Sivu 2/2

Lähetetty: 3.12.2006 20:28
Kirjoittaja Mara
Nyt on sitten aika ottaa stressiä nappiksen latauksesta, just kun pääsin juhlimasta, et sähkö riittää kelillä kun kelillä! :(
Eilen otin sen taas ajoon huomista miittiä varten, ajoin 10 kilsaa pajalle, säädin pyöränkulmat ja kas; akku tyhjä! Latausvalo ei kertonu mitään.
Napajännite oli 9.6V, hetken ihmettelyn jälkeen noussu tasan 12V:iin.
-No, veivillä käyntiin :D ja ei lataa, nyt latausvalokin tajus syttyä.
Onneks oli just rempattu laturi kyydissä, hiilet ja laakerit uusittu, myös diodit mitattu ja kaikki johti vain toisinpäin, siis varmaankin ehjiä.
Vaihoin sitte laturin samalla kun akku oli latauksessa.
Avaimesta käyntiin ja paanalle.
Tuntu toimivan hyvin, merkkivalokin sammu, mutta tänään teki ihan saman jutun uudella laturillakin! :evil:
Selvä, säädin sökö. Upouusi venäläinen elektroninen tuontisäädin kiinni, eikä apua. Merkkivalo kuitenkin sammuu, mut vasta kun polkasee kierroksia. Ilman kuormaa tyhjäkäynnillä lataa heikosti, kierroksilla paranee vähän, mutta jännite nousee tosi hitaasti, eikä nouse kun max 13v.
Kuormalla tyhjäkäynnillä jännite hiljakseen putoaa, eli ei lataa.
Johdot, sulakkeet ja liitokset, ym. haun tulokset on läpikäyty. Voisko akku kuitenkin olla sökö, ihmetyttää vaan, ettei jännite nouse kierroksillakaan.

Lähetetty: 3.12.2006 20:43
Kirjoittaja Jokari
No tossa ei kyllä jää oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin akku. Siis jos kerran laturi on brand new, johdot, sulakkeet ja säädinkin kunnossa...

Lada kun keksii sähkövikaa niin ei sitä heti löydäkkään. Onneksi nappiksessa on veivi :D

Lähetetty: 3.12.2006 21:17
Kirjoittaja stt1
Voisi hyvinkin olla rikkinäinen akku kun kerran jo kaikkea muuta on laitettu. Rikkinäisellä akulla ajosta on vielä se huono puoli, että se voi rikkoa laturin.

- Saku

Lähetetty: 4.12.2006 15:34
Kirjoittaja Mara
Noniin! Vaihoin sitte eilen vielä akunkin ja vaikuttais, että lataus tokeni ainakin jonkun verran.

Ja toisaalta löyty kyllä tosi yllättävä syy akun tyhjenemiseen:
Takalasin lämmitin oli kokoajan päällä, virta-avaimen ja katkaisijan asennosta riippumatta! :shock:
On toi rele varmaan jumahtanu päälle, vaikka naksahtaakin kun katkasijasta painaa.
Eli siinä vois olla muillekin tarkastamisen arvonen kohde, jos akku purkautuu tai ei lataa kunnolla.
Onneks itellä päävirtakytkin, ni ei koko yötä kärynny. :)

Lähetetty: 4.12.2006 17:09
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Strastuite, (kohtalo)toverit!

Jännitteenvaihtelu voi olla myös merkki tasasuuntaajan diodiviasta, jolloin diodi välillä toimii ja välillä on oikosulussa.

Tällöin jännite putoaa normaalitasosta alaspäin (valot himmenevät).

Itse olen joskus kokenut Samarassa jännitesäädinvian, jolloin säädin välillä "unohti" rajoittaa roottorivirtaa. Tällöin jännite kohosi ylös aina noin 18 volttiin asti.

menestystä

SvS

Lähetetty: 7.12.2006 15:08
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Eräs Venäläinen autosähköasentaja tutki mun pihalla nappiksen tätä valojen vilkkumis ilmiötä.
Pakosarjaa vastapäätä on sellanen pieni rele jossa kärjet naksuu, on avattivissa ja sitä kun asentaja räpläsi, niin vilkkuminen loppui välillä.
Asentaja kyllä tarkisti jännitteensäätäjän mutta siinä ei ollut vikaa. Asentaja päätyi lopulta laturi vikaan. Joku tällainenkin tutkimus tehtiin, että otettiin Ladan käydessä akun plus johto irti ja siitä tietää sitten jotain.