110 ei lämpene sisältä *Apuva*
- Lada Scandinavia
Re: 110 ei lämpene sisältä *Apuva*
Suuri kiitos kuvasta ja neuvoista.
Mää laitoin sen pellinpalan kanava 3 josta ilmaa kulkisi kanava 2:seen. niiden väliin.
Mää laitoin sen pellinpalan kanava 3 josta ilmaa kulkisi kanava 2:seen. niiden väliin.
- Lada Scandinavia
Jaska, tämän ominaisuuden olen kaikissa kolmessa 110 Ladassani huomannut.
Jos lämpösäädin on täysillä ja lämmön säätää alas, niin kyllä mulla tulee lämmintä ylös ja alas.
Mutta jos lämpösäädintä säätää yhden kylmemmäksi, niin silloin alkaa tuulilasille puhaltamaan kylmää. Jos sataa jäätävää tihkua, niin se jäätyy tuulilasiin.
Jos lämpösäädin on täysillä ja lämmön säätää alas, niin kyllä mulla tulee lämmintä ylös ja alas.
Mutta jos lämpösäädintä säätää yhden kylmemmäksi, niin silloin alkaa tuulilasille puhaltamaan kylmää. Jos sataa jäätävää tihkua, niin se jäätyy tuulilasiin.
-
Musikka
Ihan semmonen pikku juttu lämmityksen asiaan. Omasta 110 kaivoin pois sivuikkunoille menevän ilman aukoista ritilät pois, kuvassa numerolla 6. Systeemissä ilma menee minne helpoimmin pääsee. Ritilät poistettuna ilma-aukon pinta-ala 3-4 -kertaistuu ja sivulle pääsee jopa lämpimältä tuntuvaa ilmaa. Minua ei haittaa se, että aukoista näkyy kojelaudan kiinnitysmutterit. Ei ole Värtsilän tullimiehetkään ritilöitä kyselleet, siellähän on kaikkein tiukkapipoisin tarkastus rajalla.
Erittäin paljon offtopic, mutta tulipahan mieleen näistä tukkiutuneista ilmakanavista.
Joskus kivikaudella oltiin Minillä tulossa Keski-Euroopan reissulta kotiin. Minissä oli paljon paikkoja, jonne liikoja tuliaisviinoja piilottaa. Lämmityslaitteen molempiin ilmakanaviin mahtui 0,37 litran pullot. Yöllä ajaessa meinasi lasit vähän huurtua, vaikka kesä olikin.
Joskus kivikaudella oltiin Minillä tulossa Keski-Euroopan reissulta kotiin. Minissä oli paljon paikkoja, jonne liikoja tuliaisviinoja piilottaa. Lämmityslaitteen molempiin ilmakanaviin mahtui 0,37 litran pullot. Yöllä ajaessa meinasi lasit vähän huurtua, vaikka kesä olikin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Tervehdys.Pavlovits kirjoitti:Erittäin paljon offtopic, mutta tulipahan mieleen näistä tukkiutuneista ilmakanavista.
No, mutta Pavelinpoika mitenkä sitä nuin. Pääsimpähän kuittaamaan, tässä jokuaika sitten antamasi huonon esimerkin moitteet minulle ja tässä sinulle: "Tsot,tsot, ei saa olla tuhma"
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Ja kun rikos lienee vanhentunut, niin vielä: Pissipoika täynnä 80-prosenttista ruokosokerirommia. Ei olisi jäätyknyt talvellakaan.
Kyllä ne ei näy lämpeävän kalliimatkaan autot (ranskal.) -20. Lasit jäässä yli 400km. ajon jälkeenkin ja vielä hieman raappausta, että ilkeää pihaan ajaa perillä
Jää taisi sulaa jopa saan kilometrin ajon jälkeen matolla, mutta kuuma ei tullu koko matkalla. Oisi pitänyt kuitenkin lähteä Samaralla reissuun aattelin, että hupattaa ettei tarkene, mutta ei valehellu
Kuumaahan tuossa tuli keskisuulakkeista niin, kun näissäkin ,mutta kylmää muualta
ja kuski valitti koko ajan että jalat ja alapää jäätyy
En tiedä liekkö raapannu lähtiessä lasit sisältä, kun ei ne muuten sulanu päin vastoin paremminkin
Tuo Jaskan juttu voi olla ihan käypä siis muihinkin autoihin. Lyhyesti sanottuna liian paljon/isoja suulakkeita tehoon nähden tark. ainakin takajalkatila ja sivulasien suulakkeet ja nuo alumiinikennot
Jää taisi sulaa jopa saan kilometrin ajon jälkeen matolla, mutta kuuma ei tullu koko matkalla. Oisi pitänyt kuitenkin lähteä Samaralla reissuun aattelin, että hupattaa ettei tarkene, mutta ei valehellu
En tiedä liekkö raapannu lähtiessä lasit sisältä, kun ei ne muuten sulanu päin vastoin paremminkin
Tuo Jaskan juttu voi olla ihan käypä siis muihinkin autoihin. Lyhyesti sanottuna liian paljon/isoja suulakkeita tehoon nähden tark. ainakin takajalkatila ja sivulasien suulakkeet ja nuo alumiinikennot
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Tervehdys.Pavlovits kirjoitti:Ja kun rikos lienee vanhentunut, niin vielä: Pissipoika täynnä 80-prosenttista ruokosokerirommia. Ei olisi jäätyknyt talvellakaan.
Elä, elä ennää kehu kateus rupeaa kasvamaan ja se on suurempi synti, kuin se Kaanaan häihin Puusepänpojan tekemä Juhlajuoma. Joka oli ollut erinomaista. Isonkirjan mukaan sitä oli jäänyt vielä tähteeksikin, aamuolon korjausta varten. Lienekkö se ruokorommi ollut niitä juuria.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Tere!
Ei osu ihan satakymppiin, mutta kommentoin kuitenkin (1500i)..
Voihan kulkupeli olla lämmin, vaikka ikkunat olisivatkin huurussa.
Mulla on (ainakin toistaiseksi, jos nykyisillä ajoilla tulee käyttövoimavero kuitatuksi) käyttökulkimena diesel-Focus (07). Ei siinä ole tarvinnut palella ja lämpeekin kohtuullisen nopeasti (lisäpuhti Eberistä vaiko Webastosta). Ongelma on siinä, ettei sivuikkunoille saa riittävää puhallusta, jos haluaa pitää niin etu- kuin takamatkustajien jalatkin lämpimänä. Toki kahden hengen kuormalla kovallakin pakkasella etusivuikkunat pysyvät lähes kirkkaina, muttei takasivuikkunat. Neljän hengen kuormalla pakkaavat sitten etusivuikkunatkin huurtumaan turhankin paljon. Olisikohan tuotekehittelyn paikka..
70- luvulla mulla oli Kupla ja kylmä talvella kuin Fan, kunnes hommasin siihen ns. lämpöpeltin. Toi vempele ja 10cm lasivillaa suojasi moottorin ja lämmönvaihtimet ajoviimalta. Ja kyllä muuten rupesi tarkenemaan, joskaan ei ne sivuikkunat eikä takaikkuna tahtoneet pysyä auki. Ja puhallusnopeuskin oli vielä riippuvainen koneen pyörimisnopeudesta.
Mulla oli aikoinaan neljä Peugeotia peräkkäin. Eka oli bensiinikoneella, seuraavat kolme dieseleitä. Eka (bensa) lämpeni tosi nopeasti, seuraavat kaksi dieseliäkin olivat lämpimiä, joskaan eivät yhtä rivakoita lämpiämään kuin tuo bensiiniä käyttänyt. Mutta viimeinen diesel-Peugeot, HDI- koneella, oli sellainen, että heti pakkasen puolella nokka piti olla aina tukossa. Eikä sitä pentelettä silloinkaan voinut nopeasti lämpiäväksi kehua, mutta kun koneen sai lämpimäksi, niin varsin hyvin tarkeni maantiellä. Kaupunkiajossa oli sitten raittiinpaa kun kone ei pysynyt normaalilämpöisenä.
Nämä 2000> Ladojen lämppärit eivät saa mulla kovinkaan paljon kiitosta.
Joskaan.. vanhahan ei tarvitsee muuta kuin lämmintä (rommia.. oiskohan edes Ukki samaa mieltä kanssani).
Ei osu ihan satakymppiin, mutta kommentoin kuitenkin (1500i)..
Voihan kulkupeli olla lämmin, vaikka ikkunat olisivatkin huurussa.
Mulla on (ainakin toistaiseksi, jos nykyisillä ajoilla tulee käyttövoimavero kuitatuksi) käyttökulkimena diesel-Focus (07). Ei siinä ole tarvinnut palella ja lämpeekin kohtuullisen nopeasti (lisäpuhti Eberistä vaiko Webastosta). Ongelma on siinä, ettei sivuikkunoille saa riittävää puhallusta, jos haluaa pitää niin etu- kuin takamatkustajien jalatkin lämpimänä. Toki kahden hengen kuormalla kovallakin pakkasella etusivuikkunat pysyvät lähes kirkkaina, muttei takasivuikkunat. Neljän hengen kuormalla pakkaavat sitten etusivuikkunatkin huurtumaan turhankin paljon. Olisikohan tuotekehittelyn paikka..
70- luvulla mulla oli Kupla ja kylmä talvella kuin Fan, kunnes hommasin siihen ns. lämpöpeltin. Toi vempele ja 10cm lasivillaa suojasi moottorin ja lämmönvaihtimet ajoviimalta. Ja kyllä muuten rupesi tarkenemaan, joskaan ei ne sivuikkunat eikä takaikkuna tahtoneet pysyä auki. Ja puhallusnopeuskin oli vielä riippuvainen koneen pyörimisnopeudesta.
Mulla oli aikoinaan neljä Peugeotia peräkkäin. Eka oli bensiinikoneella, seuraavat kolme dieseleitä. Eka (bensa) lämpeni tosi nopeasti, seuraavat kaksi dieseliäkin olivat lämpimiä, joskaan eivät yhtä rivakoita lämpiämään kuin tuo bensiiniä käyttänyt. Mutta viimeinen diesel-Peugeot, HDI- koneella, oli sellainen, että heti pakkasen puolella nokka piti olla aina tukossa. Eikä sitä pentelettä silloinkaan voinut nopeasti lämpiäväksi kehua, mutta kun koneen sai lämpimäksi, niin varsin hyvin tarkeni maantiellä. Kaupunkiajossa oli sitten raittiinpaa kun kone ei pysynyt normaalilämpöisenä.
Nämä 2000> Ladojen lämppärit eivät saa mulla kovinkaan paljon kiitosta.
Joskaan.. vanhahan ei tarvitsee muuta kuin lämmintä (rommia.. oiskohan edes Ukki samaa mieltä kanssani).
- Lada Scandinavia
Autossa ikkunoiden huurtumiseen vaikuttaa myös se, että jos matkustajat, kuski mukaan lukien, puhuvat suuvaahdossa kokoajan, niin kertyy kosteutta, joka jäätyy ikkunoihin.
Yksin ajellessa ei jäädy.
Katsokaapa noita kaupungeissa olevia linja-autoja, jos paljon matkustajia, niin pakkasilla monasti takasivuikkunat jäässä.
Yksin ajellessa ei jäädy.
Katsokaapa noita kaupungeissa olevia linja-autoja, jos paljon matkustajia, niin pakkasilla monasti takasivuikkunat jäässä.
Lämmöllä saadaan ne lumet ja jäät sulamaan.
Ikkunat avautuu kuurista yms. ilmanvaihdolla, tai jaskan tapauksessa kosteudenpoistojauheella.
Ikkunat avautuu kuurista yms. ilmanvaihdolla, tai jaskan tapauksessa kosteudenpoistojauheella.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Kuplavolkkarin kaksi vaihtoehtoa:
Tupakkaikkunat kiinni- autossa on lämmin, mutta ikkunat huurtuvat.
Tupakkaikkunat auki- autossa on kylmä, mutta ikkunat kirkkaat.
Aika monesta Kuplasta tämä kokemus. Auto oli liian tiivis, Oveakin sai paiskata voimalla kiinni, paitsi jos raotti vähän lasia. Lisätarvikkeena myytiin sellaisia venttiileitä takatolppiin. Niillä tämä ominaisuus poistui.
Aika monesta Kuplasta tämä kokemus. Auto oli liian tiivis, Oveakin sai paiskata voimalla kiinni, paitsi jos raotti vähän lasia. Lisätarvikkeena myytiin sellaisia venttiileitä takatolppiin. Niillä tämä ominaisuus poistui.
Tervehdys.
Minulla oli 52 Kupla, eikä se ollut kylmä. Sisällä siinä ei ollut yhtään kylmempi, kuin ulkonakaan. Eihän siinä voinut ikkunat hikoilakkaan, kun ei muodostunut vesihöyryä, joka olisi kiteytynyt lasiin, Hengitysilma oli jo uloshengityksen aikana jäätynyt huulille.
Sama tilanne 2CV:ssä.
Minulla oli 52 Kupla, eikä se ollut kylmä. Sisällä siinä ei ollut yhtään kylmempi, kuin ulkonakaan. Eihän siinä voinut ikkunat hikoilakkaan, kun ei muodostunut vesihöyryä, joka olisi kiteytynyt lasiin, Hengitysilma oli jo uloshengityksen aikana jäätynyt huulille.
Sama tilanne 2CV:ssä.
Tuostakin oli puhetta sillä reissullaPavlovits kirjoitti:Kuplavolkkarin kaksi vaihtoehtoa:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- Lada Scandinavia
Alkutalvi 1981 ajoin VW 1300 kuplalla missä oli 6v virtalaitteet. Kun aamulla autoa käynnistäessa, akku sanoi vou ja vou, niin 12v akulla lisä virtaa ja hyrähti käyntiin. Ainakin vanhoissa kuplissa oli akku takapenkin alla ja siten oli helppo antaa virtaa kaapelilla 12v akusta ja toimenpiteen sai tehdä mukavasti sisätiloissa.
Tuulilasin aukipysymiseen, piti vielä aurinkolippaa alhaalla, niin se vähän auttoi. Käytännön konsteja, joita kuuli oikeilta huoltoasemilta.
Minulla ollut kaksi Fiat 600:sta.
Kuljettaja palelee ja taasen takapenkillä takamus palaa.
Olen yhden talven ajanut Fiat 600:lla ja sen jälkeen ostin Lada 1200L -77. Väri oli vaaleanvihreä. Vanhat Ladat olivat lämpimiä, sanoisin, että saunoja, näihin uusimpiin 110 Ladoihin verrattuna.
Bensankulutuksessakin on toki eroja.
Minulla ollut kaksi Fiat 600:sta.
Kuljettaja palelee ja taasen takapenkillä takamus palaa.
Olen yhden talven ajanut Fiat 600:lla ja sen jälkeen ostin Lada 1200L -77. Väri oli vaaleanvihreä. Vanhat Ladat olivat lämpimiä, sanoisin, että saunoja, näihin uusimpiin 110 Ladoihin verrattuna.
Bensankulutuksessakin on toki eroja.