Tupolev kirjoitti:Mittasin ottamalla akun miinuskaapelin irti. Laitoin sitten yleismittarin toisen johdon akun miinukseen ja toisen laturista irti ottamaani herätevirtajohtoon. Virtalukossa ei ollut virrat kytkettynä.
Ei sitä niin saa tehdä! Laita se mittari sarjaan akun miinuksen kanssa (irroita akun miinus ja kytke mittari rungon ja miinusjohdon väliin).
1. Ota sulakkeet yksi kerrallaan ja katso mittaustulos. Mikäli kulutus ei vähene niin siirry laturiin.
2. Ota se herätevirtajohto irti ja katso mittaustulos. Mikäli kulutus ei vähene niin ota se latausjohtokin irti. Mikäli kulutus ei tällöinkään vähene niin siirrty starttiin jne...
Ihminen menee shokkiin, kun auto on lähtenyt 8 vuoden aikana kuin palmun alta, ja sitten yhtenä päivänä ei lähde käyntiin. Mittasin shokissa miten sattuu, mutta yön aikana pasahti päähäni, että mitä jos otan laturin B ja D liittimien johdot pois, ja mittaan sitten mikä on vuotovirta. Kun olin ottanut molemmat johdot pois, sain vuotovirraksi 15 mA ampeerimittarillani. Tämä arvo kuulostaa normaalilta.
Sdelano v SSSR, ff8728, mam ja rotsi4 arviot diodiviasta tuntuvat näillä näkymillä todennäköisiltä. Ei kai auta, kun lähteä varaosakauppaan ostamaan uusi laturi 124 euron hintaan. Nyyh, vain 8 vuotta ja 107’000 km kesti.
Ajattelin vielä kerran tarkistaa laturin B ja D-liittimien vuotovirrat, ennen kuin ostan uuden laturin. Tarkistuksessa sain erilaisia ampeerilukemia: 15mA – 700mA. B-liittimessä on kolme johtoa: yksi johto on yksinään abiko-liittimessä, ja kaksi johtoa on laitettu yhteen toiseen abiko-liittimeen. Kun laitoin nämä kaksi abiko-liitintä yhteen, niin ampeerit seilasivat, ja ovien sähkölukot napsuivat. Tämä sai minut epävarmaksi, enkä usko nyt ollenkaan laturin diodivikaan. En näillä näkymillä ota laturia pois, enkä vaihda sitä. Joku viisaampi saisi tutkia Ladani vuotovirtoja.
Jos ne mainitsemasi kolme generaattorin B-liittimen johdinta ovat kunnolla toisissaan (siis kiristettynä ruuvin ja mutterin avulla, liitospaketti eristettynä), pitäisi vuotovirran olla vakio.
Akku nimittäin syöttää (käynnistintä lukuunottamatta) koko sähköjärjestelmää kyseisen liitoksen kautta, joten vuotovirran mittaus on hyvin epävarmaa, jos liitos on vain "näpeissä".
Varmemmaksi vakuudeksi voit myös mitata D-liittimen "vuotovirran" suunnan, jos se on generaattorista poispäin, on vaikea kuvitella muuta kuin plusdiodivikaa.
Diodivika ei muuten ole 11X:n kaikkein harvinaisin juttu.
Sdelano v SSSR: tarvitsen kytkentäkaavion laturin diodivian selvittämiseksi. Onko B ja D johtojen oltava laturissa kiinni, ja miten laitan ampeerimittarin väliin?
Kaikki liitokset kiinni, paitsi akun miinusjohdin irti akusta. Kaikki mahdolliset kuluttajat (valot, radiot, virtalukot yms.) kiinni. Muista myös sisä- ja tavaratilan valot.
Kytke jännitemittari akun miinusnavan ja maajohtimen väliin.
Mittaustuloksen pitäisi olla selvästi alle 12 volttia.
2. mittaus
Kuten 1. mittaus, mutta virtamittari. Tuloksen pitäisi olla enintään 11 mA.
HUOM! Jos ensimmäisen mittauksen tulos oli lähellä akun jännitettä, varaudu siihen, että 2. mittauksen tulos on suuri. Kokeile ensin esimerkiksi kolmen ampeerin sulakkeella, kannattaako virtamittausta lainkaan tehdä.
***
Jos ensimmäisen mittauksen jännite on selvästi alle 12 volttia ja toisen mittauksen virta riittävän pieni, on kaikki kunnossa.
Jos ei, tee:
3. ja 4. mittaus
Irrota generaattorin B-liittimen kolme johdinta generaattorista ja liitä ne kunnolla ruuvilla ja mutterilla toisiinsa. Eristä liitos, ettei se vain ota maahan.
Irrota generaattorin D-johdin (se ohut). Pidä huolta, ettei sekään ota maahan.
Mittaa jännite ja virta akun miinusnavan ja maajohtimen väliltä kuten mittauksessa 1. ja 2.
Jos nyt mittaustulos on selvästi parempi kuin aiemmin, on vika generaattorissa, ainakin yhdessä plusdiodissa.
Jos mittaustulos on sama kuin aiemmin, on vika muualla kuin generaattorissa.
Muista, että kipinät akun lähistöllä voivat aiheuttaa akkuräjähdyksen. Ken on sellaisen kerran kokenut, ei unohda asiaa.
Lada 111 STW:n (vm 2000) sähkömittaustulokset:
akun voltti 12.63 V
1. mittaus 12.53 V
2. mittaus 170 mA
3. mittaus 12.56 V
4. mittaus 120 mA
Otin hansikaslokeron ja takakontin valot pois. Autossani on kauko-ohjattava keskuslukitusjärjestelmä. Otin siitäkin sulakkeet irti, mutta ampeerien kulutus ei pienentynyt. Kauko-ohjattavaa keskuslukitusjärjestelmää ohjaa kuljettajan ovi, jonka avaus saa virrankulutuksen nousemaan 170 mA:sta 340 mA.
Kykyni selvittää mihin kaikkeen virtaa menee, eivät riitä!