Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Ammattikoulun opettaja joka on ollut Konelassa asentajana sanoi että Konelan huollossa venttiilit säädettiin takapotkuissa näin: 0.15mm leveä
liuskamitta laitettiin keinuvivun ja nokka-akselin väliin aivan normaalisti mutta sitten se säätö kiristettiin niin kireälle että se liuskamitta piti
repiä kaksinkäsin sieltä pois. Venttiilit eivät tällä metodilla ääntäneet mutta eivät myöskään palaneet!
liuskamitta laitettiin keinuvivun ja nokka-akselin väliin aivan normaalisti mutta sitten se säätö kiristettiin niin kireälle että se liuskamitta piti
repiä kaksinkäsin sieltä pois. Venttiilit eivät tällä metodilla ääntäneet mutta eivät myöskään palaneet!
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Koetappa joskus vääntää säätöä liuskamitta välissä, voit pyörittää säädöllä venttiilin raolleen ja silti saat mitan pois välistä...
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Samaa ihmettelin itsekin, että miten opettaja tuommoisia neuvoo. Siinä opettaja oli kuitenkin ollut oikeassa, että hiljainen siitä tuolla keinoin tulee. Eikä tarvitse pitkään ajella, kun on jo todella hiljainen. Kun ei käy ollenkaan. 

- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
lada.h.s kirjoitti:Ammattikoulun opettaja joka on ollut Konelassa asentajana sanoi että Konelan huollossa venttiilit säädettiin takapotkuissa näin: 0.15mm leveä
liuskamitta laitettiin keinuvivun ja nokka-akselin väliin aivan normaalisti mutta sitten se säätö kiristettiin niin kireälle että se liuskamitta piti
repiä kaksinkäsin sieltä pois. Venttiilit eivät tällä metodilla ääntäneet mutta eivät myöskään palaneet!

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Mistähän tuon Ladan originellin liuskamitan voisi hankkia? Pittääkö lähtiä tuolla itänaapurissa käymään vai löytyykö ihan suomestakin jostain. Yritin googlella hakea mutta ei oikein tuottanu tulosta.
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Mutta et tämän foorumin myyntiosiolta katsonut?? esim. nimimerkki nacolla on noita liuskoja myynnissä.
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Olen nähnyt huoltotiedotteen, jossa opetettiin asentajia säätämään venttiilejä. Oli kai ollut jotain nokkien ja keinuvipujen kiinnileikkautumisia, eli naarmuuntumisia. Siellä on joku näppärä keksinyt ominpäin miten venttiilikoneistosta saa hiljaisen.
Sitä oikeastaan ihmettelen, että miksi sen venttiilikoneiston pitäisi edes olla erityisen hiljainen. Kun siellä metalli kohtaa metallin tiuhaan tahtiin, niin pakosti siitä ääntä syntyy.
Välystä tarkastettaessa mitan pitää liikkua nihkeästi mitattavien kappaleiden välissä. Huoltotiedotteessa puhutaan 2.0-2.5 kp:n voimasta. Mulle vieras mittayksikkö. Osaisiko joku kertoa, paljonko tuossa tapauksessa on 2-2.5 kp? Tuskin sentään "kaksin käsin" voima?

Sitä oikeastaan ihmettelen, että miksi sen venttiilikoneiston pitäisi edes olla erityisen hiljainen. Kun siellä metalli kohtaa metallin tiuhaan tahtiin, niin pakosti siitä ääntä syntyy.
Välystä tarkastettaessa mitan pitää liikkua nihkeästi mitattavien kappaleiden välissä. Huoltotiedotteessa puhutaan 2.0-2.5 kp:n voimasta. Mulle vieras mittayksikkö. Osaisiko joku kertoa, paljonko tuossa tapauksessa on 2-2.5 kp? Tuskin sentään "kaksin käsin" voima?
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Kilopondi on vanha yksikkö joka on jo poistunut käytöstä. Sen voi käytännössä kääntää suoraan kiloiksi.
Tarkoittaen sitä että parin kilon voimaa vaaditaan liuskan poisvetämiseen. Se on aika paljon ja jokainen tietää että tuolloin välys alkaa olla lähellä sitä liuskan paksuutta. Metallit kun ei anna periksi. Sellainen hieman nihkeä ei lähelläkään liuskan paksuutta.
No yhtälailla, en käytä enää liuskaa Ladan venojen säätöön niin ei tarvi näitä miettiä. Just kurkkasin taas venat enkä näe syytä tarkistaa 10 tkm välein...muutoksia ei käytännössä ole kuin vasta 20 tkm välein ja silloinkin luokkaa 0,01 kiinnipäin. Muttei YHTÄÄN enempää...
Tarkoittaen sitä että parin kilon voimaa vaaditaan liuskan poisvetämiseen. Se on aika paljon ja jokainen tietää että tuolloin välys alkaa olla lähellä sitä liuskan paksuutta. Metallit kun ei anna periksi. Sellainen hieman nihkeä ei lähelläkään liuskan paksuutta.
No yhtälailla, en käytä enää liuskaa Ladan venojen säätöön niin ei tarvi näitä miettiä. Just kurkkasin taas venat enkä näe syytä tarkistaa 10 tkm välein...muutoksia ei käytännössä ole kuin vasta 20 tkm välein ja silloinkin luokkaa 0,01 kiinnipäin. Muttei YHTÄÄN enempää...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
No tuohon en osaa kantaa ottaa. Mutta enpä ole tuolla tekniikalla venttiilejä säädellytkään.E.P. kirjoitti:Samaa ihmettelin itsekin, että miten opettaja tuommoisia neuvoo. Siinä opettaja oli kuitenkin ollut oikeassa, että hiljainen siitä tuolla keinoin tulee. Eikä tarvitse pitkään ajella, kun on jo todella hiljainen. Kun ei käy ollenkaan.
äSSään ja Helmeen pitäisi kumpaisiinkin venttiilit säätää. Tilasin leveän liuskamitan, saapa nähdä on sillä helpompi säätää!
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Metalli ei anna periksi, eikä tässä olekaan siitä kysymys. On kysymys siitä, että jos kaksin käsin pitää repiä, on todennäköisesti jousi jo puristunut kasaan, eli venttiili on auki siinä vaiheessa kun rakotulkki on välissä. Näin ollen välys on liian pieni. Nihkeä on ollut yleensä käytäntö venttiilejä säädettäessä, ja rakotulkkia käytettäessä. Haluan toisenkin mielipiteen siitä, kuinka tiukassa on mitta jota liikutellakseen tarvitsee 2-2.5 kp:n voiman.Jokari kirjoitti:Tarkoittaen sitä että parin kilon voimaa vaaditaan liuskan poisvetämiseen. Se on aika paljon ja jokainen tietää että tuolloin välys alkaa olla lähellä sitä liuskan paksuutta. Metallit kun ei anna periksi. Sellainen hieman nihkeä ei lähelläkään liuskan paksuutta.
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Hei!
Voiman entinen yksikkö kilopundi (kp) = 9,80665 N.
Ei kai tuollainen tuntemus selviä kuin kokeilemalla.
Mittari käteen ja sitten vetämään liuska pois välistä.
Ja saahan tuohon voimaan tuntuman hankkimalla 2-2,5 kg painon ja sitten nostamaan painoa vaikkapa peukulla ja etusormella.
Voiman entinen yksikkö kilopundi (kp) = 9,80665 N.
Ei kai tuollainen tuntemus selviä kuin kokeilemalla.
Mittari käteen ja sitten vetämään liuska pois välistä.
Ja saahan tuohon voimaan tuntuman hankkimalla 2-2,5 kg painon ja sitten nostamaan painoa vaikkapa peukulla ja etusormella.

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Metalli ei anna, mutta venttiilijousi antaa. Sopivan nihkeälle olen itse säätänyt ja se on tuntunut toimivalta konstilta. Toki jokaisella omat tapansa ja erilainen tuntuma näpeissään.Jokari kirjoitti:Metallit kun ei anna periksi. Sellainen hieman nihkeä ei lähelläkään liuskan paksuutta.
Eikös sinulla ole 98:a tankissa? Se vaikuttaa omien havaintojeni perusteella säätötarpeeseen, vähentäen sitä.Jokari kirjoitti:...Just kurkkasin taas venat enkä näe syytä tarkistaa 10 tkm välein...muutoksia ei käytännössä ole kuin vasta 20 tkm välein ja silloinkin luokkaa 0,01 kiinnipäin. Muttei YHTÄÄN enempää...
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Joo about aina. Tietenkin ennen tuntui että säätötarvetta on lähes aina kun liuskalla välykset on väliltä kuin heiluttaisi patonkia messuhallissa - ei mene edes väliin.audiq kirjoitti: Eikö sinulla ole 98:a tankissa? Se vaikuttaa omien havaintojeni perusteella säätötarpeeseen, vähentäen sitä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Ostin tämmöisen kaikkien kehuman säätötyökalun. http://www.zsiguli.hu/index.php?action=cikk&id=107
Tuossa kuvassa ei muutaman millin vahvuista lattarautaa näy mutta tässä kuvassa se näkyy. Työnnetäänkö se niin pitkälle kuin menee?
Ja sitten keinuvivusta nostamalla näkyy välys? Klapin kun säätää 0,15mm niin Jokarin jossain saman aiheen ketjuista mainitsema 0,10mm liuska ei mene mutta 0,05mm menee kevyesti. Teenkö jotain väärin vai saako näin ollakkin?
Kai sitä oikein kuitenkin tulee mitattua kun liuskalla nihkeäksi säädettyjä kun mittaa niin näyttää 0,2-0,3mm välyksiä.
Tuossa kuvassa ei muutaman millin vahvuista lattarautaa näy mutta tässä kuvassa se näkyy. Työnnetäänkö se niin pitkälle kuin menee?
Ja sitten keinuvivusta nostamalla näkyy välys? Klapin kun säätää 0,15mm niin Jokarin jossain saman aiheen ketjuista mainitsema 0,10mm liuska ei mene mutta 0,05mm menee kevyesti. Teenkö jotain väärin vai saako näin ollakkin?
Kai sitä oikein kuitenkin tulee mitattua kun liuskalla nihkeäksi säädettyjä kun mittaa niin näyttää 0,2-0,3mm välyksiä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Säädä kelloon 0.52 mm niinkuin ohjekin sanoo!! Tai max 0.60 mm, niinkin tulee parempi kuin liuskalla.
Ja jos kädessä ei ole mekaanikon fiilistä saa mittakelloon väännettyä just sellaiset lukemat kuin haluaa.
Ja jos kädessä ei ole mekaanikon fiilistä saa mittakelloon väännettyä just sellaiset lukemat kuin haluaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™