Lähetetty: 16.7.2004 6:20
Vaimolla on jo toinen Yaris. Ensimmäinen oli litrainen bensakone. Vuoden käytön jälkeen hän vaihtoi 1,2 dieseliin. Ei siksi, että olisi ollut tyytymätön, vaan tuon dieselin takia. Muita parannuksia uudemmassa oli mm. viisi ovea ja ilmastointi. Ensimmäisestä jäi talvikelillä mieleen vähän huono suuntavakavuus. Ajoinkin paljon mieluummin omalla Lada 111:llä. Sen sijaa tämä uusi on minusta harvinaisen miellyttävä noin pieneksi autoksi. Tuota olen joskus miettinyt, että miksi nämä kaksi yksilöä eroavat talvella etenkin lumisella tiellä toisistaan kuin yö päivästä, kun ei siinä mitään varsinaista ajonvakautusjärjestelmää ole. Onko se sitten tuo kahden oven, ilmastoinnin ja moottorin tuoma lisäpaino.
En tiedä, onko tässä sähköllä toimiva kaasupoljin, mutta minkäänlaista viivettä en kyllä ole huomannut. Kiihtyvyys on nykydieselien tapaan hyvä. Minulla on nyt ollut kolmisen kuukaut Fiat Stilo, jossa on sähköinen kaasupoljin. Se kyllä tuntui aluksi hieman "kumimaiselle" aivan kun ei aluksi tapahtuisi mitään, mutta olen jo tottunut siihen. Vähän reilumpi polkeminen heti alusta asti, niin kyllä kone vastaa pyyntöön. Ei minulla ole ollut mitään vaikeuksia tasaisen nopeuden pitämisessä. Voihan näissä olla eroja aivan kuin on kaasuttimissakin.
Ainoat moitteet Yarikselle minulta sisältää kaksi kohtaa. 1. Istuin ei tue aivan riittävästä kaasujalkaa. 2. Vaihteensiirto on todella hiukan epätarkka (kaikissa omistamissani Ladoissa on ollut tosi tarkka). Etenkin vaihtaminen vitoselta neloselle aiheuttaa hakemista.
Mutta nämähän ovat jokaisen henkilökohtaisia tuntemuksia. Vielä kolmetoista vuotta sitten vaimolle tuli autoksi Renault Clio. Vaikka se oli takuulla mukava auto, niin silti ajoin mieluummin takavetoLadallani. Se varmaankin johtui siitä, että silloin vielä ajamisen piti tuntua ajamiselta. Nyt alkaa mukavuus viedä voiton. Ja kuten sanottu, nämähän ovat makuasioita. Ehkä vähän tottumuskin.
En tiedä, onko tässä sähköllä toimiva kaasupoljin, mutta minkäänlaista viivettä en kyllä ole huomannut. Kiihtyvyys on nykydieselien tapaan hyvä. Minulla on nyt ollut kolmisen kuukaut Fiat Stilo, jossa on sähköinen kaasupoljin. Se kyllä tuntui aluksi hieman "kumimaiselle" aivan kun ei aluksi tapahtuisi mitään, mutta olen jo tottunut siihen. Vähän reilumpi polkeminen heti alusta asti, niin kyllä kone vastaa pyyntöön. Ei minulla ole ollut mitään vaikeuksia tasaisen nopeuden pitämisessä. Voihan näissä olla eroja aivan kuin on kaasuttimissakin.
Ainoat moitteet Yarikselle minulta sisältää kaksi kohtaa. 1. Istuin ei tue aivan riittävästä kaasujalkaa. 2. Vaihteensiirto on todella hiukan epätarkka (kaikissa omistamissani Ladoissa on ollut tosi tarkka). Etenkin vaihtaminen vitoselta neloselle aiheuttaa hakemista.
Mutta nämähän ovat jokaisen henkilökohtaisia tuntemuksia. Vielä kolmetoista vuotta sitten vaimolle tuli autoksi Renault Clio. Vaikka se oli takuulla mukava auto, niin silti ajoin mieluummin takavetoLadallani. Se varmaankin johtui siitä, että silloin vielä ajamisen piti tuntua ajamiselta. Nyt alkaa mukavuus viedä voiton. Ja kuten sanottu, nämähän ovat makuasioita. Ehkä vähän tottumuskin.