Sivu 2/2
Lähetetty: 21.11.2006 17:33
Kirjoittaja Jaska HKI
Lämmityslaitteen puhallin ei toimi ja läsi jäätyy,huurtuu:
Irroitetaan takaselkänoja,joka laitetaan peräkonttiin poikittain siten että peräluukku jää raolleen.Luukku sidotaan narulla.
Lähetetty: 21.11.2006 18:25
Kirjoittaja AI
Takaveto-Ladassa kannattaa varmaan ottaa sitten se pahvikin sieltä selkänojan takaa pois että läpivirtaus toimii...
Lähetetty: 21.11.2006 19:07
Kirjoittaja köhmä
Tästähän saa uuden päivityksen Ladan huoltokirjaan tulostamalla tuon Jaskan listan!! Pistää vaikka sitten lisäliitteinä loppuun. Mahtavaa!!
Lähetetty: 21.11.2006 20:05
Kirjoittaja Jaska HKI
Sytytystulppien tarkistus moottorin käydessä:
Paljasta tulpanjohdon hatun alta sytytyskaapeli siten että että voit maattaa sytytysjännitteen moottorin runkoon.Jokaisen sytytystulpan kohdalla moottorin tyhjäkäynnin pitäisi hidastua ts. moottori käy kolmella pytyllä.Jos näin ei jonkun pytyn kanssa tapahdu niin ko. tulppa,sytytysjohdin tai jakajankansi on viallinen.Työkaluksi käy esim. vanha moottorisahan viila tai pitkä ruuvimeisseli.Kahvan pitää olla eristävä.
Lähetetty: 21.11.2006 20:10
Kirjoittaja Jaska HKI
Startti pyörittää heikosti:
Akussa huono varaus>kipinäkoe
Akun kengät löysällä tai hapettuneet>puhdista
Hiilet voivat olla kuluneet.Työnnä paperitollo hiilien pidikkeiden alle niin pintajännitys kollektorissa kasvaa ja ankkuri saa kunnon kontaktin.Väliaikaiskorjaus..hiilet uusittava.
Lähetetty: 21.11.2006 20:16
Kirjoittaja Jaska HKI
Katkojan kärjet sinistyneet tai palaneet:
Kondensaattori irti tai palanut,valokaari polttaa katkojankärjet.Käynti huonoa.
Lähetetty: 21.11.2006 20:20
Kirjoittaja Jaska HKI
Suuri polttoaineen kulutus:
Ilmanpuhdistin tukossa,jäässä
Pakoputki tukossa tai karstottunut.Koputtele pakoputkea puukalikalla jotta karstat irtoaisi.Sen jälkeen reipasta ajoa muutama kymmenen kilometriä moottoritiellä.Jos kulku ei parane..pöntön vaihto.
Lähetetty: 21.11.2006 20:25
Kirjoittaja Jaska HKI
Talvella auto käynnistyy hyvin,käy hetken ja sammuu.Ei saa käyntiin.
Peruutettu lumikinokseen ja pakoputkeen joutunut lumi on sulanut jääksi.Avaus pikällä tikulla sohimalla.Tässä voi mennä vanhakin halpaan.
Lähetetty: 21.11.2006 22:30
Kirjoittaja Amatööri
Eikös näitä wanhoja niksejä voisi laittaa pravdaan? Sais melko hyvän jutun.. (kai..?)
Lähetetty: 22.11.2006 6:17
Kirjoittaja Lada Scandinavia
On talvi, lunta maassa ja pakkasta -30 - -40. Jonkun syyn takia on auto jätettävä tienposkeen tai johonkin muualle ja tiedät että tulet takaisin vuorokauden kuluttua.
Ympärillä kymmeniä kilometrejä erämaata. Miten käynnistää auto, kun se jäykistyy pakkasessa vuorokauden ajan, akun tehon pudotessa murto-osaan nimellisarvoistaan?
Akku irroitetaan ja haudataan paksuimpaan lumikinokseen, ei kuitenkaan aivan maanpintaan. Akun päälle laitetaan kumimatto tai vastaavaa, ettei ajon aikana mahdollisesti lämminnyt akku sulata lunta kannelleen ja aiheuta purkausta.
Vuorokauden kuluttua esiin kaivettu akku pyörittää sitkeästi moottoria.
Lumi on varsin hyvä lämmöneriste, kinoksessa on vain muutama pakkasaste. Näin toimitaan Siperian talvessa.
Lähetetty: 22.11.2006 8:49
Kirjoittaja Lada-Jussi
Jaska HKI kirjoitti:Lämmityslaitteen puhallin ei toimi ja läsi jäätyy,huurtuu:
Irroitetaan takaselkänoja,joka laitetaan peräkonttiin poikittain siten että peräluukku jää raolleen.Luukku sidotaan narulla.
tää meni vähän ohi mun tajunnan? pitäiskö nää jutut oikeestaan olla köyhissä patenteissa?
jos tällä haetaan ilmanvaihtoa niin eikö helpointa ole vain avata takaoven ikkuna, mikäli sellainen on mahdollista, takaluukusta pukkaa helposti pakokaasutkin ohjaamoon.
Lähetetty: 22.11.2006 11:21
Kirjoittaja Samara87/88
hmm.. samaralla 60km takaluukku vähä raollaan ajaneena tiedän että pakokaasusaaste joka tuppaa sisään on melko infernaalista, itellä ei pahasti noussu päähä mutta kauniimmalla osapuolella aiheutti kyllä päänsäryn...
ei mitää kyl itelläki oli aika kevyt olo, ei kyl uskaltanu sanoa
kerhoon ikävä kyllä kuulumattomana voin sanoa että vinkit kuuluvat tasan tarkkaan tähän, mistä ne voi kätevästi lukea, ja soveltaa, oletan sen olevan niiden kirjoittamisen suurin päämäärä
kyllä köyhät vinkit joskus voi tulla tarpeeseen...
Lähetetty: 22.11.2006 13:24
Kirjoittaja foma
Lada Scandinavia kirjoitti:On talvi, lunta maassa ja pakkasta -30 - -40. Jonkun syyn takia on auto jätettävä tienposkeen tai johonkin muualle ja tiedät että tulet takaisin vuorokauden kuluttua.
Ympärillä kymmeniä kilometrejä erämaata. Miten käynnistää auto, kun se jäykistyy pakkasessa vuorokauden ajan, akun tehon pudotessa murto-osaan nimellisarvoistaan?
Akku irroitetaan ja haudataan paksuimpaan lumikinokseen, ei kuitenkaan aivan maanpintaan. Akun päälle laitetaan kumimatto tai vastaavaa, ettei ajon aikana mahdollisesti lämminnyt akku sulata lunta kannelleen ja aiheuta purkausta.
Vuorokauden kuluttua esiin kaivettu akku pyörittää sitkeästi moottoria.
Lumi on varsin hyvä lämmöneriste, kinoksessa on vain muutama pakkasaste. Näin toimitaan Siperian talvessa.
Ja ettei öljy mene jäykäksi laitetaan desi bensaa öljyjen sekaan.
Lähetetty: 22.11.2006 21:26
Kirjoittaja samarai
Tällainen "venäläinen" kylmäkäynnistysniksi muistu mieleen aivan 90-luvun alusta, jolloin olin ensimmäisiä kertoja Tartossa ja oli kovat pakkaset:
Ihmettelin 5. kerroksen ikkunasta kun pihaan ajoi joka ilta tällainen
ZIL-MMZ 4502, jonka kuski aina samalla - meni konepellin alle ja laski jäähdytysnesteet (vedet) maahan. Olin aluksi siinä uskossa, että joko "ploki on halki tms." tai täällähän ei saa varmaan mistään "tosoolia" ("pula-aika NL")- jota käytettiin jäähdytysnesteenä ja vedet on siksi pakko laskea aina pihalle kun auto jää seisomaan. Sitten eräänä aamuna huomasin, että kuski kaatoi kannuilla kuumaa vettä Zilin syyläriin - ja hokasin vasta, että sehän tolla tavalla lämmittää ton kuin olisi ollut lohkossa.
