Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2382
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Ammattikoulun opettaja joka on ollut Konelassa asentajana sanoi että Konelan huollossa venttiilit säädettiin takapotkuissa näin: 0.15mm leveä
liuskamitta laitettiin keinuvivun ja nokka-akselin väliin aivan normaalisti mutta sitten se säätö kiristettiin niin kireälle että se liuskamitta piti
repiä kaksinkäsin sieltä pois. Venttiilit eivät tällä metodilla ääntäneet mutta eivät myöskään palaneet!
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Koetappa joskus vääntää säätöä liuskamitta välissä, voit pyörittää säädöllä venttiilin raolleen ja silti saat mitan pois välistä...
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Samaa ihmettelin itsekin, että miten opettaja tuommoisia neuvoo. Siinä opettaja oli kuitenkin ollut oikeassa, että hiljainen siitä tuolla keinoin tulee. Eikä tarvitse pitkään ajella, kun on jo todella hiljainen. Kun ei käy ollenkaan. :)
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja lada combi »

lada.h.s kirjoitti:Ammattikoulun opettaja joka on ollut Konelassa asentajana sanoi että Konelan huollossa venttiilit säädettiin takapotkuissa näin: 0.15mm leveä
liuskamitta laitettiin keinuvivun ja nokka-akselin väliin aivan normaalisti mutta sitten se säätö kiristettiin niin kireälle että se liuskamitta piti
repiä kaksinkäsin sieltä pois. Venttiilit eivät tällä metodilla ääntäneet mutta eivät myöskään palaneet!
Kuva
Reiska

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Mistähän tuon Ladan originellin liuskamitan voisi hankkia? Pittääkö lähtiä tuolla itänaapurissa käymään vai löytyykö ihan suomestakin jostain. Yritin googlella hakea mutta ei oikein tuottanu tulosta.
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mutta et tämän foorumin myyntiosiolta katsonut?? esim. nimimerkki nacolla on noita liuskoja myynnissä.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Olen nähnyt huoltotiedotteen, jossa opetettiin asentajia säätämään venttiilejä. Oli kai ollut jotain nokkien ja keinuvipujen kiinnileikkautumisia, eli naarmuuntumisia. Siellä on joku näppärä keksinyt ominpäin miten venttiilikoneistosta saa hiljaisen. :shock:

Sitä oikeastaan ihmettelen, että miksi sen venttiilikoneiston pitäisi edes olla erityisen hiljainen. Kun siellä metalli kohtaa metallin tiuhaan tahtiin, niin pakosti siitä ääntä syntyy.

Välystä tarkastettaessa mitan pitää liikkua nihkeästi mitattavien kappaleiden välissä. Huoltotiedotteessa puhutaan 2.0-2.5 kp:n voimasta. Mulle vieras mittayksikkö. Osaisiko joku kertoa, paljonko tuossa tapauksessa on 2-2.5 kp? Tuskin sentään "kaksin käsin" voima?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kilopondi on vanha yksikkö joka on jo poistunut käytöstä. Sen voi käytännössä kääntää suoraan kiloiksi.

Tarkoittaen sitä että parin kilon voimaa vaaditaan liuskan poisvetämiseen. Se on aika paljon ja jokainen tietää että tuolloin välys alkaa olla lähellä sitä liuskan paksuutta. Metallit kun ei anna periksi. Sellainen hieman nihkeä ei lähelläkään liuskan paksuutta.

No yhtälailla, en käytä enää liuskaa Ladan venojen säätöön niin ei tarvi näitä miettiä. Just kurkkasin taas venat enkä näe syytä tarkistaa 10 tkm välein...muutoksia ei käytännössä ole kuin vasta 20 tkm välein ja silloinkin luokkaa 0,01 kiinnipäin. Muttei YHTÄÄN enempää...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2382
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

E.P. kirjoitti:Samaa ihmettelin itsekin, että miten opettaja tuommoisia neuvoo. Siinä opettaja oli kuitenkin ollut oikeassa, että hiljainen siitä tuolla keinoin tulee. Eikä tarvitse pitkään ajella, kun on jo todella hiljainen. Kun ei käy ollenkaan. :)
No tuohon en osaa kantaa ottaa. Mutta enpä ole tuolla tekniikalla venttiilejä säädellytkään.
äSSään ja Helmeen pitäisi kumpaisiinkin venttiilit säätää. Tilasin leveän liuskamitan, saapa nähdä on sillä helpompi säätää!
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jokari kirjoitti:Tarkoittaen sitä että parin kilon voimaa vaaditaan liuskan poisvetämiseen. Se on aika paljon ja jokainen tietää että tuolloin välys alkaa olla lähellä sitä liuskan paksuutta. Metallit kun ei anna periksi. Sellainen hieman nihkeä ei lähelläkään liuskan paksuutta.
Metalli ei anna periksi, eikä tässä olekaan siitä kysymys. On kysymys siitä, että jos kaksin käsin pitää repiä, on todennäköisesti jousi jo puristunut kasaan, eli venttiili on auki siinä vaiheessa kun rakotulkki on välissä. Näin ollen välys on liian pieni. Nihkeä on ollut yleensä käytäntö venttiilejä säädettäessä, ja rakotulkkia käytettäessä. Haluan toisenkin mielipiteen siitä, kuinka tiukassa on mitta jota liikutellakseen tarvitsee 2-2.5 kp:n voiman.
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Hei!

Voiman entinen yksikkö kilopundi (kp) = 9,80665 N.

Ei kai tuollainen tuntemus selviä kuin kokeilemalla.
Mittari käteen ja sitten vetämään liuska pois välistä.

Ja saahan tuohon voimaan tuntuman hankkimalla 2-2,5 kg painon ja sitten nostamaan painoa vaikkapa peukulla ja etusormella. :)
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja audiq »

Jokari kirjoitti:Metallit kun ei anna periksi. Sellainen hieman nihkeä ei lähelläkään liuskan paksuutta.
Metalli ei anna, mutta venttiilijousi antaa. Sopivan nihkeälle olen itse säätänyt ja se on tuntunut toimivalta konstilta. Toki jokaisella omat tapansa ja erilainen tuntuma näpeissään.
Jokari kirjoitti:...Just kurkkasin taas venat enkä näe syytä tarkistaa 10 tkm välein...muutoksia ei käytännössä ole kuin vasta 20 tkm välein ja silloinkin luokkaa 0,01 kiinnipäin. Muttei YHTÄÄN enempää...
Eikös sinulla ole 98:a tankissa? Se vaikuttaa omien havaintojeni perusteella säätötarpeeseen, vähentäen sitä.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

audiq kirjoitti: Eikö sinulla ole 98:a tankissa? Se vaikuttaa omien havaintojeni perusteella säätötarpeeseen, vähentäen sitä.
Joo about aina. Tietenkin ennen tuntui että säätötarvetta on lähes aina kun liuskalla välykset on väliltä kuin heiluttaisi patonkia messuhallissa - ei mene edes väliin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2039
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ostin tämmöisen kaikkien kehuman säätötyökalun. http://www.zsiguli.hu/index.php?action=cikk&id=107
Tuossa kuvassa ei muutaman millin vahvuista lattarautaa näy mutta tässä kuvassa se näkyy. Työnnetäänkö se niin pitkälle kuin menee?
Ja sitten keinuvivusta nostamalla näkyy välys? Klapin kun säätää 0,15mm niin Jokarin jossain saman aiheen ketjuista mainitsema 0,10mm liuska ei mene mutta 0,05mm menee kevyesti. Teenkö jotain väärin vai saako näin ollakkin?
Kai sitä oikein kuitenkin tulee mitattua kun liuskalla nihkeäksi säädettyjä kun mittaa niin näyttää 0,2-0,3mm välyksiä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Säädä kelloon 0.52 mm niinkuin ohjekin sanoo!! Tai max 0.60 mm, niinkin tulee parempi kuin liuskalla.

Ja jos kädessä ei ole mekaanikon fiilistä saa mittakelloon väännettyä just sellaiset lukemat kuin haluaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin