Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jusu kirjoitti:
Ovatkohan ne nyt vahingossa käsittäneet niin että haluat kaikki kulmat säädättää, se kun lie Ladassa vähän isompi savotta, kun pitää alatukivartta irrottaa?
Ei tartte mitään tukivarsia irroittaa, vaan casterin ja camberin säätämiseksi alatukivarren kiinnitysmutterit löysätään ja pulttien alle tungetaan haluttu määrä U-muotoisia säätölevyjä. Nuo pitäisi kuulua jokaisen hyvinvarustetun korjaamon perustarpeisiin. Lada ei ole todellakaan ainut auto, jossa tuon tyyppinen säätö.
Niissä puljuissa, joissa ei ole tietokonepohjasia mittauslaitteita, pitäisi löytyä ainakin AutoData josta otetaan arvot.
Harmittavan usein puhutaan aurauskulmista kaikkien kulmien säätöinä. Sitähän se ei ole...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Niin no jos ei irti asti niin löysätä kumminkin ja jos ne on parikymmentä vuotta olleet kiinni, niin voivat olla lujassa. Jospas ne sitä pelkää?
Itse en ole sen enempiä koskaan välittänyt noita kulmia mittuuttaa saati käydä säätämään, kun en noiden romujeni ajo-omituisuuksista ole niin kranttu.
Aurauksen vain säädin jo vuosia sitten noin nollille ja sitä kai se on vieläkin.
Ne raidetankojen säätöholkithan eivät ole ongelma, kiristyspantojen pultithan voi katkoa ja vaihtaa, itse holkit taas voi löysätä lyömällä taltan siihen halkioon, kumma jos tuota joku pitää vaikeana.
mä muuten aikanaan yhden samaran vein suoraa deltaan säädettäväksi, oliko se jotain 70 euroa, tekivät sen siellä kiltisti, en pidä hintaa pahana, säädön jälkeen loppui renkaiden epätasainen kuluminen.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
[/quote]
AD:n hinta 60-80e, Delta-auto 87e, Autoasi (tms) 53e.... Tässä siis tämän hetken hinta haarukkaa. Tätä se teettää, ku asuu pääkaupunkiseudun lähellä.[/quote]
No, enpä tiedä tuosta asumisesta "pääkaupunkiseudun lähellä". Mitä se nyt sitten tarkoittaakaan. Itse olen koko elämäni asunut Helsingissä ja kyllä täällä saa pyöränkulmien säädön hintaan 50 €. Olen käyttänyt kahta eri paikkaa, Ruskeasuon Teboilia ja Malmin Biliaa. Molemmissa sama hinta. Autona ei tosin ollut Lada vaan Volvo 240. En tiedä onko sillä sitten jotain merkitystä. Nykyinen Ladakin pitäisi viedä kulmien säädölle. Näillä näkymin vien sen Ruskeasuon TB:lle. Sittenpähän näen hinnan. Ja tuosta AD:stä vielä, omasta mielestäni sinne ei pidä viedä mitään autoa. Kokemusta on ainakin Oulunkylän AD:stä. Käyttävät täysin ala-arvoisia osia ja veloittavat töistä, joita ei ole edes tehty.
Näiden kulmien säätöön voin kyllä sanoa, että multa on kyllä usko mennyt eräisiin paikkoihin täällä Kymenlaaksossa. Ei mahdu minun järkeen, että ihmiset jotka työskentelevät kulmien säädön kanssa päivittäin, eivät ymmärrä kulmien vaikutusta ajo-ominaisuuksiin. Varsinkin juuri casteria vähätellään kaikkein eniten. Ainoa mikä näiltä apinoilta onnistuu kunnolla, on aurauksen säätö. Kaikki muu tuntuu olevan ihan yhtä tyhjän kanssa eikä vaikuta millään tavoin ajo-ominaisuuksiin.
Itse jouduin vääntelemään casterin kohdalleen tosta ruiskusta ihan silmämääräisesti yhden suuntausraportin ja maalaisjärjen kanssa. Kyllä siinä aikaa ottikin, mut tulos on erittäin hyvä. Auraushan siinä toki muuttuu sekä camberi kääntyy hieman negatiiviseen suuntaan, mutta eipä paljoa kiinnosta kun ajettavuus tuntuu olevan kohdillaan vihdoin ja viimein. Pielessä olevalla casterillahan ei ollut mitään merkitystä ajettavuuteen...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Jokari kirjoitti:Ei mahdu minun järkeen, että ihmiset jotka työskentelevät kulmien säädön kanssa päivittäin, eivät ymmärrä kulmien vaikutusta ajo-ominaisuuksiin. Varsinkin juuri casteria vähätellään kaikkein eniten. Ainoa mikä näiltä apinoilta onnistuu kunnolla, on aurauksen säätö.
Mulla on kans samanlaisia kokemuksia. Tolla mainitsemallani 50 €:lla saa nimenomaan aurauskulmien säädön. Ei siinä paljon castereita katella.