Sivu 2/3
Lähetetty: 5.8.2006 0:55
Kirjoittaja Jokari
Ainakin orkkistakapönttö on ihan surkea esitys. Muuten tuossa vakioputkessa ei mun mielestä ole mitään erikoisen huonoa. Toki kaikki taitokset on vähän ahtaan näkösiä (riippunee vähän valmistajastakin), mutta tuskin on kummempaa merkitystä näillä tehoilla. Orkkisputkisella Ladalla en ole ajanut ikinä tieliikenteessä, joten en pysty sanomaan siitä mitään.
Tuosta mun uudesta loppuputkesta tuli mun mieleen jopa liiankin hiljainen. Kuuntelin kun ukko lähti pihasta silleen normaalisti, äänet on kuin orkkisputkessa mutta ihan aavistuksen matalempana. Kovempaa vedettäessä lähtee kyllä ihan muikeat äänet, aika matalat ja hillityt loppupeleissä.
Yhden havainnon tein myös, eli nyt tuolla uudella Marteliuksen ovaalitakapöntöllä putkenpää kuumenee normiajossakin niin kuumaksi, ettei kärsi pitää näppejä hetkeäkään. Sillä vanhalla venäjän pyöreällä läpihönkivällä putkenpää oli vain lämmin. Eli taitaa tuo nykyinen virrata vähän paremmin.
Mainitaan se nyt vielä että kaverin kelikassa on kaksi orkkisvaimenninta+rosteritakapönttö ja äänet on sellaiset että ei kyllä yhtään enempää voi olla, ettei pää hajoa ajaessa. Revitettäessä ulkona on kyllä niin rajut äänet että huhhuh. Eli teho tuo myös väistämättä lisää möykkää ainakin vähän vireemmissä vapareissa
Sellasta täälläpäin...kyllähän tuo nyt eeehkä hintansa arvoinen satsi oli. Ainakin Ladan arvo yli kaksinkertaistui taas jälleen

Lähetetty: 5.8.2006 1:07
Kirjoittaja Kimmo86
Itse olen ajanut sekä orkkisputkella että tuolla simonssin päätevaimentimella "kevennetyllä" vastaavalla eikä niissä kyllä tehoissa huomaa mitään ihmeellistä eroa. Ehkä hivenen herkemmin ottaa jenkaa, mutta ne äänet

Pörisee kivasti ja onhan se krominen tuplaulostulo komia
Tosin tuo orkkisputki mikä mulla oli kiinni niin vuoti siitä taka-akselin ylityksen ja pöntön saumasta.. Jotta saattoi hengittää hieman paremmin. Ja noista putkista, niin Motonetin tekeleet vaikuttaa melko laadukkailta, siistit hitsaukset eikä ole mutkat rutussa. Suosittelen

Lähetetty: 5.8.2006 11:44
Kirjoittaja dJONY
Lähinnä takoitin sitä että penkittäisi ihan orkkis putkella ja koneella, ja sitten pörinäputkella...
Onko mitään merkittävää eroa? pariheppaa sinne tänne ei tunnu missään...
Lähetetty: 5.8.2006 11:54
Kirjoittaja 'aatee'
tuntuu se sen verra

kyl se avaremmalal putkistol ottaa jengat paremmi
Lähetetty: 5.8.2006 23:06
Kirjoittaja jta
Näin perstuntumalla niin kyllä tuollanen 2" putkisto simonsin läpivirtaavalla pöntöllä 1200 koneessa niin yläkierroksilta kiekasee paremmin. Ja ääntäkin ihan kohtuullisesti lähtee.. Ei liikaa kyläpyöritykseen mutta matka-ajoon ihan liikaa. Vetoja huomattavasti enemmän ku ei ahista putki. Alakieroksilla kutekin rankasee aika paljon.. Ei meinaa jaksaa 40 vauhissa nelosella vetää kunnolla.. Vakio putkella taas yläkierroksilla ei lähellekkään yhtä rivakasti mene mutta alhaalta vääntää paremmin.
Lähetetty: 5.8.2006 23:14
Kirjoittaja Jokari
No ei ainakaan 1500S jaksa kunnolla mennä nelosella 40 km/h, niin kuinka sitten nappis

Kierroksia on tuossa vauhdissa noin 1500, joten ei mikään ihme. Tai no se meneehän tasasella jotenkin, mutta jo pienessä nousussa hyytyy ja käy jyristämään...
Lähetetty: 5.8.2006 23:22
Kirjoittaja jta
Kyllä tuolla vakioputkella vetää ihan hyvin nelosella 40 vauhissa. Mutta jos ylämäkeä tulee niin kuitenkin ihan suosiolla puottaa kuitenkin pienempää vaihdetta. 30 vauhissa vetää vakio putkella samanlailla kuin isommalla putkella 40 vauhissa nelosella. Mutta eikös nappiksessa taas olekkin vähän kevyempi välitys kuin tuossa 1500s?
Lähetetty: 5.8.2006 23:27
Kirjoittaja Lada-Mies
jta kirjoitti:Kyllä tuolla vakioputkella vetää ihan hyvin nelosella 40 vauhissa. Mutta jos ylämäkeä tulee niin kuitenkin ihan suosiolla puottaa kuitenkin pienempää vaihdetta. 30 vauhissa vetää vakio putkella samanlailla kuin isommalla putkella 40 vauhissa nelosella. Mutta eikös nappiksessa taas olekkin vähän kevyempi välitys kuin tuossa 1500s?
Nappiksessa 4.3 ja 1500s 4.1

Lähetetty: 5.8.2006 23:28
Kirjoittaja Jokari
Juu nappiksessa on perä 4,3 ja 1500S 4,1, nelosvaihteet on suorat kummassakin...selittäähän se jo vähän. Tai sitten se pikkulohko vaan vääntää niin diiselimäisesti

Lähetetty: 5.8.2006 23:35
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Lähetetty: 5.8.2006 23:37
Kirjoittaja Jokari
^^ On se Niva kyl monipuolinen peli

Pääseks sit vitosella 6000 rpm 80 km/h?

Lähetetty: 6.8.2006 0:01
Kirjoittaja Kimmo86
Salaisuus taitaa löytyä jakolaatikosta..

Muutes 80-luvun mitsuissa ( Lancer, colt jne.) pystyi myös valitsemaan joko hitaan tai nopean välityksen eli vaihdekepin vieressä oli toinen keppi josta sai valita joko Power tai Econ asennon

No tää nyt oli ihan offtopik löpinää mutta hyvä tietää

Lähetetty: 6.8.2006 11:16
Kirjoittaja dJONY
Ite ajelen 40 alueella vitosella sellaset 45... Ja viimekesänä oli auto täynnä porukkaa, ni kokeilin vähän ladaa, eli ykkösellä 10 vauhtia ja vitonen silmään... Kyl se jakso ihan hyvin vetää... Ja noin kilsan päästä oli kouvolan keskustassa jo toista sataa vauhtia...
Mut kyl toi vakio putkella kevempaa meni otti kevyesti sen 160 nyt pitää olla alamäki missä sen kiihyttää 160 ja sit tasasella se kyl viel kiihtyy, mut ei paljoa...
Lähetetty: 6.8.2006 14:17
Kirjoittaja markku
No katselin tossa omaa omaa orkkis putkea niin ottaa kiinni runkoon ja ei mitenkään terve ole .... jotenka taidampa anttilan pojalle ladan viedä hengittävämmän putken asennukseen kun viikolla 33 1600 kone menee paikalleen....... ei ainakaan huononnu luulempa niin

Lähetetty: 12.8.2006 18:07
Kirjoittaja tiemu
siinä ääntä missä voimaa
