Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Joo, niin minä päättelin. Tiedätkö onko se kuvassa oikein päin? Kyllä se minun räpellys varmaan kannattaa vetää auki ja tehdä uudestaan. Ei se voi muuta kuin vuotaa sellaisena aukotuksena jona minä sen tein. Täytyy käydä printtaamassa tuo jossakin.

Onhan tuolla pitkät paminat tiivisteliimasta. Täytyypä tutkia. Naapurin MersuMies sanoi nykyään käyttävänsä pelkkää tiivisteliimaa. Kenties se on siirryttävä siihen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tiiviste on kuvassa nimenomaan oikeinpäin, eli kuvapuoli tulee lohkosta ulospäin, nuo tiivisteeseen painautuneet jäljet ovat siis pumpun kotelon tekemät.
Skannaamalla tiivisteen toisinpäin siitä olisi nähtävillä lohkossa olevan aukon muoto.
Lohkossa oleva aukko on sivuiltaan ja yläreunastaan aika lailla tuon neliömuotoisen reiän muotoinen muuten, mutta alareuna on V:n muotoinen eli aukko kiertää alakautta tuon noin 12mm pyöreän reiän, joka on siis auki siihen pumpun kotelon alumiinivalussa olevaan pienempään "kammioon" johon on reikä pumpun pesästä.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tarkasti katsottuna tuolla ylhäällähän on ja jotkin rajat. Etten vaan tehnyt sinnekkin aukkoa. Siellähän näyttäisi olevan myös kammionpoikanen.
Siitä yläpuolisesta onkalosta ei ole pumpun vesipesään mitään aukkoa, siksi se lie alkuperäisellä tiivisteellä kokonaan suljettu. Tosin sinne tulee läpi yksi pumppua kotelossa kiinni pitävä pinnapultti.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Kumpaan osaan sinulta jäi tuo tiiviste kiinni. Lohkoon vai pesäpuoleen?
Lohkoon. Kotelo irtosi siististi kopauttamalla. Siirsin pumpun koteloineen toiseen lohkoon, johon tiiviste jäi myös niinikään ehjänä. Sain kiinnitettyä pumpun siihen sellaisenaan ilman mitään liimoja ja se on näihin päiviin pysynyt tiiviinä.

Oletko muuten kysynyt mistään varaosaliikkeestä, onko tuota tiivistettä saatavana irrallaan tai sisältyykö se mihinkään tiivistesarjaan?

Voisin tietysti vielä piirtää tuon tiivisteen paperille ja töhertää siihen sen mitat mittasuhteiden hahmottamiseksi joten siitä voisi tulostaa sapluunan. :idea:
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja lada combi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Joo, niin minä päättelin. Tiedätkö onko se kuvassa oikein päin? Kyllä se minun räpellys varmaan kannattaa vetää auki ja tehdä uudestaan. Ei se voi muuta kuin vuotaa sellaisena aukotuksena jona minä sen tein. Täytyy käydä printtaamassa tuo jossakin.

Onhan tuolla pitkät paminat tiivisteliimasta. Täytyypä tutkia. Naapurin MersuMies sanoi nykyään käyttävänsä pelkkää tiivisteliimaa. Kenties se on siirryttävä siihen.
Joo, kyllä tuo tiiviste näyttäis olevan oikein päin. Tiivisteet on helppo tehdä (voi olla, että tiedätkin tämän konstin :? ) siten (esimerkiksi tuo), että kastelee paperin, mutta ei liikaa (ei halkea silloin, jos on paperi päässyt koppuraksi) ja pallopäävasaraa apuna käyttäen naputtelee ensiksi yhden reijän (naputtelee reiän reunoja pitkin--->pala irtoaa ja tulee siisti reikä), sen jälkeen laittaa siihen ruuvin, että tiivistepaperi pysyy jotenkin aloillaan ja sitten naputtelee muut reijät/aukot vastaavastin kehää pitkin, näin tulee siisti tiiviste ja kaikki reijät yms. oikeisiin kohtiin 8) ...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hyvä vinkki. Kiitos. Kävin tuossa muun asian yhteydessä Osaset liikkeessä. Kysyn tiivistesarjaa ihan mielenkiinnosta. Setä kävi yhden kaivamassa. Siitä puuttui venakopanpaperi. Hinta 12e. Mitäs sanotte hinnasta?

Kyllä minun on se pumppujuttu tehtävä uusiksi. Lämppärinpaluulaippaankin on varmaan liimaa lykättävä vähän. Kokeilen liimaa siihen pumpunpesän ja lohkon väliin. Tuleepahan opeteltua.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 27.7.2007 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Itse vedin Loctiten tiivisteliimaa Sepeen vesipumppuun, kun ei sillä hetkellä tiivistettä saanut ja hyvin on pitänyt sekä vesikiertänyt.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Lämppärinpaluulaippaankin on varmaan liimaa lykättävä vähän.
Siihen pikkulaippaan passaa muuten lämppärin kraanan laippojen tiivisteet, jos sellaisia mistään saa. Lämppärin kennon kupeessa on sitä paitsi paksummat kumiset tiivisteet joita voi käyttää tässä kohtaa jos ei tahdo liimata.
Edellyttää tietysti että on varaosina romua josta voi purkaa tuon tähden lämppärin :idea: Helpommalla tietty pääsee kun hakee sen liimatuubin. :roll:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No nyt on sitten lelut lehtaa lukuunottamatta kiinni. Ei pöllömpää. Muutakin pientä värkkäsin samalla.

Syyläri ylävesiletkun liitos siis juotettiin. Ensin hapotus suolahapolla (38%). Pensselillä vaan happoa irronneeseen liitokseen ja hyvin punasteli messinki. Koritinaa pillillä sulattaen saumaan ja vähän ympärillekin. Minä vaan seurasin vierestä kun naapuri hoiti homman. Ei se ihan noin vaan tarttunut hapotuksesta huolimatta. Pitävä siitä tuli.

Naapuri vinkkasi maalaamaan messinkirungon uuninluukkumaalilla. Käytin Ferrex Heat 500 mustalla. Samalla maalautui venakoppa ja ilmanputsarin kansi. Tulipa vähän ryhtiä ilmeeseen. Lämmönkesto on taattu.

Öljypuolen huohotinletku oli seula ilmanputsarin päästä. Raadosta uusi tilalle. Opin vihdoin käyttämään Neukkuklemmareita. Ihan hyvin pelaavat. Sitten älysin miten ilmanputsarin ilmanottoa voidaan säättää siis talvi ja kesäasentoja rassata, vaikka tuossa onkin automatiikka. Kiertämällä termostaattiasetinta voidaan läpän asentovaihtelua säätää. Oletteko säätäneet moista? Mites se homma kuuluu mennä?

Ja sitten nesteitä koneeseen. Lehtaa en laittanut. Kone käyntiin ja liruttelua lämppäriauki. Väärintehdyt omatekoiset tiivisteet näyttivät pitävän... paitsi lämppärinpaluulaippa. Taisin unohtaa kiristää tarpeeksi. Tiputteli kun kone pyöri, muttei seisotuksessa. Täytynee huomenna tarkastaa kireys.

Pakosarjaan tulevan ilmanottoletkun kiinnikeen otin raadosta. TIINEen oma oli jo aikaa sitten hapettuntu irti. Muut kuin 2107 koneet näyttäisivät ottavan kuuman imuilman pakosarjan takaosasta. 2107 ottaa sen 1 ja 2 pytyn ulostulosta. Axtec raadossani oli siis täysin erilainen kiinnike kuumailmaletkulle. Yritin virittää sen tuohon 2107 koneeseen samalle paikalle kuin muissa. Ei onnistuntu vaikka muokkasin kiinnikettä miten. Se jokin imusarjan tunnistinanturihässäkä esti kiinnityksen. Värkkäsin sen sinne missä se 2107 kuuluu ollakin ja hyvin pelaa. Ainoastaan...

Nyt kun täytyy hyökätä lämppärinpaluulaipan kimppuun se viritys on tietenkin purettava siitä tieltä. No harrastettahan tämä vain on, vaikka tehdäänkin talviautoa itselle.

Ja sitten. Muka ääntämätön pumppu. SE oli juuttunut kun otin sen raadosta. Liotin sen kuten kerroin. Pöyhöinhän säästää. No se ei ääntänyt kuiviltaan. Mutta entäs sitten. Johan alko mökä kun laitoin järjestelmän paikalleen. Siinä se taas nähdään meikäläisen meininki. Ei se nyt kiukkua kuten se edellinen, mutta rollottaa jonkin verran. Eli palattiin lähtöruutuun.

Mutta! Kokemuksena taas hieno. Osasinpahan värkätä. Ja kiitos taas avustanne.

Voihan tosiaan olla, että tiivisteet menevät uusiksi vielä. Siinä sitten puretaan ja kasataan, muttei muuten kai mitään opi. Ompahan ainakin tuo tiivistesarja mistä mallata. Kyllä minä taidan pitäytyä noissa papereissa liimojen sijaan. Toistaiseksi.

Miten on, alkavatko mahdolliset alussa tihkuvat tiivisteet pitää "turvottuaan" paremmin? Tietääkö alun tihkutus varmaa tuhoa? Ne vaan askarruttavat ne pesän ja lohkon välisen tiivisteen sähläykset. Toivottavasti sieltä ei irtoa mitään repaletta joka tukkii vaikka lämppärin. Saapas näkemään. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Jäähdytysjärjestelmän uusiminen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja lopulta on alkanut syyläri pitää. Paisunnan ja syylärin putkiliitos oli irti syylärin päästä. Jotain pikkutippoja vielä tulee jostain, mutta näillä mennään. Vesipumppu kestäköön seuraavat 10 000km! :shock: 8) :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin