysymään aina korkeampana kuin kaasuttimessa ja sitä kautta myös bensanpaineet korkeana ja seokset rikkaana isoillakin paineilla ja kierroksilla. Kirjassa oli esimerkkejä suuttimista sekä (DHLA 40 että 45) joilla isot kuplan koneet oli saatu pelaamaan. Kuristuksen halkaisija oli kuta kuinkin luokkaa kurkun koko. Niinpä leikkasin painekotelon auki, irroitin imutorvet ja sorvasin niihin 34 mm holkit kuristuksiksi. Tarkoitus on kokeilla systeemiä kuristusrenkailla ja 34 kurkuilla. "

Lähetetty: 19.3.2004 23:27
Kirjoittaja Turbiini
myös ilma suuttimien pienentäminen auttaa, mulla tuntuisi olevan ongelmana ahdistava neulaventtiili myöskin 1 kurkun suutin on vähän pieni repäisee rajusti kun 2kurkku rupeaa aukeamaan.

Niin tuo kuristimien asentaminen se pitää olla sen kohdan jälkeen mistä kohokammioon menee paine, ajattelin vetää kohokammioon paineen heti turbolta ja tukkia sen alkuperäisen kanavan mikä menee painekotelolta kohokammioon, ja käyttää ahtoputkiston omaa virtausvastusta tuohon kuristamiseen.

Lähetetty: 20.3.2004 14:18
Kirjoittaja Turbiini
Nyt toimii muuten mutta neulventtiilin suurennus epäonnistui sen verran että nyt se vuotaa niin paljon että kone tukehtuu joutokäynnillä. Minkähän kaasarin venttiilin tuohon saa sopimaan. saisi olla vähintään 2.5mm reiällä varustettu (axtekis 1.80mm) Harmi kun ei tullu mitattua millä kierteellä se oli aika lähellä 10mm silmämääräisesti.

Tein myös tuon kohokammion paineistuksen ulkopuolelta joten nyt saa säädeltyä seoksia kaasaria avaamatta kuristuksia muuttamalla mutta ei tunnu olevan tarvetta kuristaa.

edit: ei muuten johtunutkaan joutokäynti häiriö vuotavasta neulaventtiilistä oli vaan joutokäynti suutin tukossa.

tässä hieman kuvaa kaasarin sisltä ja tukittavat reiät

Vähän neulaventtiiliäisommaksi.

Ja ahtopaine kohokammioon ulkopuolelta ennen tuota matalaa ahdistavaa kohtaa painekotelossa.
Lisäksi laskin hieman pensanpintaa joten kulutuskin tipahti silti ruoka piisaa vielä 1bar paineille asti, ajelen tosin vain 0.7bar paineilla.

Kaasari ongelmat loppui nyt

Lähetetty: 21.3.2004 20:45
Kirjoittaja Lada_VFTS
Rakentelin perjantai yönä imusarjaan sovitteen Weberin 40DCOE:lle ja toiminta parani kerrasta paineilla saa riittävästi bensaa. Tyhjäkäynti suuttimet pitää vaihtaa pienemmiksi, pää ja ilmasuuttimet kanssa pienemmiksi nyt pää 200 ilma 220.

Lähetetty: 11.4.2004 11:54
Kirjoittaja Turbiini
Nyt rupeaa olemaan säädöissä Kulutus on jo alle 20 vaikka vähän on tullu kumiakin sulatettua. 2kurkulla menee tosin aluksi laihalle mutta kun paineet nousee niin sitten rupeaa soppa riittämään, eli ajossa pysyy seokset hyvinä jos nopeus on alle 140 ja sen jälkeen on laihalla jos ei paina kaasua pohjaan. On vaan noi ladan ajoominaisuudet vähän heikot, ilman vastus vääntää tuulilasin pyyhkimetkin puoleen lasiin.

vähän OT

Lähetetty: 13.4.2004 17:08
Kirjoittaja pravda
Kyllä se Valtion Lada (1500 farkku -92) millä ajelin vei pensaa.En saanu kaupunki ajossa tosin viemään 23 litraa enempää sataselle,en vaikka kuinka pieksin :D Nätillä ajollakaan ei paljoa alle 20 litran menny.Tosin se tais muutenkin olla maanantai kappale, 8kk/8krt korjattavana. Viimisillä kerroilla paljastui imusarjassa vuotoa ja viiminen piste tuli kun vähän yli 20 tkm ajettuna hajos laatikko kun oli öljyt kadonnu lomasijaisen ajossa.Harvinaisen v***umainen ajettava kapine.Huoltokirjan välissä oli irtolehtinen,missä huomautettiin että auto saattaa nykiä tasakaasulla ajettaessa,no onhan se naula lattiassakin tasakaasu :lol:

Ite satsaisin muumana euron turbottamisen sietävään kaasarin ja säästäisin hermoi ja tupakkia..